Gå til innhold

Verditap på elbiler

Fremhevede innlegg

Skrevet
ABM skrev (På 30.10.2021 den 23.08):

Hvem er "vi"? Skriver du for flere?..Hvor diesler holder seg godt i pris..? Nei sannelig om jeg vet.? Kanskje i Kirgisistan?

Jeg kjøpte en såvidt brukt dieselbil for over 1,5 år siden for 420k. Har kjørt den 25 000 km siden da, og hadde fått nøyaktig like mye for den idag, om ikke mer. 

Anonymkode: a304e...af0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest brødskalle
Skrevet
10 hours ago, Hr. Aktiv said:

Du kan jo fylle strøm til over to kroner kilowatten i den tro at din elbil blir en skikkelig sparegris på sikt. 

Du tenker bensin og diesel blir billig om 10 år?

Skrevet
brødskalle skrev (31 minutter siden):

Du tenker bensin og diesel blir billig om 10 år?

Jeg tenker at en elbil blir dyrere når alle avgifter likestilles med fossilbiler og at strømprisen vil bli høyere for hvert år som nå går ihvertfall de neste ti år. 

Skrevet
On 11/1/2021 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

På en gammel Tesla S kan batteriet ryke når som helst. Og da er det bare å kaste bilen. Så hvem vil risikere 270.000 på det? Bedre å kjøpen en brukt bensin/diesel-bil. I verste fall må du bytte motor. Det koster ikke 270.0000

Anonymkode: 08f72...314

Kan de det? Ryke når som helst? Har ikke sett noen saker som underbygger dette skjer særlig hyppig. Alle biler med høy km og utgåtte garantier innebærer risiko, ikke bare elbiler. Med gammel Tesla må man også ta med i det økonomiske risikoregnskapet at de har gratis lading på Teslas stasjoner (alle Teslaer t.o.m. 2016-modell tror jeg)

Anonymkode: 087c0...988

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Jeg tenker at en elbil blir dyrere når alle avgifter likestilles med fossilbiler og at strømprisen vil bli høyere for hvert år som nå går ihvertfall de neste ti år. 

Vi går sannsynligvis tom for olje før vi går tom for sol, vind og uran. Om transporten kommer til å se ut som nå er tvilsomt, kanskje blir el-sykler/el-mopeder mer populære, de krever lite strøm sammenlignet med el-biler og kan på kortere avstander være mer effektive enn biler - mindre tidkrevende parkering bl.a.

Anonymkode: 087c0...988

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte en såvidt brukt dieselbil for over 1,5 år siden for 420k. Har kjørt den 25 000 km siden da, og hadde fått nøyaktig like mye for den idag, om ikke mer. 

Anonymkode: a304e...af0

Hvordan i allverden vet du hva du ville fått for den? Tror du virkelig prisene på Finn er hva de får?

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (54 minutter siden):

Det er klart elbil er kraftig subsidiert nå, og det er jo derfor det er økonomisk fornuftige kjøpt i Norge. Men strømprisen skal opp i 6 kr/kWt for å matche bensin/diesel i rene drivstoffkostnader per kilometer. Vi opplever for tiden en strømpriskrise fordi prisen er vedvarende over 1 kr/kWt. Det er altså et godt stykke igjen til prisparitet på dette. 

Anonymkode: b62da...505

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er klart elbil er kraftig subsidiert nå, og det er jo derfor det er økonomisk fornuftige kjøpt i Norge. Men strømprisen skal opp i 6 kr/kWt for å matche bensin/diesel i rene drivstoffkostnader per kilometer. Vi opplever for tiden en strømpriskrise fordi prisen er vedvarende over 1 kr/kWt. Det er altså et godt stykke igjen til prisparitet på dette. 

Står du på hurtiglading blir el dyrere enn min bensinbil. Reisetiden blir også lengre. 

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Står du på hurtiglading blir el dyrere enn min bensinbil. Reisetiden blir også lengre. 

Kjøper du bensin på apoteket blir bensin også dyrere.

KABOOM for slagkraftige argument!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør du på langtur med din elbil? Drar du hjem for å lade? 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Stort sett kommer jeg omtrentlig dit jeg vil på de 430 km jeg har rekkevidde til å kjøre på batteriet. Etter 40 mil føler jeg uansett for å ta en pause, så en liten ladepause er da kjekt om jeg skal enda lenger enn det. Er jeg heldig har jeg kommet frem til stedet jeg skal være, om det er på hotellet eller annet. Der er det ofte en stikkontakt eller laderobot som jeg kan koble bilen til. Og der kan den da stå til jeg eventuelt skal ut og reise videre neste dag. 

Å kunne kjøre 1000km på en dag ser jeg ikke gleden i. Bilkjøring er ikke spesielt spennende. Og barn i baksetet har godt av å bevege seg litt de også. 

Oslo-Trondheim er rundt 50 mil, og jeg trenger antagelig 10-12 minutter pause på en Ionity-lader. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet

Dette er veldig interessant. Jeg kjøper alltid brukt bil, og bruker 80-100.000 på det. Da er gjerne bilene rundt 10 år. Hvordan får man et billigst mulig bilhold om man velger el-bil, med verditap med i regnestykket. 

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (21 minutter siden):

Som allerede snakket om utallige ganger i denne tråden før: Moderne elbiler har ofte lang nok rekkevidde. Eldre elbiler ble som regel brukt i nærmiljøet. Min Leaf var 7 år gammel da jeg kjøpte den, og hurtigladet hele fem ganger i denne perioden. Så da er det sagt igjen! Yay!

Skiftenøkkel skrev (9 minutter siden):

Dette er veldig interessant. Jeg kjøper alltid brukt bil, og bruker 80-100.000 på det. Da er gjerne bilene rundt 10 år. Hvordan får man et billigst mulig bilhold om man velger el-bil, med verditap med i regnestykket. 

Du får en god bil i den prisklassen. Vi kjøpte en eldre elbil mest for pendlingen sin del, da min kone fikk for kort pendlevei for fossilbil (5km). Vi endte opp med å bruke elbilen hele tiden. Den koster oss 200-350 kr for 1000 km i strøm. Lillebilen på 0,6 l/mil koster rett over tusenlappen, storbilen vel 1800 kr for samme distanse. Og det er kun drivstoff. Alt det andre er billigere med elbil også.

• Liker 3
Gjest brødskalle
Skrevet
1 hour ago, Hr. Aktiv said:

Elbil er fortsatt billigere i deler som man ikke trenger skifte. Og du antar at fossilprisene vil stå stille. Sannsynligvis vil de øke kraftig i fremtiden. Kanskje vil strømprisene øke, men ikke tro at fossil vil stå stille. Det vil øke også. De kan godt øke enda mer drastisk enn strømprisene. Se ikke bortifra at det vil bli økte avgifter på fossil dersom elbil begynner å bli et legitimt alternativ for alle uansett hvor du bor og man ønsker fase ut alt av fossilbil. 

19 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Om du lader hjemme til hverdagsbruk, så vil du uansett slippe unna billigere i forhold til fossil.

Fossil = dyrt hver gang du fyller

Strøm = dyrt de få gangene du reiser ut på langtur 

De færreste driver med langkjøring hver helg (500km+), selv om det alltids er enkelte som gjør det. Ikke spesielt relevant til folk flest sine interesser. Og det er gjerne folk flest du skal selge din brukte bil til om 10 år. Nytter ikke at din fossilbil er godt holdt om det er billigere og bedre kjøpe brukt elbil om 10 år. Da vil du selge for mindre enn det bilen ville verdt om den ble solgt brukt i samme standard idag. 

Jeg tipper flere vil kjøpe brukt elbil om 10 år, enn fossil. Høyere sjanse for å klare selge din brukte bil om du kjøper ny elbil idag. 

Om man skal kjøpe fossil idag og er redd for verditap, så vill jeg kjøpt brukt. Risikosport å kjøpe ny fossilbil idag mtp verditap. Personlig bryr jeg meg ikke om verditap, jeg valgte bil 100% basert på min egen komfort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og akkurat det blir realitet snart også ..gi det en 10 års tid så er vi der....Ikke diesel da..det blir forbudt!

Skrevet
ABM skrev (2 minutter siden):

Og akkurat det blir realitet snart også ..gi det en 10 års tid så er vi der....Ikke diesel da..det blir forbudt!

Det må du henvise til en troverdig kilde.

Anonymkode: bf394...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må du henvise til en troverdig kilde.

Anonymkode: bf394...0d3

Kilden heter enkel LOGIKK..hvis alle pilene peker i samme retning...er det dit vi skal..!

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

For alle som kjører fossil har behov for å kjøre 1000km med henger i oppoverbakke i motvind i tyve minusgrader.

Når jeg stanser  etter 20 - 30 mil for å lade litt, er det fordi jeg trenger pause. Bilen har fortsatt 20 mil igjen på tanken. Jeg kjørte nylig 36 mil i ett strekke på europavei hvor 80% av kjøringen var i 120 km/t. Det var 500 høydemeter fra start til stopp. Det var over 20% igjen da jeg kom frem og hadde ikke ladet en eneste gang. 

Men det er langturene. De 350 andre hverdagene kjører jeg vel 1-2% av batteriet sin kapasitet i løpet av en dag. 

Anonymkode: 592b2...e49

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For alle som kjører fossil har behov for å kjøre 1000km med henger i oppoverbakke i motvind i tyve minusgrader.

Når jeg stanser  etter 20 - 30 mil for å lade litt, er det fordi jeg trenger pause. Bilen har fortsatt 20 mil igjen på tanken. Jeg kjørte nylig 36 mil i ett strekke på europavei hvor 80% av kjøringen var i 120 km/t. Det var 500 høydemeter fra start til stopp. Det var over 20% igjen da jeg kom frem og hadde ikke ladet en eneste gang. 

Men det er langturene. De 350 andre hverdagene kjører jeg vel 1-2% av batteriet sin kapasitet i løpet av en dag. 

Anonymkode: 592b2...e49

Alle har ikke det, men noen. Da er elbil både et dumt og ikke minst dyrt valg mtp. penger og tidsbruk. Den hurtigladingen blir ikke så billig i sørlige del av Norge når stømprisen er mangegangen i forholdt til midt og nord i landet. Kjører man noen fjelloverganger også på turen holder ikke 500 hm. heller. Det må mangedobles. 

Hvilken elbil kjører du så langt i 120 nesten hele turen uten å tømme batteriet på 36 mil? 

Min kjøring tilsier at jeg på tre år passerer 200 000 kjørte km. Dvs. batterigaranti osv. er for lengst utgått. Hvilken annenhåndsverdi vil du sette på denne bilen uten garanti? En fossilbil vil med letthet kjøre 500 000 km uten at hverken motor eller gir er byttet. Har ikke sett en eneste elbil med samme. 

Skrevet
6 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Min kjøring tilsier at jeg på tre år passerer 200 000 kjørte km.

Det er 290km hver eneste arbeidsdag. Eller over 18 mil hver eneste dag, 365 dager i året. Hva er det du driver med i hverdagen? Yrkessjåfør? 

Men ja selvfølgelig. Elbil er kanskje ikke for de som trenger å kjøre 300km hver eneste dag. Akkurat som det er veldig vanskelig å kjøre bil til Svalbard og hest til månen. Av og til må man bruke et egnet transportmiddel. 

Men Norgesgruppen og Asko har begynt testing av varetransport med el-lastebil. Så tilogmed de som kjører tunge ting hver eneste dag vurderer fremtidens muligheter

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...