AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #1 Del Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har sett litt i folketellinger for Oslo i årene 1801, 1865, 1900, og 1910 for å se om jeg fant noen fine norske navn, men det jeg derimot fant flust av er navn som ofte blir omtalt som "nymotens" og "hjemmesnekrede" navn 😄 Her er noen av eksemplene jeg fant (tok med noen navn som man også ser i dag, men som ofte omtales som pretensiøse + noen morsomme skrivemåter) Desiderius, Bolette, Kitty, Sixten, Wittus, Prætorius, Thelaus, Clementine, Ely, Fanny, (søskene) Fritz og Fritzy, Tolline, Signora, Asora, Thekla, Vasseline, Katty, Bergliot, Cornelius, Ferdinant, Israel, Just, Rikarda, Amborline, Lorang, Lucie, Gulbrand, Hanssigne, Thorvalda, Schannethe, Wiktoria, Ninus, S, Bertold, Berndnad, Kondrad, Villy, Zakarias, Stengrim, Waldemar, Amandus, Gulli, Rejdar, Hilding, Colbjørn, Antonie, Wilhelmine, Adelaide, Isidore, Alhed, Itta, Kasbara, Thony, Leonhard, Prytz, Dorothea, Heinrich, Octava, Rickoline, Kathinca, Olava, Severine, Mens, Henryette, Betzy, Arnthine, Cathinke, Arnoldus, Willhelmine, Torodd, Wilfrid, Tristeni, Silvanus, Pethrine, Gottfried, Thorgrim, Simonda, Mildrid, Hendriette, Hendevald, Richarda, Emmy, Ovidia, Konerad, Linchen, Antoinette, Josefa, Mathelie, Drude, Adel, Minna, Marie Marie, Ingara, Anthonette, Netta, Alfrida, Asløv, Gustava, Concordia, Hendrike, Olefine, Lorentze, Mimmi, Lully, Albin, Adelv, Antonius, Theoline, Louis, Rasphild, Natanael, Malvine, Lally, Kristence, Meritte, Karelius, Sigvardt, Sigvarda, Adelheid, Gledich, Mindus, Azora, Scharlotte, Petrine, Adolfa, Jonetthe, Aminda, Ivrika, Sophus, Tenny, Gunnerus, Jetten, Eduard, Clarence, Justus, Benedigte, Rønaug, Tonni, Merry, Guren, Edvarda, Eberhard, Petronella, Petronelle, Terbora, Friedricha, Giertrud, Gubiør, Tollene, Johnille, Clemmet, Tulline, Sille, Erich, Tørris, Jess, Torchild, Henrica, Wendelene, Rønnow, Syverine, Annichen, Ambiør, Østen, Benedicta, Gottfred, Rognal, Julius, Ovidie, Cæsilie (hun fikk også datteren sin oppkalt etter seg), Amea, Jakobine, Betha, Caja, Augenie, Indiana, Tovsen, Adolp, Kettel, Bryneld, Elev, Thørris, Thorselius, Camello Generelt så gikk Antoinette, Clementine, og Carl *insert pretensiøst mellomnavn* mye igjen. Noen som har funnet sitt framtidige babynavn i denne lista? 😄 Anonymkode: 6ae67...72d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #2 Del Skrevet 28. oktober 2021 Jeg har mer! Baltzer, Velhelm, Bartovald, Egedius, Petronille, Gunvilde, Georga, Tuline, Necolai, Zacarias, Karlie, Haagine, Randine, Bernhardine, Anthonius, Godtfred, Clarriant, Nahyda, Patroklus, Hanibal, Catenca, Walentin, Sinius, Rendine, Chrestean, Paulowitschy (familien hans var helt norsk), Sølgor, Winsens, Walgerda, Reddich, Helarius, Hansini, Lowise, Claudius, Olufine, Gedevard, Egedius, Miritus, Anthonius, Laurentius, Gunerius, Augustinius Så vi altså Chrestean = Kristian, Schanette = Jeanette, Cæsilie = cecilie, Winsens = Vincent, Lowise = Louise Anonymkode: 6ae67...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #3 Del Skrevet 28. oktober 2021 Veldig mange av navnene du lister opp her er jo enten helt vanlige navn fra andre land/kulturer (Heinrich, Ovidia, Karelius, Adelheid, Fritz, Eberhard), vanlige navn med bittelitt annerledes skrivemåte (Cornelius, Erich, Sigvardt), gamle norske navn (Petrine, Thorgrim, Asløv) eller kvinneversjonen av klassike mannlige navn (Adolfa, Josefa, Jakobine). Anonymkode: 9411d...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #4 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig mange av navnene du lister opp her er jo enten helt vanlige navn fra andre land/kulturer (Heinrich, Ovidia, Karelius, Adelheid, Fritz, Eberhard), vanlige navn med bittelitt annerledes skrivemåte (Cornelius, Erich, Sigvardt), gamle norske navn (Petrine, Thorgrim, Asløv) eller kvinneversjonen av klassike mannlige navn (Adolfa, Josefa, Jakobine). Anonymkode: 9411d...9b3 Ja, men f.eks. Heinrich, Ovidia, Karelius, osv, har ofte (som jeg har sett) i folketellingene helt etnisk norske foreldre og søsken med navn som Maren. Synes at det er litt festlig hvordan det var en normal greie på den tiden, mens i dag virker det uhørt å gi Pål en søster med navnet Lucy Anonymkode: 6ae67...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men f.eks. Heinrich, Ovidia, Karelius, osv, har ofte (som jeg har sett) i folketellingene helt etnisk norske foreldre og søsken med navn som Maren. Synes at det er litt festlig hvordan det var en normal greie på den tiden, mens i dag virker det uhørt å gi Pål en søster med navnet Lucy Anonymkode: 6ae67...72d Tja.. Men det er litt mindre rart å bruke et utenlandsk navn når det på norsk uttales rett fram slik det er skrevet, enn navn, ofte engelske, som uttales helt annerledes enn de er skrevet. Lucy er ikke det verste eksempelet da. Anonymkode: 9411d...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Del Skrevet 28. oktober 2021 Morsom og interessant liste. Jeg lurer ofte på med sånne skrivefeilsnavn (Schannethe, Drude...) om foreldrene har gjort feilen med vilje for å vise hvor oppfinnsomme, gøyale, helsprø, elleville og disseletkiske familien deres er, eller om det bare var en tabbe? Hvilket ansvar har prester eller staten for å si fra om at babyens navn vanligvis skrives på en annen måte? Anonymkode: 9eb54...cd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Morsom og interessant liste. Jeg lurer ofte på med sånne skrivefeilsnavn (Schannethe, Drude...) om foreldrene har gjort feilen med vilje for å vise hvor oppfinnsomme, gøyale, helsprø, elleville og disseletkiske familien deres er, eller om det bare var en tabbe? Hvilket ansvar har prester eller staten for å si fra om at babyens navn vanligvis skrives på en annen måte? Anonymkode: 9eb54...cd2 Har virkelig ikke peiling. Henrikke og Antoinette ble også skrevet på utrolig mange måter Anonymkode: 6ae67...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Del Skrevet 30. oktober 2021 Kjenner to Bolette. Synes det er et veldig fint navn, Antonie og Azora er også er veldig fint navn Azora kunne jeg kalt min egen datter. Anonymkode: 90858...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Del Skrevet 4. november 2021 I slektstreet fant jeg Wickthoria, født rundt 1900. Tror ikke det blir gjenbrukt på yngre skeltninger for å si det sånn. Anonymkode: 235bc...3ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå