Diktern Skrevet 6. oktober 2005 #41 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg er organisert. Synes det er en god investering.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #42 Skrevet 6. oktober 2005 Kanskje ikke på feriefronten, på lønningsfronten hadde jeg kunnet forhandle meg frem til bedre løsninger, og på andre goder. og disse tingene igjen, ville vel kunnet gjort at man hadde hatt råd til mer fri også. hadde jeg hatt samme muligheter, altså hadde også jeg hatt mulighet til å forhandle om egen ferie, så vet jeg ikke hva man hadde kommet frem til. slik er det ikke, ihvertfall ikke der jeg jobber, og jeg kunne godt tenkt meg den muligheten fremfor å slavisk følge fagforeningene ja. ← Hva hvis du hadde fått sparken på usaklig grunnlag? Hvem hadde du gått til da, en privat advokat?
aline Skrevet 6. oktober 2005 #43 Skrevet 6. oktober 2005 Hvis du ikke vil være organisert - helt greit, men slutt å sutre over at du ikke har de samme rettighetene, du er bare ikke med! ← jeg har da vitterlig aldri sutret over å ikke ha samme rettigheter. jeg etterspør muligheten, siden dere som er organisert sutrer over at jeg får samme goder som dere arbeider frem uten å være med i fagforeningen. skal jeg ikke automatisk (og helt uten å ha noe valg om det selv) følge det som kommer fra fagforeningene, så må jeg få muligheten til å arbeide meg frem selv, det har jeg i stor grad ikke=jeg får samme goder som fagforeningen arbeider frem. noe som, igjen, ikke er selvvalgt men pålagt av arbeidsplassen. men igjen, jeg har skjønt at intet annet en å være organisert er akseptert blant mange organiserte. aksept er dere ikke flinke på eller?
aline Skrevet 6. oktober 2005 #44 Skrevet 6. oktober 2005 Hva hvis du hadde fått sparken på usaklig grunnlag? Hvem hadde du gått til da, en privat advokat? ← da hadde jeg søkt meg ny jobb. som jeg nevnte i mitt første innlegg, men som vel ikke er interessant da alt dere finner interessant er det grusomme fakta at jeg velger å ikke være organisert, så kan det godt hende jeg organiserer meg den dagen jeg føler det er viktig med sikkerhet og slikt. per idag så er det ikke det som er viktigst, og om jeg blir sagt opp, så søker jeg ny jobb, da jeg er i en alder og har erfaring og utgifter som gjør at det faktisk ikke er verdens undergang. jeg hadde ikke villet fortsatt å jobbe en plass jeg ble usakelig oppsagt likevel, og hadde jeg skullet sugd penger ut av dem for det, så hadde jeg vel søkt en eller annen advokat som jeg som ikke-organisert kunne brukt ja!
Gjest Gitte Skrevet 6. oktober 2005 #45 Skrevet 6. oktober 2005 Må nesten si meg enig med aline her; kan ikke se noe sutring fra hennes side Hvorfor må absolutt alt krangles om egentlig? Gjester altså..
Gjest Purple Skrevet 6. oktober 2005 #46 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg er medlem i Tekna. Syns liksom det er "greit" å være det... Og så får jeg greie forsikringsordninger.
Champagnepiken Skrevet 6. oktober 2005 #47 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg er organisert i Norsk Journalistlag. Det kunne egentlig ikke falle meg inn å stå utenfor fagforeninga - det handler om så mye mer enn lønn og arbeidsvilkår for meg personlig. Min største kampsak for tida er rettighetene til de midlertidige ansatte. Og om to uker blir jeg med 99% sikkerhet valgt til klubbleder. Det er jaggumeg skummelt. Og gøy!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #48 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg er organisert i Norsk Journalistlag. Det kunne egentlig ikke falle meg inn å stå utenfor fagforeninga - det handler om så mye mer enn lønn og arbeidsvilkår for meg personlig. Min største kampsak for tida er rettighetene til de midlertidige ansatte. Og om to uker blir jeg med 99% sikkerhet valgt til klubbleder. Det er jaggumeg skummelt. Og gøy! ← Helt enig med deg! Lykke til i en viktig jobb. Hilsen en kranglete gjest
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #49 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg er organisert, men har full forståelse for de som velger å ikke være det. Kan egentlig ikke fordra foreninger/grupper der alle må være enige, og der enkeltind. blir overkjørt. Kanskje jeg melder meg ut temmelig raskt?
Gjest Leola Skrevet 6. oktober 2005 #50 Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Jeg er ikke organisert. Det er en veldig bevisst handling - jeg meldte meg ut av fagforeningen for flere år siden. Har en "sikker" og god jobb - og er ikke interessert i å støtte opp om noen som helst arbeids-organisasjoner. Skulle jeg mot all formodning havne i et arbeidsrettsak noengang - så skal jeg gladelig betale for en privat advokat. Må legge til at jeg betalte over 300 kroner pr. måned til fagforeningen. Jeg er ikke interessert i å støtte opp om pampveldet i som jeg kunne lese i avisen at brukte tusenvis av kroner på diverse bar-runder på byen. Endret 6. oktober 2005 av Leola
Pleier Skrevet 6. oktober 2005 #51 Skrevet 6. oktober 2005 Er organisert i NSF, betaler heldigvis bare rundt 300 i året siden jeg er student. Jobber ved siden av på et sykehjem og hadde det ikke vært for fagforeninga så hadde jeg tjent det samme som vanlige assistenter. Og jeg synes jeg får igjen mye for den lille summen jeg betaler i året.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #52 Skrevet 7. oktober 2005 Må nesten si meg enig med aline her; kan ikke se noe sutring fra hennes side Hvorfor må absolutt alt krangles om egentlig? Gjester altså.. ← Det er vel ikke krangling når man spør hvordan de ønsker å forholde seg til enkelte ting? Det er vel lov å spørre for gjester også?
Gjest Dilla Skrevet 7. oktober 2005 #53 Skrevet 7. oktober 2005 Jeg er ikke organisert. Synes det koster altfor mye i forhold til hva man får igjen. I bedriften hvor jeg jobber nå er det heller ingen andre som er organisert og ingen fagforeninger som forhandler frem noe som helst. Her er det hver mann for seg selv. I min forrige jobb var jeg organisert, men meldte meg ut fordi fagforeningens representant hos oss var skikkelig dårlig og jeg følte at jeg ikke fikk noe igjen for det. Når det koster 3-400,- i måneden å være medlem, og du får et lønnstillegg på kr 100,- i måneden sier det seg selv at det ikke lønner seg. Når det gjelder forsikring av hjem/innbo osv. er det for meg billigere å gjøre dette "frittstående" så da ser jeg ikke hensikten.
Gjest Gitte Skrevet 7. oktober 2005 #54 Skrevet 7. oktober 2005 Det er vel ikke krangling når man spør hvordan de ønsker å forholde seg til enkelte ting? Det er vel lov å spørre for gjester også? ← Jeg syns den gjesten vred på alt mulig aline sa.. Og da blir det unødvendig tull.
Gjest Dilla Skrevet 7. oktober 2005 #55 Skrevet 7. oktober 2005 Enig med Aline. Og også enig med Gitte. Det virker som om noen er på forumet kun er ute etter å vri og vrenge på alle diskusjoner her. Men det er vel fordi de ikke har noe fornuftig å komme med.
Gjest Turi Skrevet 7. oktober 2005 #57 Skrevet 7. oktober 2005 Deltakelse i fagforening er noe som vekker sterke følelser ja. Personlig må jeg si at jeg føler fagforeningssystemet er i ferd med å overkjøre seg selv. De er for snevre i det de gir medlemmene, og for mye fokus er på lønnsforhandlinger og rettigheter og for lite på faglig utvikling. Men det er en generell betraktning. Jeg har sett smådeler av LO fra innsiden, og er ikke imponert. Ønsker derfor ikke å være medlem av LOforening. Men jeg er organisert i "min" forening da - som ikke er en del av LO. Dette for faglig oppdatering, deltakelse i gruppemøter og nettverksbygging, samt lønnsstatistikker (de forhandler ikke lønn for meg, men jeg støtter meg til statistikkene i mine individuelle forhandlinger). Og for juridisk hjelp i arbeidssaker om jeg skulle trenge det. Medlemskapet mitt koster et par tusen i året. Arbeidsplassen min følger en helt annen forenings tariffer, og jeg blir "vedheng" på det. Derfor er vel jeg også en "freerider" på et vis? Har i tilfelle ingen problemer med det overhodet. Som andre her sier - jeg foretrekker å forhandle lønnen min selv. Hadde også 5 ukers ferie før LO innførte det......
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #58 Skrevet 8. oktober 2005 Hei. Jeg er ikke organisert, det er ikke noen av min kolleger eller arbeidsgiver heller. Skulle jeg ha organisert meg, ville det ha blitt HRAF. Jeg vurderte en gang i tide å organisere meg. Spurte HRAF, og de sa at for å få en avtale, måtte ca 50% av de ansatte organisere seg. Dette er helt usannsynlig i min bedrift, da det er en liten bedrift og de aller fleste er studenter med deltidsjobb her. Alle de fulltidsansatte unntatt meg har en helt annen utdannelse og er på jakt etter en annen jobb. Tviler på at disse vil organisere seg i HRAF. Gitte, du er faktisk den eneste jeg vet om som er organisert i HRAF. Har jo ikke spurt alle jeg har møtt, men jeg vet ikke om noen andre som er i HRAF. Det er nok ikke en kultur for å organisere seg i vår bransje. Har ved noen tilfeller fått et slags inntrykk av at de som er organiserte, blir sett på som en slags svikere... Dessuten følger min arbeisplass tariffen uansett, på de fleste punkt i alle fall. Lønn og arbeidstid følger vi slavisk, vi får sko og uniform, alle tillegg vi skal ha. Jeg snakket med en som var i HRAF tidligere, en mann som har vært i bransjen i 40 år. Han var organisert helt til han trengte hjelp. Han kontaktet HRAF men fikk ikke hjelp i det hele tatt. Da meldte han seg ut. Men jeg vurderer jo å organisere meg med ujevne mellomrom. Blant annet bør jeg jo undersøke mulighetene for billig forsikring, nå er vi forsikret gjennom mannen min sin forening, som jo også er gunstig. Har regnet ut at min kontingent blir ca 460,- i måneden. Orker ikke å betale det dersom jeg ikke får noe igjen for det. Man betaler da ikke for en vare man ikke får.
Gjest Gjest_org_* Skrevet 8. oktober 2005 #59 Skrevet 8. oktober 2005 jeg betaler i underkant av 300 i mnd. Vurderer utmelding. ba om råd/hjelp i tlf med forbundet,men fikk bekjed om å kontakte hovedtillitsvalgt i bedriften. Noe som erlite aktuelt. Han er i "lommen" på bedriften
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #60 Skrevet 8. oktober 2005 Enig med Aline. Og også enig med Gitte. Det virker som om noen er på forumet kun er ute etter å vri og vrenge på alle diskusjoner her. Men det er vel fordi de ikke har noe fornuftig å komme med. ← Nei for guds skyld ikke plukk på argumentene til noen av de faste brukerne. Min mening er at Alines argumenter viste at hun egentlig ikke visste mye om hva fagforeningene hadde betydd for arbeidstakernes rettigheter. Det er jo selvfølgelig mulig at hun mener at arbeidstakernes rettigheter ikke er viktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå