AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #21 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Elbil er billigere i bruk, men fortsatt må du ut med 300-500.000 for en brukbar elbil. Og så må du gjerne kjøpe hus så du kan lade hjemme også. Kommunen her har satt opp gratis-ladere så akkurat her lønner det seg. Anonymkode: 5f265...f1c Whut? Vi kjøpte en Leaf for 55000 for tre år siden og bruker den daglig den dagen i dag. Om TS har 95k tilgjengelig, kan hen fint kjøpe noe tilsvarende med vel rundt 150-170 km rekkevidde. Anonymkode: b25f5...562 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #22 Del Skrevet 28. oktober 2021 Hvorfor kjøper du ikke heller en brukt elbil? Trenger ikke koste noe mer enn en brukt dieselbil. Uansett dumt å kjøpe bil man ikke har råd til. Anonymkode: fc34c...036 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #23 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her hadde jeg byttet bilen inn til nyere elbil. Har du sett prisen på literen på bensin/diesel? 18-20 kr. Elbil er driftsikkert også, astronomisk høyere driftsikkerhet enn en fossilbil. Så får du problemer med motor, eksos, servopumpe osv på den nye fosil bilen. Nei huff og huff Anonymkode: a83d4...d86 Jeg har hatt større verksted utgifter på min 2020 mod elbil, enn jeg har hatt på bensinbilen jeg hadde før. Så trenger ikke å slippe unna verksted fordi om det er elbil.. Anonymkode: beda1...6ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #24 Del Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har hatt større verksted utgifter på min 2020 mod elbil, enn jeg har hatt på bensinbilen jeg hadde før. Så trenger ikke å slippe unna verksted fordi om det er elbil.. Anonymkode: beda1...6ff Anekdotisk. Klart det er gambling å kjøpe bruktbil (også Leaf har en rekke kjente feil), men sannsynligheten for å spare penger er betydelig større. Om det koster 6 ganger mer per km å kjøre fossilbil, har du for øvrig råd til litt reparasjoner også. Anonymkode: b25f5...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. oktober 2021 #25 Del Skrevet 29. oktober 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt større verksted utgifter på min 2020 mod elbil, enn jeg har hatt på bensinbilen jeg hadde før. Hvorfor har du verkstedutgifter på en 2020-modell? Burde ikke den bilen være dekt av nybilgarantien? Og til trådstarter: hvorfor er det plagsomt at det tar lang tid å lade? Kan ikke bilen lade på natta når du antagelig ligger og sover? Kutter jo driftskostnadene med 70%. En eGolf burde kunne lade ferdig på stikkontakt iløpet av 10-12 timer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 29. oktober 2021 #26 Del Skrevet 29. oktober 2021 Byttet fra elbil til diesel og så til bensin. Jeg velger å beskrive dieselbiler fordi det var den fornuftige bilen som er naturlig for de fleste. Jeg har svært begrensede lademuligheter hjemme, og det vil ikke bedre seg med det første fordi det strømnettet som er i min bydel er ikke kapabelt til masse elbil ladere i følge netteier. Det passer meg heller ikke å være avhengig av å måtte lade bilen over den tiden det tar fordi det gjør at jeg ikke kan rykke ut til enhver tid på jobb, noe jeg er avhengig av. Det ble et par ganger for mye hvor jeg måtte bruke drosje i stedet og det er uholdbart. Jeg synes heller ikke det er særlig behagelig å måtte vente i kø for å få lade. Bilen egnet seg også veldig dårlig til å besøke familie i Tyskland. Det var mye tull med den, spesielt bremser og elektronikk i bilen. Jeg hadde en noen år gammel Golf før denne, den bilen hadde jeg aldri problemer med bortsett fra dørlåser som ikke likte vinter. Jeg handlet en noen år gammel stasjonsvogn fra Mazda og solgte elbilen, og oppdaget fort at den gamle bilen også er bedre å kjøre fordi den ikke føles tung eller vanskelig. Når den akselererer så er det jeg som kjører bilen, ikke omvendt. Den var forutsigbar i sine behov og langt mer behagelig å ha med seg på tur. Jeg tviler på at jeg kjøper noen elbil igjen med det første. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. oktober 2021 #27 Del Skrevet 29. oktober 2021 12 minutter siden, AliceNextDoor said: Jeg handlet en noen år gammel stasjonsvogn fra Mazda og solgte elbilen, og oppdaget fort at den gamle bilen også er bedre å kjøre fordi den ikke føles tung eller vanskelig. Når den akselererer så er det jeg som kjører bilen, ikke omvendt. Den var forutsigbar i sine behov og langt mer behagelig å ha med seg på tur. Det er jo lurt å kjøpe bil etter behov. Har man lang reisevei og uforutsigbare arbeidstider med utrykning kan det være en irriterende bekymring i hverdagen å risikere tomt batteri. Men hvordan en elbil føles ut med kjøreegenskaper er nok veldig variabelt fra bil til bil. Tror ikke den generelle Taycan-eieren er misfornøyd med kjøreegenskapene. Det er også helt greit å være passasjer i en ModelS og Model3. Tilogmed iMiev er en gledelig småbil å kjøre på korte turer. 13 minutter siden, AliceNextDoor said: Jeg har svært begrensede lademuligheter hjemme, og det vil ikke bedre seg med det første fordi det strømnettet som er i min bydel er ikke kapabelt til masse elbil ladere i følge netteier En elbil krever ikke mer strøm enn en induksjonsplatetopp på full gass, så at det ikke er kapasitet i strømnettet i byen høres rart ut. De fleste steder er det mulig med både 25A og 32A lader til hjemmebruk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #28 Del Skrevet 29. oktober 2021 Har du ikke barn, bil, båt, hytte, hus eller familie går det sikkert an med en som går 150 km (om SOMMEREN). Ellers koster en bra elbil 350-500´. Hvem orker ladestopp hver time på vinteren? Anonymkode: 5f265...f1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 29. oktober 2021 #29 Del Skrevet 29. oktober 2021 newman01 skrev (46 minutter siden): Det er jo lurt å kjøpe bil etter behov. Har man lang reisevei og uforutsigbare arbeidstider med utrykning kan det være en irriterende bekymring i hverdagen å risikere tomt batteri. Men hvordan en elbil føles ut med kjøreegenskaper er nok veldig variabelt fra bil til bil. Tror ikke den generelle Taycan-eieren er misfornøyd med kjøreegenskapene. Det er også helt greit å være passasjer i en ModelS og Model3. Tilogmed iMiev er en gledelig småbil å kjøre på korte turer. En elbil krever ikke mer strøm enn en induksjonsplatetopp på full gass, så at det ikke er kapasitet i strømnettet i byen høres rart ut. De fleste steder er det mulig med både 25A og 32A lader til hjemmebruk. Vel, nå er jeg et aktivt medlem i den norske Porsche-klubben og det er veldig delt i to leirer når det gjelder Taycan. En helt feilfri bil er det absolutt ikke, men den har sine entusiaster den og. Du kommer allikevel inn på en bil som har et ganske kraftig prishopp fra det en vanlig typisk konvensjonel stasjonsvogn lik det som har vært en såkalt folkebil i Norge til en firedørs sportsbil. Det ville vært underlig om ikke den bilen hadde gode kjøreegenskaper. De andre du nevner er for meg keiserens nye klær. Tesla veier omtrent det dobbelte av to av min siste Mazda. Miev kjenner jeg ikke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. oktober 2021 #30 Del Skrevet 29. oktober 2021 3 hours ago, AliceNextDoor said: De andre du nevner er for meg keiserens nye klær. Tesla veier omtrent det dobbelte av to av min siste Mazda. Miev kjenner jeg ikke til. Hva har egentlig vekta å si? Det er veldig underholdende å kjøre Polestar2, selv om den veier nesten 2,2tonn. Sitter godt klistret til asfalten i svinger, fenomenalt grep om vinteren og aksellererer fra 0 til 100 på 4,7. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #31 Del Skrevet 29. oktober 2021 newman01 skrev (5 timer siden): En elbil krever ikke mer strøm enn en induksjonsplatetopp på full gass, så at det ikke er kapasitet i strømnettet i byen høres rart ut. De fleste steder er det mulig med både 25A og 32A lader til hjemmebruk. Det du ikke vet, er at når du lader en elbil/hybrid så bruker den ganske mye strøm. En hybrid ligger på overkant av 300kwt pr.mnd, og det lading så og si hver dag. Vil da en ren elbil bruke mindre? Nei. Å sammenligne lading av en elbil med en koketopp, da har du faktisk ikke mye peiling på hva du snakker om ang strømforbruk til lading av et kjøretøy. Men det vet tydeligvis de som har ansvar for kraftforsyngen dit @AliceNextDoor bor. Mener at i det fleste hjem får man tilgang på 7,5kw som maks. Og da er det bare gange med antall enheter/biler som skal lades, så ender du opp på kraftbehovet. Og det er det faktisk ikke alle nett som takler. Anonymkode: 692d0...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 29. oktober 2021 #32 Del Skrevet 29. oktober 2021 newman01 skrev (36 minutter siden): Hva har egentlig vekta å si? Det er veldig underholdende å kjøre Polestar2, selv om den veier nesten 2,2tonn. Sitter godt klistret til asfalten i svinger, fenomenalt grep om vinteren og aksellererer fra 0 til 100 på 4,7. Polestar 2 er den trangeste, dårligste, tyngste elbilen i denne klassen - med det høyeste forbruket: https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633 Colin Chapman, grunnleggeren av Lotus, hadde som sin versjon å “Simplify, then add lightness”. Vekt har nesten alt å si på forbruk og kjøreegenskaper. Jeg har kjørt de fleste elbiler nå og elsker dem. Nesten like mye, og noen mer, enn mine veteranbiler. Men du kommer ikke utenom at når de er "sportslige", så føles de fortsatt mest som en rask, fullastet, veldempet varebil. Sammenlikn en Lotus Exige, Mazda 3, Polestar 2 og Porsche Cayenne og du kjenner i ratt og rumpa hvilken biler som har fysikken med seg - og hvilke som ikke har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #33 Del Skrevet 29. oktober 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt større verksted utgifter på min 2020 mod elbil, enn jeg har hatt på bensinbilen jeg hadde før. Så trenger ikke å slippe unna verksted fordi om det er elbil.. Anonymkode: beda1...6ff 2020 modell uten garanti? hæh? dette kjøper jeg ikke. Er noe som heter nybilgaranti, som er standard. årlig rutine service er vel typisk 5000 kr. Anonymkode: a83d4...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. oktober 2021 #34 Del Skrevet 29. oktober 2021 10 minutter siden, catman said: Polestar 2 er den trangeste, dårligste, tyngste elbilen i denne klassen - med det høyeste forbruket: https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633 Nå veit ikke jeg hva den sjåføren drev med i den testen, men å klare å få et forbruk på 29,3kwh/100km er ganske heftig. Min P2 ligger på 17,4 i sommerperioden og 20-21 på vinteren. 14 minutter siden, catman said: Men du kommer ikke utenom at når de er "sportslige", så føles de fortsatt mest som en rask, fullastet, veldempet varebil. Sammenlikn en Lotus Exige, Mazda 3 Handlet ikke denne tråden i utgangspunktet om en eldre eGolf, stasjonsvogn med dieselmotor, mulig Leaf? Alle de bilene er rimelig triste sammenlignet med en Exige på bane, men kan vel egentlig ikke sammenlignes med et to-seters leketøy uten bagasjerom til 120'000 euro pluss avgifter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 29. oktober 2021 #35 Del Skrevet 29. oktober 2021 newman01 skrev (17 minutter siden): Handlet ikke denne tråden i utgangspunktet om en eldre eGolf, stasjonsvogn med dieselmotor, mulig Leaf? Alle de bilene er rimelig triste sammenlignet med en Exige på bane, men kan vel egentlig ikke sammenlignes med et to-seters leketøy uten bagasjerom til 120'000 euro pluss avgifter... Nettopp, så å dra inn en Polestar til 400k+ har vel en tilsvarende relevans? Litt av poenget mitt var likevel at de gamle, lette, velbygde bilene som ikke trenger en datamaskin for å holde seg på veien kan være vel så gøy å kjøre. Og bruke mindre energi per kilometer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #36 Del Skrevet 29. oktober 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Jøss, i mitt hode bør du lade på vanlig stikkontakt som mange andre gjør på smått ulovlig vis. Det koster jo nesten ingenting, type 200 kr for 1000 km. Det er der du sparer penger. Hurtiglading har samme kilometerpris som diesel for de eldre elbilene som ikke kan ta imot så mye strøm. Anonymkode: b25f5...562 Det er vel ikke ulovlig i norsk lov (om ikke borettslag e.l. har egne regler), det er bare sterkt anbefalt å lade sånn kun i nødsfall en sjelden gang. Anonymkode: f1719...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #37 Del Skrevet 29. oktober 2021 Hvilken bil kommer til å bli dyrest å reparere? Dette er vanskelig å spå, men jeg tror det er dette som avgjør hva som blir billigst for deg. Elbiler har billigere service, bensin dyrere og diesel dyrest (tror jeg). Fordi det er færre bevegelige deler og ikke noe oljeskift. Du tok heller ikke med årsavgiften som er mye lavere for el-biler 600 i forsikring på en sju og gammel e-golf ville jeg prøvd å prute ned, ring feks Gjensidige. (Kommer an på hvor mange km du kjører og annet). Jeg tror også du kunne funnet billigere lading enn 0.50 - 1 kr pr km selv om du ikke kan lade hjemme. Tesla skal visstnok i følge rykter snart åpne sitt ladenettverk for andre elbiler, om du bor nær en sånn stasjon, spennende å se om de slår til med like billig lading som de har på egne biler. Noen av de andre har priset seg ut. Anonymkode: f1719...628 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #38 Del Skrevet 29. oktober 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Tesla skal visstnok i følge rykter snart åpne sitt ladenettverk for andre elbiler, Andre elbiler ja ikke alle elbiler, blir spennende å se hvilke de åpner for Anonymkode: c4e91...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #39 Del Skrevet 30. oktober 2021 Hurtiglader kan nå koste helt opptil 8,- pr kw, dvs litt dyrere enn en prius hybrid feks.... Anonymkode: 5f265...f1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå