Gå til innhold

Tar dere fra barna goder hvis de ikke hører?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjør ikke det, men har hørt om noen som gjør det.  Jeg syns det er for strengt, men det er min mening. Er jo noen barn som på en måte lukker igjen fordi det blir for mye mas.

Hva mener Du?

Anonymkode: 2ea74...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja selvsagt! Konsekvenser for den enkelte er vanlig i voksenlivet og da må de forberedes. Innsats belønnes, unnasluntring «straffes».

Anonymkode: 94e9a...f67

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kalles konsekvenser. Goder er noe barn og voksne klarer seg fint uten. Men samtidig noe man også får når oppfører seg bra. 

Jeg tar ikke fra barna ting som mat, klær osv. Dette er ting de trenger.

Mobil, spilletid, penger osv et ting de ikke trenger og derfor tas vekk når de ikke oppfører seg.

Skal også oppførsel vurders ut fra om det er pga en følesmessig årsak eller rett og slett en "drittunge" oppførsel.

Dette klarer hver enkelt forelder å vurdere selv 😊

Anonymkode: bd754...e6b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke goder om det er «småting» de ikke hører etter på. Men om det er større hendelser gjør jeg det. 

De har godt av å lære seg konsekvenser av handlingene sine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilltid begrenses og Playstation fjernes fra rommet.  MEN det er alltid knyttet til at sønnen ikke hører på fordi spilling i hans øyne er viktigere. Forrige uke forsvant alt ut for da måtte lekser prioriteres som hadde blitt sluntret unna uken før.   Antall dager det forsvant økte fordi protestene ble for kraftige.   
Resultatet av en uke nesten uten devices var et mer sosialt og hyggelig barn som ikke ble sur på spillene og som fikk gjort skolearbeidet ordentlig.

Det ene barnet trenger disse sterke skytsene som nevnt over, men vi har også et annet barn vi aldri trenger å gå drastisk til verks med.  Blir beskjeder gitt, så blir det gjort, kanskje ikke alltid med engang, men det blir gjort. Lekser gjøres rett etter skolen, har orden på klær og treningsting, legger seg frivillig uten problem hver kveld (og ikke sniker til seg mobil/ipad i senga), så dette barnet har ikke nettet stengt av på natten.   I tillegg så har dette barnet ikke like sterk følelsesmessig tilknytning til ting, så hadde vi tatt bort en ting, så hadde det vært greit, er masse annet å finne på..

Ulike barn krever ulike reaksjoner.  

Anonymkode: 6a7a3...18b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei..

Hvis de ikke vil gjøre seg klar til barnehage på torsdag skjønner de uansett ikke hvorfor de ikke får godteri lørdag. Den delen av hjernen som forstå konsekvenser er ikke utviklet på mange år enda 😅 Jeg tar samtalen og "smileys" som kan veksles inn i ting når de har x antall 

Anonymkode: e1372...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva er problemet med det egentlig?

Anonymkode: 9e79a...5f4

Bare lurte egentlig.  Jeg tenker at noen barn syns det blir for mye mas og ikke hører av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare lurte egentlig.  Jeg tenker at noen barn syns det blir for mye mas og ikke hører av den grunn.

Konsekvenser er ikke mas. Konsekvenser er resultatet av regelbrudd. Legger man ikke bort tlf som avtalt, inndras den. Bruker man et lekesverd til å slå med, inndras det. Misbruker man førerretten ved å kjøre for fort, får man bot eller førerkortet inndratt.

Anonymkode: 8684f...15d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget med det?

Hva lærer noen av å få en random straff? 

Men selvsagt - en prat om at «skal du ha IPad så må en faktisk følge reglene litt og», og så fysisk be om å få den etter avtale klokka x er noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke.

Man lærer bare barna å innrette seg. Å ikke bli tatt. Å smiske og være utspekulerte når de har noe å vinne på det.

Mye bedre å ta samtalen, forklare, dele følelser, få dem til å forstå.

Var slik jeg vokste opp. Og har ført til at jeg alltid gjør det rette, fordi jeg evner å reflektere over egne valg, ikke fordi jeg er redd for straff. 

Anonymkode: f4ad2...1df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (3 minutter siden):

Ser ikke poenget med det?

Hva lærer noen av å få en random straff? 

Men selvsagt - en prat om at «skal du ha IPad så må en faktisk følge reglene litt og», og så fysisk be om å få den etter avtale klokka x er noe annet. 

Snakker vi om random straffer eller om konsekvenser?

For det er en stor forskjell på å nekte ungene lørdagsgodt fordi de løp i butikken på mandag og det å fjerne feks PlayStation fordi ungene nekter å gjøre lekser fordi de skal spille.

Anonymkode: 2d843...c09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For det er en stor forskjell på å nekte ungene lørdagsgodt fordi de løp i butikken på mandag og det å fjerne feks PlayStation fordi ungene nekter å gjøre lekser fordi de skal spille.

Jeg oppfattet HI som sjangeren «gjør man ikke x eller gjør man Y så reduseres goder, vi fjerner favorittleken» osv.

Kunne selvsagt sagt «om 5 min er det lekser, alternativt så må jeg kople fra nettet» om problemet gjentok seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (14 minutter siden):

Jeg oppfattet HI som sjangeren «gjør man ikke x eller gjør man Y så reduseres goder, vi fjerner favorittleken» osv.

Kunne selvsagt sagt «om 5 min er det lekser, alternativt så må jeg kople fra nettet» om problemet gjentok seg. 

Men internett er et gode. Som barnet blir fratatt ved å ikke høre etter. Altså nøyaktig det TS skrev om, slik jeg leser det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men internett er et gode. Som barnet blir fratatt ved å ikke høre etter. Altså nøyaktig det TS skrev om, slik jeg leser det.

Ok, jeg oppfatter ikke den oppdragerstilen slik.

Slik jeg oppfatter det inndrar man godet på generell basis i en tidsbegrenset periode for å straffe. 

Ikke fordi det er praktisk (om du ikke vil ha på setebeltet kan vi ikke kjøre bilen da det er ulovlig/farlig osv). 

Å inndra goder for straff ville vært «tar du ikke på deg setebeltet nå får du ikke se på TV ikveld/får du ikke dra på tivoli neste uke/får du husarrest i 3 kvelder». 

Altså konsekvens som ikke er relatert til den faktiske handlingen. «Du må legge deg 30 min tidligere fordi du ikke gadd rydde som avtalt». For eksempel. 

En annen tilnærming er «du skulle vært i seng kl 20, men har vaset og surret så du ikke kom i sengs før 20.30. Dette har skjedd hver kveld i 2 uker. Om du ønsker vi skal ha tid til fortelling på senga må vi starte tannpussen kl 19.50 - ikke løpe rundt og nekte til klokka er 20.25. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forholder meg til overskrift ; straffe døve barn? 😮

Anonymkode: ff835...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Viktig forskjell, ja. Å fjerne muligheten for å spille fordi barnet bare spiller i stedet for å gjøre lekser er jo bare sunn fornuft. Å inndra spill fordi barnet ikke gjorde som man sa i en helt annen sammenheng blir noe annet. Sistnevnte har jeg sjelden gjort. Både fordi jeg sjelden har hatt behov for den type virkemidler og fordi jeg ville gjort mye for å unngå «krig» med barnet mitt, dvs ting som er direkte straff. Men, jeg inndro en gang husets nettbrett i en uke fordi jeg oppdaget at den eldste gutten som da var åtte år flere ganger hadde lurt med seg nettbrettet på rommet når han egentlig skulle sove og også våknet og så på det om natta. Og så løy han om det etterpå, noe jeg syns var det verste. Han syns det var strengt at jeg tok nettbrettet, og jeg vet ikke om det kan kalles en straff eller naturlig konsekvens. Han har ikke gjort det siden, da, og han husker godt den gangen mor mente alvor. Mener også å huske at barna etter en uke hadde glemt hele nettbrettet og det litt tid etter det før de spurte om det, og sånn sett var det bra for den eldste med en skikkelig detox… (lillebror på seks år var jo uskyldig oppi dette, men ble også indirekte rammet av mors vrede da, noe han tok overraskende bra, selv om det ikke var helt rettferdig).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldrene mine tok fra meg goder eller straffet meg på andre måter da jeg var barn så lot jeg alltid som jeg ikke brydde meg, det var min utspekulerte måte, for tenkte kanskje de ville slutte med straffene da, men neida. De ble mer og mer frustrerte men de fortsatte likevel. Men ble da folk av meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva det gjelder, mitt barn måtte ha gjort noe veldig alvorlig for at jeg skulle tatt fra han noen goder altså. At han ikke hører etter når jeg gnåler er ikke så alvorlig men det spørs jo hva jeg gnåler om og hva som har skjedd... Har ikke skjedd til nå at det har vært noe behov for å fjerne noen goder. Vi er veldig verbale begge to så vi prater om alt så ser ikke for meg at det vil være noe behov for slik "straff" med det første. Han gjør det han skal uten noe styr. 😄 Kanskje når han blir tenåring men vi får se. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...