Gå til innhold

4×4 intervaller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noldus skrev (På 1.11.2021 den 21.32):

Jeg er mest glad i korte intervaller, så har ikke så mye å bidra med tallmessig. Men, vil bare tipse om podcasten løpepuls. De har ulike typer intervaller med pt som heier på deg og som passer klokka.

De har litt kort oppvarming kanskje, men det er jo enkelt å legge inn litt ekstra før du starter økten.

Ville vare si tusen takk for dette tipset, hadde en intervalløkt med podcasten i dag og det var skikkelig bra! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4x4 er strengt tatt designet for å øke oksygenopptaket. Problemet er at det ikke er fullgodt mtp muskler, utvikling av blodårer, melkesyreterskel eller hurtighet. Ville nok heller kjørt 3×5, 2x8, 200m x15-20+++. Litt utenfor tema daO:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å følge med på pulsen og prøver å holde 90-95 av maks så lenge som mulig. Vet ikke om dette er lurt

Sone 5 er 90-95.

Siste på spinningsykkel nå på torsdag. min makspuls er 151

 

image.thumb.png.6ac9ac504a1c34cb574b1bba32e6a5ff.png

 

 

 

 

Anonymkode: b54da...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var 3%, 9 km/h for lite. Jeg økte etter hvert og endte på 9,4 km/h. Det jeg liker med å løpe samme intervallene over tid og med puls som guide er at jeg ser konkrete resultater. Det å stadig måtte øke belastningen for å nå riktig intensitet er motiverende.

Jeg prøver å nå 90% av makspuls midtveis i dragene på 4x4. Tteffer jeg riktig blir jeg stort sett liggende der siste halvdel av draget, går kanskje opp i 91-92 mot slutten av drag 3 og 4.

Anonymkode: b8517...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 2.07):

Jeg pleier å følge med på pulsen og prøver å holde 90-95 av maks så lenge som mulig. Vet ikke om dette er lurt

Sone 5 er 90-95.

Siste på spinningsykkel nå på torsdag. min makspuls er 151

 

image.thumb.png.6ac9ac504a1c34cb574b1bba32e6a5ff.png

Anonymkode: b54da...0e2

Artig hvor forskjellige vi er! Din sone 5 er sone 1 for meg som har 195 i makspuls. Derfor det er så viktig å kjøre en makspulstest for å finne ut hvor man skal ligge. 

Anonymkode: eadcd...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Artig hvor forskjellige vi er! Din sone 5 er sone 1 for meg som har 195 i makspuls. Derfor det er så viktig å kjøre en makspulstest for å finne ut hvor man skal ligge. 

Anonymkode: eadcd...03a

Jeg er så heldig å ha 200 i makspuls, det gjør det superenkelt å regne hvor jeg ligger i prosent av max til enhver tid. Og det er slik hoderegning jeg distraherer meg med på mølla. 90, %, 2/3 av draget utført. Nå oppe i 91%, 5/6, 91,5%, 11/12 osv.

Anonymkode: b8517...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666

Clouet med intervaller er å trene hjertet og oksygenopptak ved å ligge over syreterskel i over to minutters intervaller. Det er viktig å finne syreterskelen din. 
Forsøk i kjenne ved hvilken BPM du stivner hvis du løper over fem minutter på denne intensiteten. Med erfaring klarer du å finne dette innenfor et 5BPM-område. Laktat-testing kan pinpointe det mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

9 km/t?? Det er jo ikke jogging engang??

Anonymkode: 35b19...026

Nei, men det er faktisk der jeg er nå. Du er sikkert verdensmester, og det er fint for deg.

Det fine med løping er at man kan tilpasse sitt eget nivå. Ofte faktisk helt uten å måtte forsvare seg overfor totalt fremmede👍

Anonymkode: b8517...e6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

9 km/t?? Det er jo ikke jogging engang??

Anonymkode: 35b19...026

Jeg løp 4 km på 32 min, skikkelig fornøyd med meg selv! Lengste løpeturen i mitt liv. 

Anonymkode: 79125...d7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spreke folk som svarer her, kudos.

Det jeg liker å ha i bakhodet når jeg skal ut å trene er at man ikke trenger å løpe seg selv i senk for å få godt utbytte av økta. I følge en NTNU-studie for et par år siden, vil vanlige folk få omtrent lik treningseffekt av en 4x4 hvor man løper kontrollert raskt og en 4x4 hvor man tar ut alt man klarer. Forskjellen er at det for mange kan være vanskeligere å komme seg ut på neste intervall hvis man er vant med å løpe til man ser mannen med ljåen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

9 km/t?? Det er jo ikke jogging engang??

Anonymkode: 35b19...026

Mens for andre så er det en sprint. 

Vi er alle ulike når det gjelder løping. 

 

Litt tilbake til tema, jeg ville lagt inn 2 min pauser, oppvarming i 10 min først på denne måten: 3 min gange, 5 min jogg med økning i tempo hvert minutt, 2 min gange før intervallene starter. Foretrekker 2,5-3% stigning, eller mer, aldri 0% stigning på mølla. 

Personlig liker jeg kortere intervaller, men det skyldes garantert formen, samtidig så liker jeg å øke tempoet på hvert drag, så kortere intervaller passer meg bra. 

Avslutter nesten alltid med 20/10 intervaller, 6-10 drag x 2-3 runder med 1 min pause mellom. Da øker jeg tempoet hvert eneste drag med 0,2 km/t. Føler at jeg får ut siste rest da, og lar vær å øke om jeg kjenner at det blir for fort, fokuset er å fullføre alle intervallene.

Anonymkode: c5392...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

9 km/t?? Det er jo ikke jogging engang??

Anonymkode: 35b19...026

Kan jeg anta at du er kappgjenger, som klarer å holde slik fart uten å jogge?

Har vel ingenting å si om farten er 7, 9, 13 eller 18 km/t, det som betyr noe er pulsen og følelsen som vedkommende får ved å bedrive aktiviteten. Dårlig gjort å gå inn på en slik tråd kun med intensjon om å pisse på andres kommentarer...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, men det er faktisk der jeg er nå. Du er sikkert verdensmester, og det er fint for deg.

Det fine med løping er at man kan tilpasse sitt eget nivå. Ofte faktisk helt uten å måtte forsvare seg overfor totalt fremmede👍

Anonymkode: b8517...e6f

Amen! Opplever ofte lignende kommentarer, nesten alltid fra menn, som hadde noen gode tider på VGS, og husker de som en norm på fart, selv om de ikke har trent løping på 10-20 år. Går tur med en av disse, og da jeg foreslo at vi skulle jogge denne turen så var han med på det; han la ut i en voldsom fart og falt sammen pesende etter ett minutt 😅. Det at han hadde noen gode tider som 17-åring, har ingenting å si når han ikke har holdt det ved like.

Får aldri sånne kommentarer fra aktive løpere. Fart er kun interessant i konkurransesammenheng. De skjønner at man har forskjellige utgangspunkt i treningen. 

Anonymkode: eadcd...03a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det 9,5 km/t og 3% stigning. 12 minutter i sone 5. Jeg er jævlig fornøyd med det. 

Jeg kan ikke sammenligne med andres nivå, eller mitt eget nivå noen år tilbake for den del. Det fører ikke noe godt med seg. Jeg må glede meg over at jeg tross alt har fremgang, selv om jeg blir fraløpt av de aller fleste. Og at jeg slår alle som ligger på sofaen. 

Anonymkode: b8517...e6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...