Gå til innhold

Sensur og moderering i Koronavirus tema

AfterTheRain

Anbefalte innlegg

Tror det er et legitimt spørsmål, og det er mange som lurer på: Hvem som har bestemt regelverket i koronavirus forumet her på KG? Hvem som har bestemt at alle kritiske innlegg skal slettes? På hvilken måte og fra hvem har moderatorene fått beskjed om hvordan de skal utøve sensur? Håper vi får et ordentlig svar på dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det er fint om du legger slike tråder på Ris og ros om du ønsker svar fra moderatorteamet, men flyttet tråden for deg.

Moderatorteamet har bestemt disse reglene og det har vi kommet frem til i fellesskap.

Elaine Marley, mod.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg bedrives det også partisk modering, for eksempel er det lov å spekulere i alskens om de som ikke tar vaksinen, blant annet dette tøvete anti-vaxxer begrepet, mens det å spekulere i omstendighetene rundt vaksinen er regelbrudd. 

Det er også besynderlig at rene humortråder blir partisk sensurert til fordel for en av side av debatten, da det implisitt ikke er seriøse innlegg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generelt uenig i det aller meste av det @AfterTheRain skriver i andre tråder, og det gjør meg ikke noe særlig når tråder fra brukere som jeg vel ikke bør nevne med navn, men som igjen og igjen ser ut til å poste dårlig oversatte åpningsinnlegg fra konspinettsteder uten å gidde å delta i diskusjonen etterpå, og uten å prøve å forholde seg til motargumenter, forsvinner.

Men regelverk og retningslinjer bør være klare, de bør håndheves konsekvent, og moderatorene må ta diskusjonen eller i alle fall gi et svar på spørsmål om hvorfor når tråder forsvinner. Hvis ikke vil dette forumet bare fremstå som en dårlig unnskyldning for å håve inn mest mulig reklameinntekter.

For å ta diskusjonen videre med utgangspunkt i et eksempel, hva var problemet i denne tråden?

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1523549-effektivitet-av-vaksinene/

Som jeg var i ferd med å vise, var trådstarterens posisjon preget en begrenset statistikkforståelse, men det er vanskelig å se hvilke regler som skal ha blitt brutt.

Selv tror jeg i alle fall at det som regel er bedre at vi får tatt diskusjoner som denne her inne heller enn i lukkede facebookgrupper. Dette siste vil bare gi et mer splittet samfunn preget av meningspolarisering, lavere kunnskapsnivå og forståelse, og en følelse av at "konspirasjonsteoriene" er blitt bekreftet.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har jo fått sensurert mesteparten av det jeg har skrevet der inne. Og også rene vitsetegninger i humortråden. En med et bilde av en person som blir tvunget til å se statistikk (fra who) over covid-dødsfall og aldersgrupper. Temmelig drøyt å sensurere rene faktaopplysninger. Ganske tydelig at moderatorene har en politisk agenda her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (4 timer siden):

Er generelt uenig i det aller meste av det @AfterTheRain skriver i andre tråder, og det gjør meg ikke noe særlig når tråder fra brukere som jeg vel ikke bør nevne med navn, men som igjen og igjen ser ut til å poste dårlig oversatte åpningsinnlegg fra konspinettsteder uten å gidde å delta i diskusjonen etterpå, og uten å prøve å forholde seg til motargumenter, forsvinner.

Men regelverk og retningslinjer bør være klare, de bør håndheves konsekvent, og moderatorene må ta diskusjonen eller i alle fall gi et svar på spørsmål om hvorfor når tråder forsvinner. Hvis ikke vil dette forumet bare fremstå som en dårlig unnskyldning for å håve inn mest mulig reklameinntekter.

For å ta diskusjonen videre med utgangspunkt i et eksempel, hva var problemet i denne tråden?

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1523549-effektivitet-av-vaksinene/

Som jeg var i ferd med å vise, var trådstarterens posisjon preget en begrenset statistikkforståelse, men det er vanskelig å se hvilke regler som skal ha blitt brutt.

Selv tror jeg i alle fall at det som regel er bedre at vi får tatt diskusjoner som denne her inne heller enn i lukkede facebookgrupper. Dette siste vil bare gi et mer splittet samfunn preget av meningspolarisering, lavere kunnskapsnivå og forståelse, og en følelse av at "konspirasjonsteoriene" er blitt bekreftet.

Hei,

Nå har det ikke vært spørsmål om hvorfor tråder forsvinner etter at jeg fikk ansvar for korona-rommet, men svarer gjerne på det om man spør på Pm eller på her på Ris og ros.

Alle regler som gjelder på resten av forumet gjelder også på korona-rommet og i tillegg er det noen ekstra retningslinjer som er spesielt for korona-rommet. Grunnlaget for at nevnte tråd ble fjernet var brudd på regelen om opphavsrett. Det ble lagt frem ganske mye tall og sitater fra "studier", men disse ble ikke lagt ved.

Ellers er jeg forsåvidt enig i at det er bra at man får tatt en diskusjon med begge "sider" representert her, men det blir lett for at man beveger seg over i rene antivaksine-innlegg. Det å være skeptisk og bekymret for vaksinen prøver jeg å la stå om de ikke bryter med våre regler og retningslinjer.

Elaine Marley, mod.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DanielDuppsko skrev (6 timer siden):

det gjør meg ikke noe særlig når tråder fra brukere som jeg vel ikke bør nevne med navn, men som igjen og igjen ser ut til å poste dårlig oversatte åpningsinnlegg fra konspinettsteder uten å gidde å delta i diskusjonen etterpå, og uten å prøve å forholde seg til motargumenter, forsvinner.

Veldig overrasket over at dette får skje igjen og igjen og igjen og igjen. Uten noen restriksjoner annet enn at det typiske innlegget fjernes.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... når til og med HUMOR blir sensurert, ja da har dere sunket til et visst nivå altså...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (4 timer siden):

Jaja... når til og med HUMOR blir sensurert, ja da har dere sunket til et visst nivå altså...

Alt er ikke humor, vet du.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sjokk og vantro registrerer jeg at uvaksinerte blir 100% usaklig koblet til høyreekstremisme, i tillegg til andre usalige ukvemsord uten rot i virkleigheten, dernest blir motsvar til dette slettet. Det er ingen tvil om at KG har tatt side i denne debatten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Jegern Puahate said:

Det er ingen tvil om at KG har tatt side i denne debatten.

Et privat drevet forum har selvfølgelig råderett over hva slags innhold de ønsker der. Det som er uforklarlig er den gjentatte sytingen fra de som bryter forumreglene og deretter hevder seg sensurert. Om dere er så misfornøyd med dette forumet, hvorfor fortsetter dere å poste her? Det finnes da nok brunbeisa forum på internett hvor dere kan poste oppgulpet deres i stedet for her.

Endret av Krantz94
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz94 skrev (1 time siden):

Om dere er så misfornøyd med dette forumet, hvorfor fortsetter dere å poste her?

Skjønn det den som kan 🧐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz94 skrev (10 timer siden):

Et privat drevet forum har selvfølgelig råderett over hva slags innhold de ønsker der. Det som er uforklarlig er den gjentatte sytingen fra de som bryter forumreglene og deretter hevder seg sensurert. Om dere er så misfornøyd med dette forumet, hvorfor fortsetter dere å poste her? Det finnes da nok brunbeisa forum på internett hvor dere kan poste oppgulpet deres i stedet for her.

1. Ingen har påstått at KG er et offentlig forum, selv om det dog er privat er det lov å gi kritikk. Om du ikke har fått deg med deg heter denne delen ris, ros og spørsmål.

2. Det er mangel på konsekventhet og klargjøring det klages på. Det hender at poster fjernes over en lav sko, uten at det er tydelig hva slags regel som er brutt. 

3. Å be folk stikke av fordi du er uenig er særdeles lite konstruktivt og saklig.

4. Å kalle vaksineskeptikere for brunbeisa er 100% billig spekulasjon som du ikke kan begrunne et fnugg. Debatten her dreier seg føst og fremst om et personlig helsevalg fremfor politikk. Jeg kan dog minne om det var nazistene i sin tid som innførte helsepass.

Så får vi se om mods tør å la dette svaret stå i fred.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...
Krantz94 skrev (På 25.10.2021 den 22.55):

Problemet er at i "brunbeisa" fora er det ikke mulig å kommunisere med folk flest, men med folk som er enig i utgangspunktet og da blir det heller ingen diskusjon og man når ikke frem med budskapet sitt.

Internett er den viktigste kommunikasjonskanalen vi har til å nå ut til andre. Og i akkurat denne sammenheng står det mest grunnleggende vi har, nemlig friheten, for fall.

Dette er historisk og burde få blitt diskutert fritt, særlig i et av de største foraene her til lands. For slik det er nå er det ingen kritiske stemmer i det offentlige ordskiftet, bortsett fra en og annen reality-kjendis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2021 at 5:19 PM, hlidskjalf said:

Problemet er at i "brunbeisa" fora er det ikke mulig å kommunisere med folk flest, men med folk som er enig i utgangspunktet og da blir det heller ingen diskusjon og man når ikke frem med budskapet sitt.

Så det du ønsker er å bruke Kvinneguiden til å spre antivaksinepropaganda?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/13/2021 at 5:19 PM, hlidskjalf said:

Internett er den viktigste kommunikasjonskanalen vi har til å nå ut til andre. Og i akkurat denne sammenheng står det mest grunnleggende vi har, nemlig friheten, for fall.

Heldigvis så har vi friheten til å lage sider, blogger og forum hvor vi selv styrer innholdet, det være som privatperson eller firma.

KG er et eksempel på dette. Det virker som om noen mener denne friheten skal fjernes, men det blir den takk og pris ikke.

Endret av Jaybird
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst så klarte moderatorene her å utestenge en fagperson  som bidro med mest informasjon ift. vaksine og medisin også. Utestengt i månedsvis på særs tynt grunnlag. Nei, vi har ikke glemt hva dere gjorde mot @Robert Koch. Skam dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...