AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Vi har nå hatt valp I fire uker, og hun hater virkelig å være i buret sitt. Hun er 12,5 uke. Det blir piping og massiv bjeffing hvis hun blir satt i buret, mens hun trives stort med å få være løs. Så på natta liggerhun også da løs på stua, mye da i hundesenga, men kan også legge seg under bordet, osv. Er fremdeles hjemme med henne, men skal på jobb over helga. Har trent på å være litt alene nå på dagtid og, hun tusler litt rundt, legger seg og sover litt, leker så litt med noen leker. Jeg har vært i kjelleren og fulgt med henne. Det blir nå alt fra 0 til 2 dammer med urin inne når hun er alene. Ikke noe ugagn ennå. Hun virker å være trygg. Er det fryktelig viktig å ha hund i bur når man sover eller er på jobb,? Har alle det? Kommer det til å bli mye styr i vente, som vi ikke har sett noe til ennå? Anonymkode: 266f7...f2f
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Min hund har sovet i bur siden hun var valp. Går også inn i buret sitt om hun vil ha fred og ro. Hun er løs i huset når jeg er på jobb. Anonymkode: 913ed...a5c
LadyGrey Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Har aldri hatt hunden i bur. Kun i bil. Bur skal ikke brukes som oppholdssted. Det finnes regler for hvor stort et bur skal være om hunden må oppholde seg i det om natta og når eier er på jobb osv. 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 LadyGrey skrev (16 minutter siden): Har aldri hatt hunden i bur. Kun i bil. Bur skal ikke brukes som oppholdssted. Det finnes regler for hvor stort et bur skal være om hunden må oppholde seg i det om natta og når eier er på jobb osv. Link til nors lov? Anonymkode: e3da8...bd3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Link til nors lov? Anonymkode: e3da8...bd3 https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453 Anonymkode: 77033...3d5 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 https://www.nrk.no/norge/vil-ha-tydeligere-regler-for-bruk-av-hundebur-1.14988110 Anonymkode: 77033...3d5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er det fryktelig viktig å ha hund i bur når man sover eller er på jobb,? Har alle det? Kommer det til å bli mye styr i vente, som vi ikke har sett noe til ennå? Nei, nei og nei. Hunder skal ikke være i bur annet enn når det er strengt nødvendig, som under transport eller ved sykdom, veterinærbesøk. Men aldri over natten eller i 8-10 timer hver dag. Det er dyremishandling. Anonymkode: 77033...3d5 8
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Min hund har sovet i bur siden hun var valp. Går også inn i buret sitt om hun vil ha fred og ro. Hun er løs i huset når jeg er på jobb. Anonymkode: 913ed...a5c Ja, men da er buret åpent og hun bestemmer selv. Å lukke buret er ikke ok. Anonymkode: 77033...3d5 4
Blomsterpotta Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 De hundene jeg har hatt har kun brukt bur i bilen. Ellers fikk de bruke huset på samme måte som oss tobeinte. 4
LadyGrey Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Link til nors lov? Anonymkode: e3da8...bd3 https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 LadyGrey skrev (1 time siden): https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/tilsynsveileder__hund.16904/binary/Tilsynsveileder - hund Det der er en tilsynsveileder fra mattilsynet. Vis meg noe som står nedskrevet i det norske lovverk, takk! Anonymkode: e3da8...bd3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 Ts her. Takk for svar. Jeg har aldri hatt hund før og vil gjøre det beste jeg kan for henne. Har fått mange tips om å vende henne på bur, det mååå du, og at hun må sove i buret på natta. Det ble jo fryktelig trist da, så jeg hadde ikke hjerte til det. Jeg sov på sofaen ved siden av henne i nesten 14 dager etter at hun kom. De første nettene tassa hun litt rundt, var bortpå sofaen og sjekka at jeg var der, og la seg under bordet eller i senga si. Så begynte jeg å gå og legge meg på soverommet som resten av familien gjør. Hun oppholder seg i hovedetasjen selv, men trappa er stengt av. Alt av ladere og ledninger fjernes på gulvet. Hun virker å ha døgnrytme og dkjønner tegninga når vi skrur av lys og tv. Begynner bare å lure på om jeg har gjort en tabbe ved å ikke være knallhard på den burtreninga i hus. I bil er det litt klagings ja, men det går bedre og bedre. Har ikke kjørt lengre med henne enn 30 minutter. Hun er golden retriever, trives veldig med å ha oss i nærheten av seg, og kommer med labbene i fanget vårt og vil ha kos. Anonymkode: 266f7...f2f 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 Vi har også golden retriever og bruker kun bur i bilen til vanlig. Har kjøpt et tøybur som skal brukes når hun skal på utstilling, men det brukes kun da. Min erfaring er at det gikk veldig fint å la henne gå rundt av seg selv, hun skifter gjerne soveplass i løpet av natten og det er ikke så enkelt i bur. Har knapt ødelagt noe som helst, hun fikk kong hver gang vi dro til å begynne med, men da vi kom hjem var den så vidt rørt😅 Hun var opptatt med å sove da vi var borte, men når vi kom hjem var kong veldig godt😂 Var også glad hun hadde god plass da hun en gang hadde vært dårlig i magen, i bur måtte hun gjort vært oppi alt sammen😓 Anonymkode: f5954...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 Mine hunder bruker bur. Jeg har 2, så jeg gir de mat i burene for å unngå potensielle konflikter. Jeg har de også i bur når jeg er borte, for deres egen sikkerhet. Den minste er ikke året enda og kan finne på å tygge på ledninger eller plage den voksne om den blir frustrert/stressa, og den voksne skal slippe å måtte håndtere en irriterende valp på egenhånd. Jeg er bare borte 2 timer om gangen, kanskje 2 eller 3 ganger i uka. De sover hvor de vil på natten, og de er aldri i bur når jeg er hjemme. Anonymkode: dacf1...1dc
LadyGrey Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der er en tilsynsveileder fra mattilsynet. Vis meg noe som står nedskrevet i det norske lovverk, takk! Anonymkode: e3da8...bd3 🙄 Det finnes desverre ingen norsk lov som ivaretar hundehold på en god måte. Men må det virkelig stå skrevet svart på hvitt i norsk lov hva som er greit og ikke? Går ann å tenke selv! Jeg ville aldri puttet hunden min hund i bur. Skjønner ikke hvordan folk har samvittighet til det. Endret 30. oktober 2021 av LadyGrey 2
Minime94 Skrevet 30. oktober 2021 #17 Skrevet 30. oktober 2021 (endret) Valpen min sover i bur på natten og i valpegrind når ikke vi er hjemme. Dette fordi han er fæl til å bite på ting. Når eldste var valp prøvde vi bur først på natten men han takklet dette dårlig, men han har aldri bitt på ting som ikke er hans så han lot vi gå løs etter en uke med skriking i buret. Yngste kan ikke ut i gården med eldste enda for han spiser stein 😅 Endret 30. oktober 2021 av Minime94 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #18 Skrevet 30. oktober 2021 Har aldri brukt bur annet enn som et fristed for hunden. Da med døra alltid åpen og en god madrass og myke tepper i buret. Har vært løs i stua når den har vært hjemme alene. Har brukt 1 tisseunderlag på gulvet dersom valpen har vært alene lenger enn den kanskje klarer holde seg fra å gå på do. Da har den tisset der om den må. Har ikke hatt den fremme når jeg er hjemme, så hunden ble fort stueren likevel. Lykke til på mandag🙂 PS. Det er veldig koselig å ha hunden f.eks i egen hundeseng på soverommet eller i nærheten på natta. De fleste hunder setter også pris på å være nær flokken når de skal sove😊 Anonymkode: 8d8e8...3bf 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #19 Skrevet 31. oktober 2021 Vi bruker bur til vår valp, men det er mest for å «skåne» ham selv fra å skade seg eller noe🥲 Neida, men han skal ikke være i buret (med mindre han selv ønsker det) når han blir stor/veloppdragen nok til at vi kan stole på ham fritt i huset. Nå har han et stort bur som han ligger i på natten (med døren åpen, men han går aldri ut) på soverommet vårt. På dagen er han i buret mens vi er på jobb (det blir max 4 timer alene hjemme på dagtid på grunn av bruk av hjemmekontor osv). Han har en god madrass inne i buret, og han virker til å trives der inne - han går bl.a. inn frivillig når han skal sove. Ellers er han ute med flokken sin resten av dagen🐾Trener mye på rotrening når vi er inne og sørger for at han skal forstå at han ikke skal bite på møbler/ledninger osv, så blir han nok klar for å gå fritt inne hele tiden ganske snart🤗 Anonymkode: 8602d...0df 2
Butterfly12 Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 Jeg personlig synes ikke du skal ha en hund i bur.. Bare min holdning ❤️ 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå