AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #21 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er trendy. Mange flere får svar/hjelp i dag enn før ja, og det er selvsagt supert! Men ikke prøv å si at 28/30 barn faktisk har en matallergi!! SÅ sinnsykt vanlig er det ikke. Da min sønn begynte i bhg i fjor spurte de om dette, og jeg svarte nei - han tåler alt. Vi har prøvd de fleste allergener hjemme og han er frisk. Ped.leder ble helt forundret og kommenterte «jøss. Vi har bare ett slikt barn til på avd». De er 30 barn og 28 er allergisk! Det er bullshit. Er en grunn til at en del barnehager krever legeerklæring for å ta hensyn til allergier. Alt for mange foreldre som tror ditt og datt. Matintoleranser er blitt trendy, forstå det den som kan. Anonymkode: 569b6...ee7 Det er 78 barn i barnehagen jeg jobber. Vi har 1 barn med nøtteallergi. 2 av barna har hatt melkeproteinallergi (én av de alvorlig), men det har begge vokst av seg. Anonymkode: b96d1...13d 3
Laraa Skrevet 4. november 2021 #22 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er jo blitt trendy å selv sette diagnoser på seg selv og sine barn. Aldri har jeg sett så mange med diagnosen autisme. Virker som om den diagnosen bare blir slengt rundt omkring i hytt og pine. Anonymkode: 5ef7e...4a4 Aldri så mange som har fått autisme? fordi de som har høyfungerende autisme før gikk gjennom hele barndommen uten å få svar på utfordringene sine. De var ikke avvikende og "syke" nok til å få kvalifisert hjelp, men gikk gjennom radaren med mobbing og tapt skolegang som prisen å betale. Som voksen begynner de nå å lure på hva reaksjonsmønster og misforståelser skyldes og får svar fra en psykolog/,psykiater med 2021 kunnskap, ikke 80tallet mangelfulle innsikt. Det er ikke flere som får autisme og adhd. Det er ikke flere som blir transpersoner. Det er flere som fanges opp i systemet, eller tør å stå frem. Derfor!! 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #23 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er trendy. Mange flere får svar/hjelp i dag enn før ja, og det er selvsagt supert! Men ikke prøv å si at 28/30 barn faktisk har en matallergi!! SÅ sinnsykt vanlig er det ikke. Da min sønn begynte i bhg i fjor spurte de om dette, og jeg svarte nei - han tåler alt. Vi har prøvd de fleste allergener hjemme og han er frisk. Ped.leder ble helt forundret og kommenterte «jøss. Vi har bare ett slikt barn til på avd». De er 30 barn og 28 er allergisk! Det er bullshit. Er en grunn til at en del barnehager krever legeerklæring for å ta hensyn til allergier. Alt for mange foreldre som tror ditt og datt. Matintoleranser er blitt trendy, forstå det den som kan. Anonymkode: 569b6...ee7 Nå tror jeg du blander begreper her. MatALLERGI er ikke så vanlig, men en høyst reel sykdom. MatINTOLERANSE er også en sykdom,men mange foreldre kaster om seg denne diagnosen uten å ha fått det påvist av lege. Anonymkode: a1151...c7a 1
Maleficenta Skrevet 4. november 2021 #24 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvorfor er det blitt så trendy og viktig å nå ha diagnoser f.eks atopisk eksem, melkproteinallergi eller gluten. Hver eneste mamma vlogger her ute beskriver barnet sitt med alder navn, og DIAGNOSER. Føler nesten mange lyver på seg diagnoser fordi de prøve kutte noe ut også «funket det» uten at legen faktisk diagnostiserer alle disse barna overalt. Anonymkode: 6bc8f...69c er vel supertrendy jeg da som selv har atopisk eksem. . 1
Pølsevann Skrevet 4. november 2021 #25 Skrevet 4. november 2021 Det er ikke akkurat stas, status og gøy å ha barn med matallergi. Skulle mer enn gjerne sluppet MPA på barnet mitt. Men det var veldig fint å endelig finne ut hva det var, for da fikk vi jo et helt nytt barn. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #26 Skrevet 4. november 2021 Jeg synes det et skikkelig kjipt å få kommentarer når jeg sier barnet mitt har melkeproteinallergi. "Nei, det har hun ikke", "det er bare en tullediagnose", "alle unger har jo det, ikke noe å bry seg om", mens de gjerne snik gir barnet mitt noe med melkeprotein i. For jo, barnet mitt har fått diagnosen av lege, for jo, barnet mitt var/er svært plaget, for ja, barnet mitt ble mye bedre etter oppstart av melkefri diett. Det at besteforeldrene til barnet mitt ønsker henne vondt er for meg hull i hodet. Det er kanskje mange barn med melkeproteinallergi, men det er også den vanligste allergien hos små barn. Det er helt sikkert noen som har funnet på det selv, men hvem er du til å stille spørsmål om diagnosen til noen andres barn? Anonymkode: da227...7b4 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #27 Skrevet 4. november 2021 Det er rart å nevne atopisk eksem oppe i det her. Det er så utrolig vanlig, og utrolig lite trendy eller kult å ha for et barn. Tvert imot er det plagsomt og vondt når man klør og klør uten lindring. Det er visst arvelig, så ikke så rart at ungen endte med det siden både faren hennes og jeg har hadde det som barn... Anonymkode: 6d5c1...043 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #28 Skrevet 4. november 2021 Noen ønsker diagnoser på barna av ulike grunner Anonymkode: 4c041...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #29 Skrevet 4. november 2021 Jeg tror at grunnen til at de skriver diagnoser på disse vloggene er for at mødre til barn med samme diagnose kan følge den personen, at det kommer frem erfaringer osv. Veldig kjekt sikkert. Tror ikke det er trendy. Håper ihvertfall ikke det. Anonymkode: d2cbe...83c 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #30 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Litt synd at du føler deg truffet, dette er jo ment mot alle disse menneske som ikke har gjort grundig utdredning hos lege. Anonymkode: 6bc8f...69c Er du klar over hvordan man blir møtt av enkelte leger? Har du hatt et barn med blødninger fra tarmen noen gang og ikke blitt møtt på alvor? Med ikke iEG-mediert melkeproteinallergi som gjør at det ikke synes på blodprøver? Har du hatt et barn som er smertepåvirket døgnet rundt, med grønn diaré, etsende sår i rumpa, blod i avføringen og ekstrem gulping? Og når du ser at alle disse symptomene gir seg ved å kutte ut melk, hva gjør du da? Lar du være å kutte ut melk i frykt for å være «trendy», eller vil du hjelpe barnet ditt med å bli friskt? Anonymkode: 85d4e...22d 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #31 Skrevet 4. november 2021 Jeg har to friske barn uten diagnoser. Tåler all mat. Er lykkelig og glad for det Anonymkode: 3285d...6a6 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #32 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og du tror det er normalen at 28 av 30 barn er meldt med allergi? Det er det ikke. Anonymkode: d6798...ba3 https://www.barnehage.no/allergi-mat-og-maltider-serie-mat-i-barnehagen/ba-om-legeattest-antallet-barn-med-matallergi-gikk-ned-fra-tosifret-til-to/210658 Ikke uvanlig ialfall og TS har faktisk et poeng Anonymkode: b0d4a...da1 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #33 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 22.19): Ikke drit deg ut nå, du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Anonymkode: 1a4f4...076 Dette er et velkjent fenomen. Hvorfor later du som om folk ikke lyver på seg allergier? Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Driti ut! Anonymkode: 4ca36...8b9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #34 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen ønsker diagnoser på barna av ulike grunner Anonymkode: 4c041...6cd Og her sitter jeg og kan ikke skjønne hvorfor noen ønsker diagnoser på barna. Hvorfor de ønsker utredninger igjen og igjen, smerter hos barnet, ambulanseturer, sykehusinnleggelser osv ? Det var ikke dette livet jeg ønsket meg iallefall. Anonymkode: 6c9ae...85c 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #35 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 21.08): Hvorfor er det blitt så trendy og viktig å nå ha diagnoser f.eks atopisk eksem, melkproteinallergi eller gluten. Hver eneste mamma vlogger her ute beskriver barnet sitt med alder navn, og DIAGNOSER. Føler nesten mange lyver på seg diagnoser fordi de prøve kutte noe ut også «funket det» uten at legen faktisk diagnostiserer alle disse barna overalt. Anonymkode: 6bc8f...69c Jøsses virker ut som om du ikke vet så særlig mye om diagnoser. -Når et barn har melkeallergi hva tror du skjer da og hva tror du skjer om du stadig utsetter ungen for kumelkproteiner? -Når et barn har refluks hva tror du skjer da og hva tror du skjer om du gir det som trigger refluksen og ikke gir refluksmedisiner? -Når et barn har cøliaki hva tror du skjer da og hva tror du prisen er for å ikke tilrettelegge kosten? Anonymkode: 02f64...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #36 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og her sitter jeg og kan ikke skjønne hvorfor noen ønsker diagnoser på barna. Hvorfor de ønsker utredninger igjen og igjen, smerter hos barnet, ambulanseturer, sykehusinnleggelser osv ? Det var ikke dette livet jeg ønsket meg iallefall. Anonymkode: 6c9ae...85c Nei ikke sant. Det er en sorg rett og slett at alle drømmene du hadde for ungen måtte du legge vekk og erstatte med andre drømmer.. Anonymkode: 02f64...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #37 Skrevet 5. november 2021 Denne diskusjonen et absurd. Trendy my ass! Har 2 barn med allergier. 1: hadde eggallergi + 3 andre allergier og atopisk eksem Vokst det av seg, men har autisme som ble oppdaget på et senere tidspunkt. 2: melkeallergi (vokst det av seg), eggeallergi og atopisk eksem. I barnehagen og klassene har de vært en av to med slike tilstander eller helt alene. Det er verken kult eller trendy å aldri kunne spise noe uten å sjekke innholdet nøye. Det å bli veldig dårlig hver gang det er kryssmitte er ikke hyggelig for barn. Det å se at alle andre får god mat mens en selv må ha alternativer som ikke smaker like godt. Det at foreldre og andre tenker at det ikke er så farlig med allergi gjør at de blir syke og kan utløse flere allergier. Mine barn har ikke valgt å være syke og det er ikke trendy! Anonymkode: d2abd...27a 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #38 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har to friske barn uten diagnoser. Tåler all mat. Er lykkelig og glad for det Anonymkode: 3285d...6a6 Ja det skjønner jeg godt, jeg har også to friske barn uten diagnoser som tåler alt. Så har jeg også et barn som har spesielle behov, en sjelden genfeil, refluks, melkeallergi, dren i ørene og ikke bestått hørselstester, hypotoni, hypermobile ledd, F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter (alle punkter), mulig autisme, mulig psykisk utviklingshemming, atopisk eksem, forsinket munnmotorisk utvilking, artikulasjonsvansker, økt innfeksjonsfare. ALLE disse tingene skyldes kun en eneste ting. Den sjeldne genfeilen som gir ingen ytre fellestrekk men påvises med en blodprøve hvor det mangler gener på ene kromosomet i DNAet til barnet i hver eneste celle i hele kroppen. Anonymkode: 02f64...dcb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #39 Skrevet 5. november 2021 Laraa skrev (13 timer siden): Aldri så mange som har fått autisme? fordi de som har høyfungerende autisme før gikk gjennom hele barndommen uten å få svar på utfordringene sine. De var ikke avvikende og "syke" nok til å få kvalifisert hjelp, men gikk gjennom radaren med mobbing og tapt skolegang som prisen å betale. Som voksen begynner de nå å lure på hva reaksjonsmønster og misforståelser skyldes og får svar fra en psykolog/,psykiater med 2021 kunnskap, ikke 80tallet mangelfulle innsikt. Det er ikke flere som får autisme og adhd. Det er ikke flere som blir transpersoner. Det er flere som fanges opp i systemet, eller tør å stå frem. Derfor!! Nettopp!! 👏 Dessuten så trodde de jo på den tiden at jenter ikke kunne få autisme. Anonymkode: 02f64...dcb 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #40 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror at grunnen til at de skriver diagnoser på disse vloggene er for at mødre til barn med samme diagnose kan følge den personen, at det kommer frem erfaringer osv. Veldig kjekt sikkert. Tror ikke det er trendy. Håper ihvertfall ikke det. Anonymkode: d2cbe...83c Nettopp 👏 Når du står i en uvanlig situasjon så kan det være veldig godt å se at du ikke er alene. Anonymkode: 02f64...dcb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå