AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #141 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke helt sant. Slike låter du beskriver, et designet for å treffe et bredt publikum. Og å finne det rette "hooket". Mange utrolig dyktige musikere som feks egentlig lager klassisk, jazz eller annet, velger mange ganger å gå over til å lage pop fordi det selger. Sjangere som nevnt jazz og klassisk slår ofte ikke så godt an, selv om musikken egentlig er veldig bra laget. Antall lyttere er ikke en fasit for hvor god musikken er. Anonymkode: daf7c...2dd Du får det til å høres ut som at det er enkelt å lage fengende låter som fenger millioner av mennesker (det burde si seg selv at dét er det ikke). Det er mange om beinet og alle kjemper om å lage en hit, men det er veldig, veldig mange som ikke får det til. Det er store team som jobber med å lage hitlåter, og så har du noen talentfulle musikere som får det til på egenhånd. Det handler om talent. En god metallåt er ikke bedre og mer komplisert enn en god poplåt. Metal kan for øvrig også være pop - pop er jo bare tidsaktuell musikk, og det endret seg hele tiden. Må nevnes at det finnes utrolig mange elendige låter innenfor alle sjangre. Anonymkode: d56e3...137 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #142 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 22.26): Taylor Swift skriver sine egne sanger.. Anonymkode: f689c...13c Det gjør Madonna også Anonymkode: 8d174...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #143 Del Skrevet 5. november 2021 Hu her 😂 Anonymkode: 45e3b...3a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 5. november 2021 #144 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke helt sant. Slike låter du beskriver, et designet for å treffe et bredt publikum. Og å finne det rette "hooket". Mange utrolig dyktige musikere som feks egentlig lager klassisk, jazz eller annet, velger mange ganger å gå over til å lage pop fordi det selger. Sjangere som nevnt jazz og klassisk slår ofte ikke så godt an, selv om musikken egentlig er veldig bra laget. Antall lyttere er ikke en fasit for hvor god musikken er. Anonymkode: daf7c...2dd Det er helt sant. Og det gjør dette temaet komplisert. Men kvalitetsmusikk er ikke det samme som avansert musikk. Jazz f.eks er veldig krevende for musikere å spille. Det krever også mye fra lytterne. Det som kjennetegner god kvalitetsmusikk er en enkel melodi som treffer en nerve hos lytterne, enten det er få eller mange. Og også musikk med instrumenter til som krever et stort talent fra artisten. Å skape noe ut av luften som svært få andre kan. Noe som varer over tid. Og der skiller noen artister seg ut. Som f.eks Queen, Beatles og Coldplay. De vil bli lyttet til om 50 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 6. november 2021 #145 Del Skrevet 6. november 2021 On 11/4/2021 at 11:54 PM, HarryDotter said: Ta Yesterday fra The Beatles som et eksempel. Det er trolig den enkleste låta som noensinne er skrevet. Huh? Det er jo ikke tilfelle i det hele tatt. Som poplåt ligger Yesterday langt over snittet hva kompleksitet gjelder. Jeg er absolutt enig i mye av det andre du skriver her, men jeg lurer nesten på om du mener en annen låt når du snakker om at Yesterday trolig er "den enkleste låta som noensinne er skrevet." Som musiker klør jeg meg ganske godt i hodet av utsagnet, for å være ærlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 6. november 2021 #146 Del Skrevet 6. november 2021 Akhenaton skrev (40 minutter siden): Huh? Det er jo ikke tilfelle i det hele tatt. Som poplåt ligger Yesterday langt over snittet hva kompleksitet gjelder. Jeg er absolutt enig i mye av det andre du skriver her, men jeg lurer nesten på om du mener en annen låt når du snakker om at Yesterday trolig er "den enkleste låta som noensinne er skrevet." Som musiker klør jeg meg ganske godt i hodet av utsagnet, for å være ærlig. Da må du legge noe helt annet i ordet "enkel låt". For den låta ER enkel. Den starter i F. Går til Em7, A7, Dm, Bb, C7 og tilbake til F før den avrunder versene med 3-4 av de samme akkordene. Kompet baserer seg også på "bom, tikk, tikk, tikk, bom, tikk, tikk, tikk rytmen og er ikke kompleks å spille for den jevne gitarist. Når jeg skriver enkel, legger jeg også mye av det i hvor simpel melodien er. Lett å huske. Lite variasjon i dype/lyse toner. Ganske straight foreward. I likhet med en annen klassisk låt fra Pål Simon, Sound of silence. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 6. november 2021 #147 Del Skrevet 6. november 2021 2 hours ago, HarryDotter said: Da må du legge noe helt annet i ordet "enkel låt". For den låta ER enkel. Den starter i F. Går til Em7, A7, Dm, Bb, C7 og tilbake til F før den avrunder versene med 3-4 av de samme akkordene. Kompet baserer seg også på "bom, tikk, tikk, tikk, bom, tikk, tikk, tikk rytmen og er ikke kompleks å spille for den jevne gitarist. Når jeg skriver enkel, legger jeg også mye av det i hvor simpel melodien er. Lett å huske. Lite variasjon i dype/lyse toner. Ganske straight foreward. I likhet med en annen klassisk låt fra Pål Simon, Sound of silence. "HarryDotter" fra Kvinneguiden: "Trolig den enkleste låta som noensinne er skrevet." Hooktheory.com: In terms of chords and melody, Yesterday is significantly more complex than the typical song, having above average scores in Chord Complexity, Melodic Complexity, Chord-Melody Tension, Chord Progression Novelty and Chord-Bass Melody. https://www.hooktheory.com/theorytab/view/the-beatles/yesterday 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruselgrafs Skrevet 6. november 2021 #148 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 23.04): Må kanskje si Sigrid? Hun fikk jo så mye kred for Don`t kill my vibe. Hørtes ut som hun skrev sangen helt selv, og var irritert på produceren (voksen mann etter beskrivelsen) at han prøvde blande seg inn i hennes kreative prosess. Men så lagde NRK dokumentaren, Menneskene bak musikken. Og det er jo en voksen mann bak musikken og produksjonen. Da er jo hele «ny og edgy» poenga er borte, dette er samme overprodusert POP som alt annet. https://tv.nrk.no/serie/menneskene-bak-musikken/2019/MYNR27000119 Anonymkode: cceb3...b34 Teksten til denne låta har hun skrevet helt selv, problemet er at Martin Sjølie ødela låta med gå seg vill i moderne produksjonsteknikk som videoen viser. De låtene som M.S. og Askjell Solstrand har produsert har hun skrevet all tekst til selv, resten er skrevet i samarbeid med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruselgrafs Skrevet 6. november 2021 #149 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 18.41): Da tror jeg du også må se den NRK-dokumentaren som jeg linket til. Jeg trodde nemlig også at Sigrid skrev den sangen selv. Anonymkode: cceb3...b34 Har sett elller hørt et annet interjuv med Martin Sjølie der han nevnte at ikke har hatt noe med teksten å gjøre, men bare flytta litt rundt på enkelte elementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruselgrafs Skrevet 6. november 2021 #150 Del Skrevet 6. november 2021 Raptuza skrev (På 2.11.2021 den 18.48): Silya Skjerpings! Silya er ei av de beste vi har her på berget! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruselgrafs Skrevet 6. november 2021 #151 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 21.30): Middels musikere kan likevel være gode artister hvis de har en karisma, fremføring og scene-show som fyrer opp publikum. Det er underholdningen som teller. Hele pakken. I hvert fall innen pop/rock. Anonymkode: 8a7f2...805 Eller gode tekster, Et tilfelle er jo Bob Dylan, ikke akkurat gullstrupe, men god til å skrive tekster. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #152 Del Skrevet 6. november 2021 Slutt å snakke ned Tone Damli. Her snakker vi kunst og tekster på et høyt nivå. Anonymkode: 3fb8c...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruselgrafs Skrevet 6. november 2021 #153 Del Skrevet 6. november 2021 (endret) HarryDotter skrev (På 3.11.2021 den 18.29): Det er fryktelig vanskelig å forklare hvorfor man syntes noe ikke funker når det kommer til musikk. Sigrid spesifikt syntes jeg har stemmen til en 60 år gammel dame, spesiellt når hun drar litt på med stemmen. Hun hører ikke ut som en popprinsesse da, dét skal hun ha. Jeg bare liker ikke stemmen og musikken den svever på. For meg er det masseprodusert lettpop. Melodiene er så kjedelige, intetsigende og lite festende. Det er kjedelig musikk med en trøtt gammel stemme til. Og for meg er desverre ikke særpreg det samme som spennende og bra. Synest låtene som hun gjorde før hun fikk platekontrakt og ble nødt til å samarbeide med medlåtskrivere og udugelige hitprodusenter er de beste hun har gjort. her er to eksempler: Endret 6. november 2021 av Gruselgrafs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #154 Del Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 18.35): Sigrid. Grå mus uten karisma. Anonymkode: 6deb2...cd8 Fantastisk artist som lager musikken sjøl og ikke bleiker håret, kler seg halvnaken og sprøyter inn botox for å booste karrieren. Elsker den naturlige jenta som lar musikken tale for seg, kudos! Anonymkode: b5238...4a3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #155 Del Skrevet 17. november 2021 Åge Aleksandersen. Anonymkode: 6a0c1...234 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 24. november 2021 #156 Del Skrevet 24. november 2021 Tix og Kurt nilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #157 Del Skrevet 30. november 2021 Kurt Nilsen. Jeg hadde seriøst ikke gått på konsert med ham om jeg hadde fått betalt for det. Den stemmen hans er så grufull at jeg får vondt i sjela når jeg hører ham på radio. Anonymkode: 29a62...958 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #158 Del Skrevet 30. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 3.09): Helt ærlig så føler jeg det samme med norske artister som med alle andre artister. Personlig føler jeg ikke Taylor Swift eller feks Madonna er flinke artister, de er bare kjent for utseende eller sanger andre har skrevet for dem… come for me 🤣 er slik for mange artister etter min mening. Mange som ikke kommer så langt som visse kjente artister, pga. utseende, lyrics eller reputation. Veldig teit, men sånn er det 🤷♀️ Anonymkode: deeff...222 Helt uenig. Madonna er en av våre beste pop-artister og kommer til å bli husket lenge. Ikon på linje med Michael Jackson. Taylor Swift er på vei til å bli noe stort, særlig med de siste albumene. Anonymkode: 5d06c...133 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #159 Del Skrevet 30. november 2021 Maria Haukaas Mittet. Anonymkode: 83ab2...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #160 Del Skrevet 30. november 2021 Maria Mena.Får jeg høre en julesang til av henne så slår jeg av radioen. Anonymkode: d324f...6a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå