Gå til innhold

Noen som driver med fotografering her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som driver med fotografering her og som har det enten som jobb eller hobby? Hva trives du mest med å fotografere? Hva blir du inspirert av? Hvor lenge har du fotografert? Hvilke fotografer synes du er inspirerende? Du kan gjerne også legge ved link til din instagram, blogg o.l om du vil.

Selv har jeg hatt fotografering som jobb tidligere, nå bare som hobby. Før fotograferte jeg mest mennesker i studio. Men nå har jeg innsett at dokumetarfotografi er det jeg virkelig har lidenskap for og er interessert i. Kameraet mitt har jeg nesten ikke rørt de siste 5 årene, men nå tenker jeg å begynne å virkelig fotografere igjen. (Litt derfor jeg opprettet denne tråden). Jeg blir inspirert av det å bare gå rundt i byen, interessante mennesker, filmer og andre fotografer. Jeg har fotografert i 14 år av og på. Har vært lange perioder der jeg har mistet interessen. To fotografer jeg synes er inspirerende er Andrea Gjestvang: https://www.andreagjestvang.com/ og Jonas Bendiksen: https://www.jonasbendiksen.com/, ellers bruker jeg mye instagram og flickr for å se etter inspirerende bilder. 

Anonymkode: add8c...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger ved denne videoen, synes den forklarer det så godt hvordan det ofte føles i perioder. 

Anonymkode: add8c...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som fotograf/filmfotograf. Er enig, dokumentarfoto er uten tvil det beste. Studio blir altfor ofte uten sjel, det blir veldig teknisk flott, men mangler ofte `edge`.
Og klassiske landskapsbilder som alle flinke amatørfotografer tar mengder av, finner jeg lite interessant. Der teknikken sitter gjerne som et skudd, men selve motivet er nok et gjesp.
Som pro fotograf har jeg fått en del henvendelser fra slike der de vil at jeg skal følge deres facebook profiler og lignende. Orker bare ikke, det blir for mye av det samme. Disse entusiastene har en fast og trygg jobb og ødelegger dessverre ofte markedet med sine klisjéfylte bilder. Så som du sikkert skjønner så liker jeg å jobbe i det mer smale og kunstneriske uttrykket. Enn hvor pompøst det høres ut.

Hehe, beklager. Ser at denne ble litt søndagssur😊 Flinke folk du linker til!

Anonymkode: ee0f5...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med og kommer nok til å drive igjen, men har en pause nå. Jeg elsker actionfoto. 😊 blir mest hund siden det er en stor hobby jeg også har, men ellers alt fra ville dyr til sportsarrangement til motorsport og hva som helst egentlig 🙂 nr to er nok portretter/helprofil av både folk og hunder i spennende omgivelser, og til sist natur, men der har jeg mye utviklingspotensiale enda, synes det er vanskelig å få til bra.  liker også å være kreativ i PS, selv om det kanskje blir litt på siden. 

Veldig gøy hobby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fotografering som hobby i mange år, før jeg begynte å ta oppdrag. Oppdragene kom til meg (ikke jeg som gikk ut med det), fordi folk hadde sett bildene jeg hadde tatt, og ville ha bilder selv. 

I begynnelsen var det kjempemoro. Tok mest bilder av folk, dyr, familier. Men det gikk så sinnsykt mye tid til redigering, kjøring, ta bildene, planlegging, og diverse. Og folk som skjønte at jeg kunne redigere, skjønte ikke hvor mye tid det tok. "På det bildet var jo jeg veldig fin, og på det bildet var hunden veldig fin, og på siste bilde så var jentungen veldig fin. Kan du ikke bare redigere de tre bildene sammen, så alle blir fine på et bilde?" Jo, jeg kunne jo det, men det tar vanvittig med tid.... 

"Kan du ikke bare, kan du ikke bare"... 

Jeg ble til slutt helt dritt lei. I tillegg når noen folk da slang i trynet mitt at prisen var for stiv, så fikk jeg nok. Jeg syns ikke 1500 kr er dyrt for 10 ferdigredigerte bilder på minnepenn (som jeg hadde kjøpt til de), og 3 bilder printet ut på fotopapir, all jobben, kjøring, drivstoff, bommer, etc. Jeg tror ikke folk forstår hvor mye arbeid det er når man skal redigere tre bilder sammen til et bilde, for at alle skal bli fornøyde. Det skal jo se naturlig ut og, det skal jo se ut som om alle smilte perfekt på et bilde, ikke at jeg har 'jukset' å redigert sammen 3 bilder. Og når en da får kommentarer som "men det koster ikke 1500 kr å kjøre hit", da fikk jeg nok. 

Jeg har blitt mast på av de samme menneskene om jeg kan ta nye bilder noen år senere, og at de vil betale mer enn de gjorde, fordi de var fornøyde med forrige. Men orker ikke. Orker ikke å flette inn så mye jobb mellom min vanlige jobb, når folk setter så lite pris på det. 

I flere år tok jeg ikke et eneste bilde, ble møkk lei. Nå har jeg så vidt det er begynt litt selv for egen glede, og jeg skal ikke ta oppdrag igjen. 

Anonymkode: 7895a...d86

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er hobbyfotograf på tredje året, men har jevnlige pauser. Liker best å ta bilder av natur, blomster og dyr. I det siste har jeg begynt å snuse på å fotografere mennesker. I tillegg prøver jeg hvert år å treffe blinkskudd på fyrverkeri😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med det som hobby i mange år. Orker ikke ta betalte oppdrag fordi jeg rett og slett mister interessen av det. Har tatt en del selvportrett, portretter (egne konsepter), makro og gatefoto de siste årene. Begynner nå å teste ut wildlife. Det viktigste for meg er å kunne realisere mine egne konsepter og sette bilde på følelser. 

Anonymkode: 85b08...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde fotografering som hobby i mange år, før jeg begynte å ta oppdrag. Oppdragene kom til meg (ikke jeg som gikk ut med det), fordi folk hadde sett bildene jeg hadde tatt, og ville ha bilder selv. 

I begynnelsen var det kjempemoro. Tok mest bilder av folk, dyr, familier. Men det gikk så sinnsykt mye tid til redigering, kjøring, ta bildene, planlegging, og diverse. Og folk som skjønte at jeg kunne redigere, skjønte ikke hvor mye tid det tok. "På det bildet var jo jeg veldig fin, og på det bildet var hunden veldig fin, og på siste bilde så var jentungen veldig fin. Kan du ikke bare redigere de tre bildene sammen, så alle blir fine på et bilde?" Jo, jeg kunne jo det, men det tar vanvittig med tid.... 

"Kan du ikke bare, kan du ikke bare"... 

Jeg ble til slutt helt dritt lei. I tillegg når noen folk da slang i trynet mitt at prisen var for stiv, så fikk jeg nok. Jeg syns ikke 1500 kr er dyrt for 10 ferdigredigerte bilder på minnepenn (som jeg hadde kjøpt til de), og 3 bilder printet ut på fotopapir, all jobben, kjøring, drivstoff, bommer, etc. Jeg tror ikke folk forstår hvor mye arbeid det er når man skal redigere tre bilder sammen til et bilde, for at alle skal bli fornøyde. Det skal jo se naturlig ut og, det skal jo se ut som om alle smilte perfekt på et bilde, ikke at jeg har 'jukset' å redigert sammen 3 bilder. Og når en da får kommentarer som "men det koster ikke 1500 kr å kjøre hit", da fikk jeg nok. 

Jeg har blitt mast på av de samme menneskene om jeg kan ta nye bilder noen år senere, og at de vil betale mer enn de gjorde, fordi de var fornøyde med forrige. Men orker ikke. Orker ikke å flette inn så mye jobb mellom min vanlige jobb, når folk setter så lite pris på det. 

I flere år tok jeg ikke et eneste bilde, ble møkk lei. Nå har jeg så vidt det er begynt litt selv for egen glede, og jeg skal ikke ta oppdrag igjen. 

Anonymkode: 7895a...d86

Jeg skjønner deg sykt godt. Folk forstår virkelig ikke hvor mange timer den jobben tar, spesielt etterbehandlingen. 1500kr for så mye er jo billig. Jeg har ved få unntak gjort noen vennetjenester og den jobber dreper fotogleden hver gang. Aldri igjen. 

Anonymkode: 85b08...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...