Gå til innhold

Arving av klær, masse gammelt ræl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I det siste har jeg fått flere poser med klær opp i hendene i forbindelse med aktiviteter med sønnen min. Hun har ikke spurt meg på forhånd. Det er gjerne klær som er arvet av andre igjen og brukt av andre barn. Som stillongser med masse lapper på, regntøy der sømmene er ødelagte osv, nuppete sokker, osv. 

Så blir det jeg som må kjøre klærne til Fretex etterpå. Snill som jeg er har jeg vanskelig for å så nei. Synes det er litt overraskende at noen velger å gi bort så slitte klær. Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan jeg på en høflig måte si at jeg ikke er interessert i klærne? 

Anonymkode: 74ef6...aef

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier bare nei takk og "offer" meg over at jeg er så heldig at jeg får så mye fra andre allerede.. Det er helt fullt i boden og klesskapene allerede å sånn, sikkert noen andre som trenger det mer..

Anonymkode: 75ff3...439

• Liker 13
Skrevet

Hvis det fortsetter hadde jeg takket nei, og sagt at nå er vi godt dekket. Hvis det ikke er ofte og mye, hadde jeg bare tatt i mot og sortert ut søppel og det som kan gis til Fretex, og beholdt det som kunne brukes. 

Jeg har også av og til vært forundret over hva noen mener kan gis bort, men der er vi vel forskjellige. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sier bare nei takk og "offer" meg over at jeg er så heldig at jeg får så mye fra andre allerede.. Det er helt fullt i boden og klesskapene allerede å sånn, sikkert noen andre som trenger det mer..

De fleste kjøper vel klær selv fra butikk? 
mer du fattig siden folk kommer til deg klær?

Anonymkode: 5c1ea...431

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei? Til barna sjekker jeg alltid bruktmarkedet først. Får/kjøoer fra kjente og gir/selger billig til kjente. Til meg selv kjøper jeg ytterst sjeldent klær i det store og det hele og sjekker gjerne bruktmarkedet først, spesielt på ting som koster litt. Gjelder forøvrig andre ting og. Gjenbruk er bra, og man sparer helt sykt mye penger på det.

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du problemer med å forstå hva vedkommende svarer på, kanskje? 

Anonymkode: 35d90...9d4

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! I det siste har jeg fått flere poser med klær opp i hendene i forbindelse med aktiviteter med sønnen min. Hun har ikke spurt meg på forhånd. Det er gjerne klær som er arvet av andre igjen og brukt av andre barn. Som stillongser med masse lapper på, regntøy der sømmene er ødelagte osv, nuppete sokker, osv. 

Så blir det jeg som må kjøre klærne til Fretex etterpå. Snill som jeg er har jeg vanskelig for å så nei. Synes det er litt overraskende at noen velger å gi bort så slitte klær. Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan jeg på en høflig måte si at jeg ikke er interessert i klærne? 

Anonymkode: 74ef6...aef

Er vell bare å si takk, men nei takk. Vi har det vi trenger. Enten det er sant eller ikke, det vet jo ikke hun. 

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor kjører du ubrukelige og ødelagte/dårlige klær til Fretex? De vil jo heller ikke ha klær som ikke kan brukes eller selges.

Det er lenge siden de gikk bort fra det at folk kunne dumpe alt av tekstiler til dem. De fikk for mye, rett og slett, så mange tonn at de ikke klarte å sortere det alt sammen og finne plass til det. Så de vil ikke lenger ha søppeltekstiler.

Kast det i avfallet, så blir det brent.

Anonymkode: d2cdb...b06

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kjører du ubrukelige og ødelagte/dårlige klær til Fretex? De vil jo heller ikke ha klær som ikke kan brukes eller selges.

Det er lenge siden de gikk bort fra det at folk kunne dumpe alt av tekstiler til dem. De fikk for mye, rett og slett, så mange tonn at de ikke klarte å sortere det alt sammen og finne plass til det. Så de vil ikke lenger ha søppeltekstiler.

Kast det i avfallet, så blir det brent.

Anonymkode: d2cdb...b06

Noen klesbutikker tar i mot klær som ikke er brukbare lenger, og sender de til resirkulering, tror jeg. Mener HM hadde noe sånn før, i hvert fall. Mer miljøvennlig enn å brenne det.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen klesbutikker tar i mot klær som ikke er brukbare lenger, og sender de til resirkulering, tror jeg. Mener HM hadde noe sånn før, i hvert fall. Mer miljøvennlig enn å brenne det.

Ja, og andre lager filler av dem som de selger til feks verksteder ol

• Liker 8
Skrevet
Crazydoglady skrev (55 minutter siden):

Nei? Til barna sjekker jeg alltid bruktmarkedet først. Får/kjøoer fra kjente og gir/selger billig til kjente. Til meg selv kjøper jeg ytterst sjeldent klær i det store og det hele og sjekker gjerne bruktmarkedet først, spesielt på ting som koster litt. Gjelder forøvrig andre ting og. Gjenbruk er bra, og man sparer helt sykt mye penger på det.

Fordi du ikke liker å kjøpe klær? 
Bra med gjenbruk, men jeg kjøper klærne mine i butikk. Liker ikke bruke brukte klær. Ungdommene i huset kan Arve noe fra kusinene sine om det er noe de liker. Ellers kjøper vi alt på butikk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud 

Anonymkode: 405d9...051

Hva er det «herregud» med? 
Er jo ikke helt vanlig å dumpe en pose med klær på folk om man ikke har spurt først.. da må jo folk tro at dama har lite penger og er fattig evt. aldri opplevd at folk bare kommer med klær 

• Liker 3
Skrevet

Ah, jeg skjønner det er irriterende, men jeg skulle veldig gjerne hatt noen å arve av! Vi har eldste barnebarnet i familien og vi kjøper alt nytt og alle forventer å arve av oss🤑 «oj, var det såpas slitt ja?»  ja, noe er litt slitt, men du har fått klær for tusenvis på tusenvis av kroner av oss, som vi kunne heller tjent litt penger på på Finn.no. 

Anonymkode: a3a09...b50

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ah, jeg skjønner det er irriterende, men jeg skulle veldig gjerne hatt noen å arve av! Vi har eldste barnebarnet i familien og vi kjøper alt nytt og alle forventer å arve av oss🤑 «oj, var det såpas slitt ja?»  ja, noe er litt slitt, men du har fått klær for tusenvis på tusenvis av kroner av oss, som vi kunne heller tjent litt penger på på Finn.no. 

Kan jo selge det dyreste på finn uansett? ;)

Jeg arver videre nesten alt av klær, men selger ting og utstyr. Vil noen jeg kjenner kjøpe, får de litt avslag i prisen

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jo selge det dyreste på finn uansett? ;)

Jeg arver videre nesten alt av klær, men selger ting og utstyr. Vil noen jeg kjenner kjøpe, får de litt avslag i prisen

Nei, de forventer å få det. Både bror og søster ser seg ut hvilke plagg de vil arve og fordeler seg i mellom. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, de forventer å få det. Både bror og søster ser seg ut hvilke plagg de vil arve og fordeler seg i mellom. 

Såpass 😅

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror jeg hadde sagt at ei nyskilt venninne som har mista jobben får alt fremover😅 Hadde mistet totalt lysten på å gi vekk noe når de forventer det.

Anonymkode: 25dc5...66c

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ehm du er litt gammeldags du eller? De fleste jeg kjenner kjøper alltid brukt når de kan, på grunn av miljøet. Ikke på grunn av lommeboken for å si det sånn. 

Anonymkode: df5a8...75a

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...