Gå til innhold

12 øl i uken, ikke alkohol problem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke kan klare seg uten alkohol og alltid må innta øl minst en gang i uka så er man på god vei som rusmisbruker enten du vil innse det eller ei.

Anonymkode: 061e8...8c0

Hva om man synes det er godt? Det handler vel i manges liv ikke nødvendigvis om alkoholen som er i ølen, men at man rett og slett synes det er godt. 

Det er vel sånn sett et like stort problem å proppe seg full av melkesjokolade og pepsi på kveldstid, og sitte og strikke i et møte. Det plager enkelte, uten at det nødvendigvis er skadelig for individet. 

Har du forresten samme holdning til rødt kjøtt og bilkjøring med fossile biler? 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 0,33L i uka er ikke mye for en voksen mann. Sikkert 70% av mine venner drikker nok tilsvarende eller mer.. 

Selv er jeg kvinne i 30-åra og drikker sikkert tilsvarende ila en uke (eller litt mindre da, kanskje 10?)

Anonymkode: 4f3bc...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Måten vindrikking blir fremstilt av avholdsfolk er at det syndig  , skadelig  og kun et rusmiddel. 

Det er altså utenkelig  at vin kan nytes for smakens  skyld og komplimentere maten? 

Anonymkode: 09cbb...a3d

Man drikker de samme 12 enhetene pr uke enten målet er fyll eller kos. 

Anonymkode: 5f76b...f99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge denne tråden er jeg altså en alkoholiker om jeg drikker en flaske vin alene - hva om jeg bare drikker hver annen uke :P er jeg fortsatt alkis?? 

Anonymkode: 0a447...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor forskjell på hvilken frekvens han drikker de i. To øl daglig er i mine øyne bedre enn 12 øl hver lørdag.

selv drikker jeg kanskje 4 øl i uka i snitt, men før jeg fikk familie var det sikkert rundt 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholproblem har man vel om man ikke klarer la være å drikke alkohol, enten man drikker det i en omgang eller over flere dager.. Alkoholiker derimot er ganske greit definert:

Sitat

Alkoholisme defineres som forbruk av alkohol i et omfang som virker inn på individets liv bedømt ut fra arbeidsevne, sosiale funksjoner og helse.

Alkoholisme, undersøkelser - NHI.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, i følge denne tråden er jeg altså en alkoholiker om jeg drikker en flaske vin alene - hva om jeg bare drikker hver annen uke :P er jeg fortsatt alkis?? 

Anonymkode: 0a447...c23

Da er jeg også det . You got me !🤷‍♀️

Jeg og mannen hadde biff bourgon  sist helg m rødvin  , og helga før det hjortestek  også med rødvin.  Og når jeg tenker etter så hadde jeg en sånn sol  - øl ( den som ligner på corona) til mexicansk  på freddan.

Shitt pommfritt må ringe AA da ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2021 at 9:19 PM, AnonymBruker said:

Hi her. Glem nå denne som snakker om 4 øl i uka og svar på innlegget mitt, er 12 øl i uka for mye ? 

Anonymkode: f55d4...26c

Nei det er det ikke

Anonymkode: b2094...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på å være alkoholiker og være alkohol liker

Anonymkode: b2094...fb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fyller neppe de diagnostiske kriteriene for alkoholavhengighet med et inntak på 12 pr.uke, med mindre enhetene han drikker gjør at han velger bort andre aktiviteter/ikke klarer sine forpliktelser. For menn antar man at skadepotensialet øker ved forbruk fra 14 enheter og oppover pr.uke, evt tidligere dersom alt inntas på én dag. Storforbruk fra 21 enheter og oppover.

Om det foreligger et alkoholproblem er derimot en annen sak. I dette tilfellet definerer han det ikke som et problem, men du som partner gjør jo det. Da er det irrelevant om inntaket kan kalles en avhengighet heller ikke. For deg er det et problem, for han er det ikke. Det er lite trolig at han vil endre atferd når han ikke ser atferden som problematisk. Dermed blir det opp til deg å vurdere om problemet er så stort at du ikke vil leve med det, eller om det er en side ved ham du kan akseptere. 

Anonymkode: 43b70...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 18.36):

Om han har et problem eller ikke finner du ut på reaksjonen hans om han ikke får drukket øl på noen dager

Anonymkode: 0b424...3d3

Forandrer adferd, er det det du mener? Mest sannsynlig ikke helt ulikt en som ikke får tilgang på nikotin i noen dager. Abstinenser.

Det er ikke ensbetydene med et rusproblem. Tror jeg kan si en ting med sikkerhet  (tror jeg ) han har ikke et alkohol / rusproblem.

Når oppstår et rusproblem? Og blir synlig i samme øyeblikk.

Endret av Høyeheler
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Han fyller neppe de diagnostiske kriteriene for alkoholavhengighet med et inntak på 12 pr.uke, med mindre enhetene han drikker gjør at han velger bort andre aktiviteter/ikke klarer sine forpliktelser. For menn antar man at skadepotensialet øker ved forbruk fra 14 enheter og oppover pr.uke, evt tidligere dersom alt inntas på én dag. Storforbruk fra 21 enheter og oppover.

Om det foreligger et alkoholproblem er derimot en annen sak. I dette tilfellet definerer han det ikke som et problem, men du som partner gjør jo det. Da er det irrelevant om inntaket kan kalles en avhengighet heller ikke. For deg er det et problem, for han er det ikke. Det er lite trolig at han vil endre atferd når han ikke ser atferden som problematisk. Dermed blir det opp til deg å vurdere om problemet er så stort at du ikke vil leve med det, eller om det er en side ved ham du kan akseptere. 

Anonymkode: 43b70...028

Og her på KG er det en gjenganger at man ikke trenger å bry seg om hva partner ønsker, man skal ikke la partner bestemme over deg... :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske mye, men han er langt under grensa WHO har satt, som er 21 enheter i uka for menn. 

Han er sannsynligvis langt fra alkoholiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...