Gå til innhold

Tapet-riving


Gjest alfa-alfa1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du heldig, sitter tapetet løst, og du trenger bare en skrape.

For et maksimalt resultat og mindre bruk av tid - og særlig hvis tapeten sitter godt - vil jeg anbefale deg å bruke tapetfjerner. Det brukte vi da vi skulle tapetsere om stuen vår, og det var en helt annen opplevelse! Tapetfjerner blandes ut i lunkent vann og svampes eller strykes på tapetet som skal fjernes, slik at det løsner fra underlaget. Tapeten løsner i mye større flak, du slipper hakker i veggen etter en sint skrape, og du får også et mye bedre resultat når du skal ha på ny tapet!

Det er viktig å fjerne også det underste papirlaget fra den gamle tapeten, ellers vil tapetlimet til den nye tapeten løse opp dette - med det resultat at tapeten i beste fall blir bulkete og i verste fall ikke henger skikkelig. Vi tabbet oss ut på dette på et lite gjestetoalett, og måtte starte omigjen med å fjerne all tapeten først.

Det går også an å låne en slags dampmaskin fra fargehandleren til dette formålet.

Vel, det var mine personlige erfaringer! Håper de kan brukes - og lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte på det en gang, men har aldri prøvd dette. Det skulle visstnok være effektivt. Det er vel omtrent som en støvsuger som blåser varm damp på tapeten.

Tror det kostet 2-3 hundre kroner for et par dager? Dette kan nok variere fra butikk til butikk. Men det kan være verdt pengene, framfor å stå og skrape. Men flytende tapetfjerner koster bare noen tiere og blandes lett ut i en bøtte vann. Syntes det var utrolig greit, også jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på tapetfjerner+leie, og fant i alle fall ut at Byggmakker leier ut dette:

Tapetfjerner inkl. verktøy kr. 39,- pr time, kr. 148,- pr dag og kr 300,- i depositum.

Men som sagt, jeg regner med de har det hos tapetforhandlere / fargehandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...