Gå til innhold

Kjendismanager Erland Bakke


Hummingbird2

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Felis said:

Klart han anket, ingenting av dette er jo hans feil!  Han skrev bare et referat av en fiktiv samtale med Olufsen, på en dialekt verken han eller hun snakker, limte det inn i en eksisterende mail, fikset litt på datoen og sendte hele greia til Elden for å få han til å ta saken. At Elden faktisk sendte inn mailen kan jo ikke Bakke lastes for, stakkars!

Han er en mester i å skylde på andre. Bakke er bare en stakkars manager som ønsker det beste for alle, men som har blitt offer for voldsomme krefter fra VG, som har bestemt seg for å knuse konkurransen fra Motormouth. Med seg på laget har VG Mads Hansen, Wigaard, Morten Ramm, Kemma, Elden, au pairen og sikkert en hel haug med andre. Selv ikke anken tar han ansvar for: 

Han har anket etter å ha fått råd fra folk som kan juss bedre enn ham.

Han fremstiller det hele som om anken er noen andres ide. På den måten kan han skylde på disse folkene "som kan juss bedre enn han", hvis anken ikke når frem. Han fremstiller seg selv som totalt viljeløs og overlatt til omstendighetene. Det står i skarp kontrast til hvordan han fremsto i private meldinger til folk som har vært uenige med han opp igjennom. Når han har truet om søksmål og forfølgelse er det ikke måte på hvor god han liksom er på juss. Snakker av erfaring...

https://www.vg.no/rampelys/i/Qy6aER/tidligere-kjendismanager-anker-dom?fbclid=IwAR0sUwV5KEpYyw33YVge_t5VQGkz1ngW6r7buPYECUI8ad4-3R5IzCwNsAQ

Fantastisk oppsummert! 👍🏻

Er det noen som vet hvordan det fungerer med anker, kan aktor og/eller forsvaret legge til mer i sin del for å gjøre det til en enda bedre sak eller blir det helt samme sak en gang til bare for andre dommere? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

– Ellers ønsker han å gi en kort beskjed: Han har anket etter å ha fått råd fra folk som kan juss bedre enn ham. I tillegg sier han at saken har vært en stor belastning og ber innstendig om ro omkring seg og sin familie.
 

Kunne ønske han kunne gitt omstendig ro omkring de han har trakassert i årevis, jeg. HAN har vært en belastning på så mange mennesker og rettssystemet og alt. At han våger. Han kommer aldri til å forandre seg. 

Endret av Licorne
  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig @Licorne. Jeg skjønner godt EB syns det er slitsomt å stå i stormen, men medlidenheten er minimal med tanke på alle dem han selv uten skrupler har plaget, hetset, gjort urolige, gitt dårlig nattesøvn, belastet og så videre. Alle disse har også familie som syns EBs handlinger er en belastning men det stoppet ikke EB den gangen. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (18 timer siden):

Klart han anket, ingenting av dette er jo hans feil!  Han skrev bare et referat av en fiktiv samtale med Olufsen, på en dialekt verken han eller hun snakker, limte det inn i en eksisterende mail, fikset litt på datoen og sendte hele greia til Elden for å få han til å ta saken. At Elden faktisk sendte inn mailen kan jo ikke Bakke lastes for, stakkars!

Han er en mester i å skylde på andre. Bakke er bare en stakkars manager som ønsker det beste for alle, men som har blitt offer for voldsomme krefter fra VG, som har bestemt seg for å knuse konkurransen fra Motormouth. Med seg på laget har VG Mads Hansen, Wigaard, Morten Ramm, Kemma, Elden, au pairen og sikkert en hel haug med andre. Selv ikke anken tar han ansvar for: 

Han har anket etter å ha fått råd fra folk som kan juss bedre enn ham.

Han fremstiller det hele som om anken er noen andres ide. På den måten kan han skylde på disse folkene "som kan juss bedre enn han", hvis anken ikke når frem. Han fremstiller seg selv som totalt viljeløs og overlatt til omstendighetene. Det står i skarp kontrast til hvordan han fremsto i private meldinger til folk som har vært uenige med han opp igjennom. Når han har truet om søksmål og forfølgelse er det ikke måte på hvor god han liksom er på juss. Snakker av erfaring...

https://www.vg.no/rampelys/i/Qy6aER/tidligere-kjendismanager-anker-dom?fbclid=IwAR0sUwV5KEpYyw33YVge_t5VQGkz1ngW6r7buPYECUI8ad4-3R5IzCwNsAQ

Trist at du snakker av erfaring, regner med du også ble utsatt for fyren? Håper rettsvesenet gir fyren en skikkelig smekk på lanken neste runde. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (54 minutter siden):

Trist at du snakker av erfaring, regner med du også ble utsatt for fyren? Håper rettsvesenet gir fyren en skikkelig smekk på lanken neste runde. 

I likhet med sikkert hundrevis av andre fikk jeg en melding i innboksen etter en diskusjon på SoMe. Dessverre havnet han i spam-filteret (😂), så jeg så den ikke før mange måneder senere. Jeg valgte da å la diskusjonen ligge, for siden jeg ikke hadde mottatt krav, eller brev fra Elden, så tenkte jeg han hadde større problemer enn meg. Og jeg hadde rett...

 

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (2 timer siden):

I likhet med sikkert hundrevis av andre fikk jeg en melding i innboksen etter en diskusjon på SoMe. Dessverre havnet han i spam-filteret (😂), så jeg så den ikke før mange måneder senere. Jeg valgte da å la diskusjonen ligge, for siden jeg ikke hadde mottatt krav, eller brev fra Elden, så tenkte jeg han hadde større problemer enn meg. Og jeg hadde rett...

 

La meg gjette, var det noe om en viss metoo-skandale?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars Halvor må få slippe å bli dratt inn i dette 😅

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

https://journalisten.no/erland-bakke-kortnytt-pfu/vg-felt-i-pfu-for-saker-om-kjendismanageren-sjelden-jeg-har-lest-noe-sa-knusende/524590

https://journalisten.no/erland-bakke-kortnytt-pfu/vg-gikk-fri-i-klage-nummer-to-fra-erland-bakke/524627

Synd at VG har klusset det til for seg selv med dette Max Socials greiene, men det er bra at PFU ikke felte de på noen av de viktige delene av det massive arbeidet de har lagt ned i sakene mot kjendismanageren.

Erland sier selvfølgelig følgende : "– Jeg synes det er unødvendig å gå så inn i detaljer og inn i privatlivet. Når det blir så ensidige vinklinger, blir det også umulig å forsvare seg. Jeg håper journalister framover bruker mer tid på å ta inn over seg hva de påfører andre mennesker, noe jeg tror VG noen ganger sliter med."

Åja, er det VG som sliter med å ta inn over seg hva de påfører andre mennesker? Jeg tror jeg ler meg i hjel.

Men heldigvis "Det ble ingen fellelse på VG, men mediehuset fikk mange kritiske kommentarer fra utvalget, som til slutt konkluderte med at VG gikk fri etter en samlet vurdering."

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, han var til stede. Trodde han satt i fengsel og spikret paller nå🤣

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hummingbird2 said:

Jøss, han var til stede. Trodde han satt i fengsel og spikret paller nå🤣

Dessverre. Han anket selvfølgelig dommen sin til lagmannsretten. Aner ikke hvor lang tid det tar med slike anker og når det eventuelt vil gå videre. Men ser ikke for meg at han slipper unna. Saken hans var jo en innrømmelsessak, så han kan ikke akkurat komme nå og si "nei, forresten, noen tok telefonen min". 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

God artikkel. Oppsummert handler det om at skribenten kritiserer PFU for å "felle" VG på noe de ikke helt klarer å sette fingeren på selv.

Bakke klagde inn VG til PFU på hele 16 punkter. Det var altså kun på følgende punkt PFU gav VG "kritikk", og ikke en såkalt "fellelse". «Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon».

Som skribenten da forklarer; "
Uttalelsen må forstås som at det er unødvendige opplysninger i artikkelen. Det er ikke vanskelig å se at PFU kan komme til en slik konklusjon. Omtalen var massiv. Artikkelen var på 35.000 tegn. Problemet er at PFU ikke sier noe om hvilke opplysninger som er unødvendige. Samtidig sier PFU at opplysningene i artikkelen er relevante. Altså er de både relevante og unødvendige på én gang."

Det handler om "summen av sanne og relevante opplysninger" som i følge PFU fører til en unødig stor belastning. PFU peker å både detalje-nivå og omfang. PFU mener kanskje at noe ikke skulle ha vært med, men de klarer ikke peke på hva.

Da er det vanskelig for VG å gjøre noe med denne "fellelsen", når ikke PFU selv kan peke på noe konkret eller spesifikt. Som skribenten sier, "Utvalget trekker opp en usynlig grense. Hvor mange sanne og relevante opplysninger kan inngå i en artikkel før det blir for mye". Veldig gode poenger synes jeg.


 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så basically; for mye info innebærer for lite omtanke og for mye belastning. (Punktet de ble kritisert for). 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo; de har delt for mange SANNE opplysninger om Erlands Bakkes oppførsel. SUMMEN av de SANNE opplysningene om Bakkes oppførsel kan være belastende for han. 

Noe Bakke burde tenkt på før han oppførte seg på måter der noe så enkelt som OMTALEN av oppførselen blir belastende for han selv 🙃  

 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummingbird2 skrev (10 minutter siden):

Ergo; de har delt for mange SANNE opplysninger om Erlands Bakkes oppførsel. SUMMEN av de SANNE opplysningene om Bakkes oppførsel kan være belastende for han. 

Noe Bakke burde tenkt på før han oppførte seg på måter der noe så enkelt som OMTALEN av oppførselen blir belastende for han selv 🙃  

 

Men han vet vel selv hva han har gjort og derfor bør det ikke komme overraskende på han da det ble offentliggjort🤷‍♀️ 

Det er derfor man ikke bør begå handlinger som ikke tåler dagens lys🧐

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummingbird2 skrev (4 timer siden):

Ergo; de har delt for mange SANNE opplysninger om Erlands Bakkes oppførsel. SUMMEN av de SANNE opplysningene om Bakkes oppførsel kan være belastende for han. 

Noe Bakke burde tenkt på før han oppførte seg på måter der noe så enkelt som OMTALEN av oppførselen blir belastende for han selv 🙃  

 

Nettopp! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...