AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #81 Skrevet 2. november 2021 Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden): Alle har ikke det, men noen. Da er elbil både et dumt og ikke minst dyrt valg mtp. penger og tidsbruk. Den hurtigladingen blir ikke så billig i sørlige del av Norge når stømprisen er mangegangen i forholdt til midt og nord i landet. Kjører man noen fjelloverganger også på turen holder ikke 500 hm. heller. Det må mangedobles. Det er dumt å kjøpe bil for de få gangene man har svært spesifikke behov. Forlengelsen av det argumentet er at alle bør kjøre lastebil for å ha den dagen man skal kjøre flyttelass. Men for all del, om man kjører med de kjøreforholdene regelmessig er kanskje en lastebil bedre. Eller om man regelmessig skal så langt, er kanskje fly et bedre alternativ. Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden): Hvilken elbil kjører du så langt i 120 nesten hele turen uten å tømme batteriet på 36 mil? Tesla Model 3 Long Range. Vestfold syd til litt nord for Trysil. Hadde 19% igjen. Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden): Min kjøring tilsier at jeg på tre år passerer 200 000 kjørte km. Dvs. batterigaranti osv. er for lengst utgått. Hvilken annenhåndsverdi vil du sette på denne bilen uten garanti? En fossilbil vil med letthet kjøre 500 000 km uten at hverken motor eller gir er byttet. Har ikke sett en eneste elbil med samme. På 200.000 har du samtidig måtte bytte en haug av slitedeler elbilister ikke vet hva er en gang. Grunnen til at du ikke har sett det er åpenbart. Elbiler er fortsatt så ferske at de ikke har rukket dette. Til info er gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge 10,7 år. Sett at folk flest kjører 20.000 km i året (de færreste kjører nok så mye), er det rett over 200.00 kilometer for fossilbiler før de skrotes. Anonymkode: 592b2...e49
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #82 Skrevet 2. november 2021 Hr Aktiv, jeg har forresten regnestykket her: I følge NAF er gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge 10,7 år. La oss runde det opp til 11 år. Link I følge SSB kjører personbiler i snitt 11.151 km i året. Link. Det betyr at i snitt, skrotes norske biler etter 11 år med 122.000km på telleren. Det er ganske lavt, men ikke på grunn av antall år bilene er på veien. For 11 år er ganske gammelt mtp sikkerhet og nye systemer. Så dette 500.000 tallet ditt er et enkelteksempel som er et svært begrenset argument som nok er gyldig for deg, men ikke så mange andre, Anonymkode: 592b2...e49 2
Hr. Aktiv Skrevet 2. november 2021 #83 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er dumt å kjøpe bil for de få gangene man har svært spesifikke behov. Forlengelsen av det argumentet er at alle bør kjøre lastebil for å ha den dagen man skal kjøre flyttelass. Men for all del, om man kjører med de kjøreforholdene regelmessig er kanskje en lastebil bedre. Eller om man regelmessig skal så langt, er kanskje fly et bedre alternativ. Tesla Model 3 Long Range. Vestfold syd til litt nord for Trysil. Hadde 19% igjen. På 200.000 har du samtidig måtte bytte en haug av slitedeler elbilister ikke vet hva er en gang. Grunnen til at du ikke har sett det er åpenbart. Elbiler er fortsatt så ferske at de ikke har rukket dette. Til info er gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge 10,7 år. Sett at folk flest kjører 20.000 km i året (de færreste kjører nok så mye), er det rett over 200.00 kilometer for fossilbiler før de skrotes. Anonymkode: 592b2...e49 Du kjører der det er flatest i landet også. Kjør på vestlandet. Hvilke slitedeler må jeg bytte på min fossilbil som du ikke har på din elbil? Foruten motor og gir har de vel de samme antall slitedeler og med større tyngde på bilen vil jo slitedeler rundt hjuloppheng og ikke minst hjul få større slitasje på en elbil både mtp. kraften den utvikler ved pådrag. Alle mine fossilbiler har lett gått over 500 000 km uten at en skrue er løsnet foruten vanlig service. Mine kamerater med Tesla har byttet både motor og batteri opptil flere ganger.
Gjest Alterego666 Skrevet 2. november 2021 #84 Skrevet 2. november 2021 knulleGuden666 skrev (På 30.10.2021 den 14.43): Husk også at en elbil er ubrukelig utenfor ring 3 Det er godt at du sier tydelig fra at rådene dine bare er tull.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #85 Skrevet 2. november 2021 Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden): Du kjører der det er flatest i landet også. Kjør på vestlandet. Hvilke slitedeler må jeg bytte på min fossilbil som du ikke har på din elbil? Foruten motor og gir har de vel de samme antall slitedeler og med større tyngde på bilen vil jo slitedeler rundt hjuloppheng og ikke minst hjul få større slitasje på en elbil både mtp. kraften den utvikler ved pådrag. Alle mine fossilbiler har lett gått over 500 000 km uten at en skrue er løsnet foruten vanlig service. Mine kamerater med Tesla har byttet både motor og batteri opptil flere ganger. Fra min tid med fossil så røyk både clutch og registerreimen måtte byttes. Det er jo flere tusen bevegelige deler i en fossilmotor og serviceintervallene er ofte langt høyere enn på elbil. På 20.000km på en elbil må bremsene smøres. Thats it. At du har eksempler på ditt og datt er fint for deg. Men blir irrelevant når man ser litt på tallene. Ingen som sier at elbil er riktig for deg. Men for folk flest er det som regel et fornuftig valg. Har kjørt mye på Vestlandet, gikk fint det og 🙂 Anonymkode: 592b2...e49 1
Hr. Aktiv Skrevet 2. november 2021 #86 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra min tid med fossil så røyk både clutch og registerreimen måtte byttes. Det er jo flere tusen bevegelige deler i en fossilmotor og serviceintervallene er ofte langt høyere enn på elbil. På 20.000km på en elbil må bremsene smøres. Thats it. At du har eksempler på ditt og datt er fint for deg. Men blir irrelevant når man ser litt på tallene. Ingen som sier at elbil er riktig for deg. Men for folk flest er det som regel et fornuftig valg. Har kjørt mye på Vestlandet, gikk fint det og 🙂 Anonymkode: 592b2...e49 På 20 000 km trenger du ikke smøre bremsene engang på en fossilbil. Regreim byttes på 200 000 kn og flere biler har ikke den reima lenger heller og clutch? Hvilke tyske biler har clutch? Kjøper du japansk bil er det jo ikke rart du sliter med masse rart og tull både med motor og drivverk.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #87 Skrevet 2. november 2021 Kan vi slutte å mate trollet? Denne diskusjonen handlet en gang om verditap på elbiler. Nå går det igjen i om hvordan helt bisarre, sære behov ikke kan innfris av en tenkt elbil. Gjesp! Alltid det samme med disse trolla. Anonymkode: b62da...505 4
Gjest Alterego666 Skrevet 2. november 2021 #88 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 23.41): Fossilbil kommer til å være produsert i mange år til, og ironisk nok får du ikke gjort noe med det. Det stemmer nok for enkelte nisjemarkeder og sub-premium brands. Men utviklingen av fossilmotorer og drivverk har stoppet helt opp. Det kommer ikke ny teknologi på dette området fra MB, BMW, Volvo eller VAG. Andre produsenter vil finpusse deres teknologi til å komme opp på dette nivået for kunne melke tidligere investeringer, men fossil kan allerede sidestilles med damp for personbilmarkedet.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #89 Skrevet 2. november 2021 Hva så om den synker i verdi.. Du kjøper jo en bil for å ha den til den er utslitt, så da har det jo ikke noe å si. ( vet de fleste ikke tenker sånn, men det burde de. Verden går til helvete med det ekstreme overforbruket vårt! Ville du helst bodd i en gate med 1000vis av El biler som kjører forbi eller diesel biler... Er kanskje ikke så nøye med frisk luft Anonymkode: 2a0f7...501
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #90 Skrevet 2. november 2021 Hr. Aktiv skrev (3 minutter siden): På 20 000 km trenger du ikke smøre bremsene engang på en fossilbil. Regreim byttes på 200 000 kn og flere biler har ikke den reima lenger heller og clutch? Hvilke tyske biler har clutch? Kjøper du japansk bil er det jo ikke rart du sliter med masse rart og tull både med motor og drivverk. https://www.audiusa.com/content/dam/audiusa/Documents/maintenance-schedules/Audi-Maintenance-Schedule-Model-Year-2019.pdf Audi serviceintervall. Jeg kjenner ikke til alle ordene, men registrerer at dokumentet er på tre sider. På elbil er det to ord. Smøre bremser. Men siden du velger å argumentere på detaljer og ikke alt det andre, tror jeg vi sier oss ferdige. Anonymkode: 592b2...e49 1
Gjest Alterego666 Skrevet 2. november 2021 #91 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Blir litt feil å sammenligne ny elbil vs ny bensin / diesel. Etter min mening, så er dette et mer realistisk scenario når man skal sammenligne tap på biler. Jeg velger en nyere brukt fra året 2020 (maks 20.000 km og maks 2 år gammel) bensin eller diesel, som er litt mer i premium-segmentet og der den første eieren har tatt noe av verditapet, fremfor å gidde å vurdere en helt ny elbil fra 2021 / 2022. Under dette scenarioet, kan man kjøre bensin / diesel ganske så lenge, før man kommer ut med et jevn tap etter en stund i forhold til en elbil. Problemet med elbil er tilgangen til hvor man kan lade. I tillegg, så mener jeg - og jeg vet at en del andre mener det samme - at materialkvaliteten / premium følelsen og alt det (komfort) er fortsatt betydelig bedre på bensin og diesel, sammenlignet med dagens "hard plast" el-biler. Flere el-biler ser fine ut utenpå, så der har de begynt å komme seg etterhvert sånn ca på samme nivå som bensin og diesel med tanke på utseende. MEN inn i bilen, er det fortsatt mye plast og billig følelse på el-biler. Jeg så Tesla 3. Synes at interiøret inne er noe av det latterligste og mest kjedelige som finnes. Bare en passe stor skjerm, og et hard plast ratt, og thats it. For ikke å snakke om ID.3 og Nissan Leaf / Kia Soul. Ser helt ræva ut. Kan ikke engang sammenlignet med bensin / diesel i det hele tatt i materialkvalitet. De eneste el-bilene som er "sjef", er de som nettopp koster 1 millioner eller mer, for det er der man begynner å få mye for pengene når det gjelder el-bil, siden avgiftene spiser opp overtaket bensin og diesel har på dette prisnivået. Det betyr, jeg har overhodet ingenting imot Porsche Taycan, Mercedes EQS / EQE som også kommer i 2022, og ellers Audi GT og GT RS. For å nevne noe. Men da må man punge ut minst 1 mill, og da får man mye mer enn det man hadde fått for tilsvarende bensin / diesel, pga alle særavgiftene. Og finishen inne i bilen er også mye, mye finere enn på bare vanlige el-biler. Men vanlig el-bil derimot, sånn Kia Soul dill dall og Hyundai Kona og ID.3, og Citroen TULLBALL, så kan ikke disse el-bilene selv som nye, måles mot nyere brukte bensin / diesel / hybrid-bensin Lexus, Toyota, Mercedes, Audi, BMW, Volvo med tanke på finish inne i bilen og det samme gjelder utseende utenpå. Anonymkode: 73c19...d9f Du har altså funnet ut at: 1: Bruktbil er billigere enn ny bil, og at 2: Premium har bedre bygge- og materialkvalitet enn koreatralle. Jeg lukter Nobel-prisen i økonomi her! 👏👏👏👏👏
knulleGuden666 Skrevet 2. november 2021 #92 Skrevet 2. november 2021 Alterego666 skrev (31 minutter siden): Det er godt at du sier tydelig fra at rådene dine bare er tull. På hvilken måte?
Gjest Alterego666 Skrevet 2. november 2021 #93 Skrevet 2. november 2021 knulleGuden666 skrev (7 minutter siden): På hvilken måte? «Husk også at en elbil er ubrukelig utenfor ring 3» Det er omtrent så uetterrettelig og dumt som man kan forvente fra en som kaller seg for knulleguden.😁 En kamerat av meg kjørte på bilferie til Italia og Kroatia i 2015 uten problemer og pendler mellom Oslo og Bergen ukentlig.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #94 Skrevet 2. november 2021 Hr. Aktiv skrev (1 time siden): På 20 000 km trenger du ikke smøre bremsene engang på en fossilbil. Regreim byttes på 200 000 kn og flere biler har ikke den reima lenger heller og clutch? Hvilke tyske biler har clutch? Kjøper du japansk bil er det jo ikke rart du sliter med masse rart og tull både med motor og drivverk. hva behager? hvordan kan du si tyske biler er bedre enn japanske toyota??? Anonymkode: 1eafe...910 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #95 Skrevet 2. november 2021 ABM skrev (3 timer siden): Kilden heter enkel LOGIKK..hvis alle pilene peker i samme retning...er det dit vi skal..! Ikke LOGIKK i dette tilfellet, det er din egen fantasi du utbroderer. Og det har du fått tildelt har jeg sett. Anonymkode: bf394...0d3
Hr. Aktiv Skrevet 2. november 2021 #96 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): hva behager? hvordan kan du si tyske biler er bedre enn japanske toyota??? Anonymkode: 1eafe...910 Fordi antall kjørte km tilsier en ganske stor kvalitetsforskjell. Når du i tillegg bytter motor på en Toyota på 120 000 service så er vel det ikke et kvalitetsstempel? 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #97 Skrevet 2. november 2021 ABM skrev (4 timer siden): Kilden heter enkel LOGIKK..hvis alle pilene peker i samme retning...er det dit vi skal..! Wow, for et kjempesmart argument 👏👏 (😂😂). Anonymkode: ce0bf...83f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #98 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): hva behager? hvordan kan du si tyske biler er bedre enn japanske toyota??? Anonymkode: 1eafe...910 Har du fulgt med på tråden kan du umulig ha gått glipp av at Hr.Aktiv kun troller. Det er ikke spor av sammenhengende argument her. Anonymkode: b62da...505 2
Gjest brødskalle Skrevet 3. november 2021 #99 Skrevet 3. november 2021 Her kommer løsningene på dyre ladestasjoner og rekkeviddebegrensninger allerede. Dette er bare begynnelsen: Ved hjelp av egne batteribyttestasjoner, skal du kunne kjøre videre med fullt batteri på tiden det ville tatt å fylle tanken med bensin eller diesel. https://www.aftenposten.no/motor/i/k6dz1Q/proevekjoert-nio-es8-denne-elbilen-kan-noe-ingen-andre-kan
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #100 Skrevet 3. november 2021 brødskalle skrev (13 minutter siden): Her kommer løsningene på dyre ladestasjoner og rekkeviddebegrensninger allerede. Dette er bare begynnelsen: Ved hjelp av egne batteribyttestasjoner, skal du kunne kjøre videre med fullt batteri på tiden det ville tatt å fylle tanken med bensin eller diesel. https://www.aftenposten.no/motor/i/k6dz1Q/proevekjoert-nio-es8-denne-elbilen-kan-noe-ingen-andre-kan Beregnet for å kjøre langtur, ja det kanskje fungere i stedet for å kaste bort tida på lading. Så dette i et innslag på TV2 i går Anonymkode: bf394...0d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå