Gå til innhold

12 øl i uken, ikke alkohol problem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker ikke at dette er et alkoholproblem. Men selv vil jeg ikke date noen nå som drikker alkohol jevnlig. Kjæresten min drikker sjelden, og er for tida helt avholds. Jo mindre rus, jo bedre, selv er jeg ikke avholds men drikker sjeldent. 

Anonymkode: 5f76b...f99

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en kjæreste som drakk fast minst tre dager i uka. Og gjerne både øl, vin, cognac og sprit. Var veldig ubehagelig. Synes 12 øl i uka er mye. Jeg er ikke glad i drikking. Synes det er for mye av det. Drikker selv kanskje en øl og ett glass vin i løpet av en måned. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (11 timer siden):

Enig. Helt tullete å slenge ut slike påstander. På samme nivå som folk som blir kalt narkomane fordi de røyker en joint tre ganger i året. 

Ja, for du mener at det er greit, ja? 

Anonymkode: 1f8d1...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke 12 øl uniks er mye syns jeg, om det er hver eneste uke. Om han har et problem vet jeg ikke , men kan han gå en uke eller to uten alkohol? Drikker han 2 øl pr dag eller drikker han 12 hver lørdag? Skjuler han at han drikker? Blir ham sint hvis han ikke får drikke? 

Anonymkode: 34287...882

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde i seg selv er ikke nok til å bedømme om det er et problem i dette tilfellet.

Vedkommende kan ha et sunt eller usunt forhold til alkohol. Det vet vi ikke.

Og TS er ukomfortabel med alkoholkonsumet til samboeren.
Det betyr ikke at han er alkoholiker. Men kanskje hun ikke har funnet sin match? Kanskje hun er i feil forhold? Jeg drikker 2-3 ganger i året og var sammen med en som likte grøftefylla 2 ganger i måneden. Sier seg selv at det ikke kunne vare... Etter 3 år hjemme med små barn og klaging på han, og han klagde på sur kjerring, og han måtte jo få kose seg, så fant vi ut at brudd var det beste. Nå har han annenhver helg fri så han kan kose seg så mye han vil uten masekjerring 😀 Og jeg slipper å irritere meg over en mann som jeg egentlig bare ikke passer sammen med, men som er en perfekt match med andre! Han er ikke alkoholiker bare fordi han drikker mer enn jeg liker.

Anonymkode: f55c0...40c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen føler seg truffet? Jeg sa at det var MIN mening. Du kan være enig eller uenig, I dont care 

Det blir som å si «min mening er at man er deprimert dersom man har vært på gråten to ganger i uken». Godt du ikke er lege.

Og nei, jeg føler meg ikke truffet, jeg har ikke drukket alkohol på mange år.

Anonymkode: 6fc17...627

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, for du mener at det er greit, ja? 

At det ikke er greit, betyr likevel ikke at man er alkoholiker:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som et alkoholproblem, nei. Det vil isåfall bety at de fleste unge menn som drikker har et alkoholproblem. 

Anonymkode: 25108...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjæresten drikker 12 øl i uken og mener han ikke har et alkohol problem siden det ikke går utover jobb. Jeg mener det er for mye, han føler seg urettferdig kritisert.

Hva syns du ? For mye eller ok ?

Anonymkode: f55d4...26c

Det er forskjell på å kanskje drikke litt mye og ha et alkoholproblem. Kanskje er det for mye (men ikke nødvendigvis et problem/avhengighet), kanskje har man en avhengighet selv om man ikke drikker så mye, og kanskje er det ikke for mye heller(det er vell litt subjektivt antar jeg hva man anser som for mye). 

For min del hadde det nok vært avhengig av situasjonen. Om det virker nesten som en besettelse og/eller det skaper problemer i forholdet (utover at du mener det er for mye) så hadde jeg vært bekymret ifht at da ligner det på en avhengighet/besettelse og den kan definitivt bli verre. Om det derimot bare er en pils til maten, og det ikke virker som han bruker alkohol for å dempe følelser/stress osv, og han kan la det være i blant når det faller seg naturlig av eller annen grunn, da hadde det ikke nødvendigvis bekymret meg så veldig, i den mengden det er snakk om. Men jeg hadde kanskje følt det hadde vært litt unødvendig. 

Men spørsmålet er jo hva du synes. Og om du evt greier å komme over det, eller om grunnen til at du har et problem med det er at magefølelsen din sier at det er noe mer bak her enn å bare ta seg en pils eller to på kvelden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om han må ha øl for å slappe av, øl som bonus for vel utført arbeid, så nærmer det seg et problem. Det kan fort bli verre. Klarer han å slappe av etter jobb uten øl? Hvis nei, da er det et problem. 

Anonymkode: 8dd31...43b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem dersom han ikke klarer å avstå fra det vanlige inntaket.  Er det problemfritt å ta en uke uten, så er ikke alkoholen et problem for ham.

Anonymkode: b6138...af6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

herregud, så ekkelt og turn-off. Hadde ikke giddet å ha en kjæreste som drikker så mye. Min preferanse er menn som er totalt avholds, har stor respekt for det.

Kjæresten min drikker dessverre et par øl i måneden, men prøver å få han til å slutte med det.

12 øl i uken hadde jeg ikke giddet å forholde meg til, jeg fortjener mann av bedre kvalitet hadde jeg tenkt.

Anonymkode: 1ddd8...f76

Betyr det at han må dumpe deg hvis han skal kunne leve et normalt liv og uten mas nyte en øl nå og da? Hvis han ikke setter ned foten når du maser for mye, så har dere et problem. Da mangler han viktig kompetanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 øl er ikke alkoholproblem, men det kan være et kostholdsproblem. Øl har mye kalorier og raske karbohydrater og slik mengde er skummelt dersom man har eller er i ferd med  utvikle diabetes 2. Hvis vekten er stigende så er det et signal. Jeg kjenner en som fikk diabetes 2 og han fikk legeforbud mot mer en en øl i uka. Diabeteskosthold handler nok litt om å fjerne raske karbohydrater som øl, hvetemel og sukker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Kjæresten drikker 12 øl i uken og mener han ikke har et alkohol problem siden det ikke går utover jobb. Jeg mener det er for mye, han føler seg urettferdig kritisert.

Hva syns du ? For mye eller ok ?

Anonymkode: f55d4...26c

Det er helt ok. 12 halvlitere i uken er ingenting. Ikke bekymre deg, la han være i fred.

Anonymkode: b8bb4...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har et alkoholproblem eller ikke kommer ikke an på antall men om man MÅ ha. Om man KAN greie seg uten så er det greit men om man uansett må ha de ølene i uka så er det et problem. 

Anonymkode: e7dd3...3cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et problem når alkoholinntak får konsekvenser. Feks at de rundt reagerer eller at det går utover jobb/skole. I utgangspunktet synes jeg ikke 12 enheter (0,33 cl) på 7 dager er mye. Men for en avholds/nærmest avholds er det jo det. Kanskje dere ikke er kompatible. 

Anonymkode: d7198...9e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/22/2021 at 7:41 PM, AnonymBruker said:

JA!

MIN mening er at man er alkoholiker hvis man drikker 4-5 øl i uka. 

Da er jeg til tider alkoholiker. Jeg drikker ca 3 til 4 øl i uka. Men klarer fint å slutte. I sommer var jeg avholds i 6 uker for eksempel. No problem. Men jeg vil tro det skal litt mer til før man er alkoholiker enn 4 øl i uken. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 18.41):

Absolutt OK: f.eks en per kveld søn-tors, tre på fredag og fire på lørdag. Måtehold etter mine begreper. Det eneste problemet med dette er at du mener det er dine regler som skal gjelde og da blir det fort dårlig stemning. 

Anonymkode: 00347...9f5

Hver eneste bidige uke?

Det er et problematisk høyt forbruk over tid. Ikke måtehold i det hele tatt, med mindre man sammenlikner seg med fadderuka på Danskebåten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye. Her drikker samboer glatt en 6-pak både fredag og lørdag. Er det kamp på en tirsdag kjøper han seg gjerne 4 øl da også. Jeg har tatt det opp med han flere ganger, tidligere ble han sur. Nå sier han at han ser ikke problemet, å kjøper alikevel. Her er problemet at han klarer ikke å la det ligge igjen f.eks 2 øl i kjøleskapet. Han MÅ drikke til der er tomt. 

Anonymkode: 9cdfb...1e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer her hjemme hvis mannen drikker mer enn to øl på en kveld(han tar seg to små eller en stor enten fredag eller lørdag), men vil ikke kategorisere 12 små i ula dom alkoholisme. Grunnen til at jeg selv reagerer er at jeg hater ølånde og faren til mannen min er alkoholiker, det kan være arvelig. 
Selv har jeg aldri drukket noe særlig, og siste to årene ikke en dråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...