Gå til innhold

Får angst når jeg er forkjølet på grunn av dårlig pust.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ca 3 år siden fikk jeg influensa, ble skikkelig dårlig med høy feber i en uke. Jeg var så veldig tett i pusterøret at jeg følte det som om jeg pustet gjennom et sugerør, Jeg greide ikke å ligge for da ble problemet verre, så jeg satt på stuen til ryggen streiket. Da måtte jeg faktisk gå rundt i huset på nettene med feber for smertene i ryggen ble så intense. Som dere forstår var jeg veldig dårlig. 
Jeg ble heldigvis frisk igjen, men problemet er at hver gang jeg blir forkjølet får jeg samme kvelningsfornemmelsen som den gangen. Jeg har en tendens til å tetne veldig i pusterøret, men det er nok en del psykisk også siden jeg rett og slett får panikk av det.

Vi blir jo alle litt tungpustet når vi er forkjølet, men dette har altså blitt et stort problem for meg. Er der flere som har det på samme måte, og har dere noen teknikker? Gode råd? 

Anonymkode: a6d10...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innen lungesykdommer er angst veldig utbredt. Nermest sagt alle mennesker vil føle på angst når de ikke får puste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For ca 3 år siden fikk jeg influensa, ble skikkelig dårlig med høy feber i en uke. Jeg var så veldig tett i pusterøret at jeg følte det som om jeg pustet gjennom et sugerør, Jeg greide ikke å ligge for da ble problemet verre, så jeg satt på stuen til ryggen streiket. Da måtte jeg faktisk gå rundt i huset på nettene med feber for smertene i ryggen ble så intense. Som dere forstår var jeg veldig dårlig. 
Jeg ble heldigvis frisk igjen, men problemet er at hver gang jeg blir forkjølet får jeg samme kvelningsfornemmelsen som den gangen. Jeg har en tendens til å tetne veldig i pusterøret, men det er nok en del psykisk også siden jeg rett og slett får panikk av det.

Vi blir jo alle litt tungpustet når vi er forkjølet, men dette har altså blitt et stort problem for meg. Er der flere som har det på samme måte, og har dere noen teknikker? Gode råd? 

Har du vært utredet for astma? Jeg har det som deg, og jeg har mild astma som trigges hovedsakelig av luftveisinfeksjoner (og anstrengelser). Jeg bruker hurtigvirkende inhalator (Ventoline) ved behov, og har stort sett god nok effekt av den medisinen, men har i perioder også hatt behov for kortisoninhalator (langtidsvirkende medisin). 

Anonymkode: 776fa...b83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du vært utredet for astma? Jeg har det som deg, og jeg har mild astma som trigges hovedsakelig av luftveisinfeksjoner (og anstrengelser). Jeg bruker hurtigvirkende inhalator (Ventoline) ved behov, og har stort sett god nok effekt av den medisinen, men har i perioder også hatt behov for kortisoninhalator (langtidsvirkende medisin). 

Anonymkode: 776fa...b83

Nei jeg har ikke astma, og har ikke problemer når jeg ikke er forkjølet. Men jeg har en tendens til å bli veldig tett i luftrøret ved forkjølelse/infeksjon. Det føles som om jeg ikke klarer å presse nok luft ned i lungene- Men takk for svaret, kanskje kan en slik ventoline inhalator hjelpe meg.  Skal snakke med lege om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei jeg har ikke astma, og har ikke problemer når jeg ikke er forkjølet. Men jeg har en tendens til å bli veldig tett i luftrøret ved forkjølelse/infeksjon. Det føles som om jeg ikke klarer å presse nok luft ned i lungene- Men takk for svaret, kanskje kan en slik ventoline inhalator hjelpe meg.  Skal snakke med lege om det. 

Snakk med en lege du. Det kan jo være du har store mandler, behøver ikke være klar over det selv, eller andre ting som kan løses. Det er uansett dumt å bekymre seg unødig hvis noe kan gjøres enten det er operasjon, inhalasjon eller tanketeknikker som skal til.

Anonymkode: 2b59a...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Drar opp denne selv om den er noen år gammel. Jeg er så forkjølet nå og får angst av å og ikke få puste. Er sykepleier selv og jobber en del med kols pasienter så må jo si jeg får bedre forståelse for panikken de kan føle på når man ikke få puste. Det er skikkelig ubehagelig. 

Legg bort røyken! 

Anonymkode: 8dddb...109

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 15.58):

Du kan godt ha infeksjonsutløst astma. Mange har fått dette etter korona.

Anonymkode: be32c...5a0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn. Det trigger noe i meg å ikke få puste godt. Jeg sover gjerne sittrnde i senga om jeg er skikkelig forkjølet, samt pøser på med apotekvarer for å bli helt frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å få angst når man ikke får puste ikke bare høres normalt ut - det høres ganske SUNT ut og. 

Men med det sagt, så er det fryktelig ubehagelig. Det skjønner jeg godt at du blir redd av. 

Anonymkode: ab0a8...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...