Gå til innhold

Bytte elbil med fossilbil?

Jøyemeg

Anbefalte innlegg

Jeg har en e golf 2014 som jeg betaler 1400 kr på i lån i 5 år til.

Forsikring er 600kr

om vinteren må jeg lade den annenhver dag for 70-150 kr. 

Bomringen koster 9,20 pr passering med tak på 75 passeringer per måned.

Bilen har absolutt maks rekkevidde på 140 km 

Vil det da være økonomisk å bytte til en Volvo V50 diesel 2012?

Bytter jeg vil vil lånet bli innfridd og jeg får ca 10000 kr tilbake.

Forsikring vil være 400 kr 

Bomring er 18,40 kr per passering med tak på 75 passeringer.

Hva tror dere? Trenger hjelp å bestemme meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lader du på hurtiglader hver gang, altså har ikke mulighet for hjemmelading? Det hørtes jo dyrt ut for en lading? 

Om det er økonomisk eller ikke kommer vel an på hvor ofte du passerer gjennom den bomringen det 😛 Og hva kostnaden for diesel blir kontra strøm. Fra et rent økonomisk perspektiv er jeg usikker. Kommer også an på om elbiler får full trafikkforsikringsavgift med ny regjering eller ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rekkevidden plager deg så ville jeg byttet. Diesel skal bli dyrere og de ønsker jo presse folk over på elbil men samtidig så vil nok strømmen øke betraktelig i årene siden etterspørselen på strøm skyter i været.

Tror de vil veie opp økonomisk sett, så velg det som er mest praktisk for deg!

Anonymkode: 1aeee...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år gammel bil med 5 år igjen på lånet?

Helt kræsibananas ladekostnader?

Er du troll?

Anonymkode: b25f5...562

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjøpte bilen for et år siden. Derfor er det så mye lån på den. Jeg har ikke hjemmelader, bare den laderen til vanlig stikk og den tar så lang tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, i mitt hode bør du lade på vanlig stikkontakt som mange andre gjør på smått ulovlig vis. Det koster jo nesten ingenting, type 200 kr for 1000 km. Det er der du sparer penger. Hurtiglading har samme kilometerpris som diesel for de eldre elbilene som ikke kan ta imot så mye strøm.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Jøyemeg said:

Nei, jeg kjøpte bilen for et år siden. Derfor er det så mye lån på den. Jeg har ikke hjemmelader, bare den laderen til vanlig stikk og den tar så lang tid

Men om det tar lang tid så er det bare lade hver natt isetdetfor annenhver natt

Anonymkode: 1fdc7...7dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-golf, e-golf er jo helt forferdelig bil. 🙈 jeg mener det. Du betaler høy pris men du får jo ingen gleder av elbil, den er laget for å likne mest mulig i kjøreegenskaper til en gammel drivstoff- golf. Uff.. ja, sånn sett, da kan du like godt kjøpe gammel golf. Billigere. 

Anonymkode: 99973...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger heller ikke være en golf en gang. Egentlig hva som helst. Så lenge det går an å ha varme på om vinteren og ha mer rekkevidde enn 80 km 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok tape alt på dieselutgifter, den ligger på alt mellom 15-19 kr literen… jeg jublet faktisk litt høyt når jeg fant diesel til 15,89 i dag 
Bytt heller inn bilen i en annen elbil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket ditt er umulig å løse uten at du skriver hvor mange ganger du passerer bom, og hva kostnaden til drivstoff vil bli. Det kommer jo an på hvor langt du kjører pr mnd, hva drifstoffforbruket på diesel-bilen er, og literprisen på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøyemeg skrev (8 minutter siden):

Det trenger heller ikke være en golf en gang. Egentlig hva som helst. Så lenge det går an å ha varme på om vinteren og ha mer rekkevidde enn 80 km 🙈

Da må du bare være litt mer presis med hva du trenger og hva budsjettet ditt er. En gammel Leaf er like skranglete som en Golf, men har likevel færre feil. Og det er så mange av de at inngangsbilletten er latterlig rimelig. Nye Leaf Vista får du for 210000 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 95 tusen igjen på lånet. Regner med bilen ligger på rundt det i innbytte. Jeg har ikke mulighet for mer lån så en eventuell bil må koste under dette.

Jeg passerer bommer 75 ganger i måneden 

Kjørelengde i måneden er 800 km 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg byttet bilen inn til nyere elbil.

Har du sett prisen på literen på bensin/diesel? 18-20 kr. 

Elbil er driftsikkert også, astronomisk høyere driftsikkerhet enn en fossilbil. 

Så får du problemer med motor, eksos, servopumpe osv på den nye fosil bilen. Nei huff og huff

Anonymkode: a83d4...d86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såklart bytter du bort elbilen med diesel eller bensin, elbiler er snart historie, og takk gud for det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her hadde jeg byttet bilen inn til nyere elbil.

Har du sett prisen på literen på bensin/diesel? 18-20 kr. 

Elbil er driftsikkert også, astronomisk høyere driftsikkerhet enn en fossilbil. 

Så får du problemer med motor, eksos, servopumpe osv på den nye fosil bilen. Nei huff og huff

Anonymkode: a83d4...d86

Jeg har allerede hatt 15000 i "nymoderne" problemer på den 😤

Dumme nye biler som man trenger spesialverktøy for å fikses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knulleGuden666 skrev (7 minutter siden):

Ja, såklart bytter du bort elbilen med diesel eller bensin, elbiler er snart historie, og takk gud for det 👍

Er det sant?! Tror du det?! 🙏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jøyemeg said:

Er det sant?! Tror du det?! 🙏

Nei han tar helt feil der

Anonymkode: c4e91...ba7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil er billigere i bruk, men fortsatt må du ut med 300-500.000 for en brukbar elbil.

Og så må du gjerne kjøpe hus så du kan lade hjemme også. Kommunen her har satt opp gratis-ladere så akkurat her lønner det seg.

Anonymkode: 5f265...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...