Gå til innhold

Er det nødvendig å føre budsjett??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overalt hører jeg om budsjett, budsjett, budsjett. Klar over at det er en lur måte å ha oversikt på, men er det virkelig nødvendig hvis du ellers har stålkontroll?

Jeg er student. Jobber i feriene. Er økonomisk fornuftig. Bruker 2000 i måneden på mat, noen ganger litt under. Siden jeg ikke har for vane å spise ute, kjøpe nye klær og feste blir automatisk pengebruken begrenset. 

Må alle egentlig lage budsjett?

Anonymkode: b5dfe...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har ikke budsjett, og anser ikke det som nødvendig.

Det er nok mer hensiktsmessig for familier som har en del flere utgifter. Som enslig student som har kontroll på økonomien allerede så høres det bare ut som en tidstyv.

Anonymkode: 89846...a1f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Nei, det er ikke nødvendig.

Jeg har ikke budsjett, men jeg fører regnskap slik at jeg har oversikt over hva jeg bruker pengene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 71 000 kr som går ut av lønnskonto hver måned, så for oss er budsjett 100% nødvendig for å holde oversikt og alltid ha nok til hver post 😊 hadde ikke budsjett da jeg var alene.

Anonymkode: 08a44...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke, men du bør vite at du sparer penger hver måned og har råd til det. Her setter vi opp et ca hver sjette måned, og ser hva vi skal kutte på eller øke litt på så vi er bevisste på forbruk. Det gjør at vi nå sparer 40% av inntektene, og snart kan spare 50% (ekstra nedbetaling av huslån, fond, aksjer, sparekonto).

Budsjett er litt viktigere når du eier bolig eller har lønn, som student hadde jeg heller ikke det. Men jeg sørget for å sette penger på sparekonto så fort jeg fikk lønn fra deltidsjobber.

Anonymkode: f97c3...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ingenting, men det er lurt å ha en oversikt :) 

Anonymkode: 60a40...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med en enkel 1-personøkonomi har man jo allerede budsjettet i hodet fordi man vet jo hva man bruker pengene til. 

I en familie får man jo også det etterhvert, men det kan være lurt å skrive ned et budsjett hvis man ikke har full kontroll på hva pengene går til.

Selv har jeg budsjett fordi jeg styrer økonomien for hele familien bortsett fra samboeren sine egne utgifter (jeg har ca 100 000 som skal fordeles hver måned). I tillegg synes jeg også at det er moro følge nøye med på alle utgifter og å spare så mye som mulig.

Anonymkode: f7f83...9d0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke et budsjett men har oversikt og relativt god orden. Har faste trekk (lån, regningskonto, sparing) den dagen jeg får lønn og disponerer resten som jeg vil. Fører heller ikke regnskap.

Ps: Budsjett føres ikke, det er en plan for hvordan pengene skal brukes. Regnskap er det som føres, det er en oversikt over hvordan pengene faktisk ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embryo skrev (3 minutter siden):

Jeg følger ikke et budsjett men har oversikt og relativt god orden. Har faste trekk (lån, regningskonto, sparing) den dagen jeg får lønn og disponerer resten som jeg vil. Fører heller ikke regnskap.

Ps: Budsjett føres ikke, det er en plan for hvordan pengene skal brukes. Regnskap er det som føres, det er en oversikt over hvordan pengene faktisk ble brukt.

Det er da ingen i denne tråden som har påstått at man fører budsjett...?

Anonymkode: f7f83...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ingen i denne tråden som har påstått at man fører budsjett...?

Anonymkode: f7f83...9d0

Men flere skriver at det lurt å ha budsjett for å ha oversikt. Man får ikke oversikt over å ha budsjett - man får oversikt ved å føre regnskap.

Anonymkode: 44e8f...b26

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men flere skriver at det lurt å ha budsjett for å ha oversikt. Man får ikke oversikt over å ha budsjett - man får oversikt ved å føre regnskap.

Anonymkode: 44e8f...b26

Jeg får oversikt ved å ha budsjett. Budsjettet gjør at jeg enkelt ser hva pengene skal gå til den måneden og dermed ser hvor mye jeg har som jeg kan bruke til sparing og annet.

Anonymkode: f7f83...9d0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg får oversikt ved å ha budsjett. Budsjettet gjør at jeg enkelt ser hva pengene skal gå til den måneden og dermed ser hvor mye jeg har som jeg kan bruke til sparing og annet.

Anonymkode: f7f83...9d0

Men hvordan vet du at du følger budsjettet?

Anonymkode: 44e8f...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvordan vet du at du følger budsjettet?

Anonymkode: 44e8f...b26

Alt av regninger går jo automatisk og jeg vet jo hvor mye jeg bruker på andre ting. Jeg går jo ikke helt bevisstløst rundt og drar kortet i vilden sky.

Anonymkode: f7f83...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er da ingen i denne tråden som har påstått at man fører budsjett...?

Anonymkode: f7f83...9d0

Det er da ingen i denne tråden som har påstått at noen andre i denne tråden har påstått det..?

PS: Har du lest overskriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt av regninger går jo automatisk og jeg vet jo hvor mye jeg bruker på andre ting. Jeg går jo ikke helt bevisstløst rundt og drar kortet i vilden sky.

Anonymkode: f7f83...9d0

Altså et regnskap.

Om jeg bestemmer at mitt matbudsjett er kr. 5 000,- så betyr det ingenting hvis jeg ikke fører regnskap slik at jeg ser om jeg følger budsjettet.

Anonymkode: 44e8f...b26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ha budsjett nei, jeg hadde heller ikke det tidligere. Nå som jeg har fått meg fast jobb og egen leilighet (større inntekt og økte utgifter med andre ord), og samtidig ønsker å spare et størst mulig beløp hver måned, så opplever jeg at kontrollen det gir å føre budsjett og regnskap nesten er helt uvurderlig. 
 

Anonymkode: d3e1e...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ikke ha budsjett nei, jeg hadde heller ikke det tidligere. Nå som jeg har fått meg fast jobb og egen leilighet (større inntekt og økte utgifter med andre ord), og samtidig ønsker å spare et størst mulig beløp hver måned, så opplever jeg at kontrollen det gir å føre budsjett og regnskap nesten er helt uvurderlig. 
 

Anonymkode: d3e1e...b44

*Sette opp budsjett og føre regnskap.

Anonymkode: 44e8f...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er kanskje et pretensiøst begrep for mange av oss.

De fleste av oss har imidlertid såpass med begrensninger økonomisk at det er behov for en viss oversikt i økonomien: så mye inntekt har jeg, så mye utgift til bolig, så mye strøm, så mye forsikringer....Jeg for min del er helt avhengig av å periodisere de utgiftene som kommer kvartalsvis, halvårlig eller årlig for ikke å risikere å gå tom for kontanter (dvs. sprette sparegrisen) i forfallsmånedene.

For de fleste av oss er det ganske overkommelig å sette opp en oversikt, kall det budsjett, i og med at inntekta er ganske stabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt poenget med budsjett...

Men jeg fører regnskap, så jeg ser hvor mye som går til hva. Ikke fordi jeg trenger det for å ha kontroll, men fordi det er interessant å se hvor pengene går, og hva jeg bruker mest på. Hvor mye bruker jeg på hundene i året, f.eks? Hadde jeg bare gjettet, hadde jeg lagt meg på et langt lavere tall enn hva som er realiteten. Så det er et nyttig verktøy for å få oversikt. Og så går det sport i å prøve å bruke litt mindre på hver post neste måned 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

*Sette opp budsjett og føre regnskap.

Anonymkode: 44e8f...b26

Helt unødvendig å korrigere andre når man åpenbart forstår hva som menes uten korrigeringen😉

Anonymkode: d3e1e...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...