Jadzia Skrevet 3. november 2021 #21 Del Skrevet 3. november 2021 Skulle ønske folk kunne sette til side gamle fordommer mot steinerpedagogikken og se hva de faktisk gjør i hverdagen framfor hva de har hørt av noen eller lest et sted… vi byttet fra vanlig barnehage til steinerbarnehage etter to år. Beste valget vi har gjort for ungene våre! Fantastiske voksne som er oppriktig glad i barna våre. De setter Alltid inn vikarer ved sykdom og fravær. De drives av ideelle stiftelser, som ikke tar ut overskudd annet enn å ha en buffer til nettopp ting som vikarer og lignende. 99% av lekene er i naturmaterialer, men ungene lærer å bruke fantasien på en helt annen måte enn når alt er tilrettelagt for dem. De kjører vegetarmat, ikke bare varmmat, men alt er økologisk så langt det lar seg gjøre. Hver avdeling har et eget kjøkken, og ungene er med på alt fra baking til matlaging. Vår barnehage har egen kjøkkenhage i tillegg. hver dag har sin aktivitet, turdag, tegning/maling, rydde/vaske, baking osv. ungene elsker det! De synger mye, og ungene er så åpne og glade. Det er mange barn der som ikke kommer fra antroposofien, men ingen av dem klager. De stortrives! Ungene får være unger. Mye frilek, mye latter, mye nærvær fra de ansatte. Ikke noe nettbrett og data, men lek og fantasi. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #22 Del Skrevet 3. november 2021 6 minutter siden, Jadzia said: De kjører vegetarmat, ikke bare varmmat, men alt er økologisk så langt det lar seg gjøre. Biter ikke på meg. Har du sett folkeopplysningen om økologisk mat? Anonymkode: 83a2b...ab2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #23 Del Skrevet 3. november 2021 10 minutter siden, Jadzia said: hver dag har sin aktivitet, turdag, tegning/maling, rydde/vaske, baking osv. ungene elsker det! De synger mye, og ungene er så åpne og glade. Det er mange barn der som ikke kommer fra antroposofien, men ingen av dem klager. De stortrives! Ungene får være unger. Mye frilek, mye latter, mye nærvær fra de ansatte. Ikke noe nettbrett og data, men lek og fantasi. Høres ut som en standard bhg? Har aldri sett noe nettbrett i min lokale kommunale bhg i alle fall. Vet det hender seg at de samles rundt en skjerm for å se på ting rundt et tema, feks brannvern. Men det ser jeg ingen problemer med. Anonymkode: 83a2b...ab2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #24 Del Skrevet 3. november 2021 Men ja. Steiner bhg er sikkert fine de. Akkurat som andre vanlige bhg. Jeg mener alt koker ned til de ansatte, som kan lage gull av gråstein, og omvendt. Anonymkode: 83a2b...ab2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #25 Del Skrevet 3. november 2021 Barn blir ikke hypre pga barnetv eller disney. De er født sånn. Det er en del av deres personlighet. Akkurat som "dømmende mor" i tråden har en rolig unge. Når man først dømmer noen er det vanskelig å se noe annet enn det negative. Hvis det er en fast holdning hos de som går i steinerbarnehage osv er jeg glad mine barn vokser opp hos mennesker som ikke dømmer 👍 Jeg vil heller lærer barna mine at alle er like mye verdt og alle skal prates pent om. Anonymkode: 0e52e...3ba 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #26 Del Skrevet 3. november 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Sett deg inn i steinerpedagogikken før du søker deg inn iallefall. Du kommer til å lure på mange ting hvis det er maten du først og fremst kommer for 😉 Vi har ungene i steinerbarnehage. De har kun naturmaterialer å leke med, dagene er ganske rolige med lite aktiviteter utover frilek. En typisk dag for dem ser ca ut sånn; lek/frokost, utelek/innelek(delt opp i grupper, noen er inne og hjelper med matlaging som en del av pedagogikken), lunsj, eventyr/sangstund, lek inne, frukt, utelek ut dagen. Mange ressurssterke foreldre, mye ull i garderoben og lite/ingen skjermtid på ungene.(i barnehagen bruker de ikke skjerm i det hele tatt) Anonymkode: bf8f3...2af 21 minutter siden, Jadzia said: Skulle ønske folk kunne sette til side gamle fordommer mot steinerpedagogikken og se hva de faktisk gjør i hverdagen framfor hva de har hørt av noen eller lest et sted… vi byttet fra vanlig barnehage til steinerbarnehage etter to år. Beste valget vi har gjort for ungene våre! Fantastiske voksne som er oppriktig glad i barna våre. De setter Alltid inn vikarer ved sykdom og fravær. De drives av ideelle stiftelser, som ikke tar ut overskudd annet enn å ha en buffer til nettopp ting som vikarer og lignende. 99% av lekene er i naturmaterialer, men ungene lærer å bruke fantasien på en helt annen måte enn når alt er tilrettelagt for dem. De kjører vegetarmat, ikke bare varmmat, men alt er økologisk så langt det lar seg gjøre. Hver avdeling har et eget kjøkken, og ungene er med på alt fra baking til matlaging. Vår barnehage har egen kjøkkenhage i tillegg. hver dag har sin aktivitet, turdag, tegning/maling, rydde/vaske, baking osv. ungene elsker det! De synger mye, og ungene er så åpne og glade. Det er mange barn der som ikke kommer fra antroposofien, men ingen av dem klager. De stortrives! Ungene får være unger. Mye frilek, mye latter, mye nærvær fra de ansatte. Ikke noe nettbrett og data, men lek og fantasi. Lurer på hvordan "vanlige" barnehager i dag er, eller om dere bare antar at det er annerledes? Jeg jobbet i kommunal barnehage i Oslo for 10 år siden og det høres jo veldig likt ut annet enn naturmaterialer og vegetarmat. Vi hadde samlingsstund og turdager, og iblant var det hobbyaktivteter feks før jul og påske og sånn, men for det meste var det vanlig frilek, der de voksne eventuelt "hjalp til" litt om barna feks ville tegne, spille spill eller noe. Skjermer var det ikke noe av på den tiden, men bruker de noe skjerm i barnehage i dag da? Anonymkode: a0a70...0c3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #27 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dessverre aldri hørt om en sånn barnehage. Vår gikk i steinerbarnehagen, med økologisk vegetarisk varmmat hver dag. Vi er ikke vegetarianere, men klarer jo å få i ungen kjøtt og fisk utenfor barnehagen. Alle vennene våre som har barn i vanlige barnehager forteller om brødmat, brødmat, brødmat, litt pasta, litt grøt, og mer brødmat. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal spise brødmat hver dag. Anonymkode: 7c4ef...e0f Men kjære deg..... Er maten barnet får I barnehagen det du tenker er viktigst for dens danning og utvikling? Hva med menneskesynet, psykisk helse, synet på lek, på læring og dens behov? Sett deg inn i dette og er det da antropologi og Steiner som er det riktige for dere, ja da søker dere Steiner, hvis ikke, så la det være. Anonymkode: 3f4d8...d91 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 3. november 2021 #28 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ut som en standard bhg? Har aldri sett noe nettbrett i min lokale kommunale bhg i alle fall. Vet det hender seg at de samles rundt en skjerm for å se på ting rundt et tema, feks brannvern. Men det ser jeg ingen problemer med. Anonymkode: 83a2b...ab2 Vi hadde eldstemann i en vanlig privat barnehage før vi flyttet. Der fikk de fiskekaker eller fiskepinner og frossengrønnsaker en gang i uka. Ellers var det bare brødmat. Skjerm ble brukt både morgen og ettermiddag. Både på en svær skjerm og på iPad. Nå i dag sier også rammeplanen til barnehager at skjerm skal inn i barnehagene. Men steinerbarnehagene slipper unna pga ideologi 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 3. november 2021 #29 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barn blir ikke hypre pga barnetv eller disney. De er født sånn. Det er en del av deres personlighet. Akkurat som "dømmende mor" i tråden har en rolig unge. Når man først dømmer noen er det vanskelig å se noe annet enn det negative. Hvis det er en fast holdning hos de som går i steinerbarnehage osv er jeg glad mine barn vokser opp hos mennesker som ikke dømmer 👍 Jeg vil heller lærer barna mine at alle er like mye verdt og alle skal prates pent om. Anonymkode: 0e52e...3ba Barn blir ikke hypre av skjerm. Men barn med utfordringer (som adhd og Aspergers) kan bli mye verre ved for mye skjerm. Noe jeg ser veldig godt på åtteåringen med adhd her hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 3. november 2021 #30 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer på hvordan "vanlige" barnehager i dag er, eller om dere bare antar at det er annerledes? Jeg jobbet i kommunal barnehage i Oslo for 10 år siden og det høres jo veldig likt ut annet enn naturmaterialer og vegetarmat. Vi hadde samlingsstund og turdager, og iblant var det hobbyaktivteter feks før jul og påske og sånn, men for det meste var det vanlig frilek, der de voksne eventuelt "hjalp til" litt om barna feks ville tegne, spille spill eller noe. Skjermer var det ikke noe av på den tiden, men bruker de noe skjerm i barnehage i dag da? Anonymkode: a0a70...0c3 Jeg hadde barn i vanlig privat barnehage de første to årene. Det var fiskekaker eller fiskepinner med frossengrønnsaker en gang i uka, ellers brødmat. Og ungene måtte spise alt de puttet på, de fikk ikke mer og gikk sultne hvis de ikke likte noe. For da fikk de ikke mer. Skjerm ble flittig brukt både morgen og ettermiddag. Nå sier rammeplanene til barnehager at skjerm skal inn og. Frilek var omtrent ukjent. For her skulle de aktiviseres. Alltid noe de måtte være med på. Ville de ikke, så måtte dem! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #31 Del Skrevet 3. november 2021 Jeg er litt skeptisk til steinerbhg pga jeg mistenker lavere vaksinasjonsgrad enn i resten av befolkningen. Aner ikke om det faktisk er sånn, eller om det bare er de steinerfolka jeg har møtt som er i mot vaksiner. Uansett, vår nærmeste bhg er en steinerbhg. Men der var det helt uaktuelt å sende min premature datter som ikke hadde kommet seg helt igjennom vaksinasjonsprogrammet før hun begynte i barnehagen. I den barnehagen visste jeg altså at vaksinasjonsgraden var lavere, ettersom jeg kjenner til foreldrene. Men vet ikke om det gjelder generelt. Anonymkode: adeec...f49 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #32 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er litt skeptisk til steinerbhg pga jeg mistenker lavere vaksinasjonsgrad enn i resten av befolkningen. Aner ikke om det faktisk er sånn, eller om det bare er de steinerfolka jeg har møtt som er i mot vaksiner. Uansett, vår nærmeste bhg er en steinerbhg. Men der var det helt uaktuelt å sende min premature datter som ikke hadde kommet seg helt igjennom vaksinasjonsprogrammet før hun begynte i barnehagen. I den barnehagen visste jeg altså at vaksinasjonsgraden var lavere, ettersom jeg kjenner til foreldrene. Men vet ikke om det gjelder generelt. Anonymkode: adeec...f49 Forøvrig vet jeg ikke noe om kostholdet i den steinerbhg, men i den kommunale ikke så langt unna som vi har barna våre i får ungene varmmat fra kommunenes storkjøkken tre dager i uka. Skikkelig husmannskost, samme som blir servert på gamlehjemmene. Anonymkode: adeec...f49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #33 Del Skrevet 3. november 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Forøvrig vet jeg ikke noe om kostholdet i den steinerbhg, men i den kommunale ikke så langt unna som vi har barna våre i får ungene varmmat fra kommunenes storkjøkken tre dager i uka. Skikkelig husmannskost, samme som blir servert på gamlehjemmene. Anonymkode: adeec...f49 Altså... Den type storkjøkkenmat er jo generelt begredelig. Kan være dere er i en kommune med fantastisk tilbud i forhold til andre steder, men i kommunen jeg bor i er det ikke spesielt god mat som serveres de eldre og det er jo et stort problem som tas opp jevnlig i media. Min 94 år gamle "onkel" velger heller å lage maten selv fordi han syntes det han fikk fra storkjøkkenet i kommunen da han testet det for noen få år siden var så dårlig at det ville redusere livskvaliteten hans. Hva gjelder vaksinasjonsdekning er mitt inntrykk at det kommer litt an på hvor i landet man er. Noen steder er det et problem med vaksinemotstand, men ikke overalt. Anonymkode: 1ad62...e40 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #34 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg kan garantere deg at jeg ikke bare antar at barnet er hypert og stressa sammenligna med de andre barna i avdelinga. Om det er direkte pga Paw Patrol og Disney-klærne vet jeg ikke, men mistenker en sammenheng. Lite bevisste foreldre som ikke er nøye på hvilke påvirkninger ungen får. Klart sånt viser seg i atferden til barnet. Noe annet hadde vært rart. Anonymkode: b62af...6f4 Kanskje de rolige barna ikke er rolige, men apatiske og understimulerte? Anonymkode: 803d0...5da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 3. november 2021 #35 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Snakk om å dømme barn i er en lav sko. Anonymkode: 593be...e8c Det er vel ikke barnet som blir dømt her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #36 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Altså... Den type storkjøkkenmat er jo generelt begredelig. Kan være dere er i en kommune med fantastisk tilbud i forhold til andre steder, men i kommunen jeg bor i er det ikke spesielt god mat som serveres de eldre og det er jo et stort problem som tas opp jevnlig i media. Min 94 år gamle "onkel" velger heller å lage maten selv fordi han syntes det han fikk fra storkjøkkenet i kommunen da han testet det for noen få år siden var så dårlig at det ville redusere livskvaliteten hans. Hva gjelder vaksinasjonsdekning er mitt inntrykk at det kommer litt an på hvor i landet man er. Noen steder er det et problem med vaksinemotstand, men ikke overalt. Anonymkode: 1ad62...e40 Da er vi nok et sted i landet med lav vaksinasjon spesielt i steinermiljø, men med god kvalitet på kommunalt storkjøkken. Blir nok uvant når ungene begynner på skolen og får tilbud om fiskepinner i lompe og kneip og syltetøy på SFO.. Men blir ikke aktuelt med steinerskolen av den grunn. Anonymkode: adeec...f49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #37 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er litt skeptisk til steinerbhg pga jeg mistenker lavere vaksinasjonsgrad enn i resten av befolkningen. Aner ikke om det faktisk er sånn, eller om det bare er de steinerfolka jeg har møtt som er i mot vaksiner. Uansett, vår nærmeste bhg er en steinerbhg. Men der var det helt uaktuelt å sende min premature datter som ikke hadde kommet seg helt igjennom vaksinasjonsprogrammet før hun begynte i barnehagen. I den barnehagen visste jeg altså at vaksinasjonsgraden var lavere, ettersom jeg kjenner til foreldrene. Men vet ikke om det gjelder generelt. Anonymkode: adeec...f49 De er mer skeptiske til vaksiner enn andre! Jeg har gått på rsh og der fikk vi beskjed om at vaksinasjon var et ikke-tema i praksisperioder om vi av en eller annen grunn skulle komme inn på det temaet! De var veldig i vinden for dette for tretten år siden https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6x1Lr/steinerskolen-mener-kroppsform-viser-personlighet Anonymkode: 37c38...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #38 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Høres ut som en standard bhg? Har aldri sett noe nettbrett i min lokale kommunale bhg i alle fall. Vet det hender seg at de samles rundt en skjerm for å se på ting rundt et tema, feks brannvern. Men det ser jeg ingen problemer med. Anonymkode: 83a2b...ab2 Så rart, men så bra for dere da. Mye skjermtid er et økende problem i barnehager. AnonymBruker skrev (4 timer siden): … Skjermer var det ikke noe av på den tiden, men bruker de noe skjerm i barnehage i dag da? Anonymkode: a0a70...0c3 Veldig mye i veldig mange. Alle vennene mine med barn i vanlige barnehager klager veldig på dette. Vår barnehage er den eneste i kommunen som har fritak fra å måtte bruke skjerm. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er litt skeptisk til steinerbhg pga jeg mistenker lavere vaksinasjonsgrad enn i resten av befolkningen. Aner ikke om det faktisk er sånn, eller om det bare er de steinerfolka jeg har møtt som er i mot vaksiner. Uansett, vår nærmeste bhg er en steinerbhg. Men der var det helt uaktuelt å sende min premature datter som ikke hadde kommet seg helt igjennom vaksinasjonsprogrammet før hun begynte i barnehagen. I den barnehagen visste jeg altså at vaksinasjonsgraden var lavere, ettersom jeg kjenner til foreldrene. Men vet ikke om det gjelder generelt. Anonymkode: adeec...f49 Jeg trodde også at det var mye antivax på Steinerskolen. Ble positivt overrasket over at alle i klassen til ungen min følgervaksinasjonsprogrammet. I Steinerbarnehagen derimot var det i hvert fall tre barn som var uvaksinerte, og det kan ha vært flere. På skolen får de jo vaksinene der, så alle barna vet hvem som evt ikke får, mens i barnehagen ordnes alt sånt av foreldrene på helsestasjonen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forøvrig vet jeg ikke noe om kostholdet i den steinerbhg, men i den kommunale ikke så langt unna som vi har barna våre i får ungene varmmat fra kommunenes storkjøkken tre dager i uka. Skikkelig husmannskost, samme som blir servert på gamlehjemmene. Anonymkode: adeec...f49 Huff, det høres følt ut, men kanskje du bor i en kommune med uvanlig gode storkjøkken. De fleste steder får de gamle mat som middagspølser med potetstappe, makaroni-grateng, smakløs fiskegrateng, risgrøt, og kanskje en tørr svinekam med surkål og kokte poteter. Anonymkode: 7c4ef...e0f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #39 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 21.39): Hva med de som serverer kjøtt, fisk, frukt og grønt gjennom uka? De hadde jeg valgt. Har inntrykket av at et variert kosthold med ikke for mye av det gode på hverken det ene eller andre er best for barn i vekst. At man skal vite hva man gjør hvis man kjører et vegetarisk/vegansk kosthold. Ikke verdt sjansen. I barnehagen vår har de varmmat en dag og brødmat en annen dag, ellers må foreldrene lage matpakke. Jeg har lengtet etter mere mat, men har forstått det slik at det er utrolig mye jobb å forberede matserveringen i barnehagen, og at dette stjeler tid fra lek og pedagogikk? Men det er mulig private barnehager ala steiner klarer det bedre? Anonymkode: 83a2b...ab2 De har egen kokk ansatt. Anonymkode: 6aaa9...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #40 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sjekk ut når de har stengt igjennom året og hvilke åpningstider som gjelder.. vi valgte bort steinerbarnehage fordi den hadde stengt påske, flere uker om sommeren, høstferie, og jul. (Mulig vinterferie også, husker ikke..) den barnehagen vi har serverer varmmåltid tre dager i uka (mat fra bunnen) i tillegg til at barna kan velge mellom brød, knekkebrød eller havregrøt til frokost. Ellers blir det servert oppkuttede grønnsaker eller frukt ved alle måltider. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd! Anonymkode: 37c70...a7e Denne her er åpen hele året untatt jul/nyttår. Den er åpen hele juni/juli også. Anonymkode: 6aaa9...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå