Gå til innhold

Linda Eide - en vosseværing med sognedialekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Linda Eide kommer fra Voss, men hun snakker ikke vossedialekt, synes jeg. Har sett på Eides språksjov på NRK, og hun snakker sånn: "Halloen, eg haitte Linda Aide!" og "Vaillkåman te Språksjov!" Dette er typisk sånn dialekt de prater i Sogndal og Årdal og disse forskjellige bygdene i Sogn. Vossedialekt er ikke akkurat sånn som Linda prater da vossedialekta har skarre-r (noe Linda ikke har) og er mer i retning bergensk/strilamål. Noen her som vet hvorfor Linda Eide prater feil dialekt? Hvorfor snakker hun sognamål når hun er fra Voss?

Anonymkode: c5483...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er dialektvarianter i Voss. Hun har selv forklart dette.

Anonymkode: 1045d...925

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du skal setje deg meir inn i dialekter før du kommenterar meir. Linda Eide snakkar ei brei vossadialekt og det er ikkje eingong i nærheita av dialekta dei snakkar i Årdal eller Sogndal. 

Anonymkode: 5f54c...ffc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Linda Eide kommer fra Voss, men hun snakker ikke vossedialekt, synes jeg. Har sett på Eides språksjov på NRK, og hun snakker sånn: "Halloen, eg haitte Linda Aide!" og "Vaillkåman te Språksjov!" Dette er typisk sånn dialekt de prater i Sogndal og Årdal og disse forskjellige bygdene i Sogn. Vossedialekt er ikke akkurat sånn som Linda prater da vossedialekta har skarre-r (noe Linda ikke har) og er mer i retning bergensk/strilamål. Noen her som vet hvorfor Linda Eide prater feil dialekt? Hvorfor snakker hun sognamål når hun er fra Voss?

Hun snakker vossamål, men et vossamål som minner om bygdene rundt tilbake i tiden i stedet for sentrumsvarianten. I sentrum er det tydeligere skarring og  mindre bredt i dag.

Det er langt fra ulike typer sognamål. 

Anonymkode: 3e5ec...9b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trur du skal setje deg meir inn i dialekter før du kommenterar meir. Linda Eide snakkar ei brei vossadialekt og det er ikkje eingong i nærheita av dialekta dei snakkar i Årdal eller Sogndal. 

Anonymkode: 5f54c...ffc

Men våssamålet har skarre-r, Linda Eide har rulle-r.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

det er ikkje eingong i nærheita av dialekta dei snakkar i Årdal eller Sogndal.

Dette !

Stor forskjell på Årdal og Sogndal også, når vi først er inne på det. Pga. innflyttingen med Industrien er Årdalsdialekta mye mer oppblanda enn resten av Sogn.  (Off topic, men skitt au)

Anonymkode: 0f4c3...f19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men våssamålet har skarre-r, Linda Eide har rulle-r.

Ts

Som sagt, det er dialektvarianter. Enkelte har rulle-r på Voss. Samme med enkelte bygder i Hardanger, der er det også rulle-r hos enkelte. Voss er en stor geografisk kommune. Det samme med ulike kommuner i Hardanger. 

Anonymkode: 1045d...925

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv sogning og trodde Eide også var det da jeg hørte henne første gang. Noen vossinger snakker tilnærmet sognamål, men skarringen har bredt om seg de siste årene. Tipper de er påvirket av Bergensdialekten.

Anonymkode: cd8e0...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hører det nå at det ikke er sognamål. Linda eide sier "språk". En sogning ville sagt "spraok".

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...