AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #41 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er jo blitt trendy å selv sette diagnoser på seg selv og sine barn. Aldri har jeg sett så mange med diagnosen autisme. Virker som om den diagnosen bare blir slengt rundt omkring i hytt og pine. Anonymkode: 5ef7e...4a4 Autisme er ikke en spesifikk diagnose men en samlepott, en kategori for mange ulike diagnoser: F84 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser F84.0 Barneautisme F84.1 Atypisk autisme F84.2 Retts syndrom F84.3 Annen disintegrativ forstyrrelse i barndommen F84.4 En forstyrrelse med overaktivitet assosiert med mental retardasjon og bevegelsesstereotypier F84.5 Aspergers syndrom F84.8 Andre gjennomgripende utviklingsforstyrrelser F84.9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert Autisme er Følgende vedrørende sosiale ferdigheter, språk, kommunikasjon og atferd hos småbarn kan være tegn på en autismespekterforstyrrelse: Sosiale ferdigheter Barnet reagerer ikke på navnet sitt Har redusert eller manglende interesse for omgivelsene Unngår øyekontakt Motsetter seg å bli løftet opp og kost med - skriker for å bli satt ned Mindre variert lek med mindre fantasilek og imitasjon Ønsker å leke alene - trekker seg tilbake i sin egen verden, eller har påfallende måte å være sammen med andre på Språk Starter å snakke senere enn andre barn Kan etterhvert slutte å bruke ord og setninger som det tidligere kunne si Snakker med en unormal tone eller rytme, lager uvanlige lyder Kan gjenta ord og setninger, men forstår ikke hvordan det skal bruke dem Andre kan ha forholdsvis normal språkutvikling, men mangler evne til å forstå språkets undertoner, nyanser, ironi Mindre bruk av gester som å vinke, peke, vise frem og nikke Atferd Utfører gjentatte bevegelser, som det å stå å gynge med kroppen eller vri hendene Utvikler sære vaner og ritualer Blir forstyrret av den minste endring i rutiner og vaner, som for eksempel at du flytter på en gjenstand som barnet har stilt opp Kan være selvskadende, som å stange hodet i veggen eller å bite seg selv Hyperaktivitet Kan bli fascinert av deler av en gjenstand, som for eksempel hjulet på en lekebil, smaken eller lukten av bilen Autisme finnes på alle nivåer av intellektuell fungering og evne til læring. Felles er vansker med å kommunisere og anvende kunnskapen i hverdagslivet, og vansker med tilpasningen i sosiale situasjoner. Noen sosiale ferdigheter kan utvikles over tid, men selv de best fungerende har noe vansker med å kommunisere med omverdenen. Anonymkode: 02f64...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #42 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er jo blitt trendy å selv sette diagnoser på seg selv og sine barn. Aldri har jeg sett så mange med diagnosen autisme. Virker som om den diagnosen bare blir slengt rundt omkring i hytt og pine. Anonymkode: 5ef7e...4a4 Å få diagnosen autisme da må du gjennom spesialisthelsetjenesten og PPT og ungen skal observeres, testes, vurderes og det er et helsikkens langt merakkelse før du endelig får den diagnosen så at de strør om seg med slike diagnoser nei det er iallfall det største vrøvlet jeg har hørt. Anonymkode: 02f64...dcb 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #43 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Som mor til et barn med epilepsi, autisme, psykisk utviklingshemming og atopisk eksem så skulle jeg for barnet sin del ønske å være helt utrendy. Det er veldig slitsomt for hele familien å være trendy. Anonymkode: 40f1c...818 Føler med det ❤️ Anonymkode: 02f64...dcb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #44 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mødre vloggere på Snapchat oftest av den yngre garden. Og da er som oftest hvert eneste barn til annethvert barn som har diagnoser som de føler må nevne i en intro. Anonymkode: 6bc8f...69c Følg heller denne: Løvemammaene på snapchat Anonymkode: 02f64...dcb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #45 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.barnehage.no/allergi-mat-og-maltider-serie-mat-i-barnehagen/ba-om-legeattest-antallet-barn-med-matallergi-gikk-ned-fra-tosifret-til-to/210658 Ikke uvanlig ialfall og TS har faktisk et poeng Anonymkode: b0d4a...da1 Jo, jeg tør påstå at det er høyst uvanlig at 28 av 30 barn på en avdeling har meldt inn allergi. Linken du vedlegger bektefter ikke noe annet. Anonymkode: d6798...ba3 1
Tuppeluri Skrevet 5. november 2021 #46 Skrevet 5. november 2021 Vil ikke si at noen av disse tinga er trendy, men er man en vlogger/influencer så kan det være "smart" å utgi sånn informasjon fordi da når det frem til flere. Mange babyer i norge har mpa, bare i termingruppa mi så er det minst 20 unger som har det, og om en influencer kan gi tips og triks til matvarer baby kan spise, til matvarer mor som ammer kan spise så er det jo bare tipp topp tommel opp! Syns derimot det ikke er noe særlig å utlevere barna på den måten, men det er desverre sånn verden fungerer i dag, og måten mange får informasjon på... Å for å si det med en gang, atopisk eksem er ikke trendy for alt i verden. Hadde jeg kunne droppet å måtte smøre guttungen med canoderm 3-5 ganger om dagen så hadde jeg det. Nå som kulda har kommet så er huden hans helt ekstrem tørr, og det er noe jeg ikke unner noen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #47 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Følte du deg truffet? 🥰 Anonymkode: 6bc8f...69c Er det slik at du er ute etter å provosere folk her og det er derfor du svarer så spydig? Hvor gammel er du, 10 år? Jeg skulle ønske vi ikke var så "trendye", vårt barn har en diagnose som gir det utfordringer som vi kunne ha levd fint uten. Anonymkode: 1a4f4...076 3
NeverMore Skrevet 5. november 2021 #48 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 21.08): Hvorfor er det blitt så trendy og viktig å nå ha diagnoser f.eks atopisk eksem, melkproteinallergi eller gluten. Hver eneste mamma vlogger her ute beskriver barnet sitt med alder navn, og DIAGNOSER. Føler nesten mange lyver på seg diagnoser fordi de prøve kutte noe ut også «funket det» uten at legen faktisk diagnostiserer alle disse barna overalt. Anonymkode: 6bc8f...69c Yes..kan ikke du spørre sønnen min som har atopisk eksem om han føler seg trendy? Om han syns det er kult med åpent blødende utslett? 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #49 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og her sitter jeg og kan ikke skjønne hvorfor noen ønsker diagnoser på barna. Hvorfor de ønsker utredninger igjen og igjen, smerter hos barnet, ambulanseturer, sykehusinnleggelser osv ? Det var ikke dette livet jeg ønsket meg iallefall. Anonymkode: 6c9ae...85c Nå vet ikke jeg hvordan dere har det, og det kan sikkert ikke sammenlignes. Da sønnen min ble født, hadde han gulsott. Vi måtte frem og tilbake til sykehuset flere ganger (en times vei) for å ta blodprøver fordi han hele tiden var på grensen til å få lysbehandling. Han fikk det helt i starten, men det var altså på grensa. Det var virkelig ikke morsomt. Alt jeg ville var å ligge ved siden av ham og kose og bli kjent. Anonymkode: d2cbe...83c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #50 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå vet ikke jeg hvordan dere har det, og det kan sikkert ikke sammenlignes. Da sønnen min ble født, hadde han gulsott. Vi måtte frem og tilbake til sykehuset flere ganger (en times vei) for å ta blodprøver fordi han hele tiden var på grensen til å få lysbehandling. Han fikk det helt i starten, men det var altså på grensa. Det var virkelig ikke morsomt. Alt jeg ville var å ligge ved siden av ham og kose og bli kjent. Anonymkode: d2cbe...83c Det er ikke noe gøy slik dere hadde det heller. Jeg skjønner veldig godt at du heller ville ha kost med babyen din. Anonymkode: 6c9ae...85c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #51 Skrevet 5. november 2021 Ganske komisk dette her ja. Har to barn 50% som bar både den ene og andre diagnosen hos mor, men ingen hos meg. Hos mor er det vondt i magen etter melkeprodukter, pusteproblemer etter kiwi og store problemer med støv. Allergi mot billigsåpe har de vist også hos mor. Hos meg går kiwi ned på høykant, og aldri vært noe problem med melk. Støv er heller ikke noe ille, og billigsåpen vi bruker er aldri noe problem. Anonymkode: a3b78...be8 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #52 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Følg heller denne: Løvemammaene på snapchat Anonymkode: 02f64...dcb Aldri i livet! Makan til eksponering av barn i sårbare situasjoner, det er helt GRUSOMT å følge denne snappen! Helt forferdelig utlevering av barna Anonymkode: 85d4e...22d 1
Gjest rabrabara Skrevet 5. november 2021 #53 Skrevet 5. november 2021 Jeg visste ikke at mammaer var en diagnose 😅
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #54 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ganske komisk dette her ja. Har to barn 50% som bar både den ene og andre diagnosen hos mor, men ingen hos meg. Hos mor er det vondt i magen etter melkeprodukter, pusteproblemer etter kiwi og store problemer med støv. Allergi mot billigsåpe har de vist også hos mor. Hos meg går kiwi ned på høykant, og aldri vært noe problem med melk. Støv er heller ikke noe ille, og billigsåpen vi bruker er aldri noe problem. Anonymkode: a3b78...be8 Det er jo bare trist… Anonymkode: 6bc8f...69c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #55 Skrevet 5. november 2021 Løvemammaene følger jeg. Som løvemamma selv så passer det mye bedre enn andre kontoer. Men angående eksponering av barn, bare se på instagram. Der florerer det med lettkledte småbarn og babyer som ikke tilhører løvemammaene, der legges omtrent fødsler ut Noen av dere ville vel ikke tippe at min datter har diagnoser hadde dere sett henne på en god dag. Men jeg legger aldri ut bilder av henne sårbar i en ambulanse eller i en sykeseng på det dårligste. Anonymkode: 6c9ae...85c 1
Grønn Frosk Skrevet 5. november 2021 #56 Skrevet 5. november 2021 Jeg vet vel egentlig ikke om det har blitt mer trendy, men som noen andre nevnte så er legestanden flinkere til å sette diagnoser nå. Samtidig har samfunnet blitt mer åpent i forhold til at vi snakker om diagnosene. Det er ikke mer en enn ti år siden hvor det var flauere. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå