Gå til innhold

Fant en trist dødsannonse, ung person som ikke hadde noen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før så brukte det å stå "På vegne av venner", men nå virker det som de har gått over til å bare skrive "Venner". De veldig veldig korte dødsannonsene hvor det kun står navn, fødselsdato og når vedkommende går i jorden. Det er alltid vondt å se de annonsene synes jeg. For man vet at de ikke hadde noen. 

Men i dag så jeg en som gjorde meg ekstra trist. Som regel er det jo godt voksne og gamle mennesker som har sånne annonser. Men denne her...Det var en person som var på min alder (dvs veldig ung) som tydeligvis ikke hadde noen. Hadde jeg bare sett den annonsen før så tror jeg kanskje jeg hadde gått i den begravelsen. Men jeg tenker veldig mye på det nå, hvordan er det mulig at en person som er så tidlig i livet og tydeligvis ikke har noen familie eller fjern slekt, ikke noen kjæreste, ikke så mye som en venn. ? 

😔

Anonymkode: 9b4da...2df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker som deg ❤

Har du lest boken til Kristoffer Schau om sorg og begravelser? Beveget meg dypt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en organisasjon som jobber for at avdøde personer alltid skal ha minst 1 person til stede i begravelsen som ikke er prest (eller ansatt i kirken/begravelsesbyrå). De heter Gjertrudvennene. http://www.gjertrudvennene.org/

Du kan ikke gjøre en forskjell for de, når de allerede er døde. Men tanken er jo å respektere liv som har vært. Ære det. 

Du kan bli med i den organisasjonen, og delta i den. Også dele info om den med dine venner.

Sist, men ikke minst: SE de som er blant dine "perifere bekjente". Bry deg om dem også, spesielt dem som ikke er en festløve.

Anonymkode: d6752...a37

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb har jeg dessverre møtt mange unge mennesker ( vi snakker tyveårene ) som ikke har hatt noen. Ofte skyldes det omsorgssvikt og sykdom som har gjort det vanskelig å ha venner/kjæreste.

Anonymkode: 14c20...fc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 18.13):

... Men jeg tenker veldig mye på det nå, hvordan er det mulig at en person som er så tidlig i livet og tydeligvis ikke har noen familie eller fjern slekt, ikke noen kjæreste, ikke så mye som en venn. ? 

På den annen side ; Det er kansje ikke så veldig positivt i forhold til den som har gått bort, men i mitt perspektiv så er det en av de beste utfallene hvis man likevel dør som ung. Døden er ikke et stort problem for den som dør, men alle som sitter igjen. 

Det er ingen døde som savner oppmøte; det er det de etterlatte som gjør. For å se at sine relaterte har en plass i universet. 

Anonymkode: 33089...3e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 21.25):

Det finnes en organisasjon som jobber for at avdøde personer alltid skal ha minst 1 person til stede i begravelsen som ikke er prest (eller ansatt i kirken/begravelsesbyrå). De heter Gjertrudvennene. http://www.gjertrudvennene.org/

Du kan ikke gjøre en forskjell for de, når de allerede er døde. Men tanken er jo å respektere liv som har vært. Ære det. 

Du kan bli med i den organisasjonen, og delta i den. Også dele info om den med dine venner.

Sist, men ikke minst: SE de som er blant dine "perifere bekjente". Bry deg om dem også, spesielt dem som ikke er en festløve.

Anonymkode: d6752...a37

Jeg har en slektning som (i alle fall før korona) var Gjertrudvenn.  Vedkommende sa at i langt de fleste "på vegne av venner"-begravelsene dukket det opp noen deltakere, selv om ingen var nær nok/regnet seg som nær nok/ til å stå nevnt i dødsannonsen.  Det er en liten trøst, i det minste.

Anonymkode: ed37e...98b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 18.13):

Før så brukte det å stå "På vegne av venner", men nå virker det som de har gått over til å bare skrive "Venner". De veldig veldig korte dødsannonsene hvor det kun står navn, fødselsdato og når vedkommende går i jorden. Det er alltid vondt å se de annonsene synes jeg. For man vet at de ikke hadde noen. 

Men i dag så jeg en som gjorde meg ekstra trist. Som regel er det jo godt voksne og gamle mennesker som har sånne annonser. Men denne her...Det var en person som var på min alder (dvs veldig ung) som tydeligvis ikke hadde noen. Hadde jeg bare sett den annonsen før så tror jeg kanskje jeg hadde gått i den begravelsen. Men jeg tenker veldig mye på det nå, hvordan er det mulig at en person som er så tidlig i livet og tydeligvis ikke har noen familie eller fjern slekt, ikke noen kjæreste, ikke så mye som en venn. ? 

😔

Anonymkode: 9b4da...2df

Veldig trist 💔 Men så utrolig godt å se at det finnes slike mennesker som deg bryr seg. 

Tror det er på kransen fra kommunen det står «på vegne av venner». Tror ikke det er endret, men kan selvsagt variere mellom kommuner. 

Anonymkode: b8d62...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist ja, men en ærlig sak. Fantes det ingen der, så gjorde det ikke det. Mange lever slik i det stille store deler av livet. Kanskje hele. Det er ikke enkelt å være et suksessfullt menneske for alle. :sukk: 

Anonymkode: 00fd2...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg

Det er flere enn du tror. Noen blir ekskludert og mobbet fra ung alder, så gir man opp. Noen finner en klippe å holde fast i, i noen år. Livet er hardt. Glad jeg har hunden min, hun er min klippe🤍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...