Gå til innhold

Alle har enkle babyer unntatt meg...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får stadig snap av venninner som viser bilder av å slappe av med bok, strikketøy eller kaffe mens de har babyer som sover i timesvis (alt fra 3 mnd til 8mnd babyer). Får bilder av smilende babyer i vogna på tur og hører at babyene er sååå rolige og enkle å ha med å gjøre. Dette er 5 venninner som elsker permisjonstiden med mye ro og harmoni og babyer som sover hele dagen, hele natten og våkner Sent på morningen. 

Jeg derimot har en baby som er mer våken enn han sover. Våkner 05 om morningen, sover kun 30 minutt om gangen, mye sutring på kvelden, våken 1000 ganger om natten.  I tillegg er han ekstremt klistermerkebaby og må enten bæres av meg eller leke, men aldri leke alene. Jeg får ikke gå på do alene engang uten sutring. 

Føler meg helt alene om å ha en krevende baby og å ikke elske permisjonstiden.. Hver gang jeg sier at jeg er sliten for jeg var oppe 05 så hører jeg " åååå såååå tidlig, her var vi oppe klokka 10.00!"..

Er det fler med krevende baby eller we det kun meg?! 

Anonymkode: 9194b...df6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt var ekstremt krevende! Hatet barselgruppa da «alle» babyene der var enkle. Hadde heldigvis en kusine med samme type baby; sov lite, gråt mye og kunne ikke ligge for seg selv i det hele tatt. Det er veldig slitsomt. Føler med deg.

Anonymkode: ff637...3c4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer normalt at baby krever litt mer enn det som du beskriver venninnenes babyer som. Man kan kanskje ha perioder som dette men da varer det som oftest ikke lenge før det kommer en fase med dårlig søvn igjen🤣

Anonymkode: 5ecfb...a78

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sov aldri til kl.10. Men jeg husker at jeg stod opp 6-7 stelte og skiftet på babyen og så gikk vi å la oss igjen et par timer. Så stod vi opp igjen :) Pass på at babyen får nok mat, ren bleie og aktivitet sover kanskje lengre da. Vet om en som hadde stor baby og begynte med grøt når hun var 4 mnd. 

Folk har også en tendens til å legge ut bilder når ting er bra.. Ikke når det er kaos.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var såååå ødelagt men samtidig så full av kjærlighet når jeg fikk barn. Han sov ca aldri, kun med puppen i munnen, og Gud forby om jeg lukket øynene mine. Men sånn er det jo, alle er forskjellige ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke åpne snapper fra dem om de trigger deg. 

De lyver litt uansett

Anonymkode: a9f74...360

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjetter at venninnene dine overdriver litt hvor enkle babyene deres er. Og det er store forskjeller på babyer, men de fleste er nok en mellomting, enkle på noen områder, krevende på andre, og med lette og mer slitsomme perioder. 

I min første barselgruppe var det litt som du beskriver, og i den andre syns jeg nesten det har vært motsatt. Første gang kjentes det som om alle nøt tiden, og det var ikke rom for å snakke om annet. Og andre gang følte jeg nesten det var en konkurranse i å ha sovet minst og å ha mest utfordringer. Jeg tror kanskje det har lett for å bli slik. At man nok vrir litt på virkeligheten for å være lik de andre rundt seg, og så dannes det en slags uuttalt mal i en gjeng for hvordan babytiden skal være. 

Jeg hadde det i hvert fall ikke så lett som venninnene dine. Og jeg var heldig og koste meg i permisjonstiden. Men det handlet nok om at mine babyer ikke var så krevende som det du beskriver din, at jeg var sliten og lei av jobben min og at jeg trivdes i situasjonen hjemme med baby og barn selv om det til tider var intenst. Jeg kjenner mange som ikke (bare) nøt permisjonstiden, inkludert hele min barselgruppe nr. to. 

Anonymkode: eb7ff...009

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke åpne snapper fra dem om de trigger deg. 

De lyver litt uansett

Anonymkode: a9f74...360

Hvorfor lyver de? Jeg har en enkel baby på 9 måneder. Fra dag én sov hun godt på natta. Våkna bare for mat én gang ila natta, og sov videre til klokka 08. Sover flere timer sammenhengende på dagtid, noe hun alltid har gjort. Skriker omtrent aldri. Kan sutre litt når hun er sulten, men skriker aldri. Smiler omtrent hele dagen lang. Jeg vet jeg er heldig med henne, men det er ikke løgn at hun er så enkel. Alle som treffer henne kommenterer det også. 

Anonymkode: 60714...c38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer er forskjellige. Noen trenger mer fra foreldrene sine enn andre. Klart du er sliten, det er ikke rart. Men barnet ditt blir eldre, og da blir det enklere. Spør på helsestasjonen hvis du vil ha råd om noe . Stor klem 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du at de er så "enkle" hele tiden? Jeg sender kun snap om det er harmonisk. Idag sendte jeg snap at baby sov i vogna og jeg hadde redbull. Livet leker liksom 😅 

Sender ikke bilde av at babyen min har det vanskelig og gråter.. 

Men samtidig, forstår hva du mener. Noen babyer krever litt ekstra enn andre. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 07506...cf4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, ja! Er også veldig misunnelig på de med enkle babyer. Er så sliten :(

Anonymkode: feb51...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tre sånne selv. Det beste er å prøve å lukke ørene. Jeg hadde mest lyst til å slå da ei i barselgruppa med andremann sa at hun syntes det var kjedelig, for babyen sov så mye, hun hadde lyst til å vekke henne! Babyen sov hele natta, og to dupper a tre timer. Jeg hadde ørten oppvåkninger på natt, og på dagen sov han trettiminuttersdupper, så jeg fikk ikke sove da heller. 
Men jeg visste også at hun privatlivet hennes var et eneste stort kaos, og det var bare denne søvnen som var i orden. Så jeg ville ikke byttet, selv om jeg var VELDIG trøtt… 

De fleste ER slitne når de har baby! Særlig hvis de har flere småbarn. 

Anonymkode: 49eca...bb3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Begge to. Baby på 10 mnd våkner iallfall 4-5 ganger mellom 19-05,og har ofte våkenøkt i 2-3 tida på time, halvannen. Storebror på 2.5 står opp 5 enda, og sover 8-11 timer i døgnet, men vanligst 10 timer 🥵🙈 er nok mer normalt den veien, men skjønner din frustrasjon. På termingruppa legges det ofte ut om babyer som sover 12-14 timer i strekk og jeg gråter av mesunnelse😭😅 men det går seg nok til med tiden, men vit at du ikke er alene ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får stadig snap av venninner som viser bilder av å slappe av med bok, strikketøy eller kaffe mens de har babyer som sover i timesvis (alt fra 3 mnd til 8mnd babyer). Får bilder av smilende babyer i vogna på tur og hører at babyene er sååå rolige og enkle å ha med å gjøre. Dette er 5 venninner som elsker permisjonstiden med mye ro og harmoni og babyer som sover hele dagen, hele natten og våkner Sent på morningen. 

Jeg derimot har en baby som er mer våken enn han sover. Våkner 05 om morningen, sover kun 30 minutt om gangen, mye sutring på kvelden, våken 1000 ganger om natten.  I tillegg er han ekstremt klistermerkebaby og må enten bæres av meg eller leke, men aldri leke alene. Jeg får ikke gå på do alene engang uten sutring. 

Føler meg helt alene om å ha en krevende baby og å ikke elske permisjonstiden.. Hver gang jeg sier at jeg er sliten for jeg var oppe 05 så hører jeg " åååå såååå tidlig, her var vi oppe klokka 10.00!"..

Er det fler med krevende baby eller we det kun meg?! 

Anonymkode: 9194b...df6

Du er ikke alene - er i samme båt! 🙋🏼‍♀️Han hylskriker i tillegg i både vogn og bilstol, godtar av og til bæresele, men da er det full aerobic på stuegulve. Føler alle andre har kafébabyer eller triller rundt, jeg kommer meg knapt ut av huset… Permisjonslivet er ikke for pyser!

Anonymkode: abf85...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mer provosert over dem som klaget over hvor vanskelig det var med søvn og hvor lite de selv fikk sove, når de hadde baby som våknet en til to ganger om natten, sov til kl. 07 og i tillegg flere timer i strekk om dagen.

Min våknet mange ganger om natten og sov i korte strekk om dagen, så den der «du må sove når baby sover» virket som tidenes spøk. 

Anonymkode: 57b28...95c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble mer provosert over dem som klaget over hvor vanskelig det var med søvn og hvor lite de selv fikk sove, når de hadde baby som våknet en til to ganger om natten, sov til kl. 07 og i tillegg flere timer i strekk om dagen.

Min våknet mange ganger om natten og sov i korte strekk om dagen, så den der «du må sove når baby sover» virket som tidenes spøk. 

Anonymkode: 57b28...95c

Ja, jeg begynte å bli veldig irritert etter hvert når alle foreslo det. 

Nei ts, ikke alle har enkle babyer, men noen har det og det er nok de samme som skryter. Det er bedre nå som babyen min er 7 mnd, men spesielt de første 3 mnd var rent helvete. Babytiden handler om hvor bra du tolererer søvntortur. Min erfaring.

Anonymkode: 975fd...8ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor lyver de? Jeg har en enkel baby på 9 måneder. Fra dag én sov hun godt på natta. Våkna bare for mat én gang ila natta, og sov videre til klokka 08. Sover flere timer sammenhengende på dagtid, noe hun alltid har gjort. Skriker omtrent aldri. Kan sutre litt når hun er sulten, men skriker aldri. Smiler omtrent hele dagen lang. Jeg vet jeg er heldig med henne, men det er ikke løgn at hun er så enkel. Alle som treffer henne kommenterer det også. 

Anonymkode: 60714...c38

Er du sikker på at dette var riktig tråd å skrive dette i? 😬

Anonymkode: e5956...862

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, føler med deg TS. Jeg og en venninne fikk barn omtrent samtidig. I vår var sønnen hennes syk og hun sa til meg at endelig sov han natten igjennom igjen etter fem døgn med våkenetter..  min baby har aldri sovet mer en fem timer i strekk (og det har skjedd et fåtall ganger) Sov kun 30 min på dagtid fram til 9 måneder og våken annenhver time på natt fram til 11 mnd. Men, heldigvis er han en blid gutt og jeg satser på at jeg snart får sove igjen. Han er 1,5 nå, og snart må det snu tenker jeg. 

Trøst deg med at det er flere i din situasjon enn omvendt, men at et fåtall er ærlige om det. Nyt det du kan er mitt råd og ikke hør på mødrene som skryter av søvn. 

Anonymkode: 4fae2...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn som sov maks én time sammenhengende om natten. På dagtid var duppene korte og få. Totalt klistremerke her også, umulig å gå ut av syne et halvt minutt de første månedene. Det ble heldigvis bedre etterhvert. Søvnen var det siste som kom på plass, men fra rundt ett år våknet hen 0-2 ganger i løpet av 11 timer med søvn. 

Det var jo litt interessant å høre andre klage over hvor krevende ungen deres var blitt fordi den plutselig var høyt og lavt og sutret mye pga tenner. Jeg beskrev mitt barn som "veldig enkelt og grei" i den perioden, for da sov hen bedre og jeg kunne gå ut av syne en stund uten at det gjorde noe. Min var også høyt og lavt og sutret mye da tennene kom, men det var jo ingen sak når jeg hadde sovet på natta.

Anonymkode: 65c70...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn sov 15.minutter om gongen 8-10 gonger i døgnet den første tida. Klistremerke, våkna mykje på natta. Hadde ein periode som ikkje var langt unna kolikk. Krevjande men det gjekk seg til. 

Anonymkode: 961f6...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...