AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #41 Skrevet 1. november 2021 Det finnes mange eksempler på eldre elbiler som fortsatt får god pris. Denne Tesla'en fra 2013, som da vel må være blant de første modell S i Norge, gikk for 270000 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=236970916 Ny bil gir høyere verditap i starten, men det gjelder jo uansett diesel, bensin, hybrid eller batteri. Med elbiler har det vært flere tilfeller av høyere bruktpris enn ny når det har vært bestillingskøer på populære modeller og "desperate" har heller godtatt en høyere pris på en lite brukt fremfor å vente flere måneder på den de først bestilte. Det som kan "ødelegge" bruktprisen på elbiler er om det kommer nye revolusjonerende batteriteknologier, men dette har vi ventet på i 10-12 år. Forbedringene har kommet, men nokså gradvis, ikke i plutselige hopp. Anonymkode: 087c0...988 2
LiseTV Skrevet 1. november 2021 #42 Skrevet 1. november 2021 En venn av meg la ut en annonse på Finn på en diesel SUV 10 år gammel. Han fikk så mange kjøper på telefonen at han fikk problem.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #43 Skrevet 1. november 2021 På en gammel Tesla S kan batteriet ryke når som helst. Og da er det bare å kaste bilen. Så hvem vil risikere 270.000 på det? Bedre å kjøpen en brukt bensin/diesel-bil. I verste fall må du bytte motor. Det koster ikke 270.0000 Anonymkode: 08f72...314 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #44 Skrevet 1. november 2021 7 hours ago, LiseTV said: En venn av meg la ut en annonse på Finn på en diesel SUV 10 år gammel. Han fikk så mange kjøper på telefonen at han fikk problem. Hva la han den ut for da 🙈 Vi prøver å selge gammel bensin stasjonsvogn, og får bare skambud. Altså, folk vil betale bare vrakpant + omregistrering og ikke mer. Dette er en bil som koster 600 tusen ny. Så jeg vet ikke om jeg stoler helt på deg. Jo mindre han selger den for veldig billig. Anonymkode: 9a382...e21 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #45 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva la han den ut for da 🙈 Vi prøver å selge gammel bensin stasjonsvogn, og får bare skambud. Altså, folk vil betale bare vrakpant + omregistrering og ikke mer. Dette er en bil som koster 600 tusen ny. Så jeg vet ikke om jeg stoler helt på deg. Jo mindre han selger den for veldig billig. Anonymkode: 9a382...e21 Dieselbiler er mer ettertraktet enn bensin. Jeg vet om flere som har fått mange henvendelser når de la ut dieselbil for salg. Anonymkode: ce0bf...83f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #46 Skrevet 1. november 2021 9 hours ago, LiseTV said: En venn av meg la ut en annonse på Finn på en diesel SUV 10 år gammel. Han fikk så mange kjøper på telefonen at han fikk problem. Så bra for han🙂 men poenget er? Anonymkode: e58be...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #47 Skrevet 1. november 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: På en gammel Tesla S kan batteriet ryke når som helst. Og da er det bare å kaste bilen. Så hvem vil risikere 270.000 på det? Bedre å kjøpen en brukt bensin/diesel-bil. I verste fall må du bytte motor. Det koster ikke 270.0000 Anonymkode: 08f72...314 Det koster det ikke på en Tesla S heller... Og hvorfor kan batteriet ryke når som helst på en bil som har gått under 120000 km? Anonymkode: e58be...bcf
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #48 Skrevet 1. november 2021 Denne samtalen går i sirkel. Nå er det "en venn" som fikk masse penger for en fossilbil. Og jammen snakker vi fortsatt om at det er dyrt å skifte batteri (som praktisk talt ingen gjør). Noen er bare så tjukke i hue at du kan gjenta de samme poengene på ørten forskjellige måter, og informasjonen går bare ikke inn. La dem subsidiere oss andre; og ferdig med det. Anonymkode: b62da...505 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #49 Skrevet 1. november 2021 Blir litt feil å sammenligne ny elbil vs ny bensin / diesel. Etter min mening, så er dette et mer realistisk scenario når man skal sammenligne tap på biler. Jeg velger en nyere brukt fra året 2020 (maks 20.000 km og maks 2 år gammel) bensin eller diesel, som er litt mer i premium-segmentet og der den første eieren har tatt noe av verditapet, fremfor å gidde å vurdere en helt ny elbil fra 2021 / 2022. Under dette scenarioet, kan man kjøre bensin / diesel ganske så lenge, før man kommer ut med et jevn tap etter en stund i forhold til en elbil. Problemet med elbil er tilgangen til hvor man kan lade. I tillegg, så mener jeg - og jeg vet at en del andre mener det samme - at materialkvaliteten / premium følelsen og alt det (komfort) er fortsatt betydelig bedre på bensin og diesel, sammenlignet med dagens "hard plast" el-biler. Flere el-biler ser fine ut utenpå, så der har de begynt å komme seg etterhvert sånn ca på samme nivå som bensin og diesel med tanke på utseende. MEN inn i bilen, er det fortsatt mye plast og billig følelse på el-biler. Jeg så Tesla 3. Synes at interiøret inne er noe av det latterligste og mest kjedelige som finnes. Bare en passe stor skjerm, og et hard plast ratt, og thats it. For ikke å snakke om ID.3 og Nissan Leaf / Kia Soul. Ser helt ræva ut. Kan ikke engang sammenlignet med bensin / diesel i det hele tatt i materialkvalitet. De eneste el-bilene som er "sjef", er de som nettopp koster 1 millioner eller mer, for det er der man begynner å få mye for pengene når det gjelder el-bil, siden avgiftene spiser opp overtaket bensin og diesel har på dette prisnivået. Det betyr, jeg har overhodet ingenting imot Porsche Taycan, Mercedes EQS / EQE som også kommer i 2022, og ellers Audi GT og GT RS. For å nevne noe. Men da må man punge ut minst 1 mill, og da får man mye mer enn det man hadde fått for tilsvarende bensin / diesel, pga alle særavgiftene. Og finishen inne i bilen er også mye, mye finere enn på bare vanlige el-biler. Men vanlig el-bil derimot, sånn Kia Soul dill dall og Hyundai Kona og ID.3, og Citroen TULLBALL, så kan ikke disse el-bilene selv som nye, måles mot nyere brukte bensin / diesel / hybrid-bensin Lexus, Toyota, Mercedes, Audi, BMW, Volvo med tanke på finish inne i bilen og det samme gjelder utseende utenpå. Anonymkode: 73c19...d9f 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #50 Skrevet 1. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg så Tesla 3. Synes at interiøret inne er noe av det latterligste og mest kjedelige som finnes. Bare en passe stor skjerm, og et hard plast ratt, og thats it. Smaken er som baken, selv synes jeg det cleane og minimalistiske interiøret er veldig kult og fint Anonymkode: e58be...bcf
frogger Skrevet 1. november 2021 #51 Skrevet 1. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men vanlig el-bil derimot, sånn Kia Soul dill dall og Hyundai Kona og ID.3, og Citroen TULLBALL, så kan ikke disse el-bilene selv som nye, måles mot nyere brukte bensin / diesel / hybrid-bensin Lexus, Toyota, Mercedes, Audi, BMW, Volvo med tanke på finish inne i bilen og det samme gjelder utseende utenpå. Nå har man vel aldri kunnet sammenligne Kia, Hyundai og Citroen med Lexus, Mercedes, Audi, BMW, Volvo på bensin/diesel heller da? Er jo helt forskjellige segmenter disse merkene retter seg mot 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #52 Skrevet 1. november 2021 frogger skrev (12 minutter siden): Nå har man vel aldri kunnet sammenligne Kia, Hyundai og Citroen med Lexus, Mercedes, Audi, BMW, Volvo på bensin/diesel heller da? Er jo helt forskjellige segmenter disse merkene retter seg mot Vel, nå har Citroen det som heter DS Automobiles, så det er en slags luksus Citroen. Den kan fortsatt ikke matche de merkene jeg har ramset opp. Et scenario. Skal man kjøpe DS 3 Crossback som ny, til ca 350.000 kr med noe utstyr, eller kjøper man heller nyere brukt Volvo / BMW som kostet 450.000 - 475.000 som ny, men som nå koster 350.000 kr den også. Ingen tvil i hva som er bedre, og det er Volvo / BMW. Så nevnte jeg ID.3. SEAT, som er under VW, har noe som heter Cupra Born, så nå har de laget et slags mer premium utgave av ID.3. De anerkjenner det jeg påpeker, nemlig at ID.3. ser tragisk ut. Skjønner ikke hvem som bestemte at ID.3. skulle erstatte Golf. Golf er helt konge på dette nivået, i likhet med Corolla, når det gjelder rimeligere bensin / hybrid prisområde. https://www.cupraofficial.no/biler/cupra-range/born.html Som du kan se, så har Cupra juicet sin egen utgave hardt og godt, siden ID.3 ser helt tragisk ut, både utenpå og enda mer tragisk inne i bilen. Cupra sin utgave ser uten tvil bedre ut enn ID.3. Så de vil tilby en First Born utgave til 339.000 kroner. Men igjen, hva kan man få av bensin biler til denne prisen. Kan gå for Mazda CX-30 SUV, nærmest som ny, herlig manuelt gir med 180 HK. Mazda er ikke premium, men de har kommet med en del fine bensinbiler siden 2019, slik at følelsen i disse bilene er faktisk nesten premium, blant disse er Mazda 3 også, og konkurrenten til Mazda 3 er Golf og Corolla. Som kjent, har Mazda den elektriske MX-30, men denne har Mazda tenkt å lage bensin-hybrid av nå. Anonymkode: 73c19...d9f 3
frogger Skrevet 1. november 2021 #53 Skrevet 1. november 2021 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, nå har Citroen det som heter DS Automobiles, så det er en slags luksus Citroen. Den kan fortsatt ikke matche de merkene jeg har ramset opp. Et scenario. Skal man kjøpe DS 3 Crossback som ny, til ca 350.000 kr med noe utstyr, eller kjøper man heller nyere brukt Volvo / BMW som kostet 450.000 - 475.000 som ny, men som nå koster 350.000 kr den også. Ingen tvil i hva som er bedre, og det er Volvo / BMW. Så nevnte jeg ID.3. SEAT, som er under VW, har noe som heter Cupra Born, så nå har de laget et slags mer premium utgave av ID.3. De anerkjenner det jeg påpeker, nemlig at ID.3. ser tragisk ut. Skjønner ikke hvem som bestemte at ID.3. skulle erstatte Golf. Golf er helt konge på dette nivået, i likhet med Corolla, når det gjelder rimeligere bensin / hybrid prisområde. https://www.cupraofficial.no/biler/cupra-range/born.html Som du kan se, så har Cupra juicet sin egen utgave hardt og godt, siden ID.3 ser helt tragisk ut, både utenpå og enda mer tragisk inne i bilen. Cupra sin utgave ser uten tvil bedre ut enn ID.3. Så de vil tilby en First Born utgave til 339.000 kroner. Men igjen, hva kan man få av bensin biler til denne prisen. Kan gå for Mazda CX-30 SUV, nærmest som ny, herlig manuelt gir med 180 HK. Mazda er ikke premium, men de har kommet med en del fine bensinbiler siden 2019, slik at følelsen i disse bilene er faktisk nesten premium, blant disse er Mazda 3 også, og konkurrenten til Mazda 3 er Golf og Corolla. Som kjent, har Mazda den elektriske MX-30, men denne har Mazda tenkt å lage bensin-hybrid av nå. Anonymkode: 73c19...d9f Skjønner ikke helt hva du vil frem til? En Citroen/DS ny vil jo alltid være kjipere enn en brukt BMW/Volvo til samme pris uavhengig av drivstoff. Og samme med Seat/Cupra det er jo det billigste av VAG merkene? Er jo ikke noe forskjell på Elbil og bensin/diesel der? Endret 1. november 2021 av frogger 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #54 Skrevet 2. november 2021 frogger skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke helt hva du vil frem til? Er jo ikke noe forskjell på Elbil og bensin/diesel der? En Citroen/DS ny vil jo alltid være kjipere enn en brukt BMW/Volvo til samme pris uavhengig av drivstoff. Og samme med Seat/Cupra det er jo det billigste av VAG merkene? Poenget er, med tanke på verditap. At det er fortsatt bedre å kjøpe en 1 til 2 år gammel premium (Volvo / BMW / Lexus / Mercedes / Audi) der den første eieren har tatt en del av verditapet, fremfor å kjøpe helt ny el-bil som begynner å rase straks nedover i pris etter at man kjørte ut av butikken. Så til tross for bensin / dieselprisen per liter, så vil kan kunne kjøre med nesten ny premium bensin / diesel, en god stund, før man begynner å gå i tap i forhold til el-bilen. I tillegg, var det dette med hvordan man opplever selveste bilen når det gjelder kvalitet. Nå snakker jeg om normale biler, og ikke biler som trenger tilhenger som skal drasse 1500 kilo rundt omkring og en svær bikkje bur i baksetet. Så regnestykket kan fort se slik ut: Ny Citroen e-C4 / DS 3 Crossback - Mellom 350.000 - 400.000 kr VS nyere brukt 2020 Benz A-klasse A180 / A200 / B-klasse B180 - B200 / BMW 1-serie 118i / BMW 2-Serie 218i / 3-serie + Audi A1 eller A3. Ingen tvil i hva som er bedre. Citroen / DS kommer til å oppleve et verdifall mellom 70.000 - 80.000 kr bare det første året, men det er ikke tilfellet for de andre merkene, for den første eieren har allerede tatt mesteparten av tapet. Ergo, kan man kjøre ganske mye på bensin / diesel før det jevner seg etter hvert ut i totalt verditap for begge segmentene. Dette er noe av grunnen til at bruktbilmarkedet er ganske hett, for man får veldig gode nyere brukte bensin og diesel, som har helt "Superior" finish og kvalitetsfølelse i forhold til all den harde plasten de nyeste bilene stiller opp med. Anonymkode: 73c19...d9f 3
frogger Skrevet 2. november 2021 #55 Skrevet 2. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Poenget er, med tanke på verditap. At det er fortsatt bedre å kjøpe en 1 til 2 år gammel premium (Volvo / BMW / Lexus / Mercedes / Audi) der den første eieren har tatt en del av verditapet, fremfor å kjøpe helt ny el-bil som begynner å rase straks nedover i pris etter at man kjørte ut av butikken. Så til tross for bensin / dieselprisen per liter, så vil kan kunne kjøre med nesten ny premium bensin / diesel, en god stund, før man begynner å gå i tap i forhold til el-bilen. I tillegg, var det dette med hvordan man opplever selveste bilen når det gjelder kvalitet. Nå snakker jeg om normale biler, og ikke biler som trenger tilhenger som skal drasse 1500 kilo rundt omkring og en svær bikkje bur i baksetet. Så regnestykket kan fort se slik ut: Ny Citroen e-C4 / DS 3 Crossback - Mellom 350.000 - 400.000 kr VS nyere brukt 2020 Benz A-klasse A180 / A200 / B-klasse B180 - B200 / BMW 1-serie 118i / BMW 2-Serie 218i / 3-serie + Audi A1 eller A3. Ingen tvil i hva som er bedre. Citroen / DS kommer til å oppleve et verdifall mellom 70.000 - 80.000 kr bare det første året, men det er ikke tilfellet for de andre merkene, for den første eieren har allerede tatt mesteparten av tapet. Ergo, kan man kjøre ganske mye på bensin / diesel før det jevner seg etter hvert ut i totalt verditap for begge segmentene. Dette er noe av grunnen til at bruktbilmarkedet er ganske hett, for man får veldig gode nyere brukte bensin og diesel, som har helt "Superior" finish og kvalitetsfølelse i forhold til all den harde plasten de nyeste bilene stiller opp med. Anonymkode: 73c19...d9f Her blander du jo epler og pærer. Du kan jo ikke sammenligne verditapet på en nybil og en 2-3 år gammel brukt? En nybil har jo det høyeste verditapet de 1-2 første årene uansett drivstoff 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #56 Skrevet 2. november 2021 frogger skrev (1 minutt siden): Her blander du jo epler og pærer. Du kan jo ikke sammenligne verditapet på en nybil og en 2-3 år gammel brukt? En nybil har jo det høyeste verditapet de 1-2 første årene uansett drivstoff Men det er nettopp det jeg gjør med vilje, og dette er helt normal blanding hvis man har 350.000 - 400.000 kr å bruke på bil, nemlig hva får man for de pengene frem til nybilgarantien er blitt brukt opp. Du kan ha det som mal. Så er det slik at en bensin / diesel premium fra året 2020 er bedre en helt ny el-bil ved årsskiftet 2021 / 22. Så når man summerer alt, så kan man kjøre og nyte kvaliteten lenge med bensin og diesel i forhold til el-bilen sitt verditap, før det etter hvert jevner seg ut med tanke på at bensin og diesel er dyrere enn lading. Men man kan kose seg ganske lenge slik, fremfor å kjøre helt ny "hard plast". Igjen, derfor er nyere bruktbil marked, glohett. Lang bedre kvalitet for samme sum, hvis man ser på 2020 bensin og diesel modeller, fremfor å se på tilsvarende pris på elektrisk hard plast ved årsskiftet 2021 / 22. Anonymkode: 73c19...d9f 3
Hr. Aktiv Skrevet 2. november 2021 #57 Skrevet 2. november 2021 brødskalle skrev (På 30.10.2021 den 17.24): Fossilbiler vil da dale i verdi om 10 år og mer nå når vi går inn i elbilalderen. Hvor mange vil kjøpe din brukte fossilbil om 10 år? Ikke jeg, ihvertfall. Du kan jo fylle strøm til over to kroner kilowatten i den tro at din elbil blir en skikkelig sparegris på sikt.
frogger Skrevet 2. november 2021 #58 Skrevet 2. november 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er nettopp det jeg gjør med vilje, og dette er helt normal blanding hvis man har 350.000 - 400.000 kr å bruke på bil, nemlig hva får man for de pengene frem til nybilgarantien er blitt brukt opp. Du kan ha det som mal. Så er det slik at en bensin / diesel premium fra året 2020 er bedre en helt ny el-bil ved årsskiftet 2021 / 22. Så når man summerer alt, så kan man kjøre og nyte kvaliteten lenge med bensin og diesel i forhold til el-bilen sitt verditap, før det etter hvert jevner seg ut med tanke på at bensin og diesel er dyrere enn lading. Men man kan kose seg ganske lenge slik, fremfor å kjøre helt ny "hard plast". Igjen, derfor er nyere bruktbil marked, glohett. Lang bedre kvalitet for samme sum, hvis man ser på 2020 bensin og diesel modeller, fremfor å se på tilsvarende pris på elektrisk hard plast ved årsskiftet 2021 / 22. Anonymkode: 73c19...d9f Ikke uenig i noe av det du skriver, men skjønner fortsatt ikke hva du vil med dette i denne tråden?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #59 Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): På en gammel Tesla S kan batteriet ryke når som helst. Og da er det bare å kaste bilen. Så hvem vil risikere 270.000 på det? Bedre å kjøpen en brukt bensin/diesel-bil. I verste fall må du bytte motor. Det koster ikke 270.0000 Anonymkode: 08f72...314 Det er sant det. Anonymkode: c3412...b7d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #60 Skrevet 2. november 2021 Jeg lurer på hvordan han der Volkswagen/SEAT/kjøp-nyere-hos-forhandler-typen klarer å like alle sine innlegg tre ganger? Jeg kan bare like mitt eget innlegg én gang. 🤦🏼♀️ Anonymkode: b62da...505 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå