Gå til innhold

Hvordan unngå kvinnefella?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er i par hvor én er hjemmeværende og den andre jobber, hvordan gjør dere det økonomisk sånn at den hjemmeværende ikke havner i "kvinnefella"?

Kvinnefella: det at én sitter igjen med nada eller lite etter eventuelt samlivsbrudd mens den andre ender opp med store summer. 

Anonymkode: f87b8...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som er i par hvor én er hjemmeværende og den andre jobber, hvordan gjør dere det økonomisk sånn at den hjemmeværende ikke havner i "kvinnefella"?

Kvinnefella: det at én sitter igjen med nada eller lite etter eventuelt samlivsbrudd mens den andre ender opp med store summer. 

Det er jo vanskelig om ikke du jobber. Så å komme seg ut av denne gammeldagse «kvinnefellen» er å komme seg i jobb og spare pensjon.

Anonymkode: 895c9...f8d

• Liker 16
Skrevet

Mannen kan spare i et fond for kvinnen. Hennes arbeid i hjemmet verdsettes ved at han setter inn kapital som hun kan ta ut også ved en evt. skilsmisse. Du kaller det kvinnefella. Jeg kaller det gullburet. Det er lykke til. Ville aldri valgt denne om jeg så kunne fått alle pikkene i hele verden...

Anonymkode: d3411...d6c

• Liker 5
Skrevet

Vi tenker å eie boligene 50% hver (men da ha mye lån som h*n som jobber betaler ned på). Og i tillegg sette av penger i fond, som vil deles i 2 ved eventuell skilsmisse. Tror dere dette er nok? Andre ting vi kan gjøre?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo vanskelig om ikke du jobber. Så å komme seg ut av denne gammeldagse «kvinnefellen» er å komme seg i jobb og spare pensjon.

Det passer best for livet vårt at én jobber og den andre ikke. Så vi ønsker jo faktisk ikke at begge skal jobbe. Spørsmålet er liksom hvordan unngå kvinnefella med dette utgangspunktet.

• Liker 1
Skrevet

At det heter kvinnefella betyr forresten ikke at dette bare vil ramme kvinner. Det er vel mer at tradisjonellt sett har det rammet kvinner.

• Liker 1
Skrevet

Spare og investere 👍 

Anonymkode: aa579...059

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi tenker å eie boligene 50% hver (men da ha mye lån som h*n som jobber betaler ned på). Og i tillegg sette av penger i fond, som vil deles i 2 ved eventuell skilsmisse. Tror dere dette er nok? Andre ting vi kan gjøre?

Hvor mye er nok for deg? Det er jo spørsmålet. Veldig fint for deg at mannen din vil sponse deg, men da må du belage deg på hans gavmildhet fremover uten å være selvstendig selv.

Skrevet

Å seriøst bremse interiør- og mote- og shoppehysteriet kunne jo være en fin start. Det er ingen konkurranse med venninner, bare en spiral ned i et sort hull. Spar heller i fond/IPS/sparekonto.

Anonymkode: a4503...c61

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det passer best for livet vårt at én jobber og den andre ikke. Så vi ønsker jo faktisk ikke at begge skal jobbe. Spørsmålet er liksom hvordan unngå kvinnefella med dette utgangspunktet.

Hvorfor passer det ikke like bra at begge jobber 50%? 

Anonymkode: 2887a...af6

• Liker 3
Skrevet

Jeg er økonom, så kanskje jeg ville vært litt strengere på det enn folk flest (og dersom jeg forsvinner 15 år fra yrkeslivet så vil jeg uansett ha problemer med å skaffe meg relevant jobb igjen)

Dette ville jeg i så fall ha fra mannen

-Pensjonssparing

-"Lønn" som både kan brukes fritt og spares. Dette må regnes på avhengig av medianlønn for utdanningen min og karriere- og lønnsutsikter. Eventuelt at denne "lønnen" økes med antatt vekst i lønnen min i arbeidsmarkedet. "Lønnen" må uansett økes årlig relativt til kpi

-"Lønn" fra eksmann til jeg er i arbeid igjen

Hvis dette ikke oppfylles så ville det vært for risikabelt for meg å være hjemmeværende når 40% av gifte par velger å skille seg. Kravene mine er ikke realistiske for en vanlig husholdning, men det er like greit 

Anonymkode: ebbae...5f3

• Liker 5
Skrevet

Få deg en jobb, så unngår du å havne i en "felle"...

Anonymkode: e606e...bc1

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye er nok for deg? Det er jo spørsmålet. Veldig fint for deg at mannen din vil sponse deg, men da må du belage deg på hans gavmildhet fremover uten å være selvstendig selv.

Det er ikke jeg som skal forsørges økonomisk, men jeg som skal forsørge partner.

Skrevet (endret)

Få på plass en kontrakt som sier klart at ved evt brudd skal alt deles likt, evt etter andre kriterier dere begge finner rettferdig, uansett hvem som har betalt. Få gjerne hjelp av en advokat til å sette det opp korrekt. 
Den som jobber burde også spare like mye i pensjon til den som er hjemme som arbeidsgiver gjør for den, slik at vedkommende ikke blir pensjonstaper om det blir slutt. 

Endret av Rosi
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å seriøst bremse interiør- og mote- og shoppehysteriet kunne jo være en fin start. Det er ingen konkurranse med venninner, bare en spiral ned i et sort hull. Spar heller i fond/IPS/sparekonto.

Anonymkode: a4503...c61

Ingen av oss bruker noe særlig på interiør og mote.

Skrevet

Får du penger fra han? Nav?

Hvis dette er noe dere er enig om, så burde du få penger fra han. De pengene kan du bruke til å spare i fond/aksjer mm:) Å JA du BØR faktisk få en «lønn» fra han, siden dette er noe han ønsker. Han kan faktisk ikke forvente at du ikke skal ha noe selv å leve på om d så er i forholdet eller om/hvis det en dag blir over.

Anonymkode: b8213...ba9

Skrevet

Får du penger fra han? Nav?

Hvis dette er noe dere er enig om, så burde du få penger fra han. De pengene kan du bruke til å spare i fond/aksjer mm:) Å JA du BØR faktisk få en «lønn» fra han, siden dette er noe han ønsker. Han kan faktisk ikke forvente at du ikke skal ha noe selv å leve på om d så er i forholdet eller om/hvis det en dag blir over.

Legger til som den over: kontrakt! 

Skrevet

Gift dere.

Anonymkode: b6699...499

• Liker 1
Skrevet

Det er jeg som skal forsørge ham økonomisk. Jeg kaller det kvinnefella fordi det ikke er noe kjønnsnøytralt ord for det.

• Liker 1
Skrevet

Det er jeg som skal forsørge ham økonomisk. Jeg kaller det kvinnefella fordi det ikke er noe kjønnsnøytralt ord for det.

Samme tips gjelder fortsatt. Gi han «lønn» og en kontrakt som den andre over her sa. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...