Gå til innhold

Hva bør gjøres med uvaksinerte? Poll

11223344

Policy for uvaksinerte  

355 stemmer

1. 1. Hva støtter dere av følgende for resterende voksne uvaksinerte i Norge som ikke vil ha korona vaksine?

• Tvangsvaksinere dem
      5
    • Gjøre livet vanskelig for dem, sparke dem fra jobb, testregime osv, hvis ikke de vaksinerer seg
      40
    • Påtvinge dem til å bruke smittevernsutstyr når de er på jobb eller blant folk innendørs utenfor hjemmet
      63
    • Hvis allerede hatt korona, la dem være
      18
    • La dem leve som alle andre
      229

Anbefalte innlegg

Example skrev (1 time siden):

Det er ikke det det står, nei. Les på nytt og sett deg inn i hvordan vaksinene fungerer. 

Kanskje du kan forklare hvordan det fungerer? For det var ikke enkelt å forstå på bakgrunn av det professor Ørjan Olsvik forklarer i artikkelen. Først sier han:

Vaksinen ser ut til å ha mistet effekt, sier Olsvik. Han viser til tall fra sin egen hjemkommune, Tromsø, som har mange smittetilfeller nå.

Deretter sier han:

Ifølge en studie Pfizer har gjort, var kun 15 prosent av antistoffene igjen hos deltakerne sju måneder etter andre dose. Olsvik sier at fall i antistoffene imidlertid ikke betyr at man mister beskyttelse.

Og følger så opp med:

Men desto lenger det er siden man ble fullvaksinert, desto mindre beskyttelse har du.

Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/14314054/

Så, hvordan skal man tolke dette? Vaksinene har mistet effekt, men ikke beskyttelse på tross av fall i antistoffer, men så mister man beskyttelse over tid likevel... Jeg skjønner at folk blir forvirret. 

Endret av Pivot
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Hvemsomhelst said:

Jeg kommenterte noe i tråden i går, og det var en del som svarte meg litt..

Vil bare fortelle at jeg egentlig sliter med et problem, ganske ofte, med at jeg lett blir misforstått og tillagt hensikter jeg ikke har, og at jeg også lett misforstår andre mennesker, og så tar jeg det noen ganger opp i verste mening.  Jeg er lei for det, og det er ikke vondt ment mot noen her.

Men så er det denne koronaen. Den gir seg ikke. Vaksinene er datovare som må fylles på etter en viss tid. Ja, jeg vet at det er forskjellige meninger.

Hva tenker dere om det som skjer i østre deler av Europa for tiden? Og andre ting som står i denne artikkelen?  Bør ingen fortsette å vaksinere seg, bruke munnbind i visse situasjoner eller regulere kontakten mellom uvaksinerte og personer i utsatte grupper?

https://www.tv2.no/nyheter/14314054/

Jeg er uvaksinert av medisinske grunner. Jeg kjenner ikke mange andre uvaksinerte, men de få jeg kjenner gjør det samme som meg. Jeg er nøye med å holde avstand og holder meg hjemme hvis jeg blir snufsete eller har andre symptomer. Jeg har en skuff full av hjemmetester som benyttes ved behov. 
Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg ser at mange vaksinerte tror de er fullt beskyttet, ikke kan smitte andre, og lever deretter. 

Jeg synes det er virkelig skremmende med kommentarer her i tråden om at uvaksinerte bør pålegges å bruke munnbind overalt for at vaksinerte skal kunne se hvem de er og holde seg unna dem. Det samme med kommentarer om at det er vi som holder pandemien gående og bør miste rettighetene våre. Det er et menneskesyn som hører hjemme i et annet århundre.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersmessig er smittefordelingen i Bodø relativt lik landsgjennomsnittet, med den største gruppa mellom 10 og 20 år.

– Det er mulig at vi har litt mer smitte i de høyere aldergruppene enn landsgjennomsnittet. Litt over halvparten av de smittede er fullvaksinert, det er som forventet ut fra forventet effekt av vaksinen. De er nok fortsatt mye ukjent smitte der ute, sier Claudi, og avslutter:

– Det er imidlertid grunn til å være bekymret over at mye av smitten tilsynelatende blir distribuert av fullvaksinerte voksne.

Det nederste i teksten taler vel for seg selv! Hentet fra an.no

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

La de bruke smittevernutstyr på jobb og blant folk innendørs. Ikke la de få lov til å være i nærheten av eldre, kronisk syke, og de med nedsatt immunforsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarantulla
Sheva skrev (På 30.10.2021 den 0.13):

Belønne dem da det krever mot og selvstendighet å ikke være en del av saueflokken

🤦‍♀️

Man skal ikke lese mange kommentarfelt før man forstår hvordan det står til med kunnskapen om vaksiner generelt og covid-vaksinene spesielt.

Jeg er fullvaksinert, og fullstendig klar over at jeg både kan bli syk og smitte andre. Dette gjør at jeg fremdeles går med munnbind og prøver å holde avstand. Det kan virke som om mange antar at ettersom de er vaksinerte kan de gå tilbake til å leve helt som før, eller at ettersom de er uvaksinerte (fordi de ikke er sauer) ikke kommer til å bli syke. 

Dere som er uvaksinerte av medisinske grunner er en av hovedgrunnene til at jeg bruker munnbind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pivot skrev (7 timer siden):

Kanskje du kan forklare hvordan det fungerer? For det var ikke enkelt å forstå på bakgrunn av det professor Ørjan Olsvik forklarer i artikkelen. Først sier han:

Vaksinen ser ut til å ha mistet effekt, sier Olsvik. Han viser til tall fra sin egen hjemkommune, Tromsø, som har mange smittetilfeller nå.

Deretter sier han:

Ifølge en studie Pfizer har gjort, var kun 15 prosent av antistoffene igjen hos deltakerne sju måneder etter andre dose. Olsvik sier at fall i antistoffene imidlertid ikke betyr at man mister beskyttelse.

Og følger så opp med:

Men desto lenger det er siden man ble fullvaksinert, desto mindre beskyttelse har du.

Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/14314054/

Så, hvordan skal man tolke dette? Vaksinene har mistet effekt, men ikke beskyttelse på tross av fall i antistoffer, men så mister man beskyttelse over tid likevel... Jeg skjønner at folk blir forvirret. 

Fordi det ikke kun er antistoffene som er avgjørende. Hvis du er interessert har Aftenposten laget en liten oversikt her:

https://www.aftenposten.no/viten/i/866LO1/det-er-ikke-bare-antistoffer-som-beskytter-mot-covid-19

Endret av Example
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (På 31.10.2021 den 11.04):

Det er 77 % som har tatt minst en dose, 69 % er fullvaksinert. Jeg anser uvaksinerte voksne som arbeider i helsevesenet for å være en marginal gruppe som ikke er representativ for flertallet. Med andre ord noen få med veldig stor megafon som snakker på vegne av en bitteliten minoritet. Hvorfor skal vi lage så mye støy rundt dem?

Jeg følger tiltakene som gjelder nå og bruker fortsatt munnbind i større folkemengder og på fulle kollektivmidler. Jeg er imidlertid glad for at vi nå kan være sosiale igjen og jeg kommer til å bli ordentlig nedfor hvis jeg blir jaget til hjemmekontoret igjen fordi det har ikke min psykiske helse godt av. Jeg tror ikke utfordringen er uvaksinerte nordmenn, men reiseaktivitet til og fra land med høy smitte. Hvordan stopper vi smitten fra dem? Det er DER vi bør legge innsatsen.

Jeg lever fint et år til uten utenlandstur - det er surt, men vi har vært kreative for å finne minnerike alternativer innenlands. Så fine har disse opplevelsene vært at de muligens blir et fast innslag i ferien i årene fremover - kortreist ferie i et par dager en eller annen plass i Norge. Fantastisk fint, viser det seg.

Dette blir feil fokus. Reisebegrensninger er kun et midlertidig tiltak, og når som helst vil man få en smitteøkning når det åpnes for det. Vi har også sett det skje når det har vært strenge begrensninger.

Det som er avgjørende er imnuniteten i befolkningen. Den må opp på et høyt nivå, enten gjennom vaksiner eller gjennomgått sykdom. Man kan stenge Norge fullstendig I flere år, men den dagen man åpner vil ny smitte komme inn og treffe oss om befolkningen ikke har immunitet. 

Derfor vet man allerede nå at det er vaksine eller smitte for de aller fleste av oss, det er ingen vei utenom. 

De tiltakene vi har vært gjennom har kun vært for å kjøpe tid til å få vaksinert befolkningen, samt spre smitten ut i tid. Vi vet allerede nå at de fleste av de rundt 400 000 voksne nordmennene som ikke er vaksinert, vil bli smittet. Så er klart om man skal presse på for å få vaksinert dem, eller om de skal gjennomgå sykdommen. Mye tyder på at vaksineeffekten for en del eldre er såpass dårlig, at de vil bli dratt med i fallet. At de blir smittet samtidig er også noe som ikke går fordi mange nok blir så syke av dette. 

Dermed ligger det an til at man sannsynligvis vil gjøre noe for både pushe flere til å vaksinere seg, samt hindre at de uvaksinerte blir smittet over et kort tidsrom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir feil fokus. Reisebegrensninger er kun et midlertidig tiltak, og når som helst vil man få en smitteøkning når det åpnes for det. Vi har også sett det skje når det har vært strenge begrensninger.

Det som er avgjørende er imnuniteten i befolkningen. Den må opp på et høyt nivå, enten gjennom vaksiner eller gjennomgått sykdom. Man kan stenge Norge fullstendig I flere år, men den dagen man åpner vil ny smitte komme inn og treffe oss om befolkningen ikke har immunitet. 

Derfor vet man allerede nå at det er vaksine eller smitte for de aller fleste av oss, det er ingen vei utenom. 

De tiltakene vi har vært gjennom har kun vært for å kjøpe tid til å få vaksinert befolkningen, samt spre smitten ut i tid. Vi vet allerede nå at de fleste av de rundt 400 000 voksne nordmennene som ikke er vaksinert, vil bli smittet. Så er klart om man skal presse på for å få vaksinert dem, eller om de skal gjennomgå sykdommen. Mye tyder på at vaksineeffekten for en del eldre er såpass dårlig, at de vil bli dratt med i fallet. At de blir smittet samtidig er også noe som ikke går fordi mange nok blir så syke av dette. 

Dermed ligger det an til at man sannsynligvis vil gjøre noe for både pushe flere til å vaksinere seg, samt hindre at de uvaksinerte blir smittet over et kort tidsrom.

Vaksinerte kan også bringe smitten videre. Hvorfor må ikke alle da bruke munnbind I nærkontakt med pasienter?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke kun er antistoffene som er avgjørende. Hvis du er interessert har Aftenposten laget en liten oversikt her:

https://www.aftenposten.no/viten/i/866LO1/det-er-ikke-bare-antistoffer-som-beskytter-mot-covid-19

Da tolker jeg svaret ditt som at du ikke vet hvorfor professor Olsvik sier at vaksinene ser ut til å ha mistet effekt og at beskyttelsen blir dårligere desto lenger tid siden fullvaksinasjon, når det eneste du har å svare med er å fremstille det som at jeg ikke vet at det er mer enn antistoffer som er avgjørende for langsiktig beskyttelse. 

Endret av Pivot
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11223344 skrev (På 29.10.2021 den 22.43):

Av ren nysgjerrighet.

Om man har antistoff i kroppen mot covid skal man ikke ha vaksine. Vaksinen er frivillig. Ikke alle tåler vaksinen. Uansett har jo alle hatt covid til nå, så de fleste er jo immune. 

De vaksinerte smitter like mye. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull. En jeg kjenner skulle opereres og ble testet for det meste. De fant ut at han hadde antistoff mot covid og legene sa at han ikke trengte å ta vaksine. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (35 minutter siden):

Da tolker jeg svaret ditt som at du ikke vet hvorfor professor Olsvik sier at vaksinene ser ut til å ha mistet effekt og at beskyttelsen blir dårligere desto lenger tid siden fullvaksinasjon, når det eneste du har å svare med er å fremstille det som at jeg ikke vet at det er mer enn antistoffer som er avgjørende for langsiktig beskyttelse. 

Det er jo det diskusjonen handlet om, at 15 % antistoffer ikke betyr at vaksinene kun er 15 % effektive. Du ber meg forklare hvorfor, også får du en link.

Hvis du kun skal kverulere, kan du fint la være å blande deg inn i diskusjonen. Les linken jeg la ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det diskusjonen handlet om, at 15 % antistoffer ikke betyr at vaksinene kun er 15 % effektive. Du ber meg forklare hvorfor, også får du en link.

Hvis du kun skal kverulere, kan du fint la være å blande deg inn i diskusjonen. Les linken jeg la ut.

Da misforsto jeg det du skrev. Jeg tolket det som at artikkelen ville gi svar på hvordan vaksinene virker, og hvorfor beskyttelsen synker i tiden etter vaksinasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror en del av de lider av sprøyteangst, men de synes det er mindre flaut og tøffere å opptre som antivax'er. Disse kan hjelpes hvis vaksinen gis i et tempo og under forhold som de føler de har litt kontroll på. Det var et bra prosjekt på dette i Bergen der en del fikk tatt vaksinen som eller ikke ville ha gjort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 timer siden):

Vaksinerte kan også bringe smitten videre. Hvorfor må ikke alle da bruke munnbind I nærkontakt med pasienter?

Hvilke rutiner som gjelder i helsevesenet nå vet jeg ikke, men det er tross alt viktigere at uvaksinert personell bruker smittevernsutstyr.

Men igjen, å bejuble at vaksinene ikke fungerer som håpet er ikke spesielt lurt, særlig om en ikke vil ta den selv. Jo dårligere de virker, jo flere må ta dem for at vi skal ha en normal hverdag. Det er et faktum. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (33 minutter siden):

Da misforsto jeg det du skrev. Jeg tolket det som at artikkelen ville gi svar på hvordan vaksinene virker, og hvorfor beskyttelsen synker i tiden etter vaksinasjon. 

Nei. Dog er det viktig å legge merke til at antistoffer ikke er alt. Kroppen kan lage nye antistoffer dersom t-cellene husker viruset. Akkurat hvordan dette fungerer er dog langt utenfor min kunnskap.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...