Gå til innhold

Er Sverige ødelagt av gjengkriminalitet?

Gjest Vuling

Anbefalte innlegg

Vuling skrev (På 22.10.2021 den 8.49):

Nye drap daglig i landet. Er det noen vei tilbake for vårt kjære broderland, eller er det for seint?

Jeg hørte en fin beskrivelse på et NRK program i radioen, svensken norsken og dansken, eller noe sånt, der en svensk journalist beskrev det slik at Sverige ikke taklet å miste sin nordiske stormaktstid  og erstattet det ved å bli den moralske stormakten i Norden og derved hatt en langt større åpenhetslinje enn de andre nordiske land har hatt.. En slik forklaring kan gi mening til det vi har z utvikle seg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vuling skrev (På 22.10.2021 den 8.49):

Nye drap daglig i landet. Er det noen vei tilbake for vårt kjære broderland, eller er det for seint?

Det er nok aldri for sent, og landet er selvfølgelig ikke ødelagt. Men, det er veldig mye mindre trygt enn det kunne og burde vært og svenskene har skapt seg enorme problemer de ikke aner hvordan de skal håndtere. Jeg tenker det er ille nok. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (7 timer siden):

@Mari Y At du gidder å ha «Some say tomato» diskusjoner, og snakk om statistikker i stedet for å holde lupen på problemet, det skytes, det stikkes og det sprenges.

Det er riktig nok en en litt gammel sak, men det var i Svergie en liten gutt som sov i sin seng ble drept av en håndgranat.  Det er fremdeles flere hundre sprengninger i Svergie i året. En eldre mann på en togstasjon ble drept av en håndgranat. 

Jeg har aldri hørt deg uttrykke sympati eller løsningsforslag eller konstruktive ideer om hva som kan gjøres, bare tåkeprat om at problemet er noe annet, større andre steder, ikke statistisk bevist, oppgitt i feil kilde, et endeløst bla bla bla.

Svergie er ikke langt unna oss. Dette burde ikke vært et tema der. Statsminister i Svergie vurderte å bruke det militære i eget land. Det er jo helt krise! 

Hele Svergie skulle vært trygt og godt, det skulle ikke funnes «no go» soner, (sorry «utsatte områder»). Det skulle ikke vært håndgranater, andre eksplosjoner, eller europatopp i skytevåpen drap. 

Det skulle vært fredfylt i hele Svergie. 

Det er ikke noen 'some say tomato' - diskusjoner, men at man oppriktig må holde seg til fakta når man går inn i en diskusjon. 

Forsåvidt finnes det ikke no- go soner i Sverige; det finnes utsatte områder. Forhold dere til fakta. 

No- go soner i Europa er en myte. Igjen, forhold dere til fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slask skrev (På 3.11.2021 den 21.03):

Deler av Sverige er nok heller ødelagt av noen ønsker det ødelagt.
Noen (krefter) sørger for at landet ødelegges internt med tilførsel av folkeslag som rett og slett ikke lar seg integrere, som det så fint heter. Og det sørges for at politiet ikke er i stand til å ordne opp. Om statsmakten var på folkets side ville det satt stopper for å skape ustabilitet, og satt inn ressurser for å rydde opp. Se bare hvordan man i mange land der det demonstreres med hundretusenvis av mennesker i gatene, settes inn store politistyrker, kjøretøyer med vannspyling og biler med "skjold" (plog, skrape...) for å stoppe folkemengder. De brukes tåregass og andre hjelpemidler.
Man ville stoppet tilførselen av disse u-integrerbare for lenge siden.
At noe sånt foregår er beviset på at noen ønsker det sånn. Det er krigshandlinger, som ikke gjenkjennes som dette, fordi det er mektige banditter som står bak.

Disse noen/krefter er naturligvis elementer av en maktstruktur som går høyere enn folk flest klarer å se, men det er ikke ukjent hva som foregår.

Viljen til å rydde opp er satt ut av spill, og selvfølgelig med hensikt.

Hva tenker du er motivet for innvandringen og ødeleggelsen av Sverige og hvem er de mektige bandittene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/04/02/there-are-900-no-go-areas-in-europe-according-to-hungary/?outputType=amp

Nettopp. Blir dere ikke flaue over hvordan dere gjentar dette i det kjedsommelige som om det skulle være sant, når det ikke er sant? 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i1993fødtesuranus skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du er motivet for innvandringen og ødeleggelsen av Sverige og hvem er de mektige bandittene?

Er Sverige ødelagt? Har du noen kilder på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mari Y skrev (16 minutter siden):

Er Sverige ødelagt? Har du noen kilder på dette? 

Er vel ikke vanskelig å se hvor det bærer. Kanskje ikke ødelagt per idag men om denne utviklingen fortsetter i 20-30-50-100 år til er det ikke stort igjen av det som pleide å være et av verdens beste land.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i1993fødtesuranus skrev (9 minutter siden):

Er vel ikke vanskelig å se hvor det bærer. Kanskje ikke ødelagt per idag men om denne utviklingen fortsetter i 20-30-50-100 år til er det ikke stort igjen av det som pleide å være et av verdens beste land.

Men er det riktig og å si at Sverige er i ferd med og å bli ødelagt når vi utelukkende snakker om enkelte områder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (42 minutter siden):

Men er det riktig og å si at Sverige er i ferd med og å bli ødelagt når vi utelukkende snakker om enkelte områder? 

Enkelte områder i dag, ingen områder for 50 år siden, alle områder om 50 år. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mari Y said:

Det er ikke noen 'some say tomato' - diskusjoner, men at man oppriktig må holde seg til fakta når man går inn i en diskusjon. 

Forsåvidt finnes det ikke no- go soner i Sverige; det finnes utsatte områder. Forhold dere til fakta. 

No- go soner i Europa er en myte. Igjen, forhold dere til fakta. 

Og fremdeles er problemet at noen kaller utsatte områder for «no go»? 

Ikke et ord om det virkelige problemet, slike nabolag hvor man helst ikke stopper på rødt lys, uten at bilen er låst. Er jo standard dette på Franske biler…

Det virkelige problemet er som det virkelige livet er, samme hva man kaller det. 

Det virkelige problemet er når en tilfeldig familie blir beskutt i Oslo, når en liten gutt blir drept av en håndgranat i Gøteborg. 

Samme hva du kaller det, de virkelige problemene som folk faktisk lider under, de er de samme.

Jeg merker enda ingen empati med de mennesker som lider under akkurat disse problemene. 

Forholder meg til den faktiske verden jeg, helt reelle, faktiske problemer. Er ikke så interessert i å diskutere ord. 

Hva med å dra ut i verden, og se seg litt omkring? Så føler man det raskt på kroppen, helt virkelig, helt ekte og reelt. Samme hva statistikkene sier. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i1993fødtesuranus skrev (17 minutter siden):

Enkelte områder i dag, ingen områder for 50 år siden, alle områder om 50 år. 

Er du sikker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (17 minutter siden):

Og fremdeles er problemet at noen kaller utsatte områder for «no go»? 

Ikke et ord om det virkelige problemet, slike nabolag hvor man helst ikke stopper på rødt lys, uten at bilen er låst. Er jo standard dette på Franske biler…

Det virkelige problemet er som det virkelige livet er, samme hva man kaller det. 

Det virkelige problemet er når en tilfeldig familie blir beskutt i Oslo, når en liten gutt blir drept av en håndgranat i Gøteborg. 

Samme hva du kaller det, de virkelige problemene som folk faktisk lider under, de er de samme.

Jeg merker enda ingen empati med de mennesker som lider under akkurat disse problemene. 

Forholder meg til den faktiske verden jeg, helt reelle, faktiske problemer. Er ikke så interessert i å diskutere ord. 

Hva med å dra ut i verden, og se seg litt omkring? Så føler man det raskt på kroppen, helt virkelig, helt ekte og reelt. Samme hva statistikkene sier. 

Ja. Det er faktisk helt feil og å kalle disse områdene for noe de absolutt ikke er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Mari Y said:

Ja. Det er faktisk helt feil og å kalle disse områdene for noe de absolutt ikke er. 

Det er faktisk like utrygt, samme hva det kalles. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

Nettopp.

En kommentar:

Når folk henger seg opp i spissfindighet og kverulerer over ordvalg i stedet for å diskutere argumentet, er det fordi de ikke har noe motargument og ikke ønsker å tape diskusjonen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Entern said:

Nettopp.

En kommentar:

Når folk henger seg opp i spissfindighet og kverulerer over ordvalg i stedet for å diskutere argumentet, er det fordi de ikke har noe motargument og ikke ønsker å tape diskusjonen.

Det er vi enige om 😊

Det som allikevel irriterer meg, er at det er så lite respekt for andre. Det er tross alt mennesker bak krimstatistikken.

Begås det et ran, så er det et offer. Jeg leste en av disse guttene som haddeblitt ranet for penger, duppeditter og merkeklær.En tidligere glad og bekymringsløs ung mann, ser seg over skulderen, er redd for represalier.
For han var dette alvorlig. For foreldrene hans, er det nok alvorlig også. 

Det er mennesker bak hver eneste statistikk. Det er menneskene som opplever problem som er saken. Så kan statistikken være et verktøy i å få saken løst. Statistikkene og begrepene er bare hjelpemiddel. 

Medmenneskelighet forsvinner i snakk om begrep, og snakk om statistikk og kilder. Da blir det som om det som skjedde med han ikke er viktig, det blir bagatellisert. Gutten som ble ranet fortjener vår medfølelse og solidaritet. Når det er flere andre gutter som har opplevd tilsvarende ran…..

Mener bare vi ikke må miste av synet at det er folk vi snakker om. Hun som stadig kverulerer på statistikker, og begreper har jeg aldri sett snakke om ofrene, om menneskene. Teller ikke de? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Madame Butterfly skrev (3 minutter siden):

Det er vi enige om 😊

Det som allikevel irriterer meg, er at det er så lite respekt for andre. Det er tross alt mennesker bak krimstatistikken.

Begås det et ran, så er det et offer. Jeg leste en av disse guttene som haddeblitt ranet for penger, duppeditter og merkeklær.En tidligere glad og bekymringsløs ung mann, ser seg over skulderen, er redd for represalier.
For han var dette alvorlig. For foreldrene hans, er det nok alvorlig også. 

Det er mennesker bak hver eneste statistikk. Det er menneskene som opplever problem som er saken. Så kan statistikken være et verktøy i å få saken løst. Statistikkene og begrepene er bare hjelpemiddel. 

Medmenneskelighet forsvinner i snakk om begrep, og snakk om statistikk og kilder. Da blir det som om det som skjedde med han ikke er viktig, det blir bagatellisert. Gutten som ble ranet fortjener vår medfølelse og solidaritet. Når det er flere andre gutter som har opplevd tilsvarende ran…..

Mener bare vi ikke må miste av synet at det er folk vi snakker om. Hun som stadig kverulerer på statistikker, og begreper har jeg aldri sett snakke om ofrene, om menneskene. Teller ikke de? 

Helt enig med deg.

Tror noen bryr seg mer om narrativet, og om politikk, og «sin sides» PR, enn menneskene som rammes, dessverre.

Masse ungdom skades for livet av disse overgrepene. Og det er ved siden av alle som faktisk dør (heldigvis gjelder det sistnevnte fortsatt mye mindre her enn i Sverige). Jeg synes alle overgrepene faktisk er verre, særlig siden selv det norske politiet har hintet frempå om at det egentlig er hatkriminalitet.

Jeg mener skal man snakke statistikk er jo både voldtekts- og drapsstatistikken i Sverige noe helt for seg selv men trekker man frem dette kverulerer de bare om noe annet eller begynner med whataboutism.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Det er ikke irrellevant hva det kalles. Spesielt med såpass mye Fake News der ute 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 time siden):

Helt enig med deg.

Tror noen bryr seg mer om narrativet, og om politikk, og «sin sides» PR, enn menneskene som rammes, dessverre.

Masse ungdom skades for livet av disse overgrepene. Og det er ved siden av alle som faktisk dør (heldigvis gjelder det sistnevnte fortsatt mye mindre her enn i Sverige). Jeg synes alle overgrepene faktisk er verre, særlig siden selv det norske politiet har hintet frempå om at det egentlig er hatkriminalitet.

Jeg mener skal man snakke statistikk er jo både voldtekts- og drapsstatistikken i Sverige noe helt for seg selv men trekker man frem dette kverulerer de bare om noe annet eller begynner med whataboutism.

Det handler ikke om og å bry seg om 'sin side' men at dere ikke holder dere til fakta og at dere må regne med og å bli korrigert når dere ikke gjør dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (2 minutter siden):

Det er ikke irrellevant hva det kalles. Spesielt med såpass mye Fake News der ute 

Jo, det er det faktisk.

Fake News er ikke bra…men å dekke over og skjule eller sensurere sannheten det er enda verre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...