Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg meldte meg inn i HRAF i dag pga store usikkerheter på jobben for tiden.

Noen andre som er organiserte, evt hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg er organisert i Siviløøkonomene (sier seg vel selv hvem det er forening for)

Rett og slett fordi det er en selvfølge for meg å være organisert, og fordi det er den naturlige plassen for meg å være organisert, i tillegg til de fridelene den gir meg. (som jeg i svært litn grad benytter da...)

Jeg anser det rett og slett som en selvfølge å være organsiert (og er motstander av at uorganiserte også får akkurat de foreldene organisasjonene har kjempet frem. De organiserte kjemper og betaler, og de andre, ja de bare får det samme uten å bidra med noe. Jeg liker ikke sånne fripassasjerer noen steder i samfunnet.)

Skrevet

Jeg er ikke organisert.

Har forskjellige grunner, men hovedgrunnen er vel at jeg synes det er for dyrt.

Dessuten vet jeg ikke om jeg blir så lenge i den jobben jeg har, så avventer litt.

Skrevet

Jeg har bare deltidsjobb ved siden av studiene, og med nye eiere som prøver å nekte oss bla. overtidsbetaling (gjelder ikke meg), helgetillegg, kveldstillegg osv.

Meldte meg inn i Hraf (hotell og restaurant) nå i tilfelle det skulle bli uholdbare tilstander der.

LOstudent koster bare 250,- pr halvår. Syns det er en veldig god pris for litt sikkerhet :)

Skrevet

Jeg er med i Norsk Psykologforening, og er ikke ferdig utdannet enda. Mange fordeler, selv som student.

Skrevet

Jeg er organisert i Utdanningsforbundet. Er ennå student, det er gratis og når jeg begynner å jobbe betaler jeg veldig lite for å være medlem og har mange fordeler synes jeg!

Skrevet

Jeg er organisert i Handel og Kontor, men vurderer å melde meg ut igjen, da jeg ikke ser så mange fordeler i forhold til den dyre kostnaden. Firmaet jeg jobber i følger HK´s tariffer uansett.

Skrevet

Er organisert, men må innrømme at jeg synes det gir lite tilbake i forhold til hva jeg betaler i løpet av et år. Ser jo fordelen dersom det skulle oppstå konflikter i jobben da.

Skrevet

Hvor mye betaler dere for ordinært medlemskap?

Skrevet

No fucking way... gir ikke flere penger til Jens og pikene.

Gjest LoisLane
Skrevet
Jeg er organisert i Utdanningsforbundet. Er ennå student, det er gratis og når jeg begynner å jobbe betaler jeg veldig lite for å være medlem og har mange fordeler synes jeg!

Jeg er også med i Utdanningsforbundet. Synes jeg betaler en del i året uten å få det helt store igjen. Holdt på å melde meg ut da Helga & co sa at vi kunne undervise en ekstra time i uka (som om vi hadde sost vekk en time før!) for å få mer betalt. Mistet respekten for dem og papirrytteriet da, men er med fordi jeg liker solidaritetstanken.

Skrevet

For min del er det viktigere med den tryggheten det gir, enn om jeg gir penger til de rødgrønne. Og studentmedlemsskap er jo billig..

Skrevet
Hvor mye betaler dere for ordinært medlemskap?

Studenter slipper unna med 450 kroner i året. Vanligvis koster det 4500.

Skrevet

Er medlem i NTL. De forhandler lønn for meg, og hjelper de som har problemer av ymse slag på arbeidsplassen. I tillegg har jeg billig og bra forsikringer.

Skrevet
Jeg er organisert i Handel og Kontor, men vurderer å melde meg ut igjen, da jeg ikke ser så mange fordeler i forhold til den dyre kostnaden. Firmaet jeg jobber i følger HK´s tariffer uansett.

Det å være organisert kan man se på samme måte som å være forsikret. Vi betaler kun for forsikringen i tilfelle det skal skje noe med oss selv, barna vårt, huset vårt eller bilen vår. Vi vet ikke om det noen gang kommer til å skje oss noe, kanskje vi går gjennom livet og betaler for noe vi aldri får bruk for. Men vi er ikke sikker, og da er det greit med en forsikring i tilfelle det skjer noe galt i livet vårt.

Det samme med å være organisert. Stort sett betaler du for å være organisert, men du kan få igjen billigere forsikringsordninger - kanskje det eneste du får igjen i løpet av din tid som organisert. Men kanskje du mister jobben din, kanskje du blir trakassert, kanskje du blir yrkesskadet - hvem skal hjelpe deg da? Jo, det kan forbundet ditt - de kan hjelpe deg med forhandlinger med arbeidsgiveren eller juridisk hjelp hvis du blir mister jobben pga. nedbemanning og du vet at andre kolleger med samme jobb blir igjen enda de har kortere ansiennitet.

En annen ting er, hvem er det som har forhandlet fram tariffavtalen på din jobb? Det har forbundet/LO og arbeidsgiversiden. Hvis du ikke ønsker å være organisert så betyr det at du ønsker å flyte på de rettigheter som de organiserte har forhandlet seg fram til gjennom forbundet sitt.

Skrevet
No fucking way... gir ikke flere penger til Jens og pikene.

Men du vil gjerne ha de samme lønnstilleggene som er forhandlet fram av forbundet dine kolleger er organsiert i?

Skrevet

Er organisert. Min organisasjon gjør en bra jobb som kommer de fleste i min yrkesgruppe til gode, og da syns det blir for teit å være gratispassasjer. Det koster ikke så mye, tross alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...