Gå til innhold

Forsikringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp avsluttet et par forsikringer fordi alt annet er blitt så dyrt. Så blir jeg usikker på valget mitt. 

1. Er uføreforsikring en «må ha» forsikring? 
 

2. Og så lurer jeg på å forsikre babyen vår i stedet, men er barneforsikring noe «alle» har? 

3. Hva tenker dere en familie på 2 voksne , 1 baby , 2 katter, 1 hus og 2 biler MÅ ha? 

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke de to første, men noen vil vel si jeg er dum på grunn av at jeg ikke har nr. 1.

Jeg har, som alenemor med et barn og en hund, forsikring på hus, bil, reise, hund og innbo. Vil si det er minimum. 

Anonymkode: 76f3e...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke de to første, men noen vil vel si jeg er dum på grunn av at jeg ikke har nr. 1.

Jeg har, som alenemor med et barn og en hund, forsikring på hus, bil, reise, hund og innbo. Vil si det er minimum. 

Anonymkode: 76f3e...b90

Er vel det vi har også nå. Katter, bil, reise, innbo, hus og livsforsikring. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan få uføreforsikring, anbefaler jeg det. Særlig om du er i etableringsfasen av livet med mye økonomisk ansvar og gjeld. 

Anonymkode: 48a04...6cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du kan få uføreforsikring, anbefaler jeg det. Særlig om du er i etableringsfasen av livet med mye økonomisk ansvar og gjeld. 

Anonymkode: 48a04...6cb

Fikk den , men ved å avslutte den pluss en til så sparer vi til sammen 1000 kr i mnd. Så angrer jeg litt for at vi avsluttet den😔

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, uføreforsikring er ikke en forsikring en «må ha». Men hvis jeg hadde fått meg barn, så ville jeg ha hatt denne forsikringen for å garantere dem et verdig liv om pappa eller mamma blir syk. Jeg mener det er best å forsikre seg selv enn å bestille barneforsikring.

2. Referer til punkt 1 :) 

3. Innboforsikring, uføreforsikring. Skal dere mye ut å reise med hele familien bestill reiseforsikring. Kanskje mamma eller pappa har forsikringspakke via jobb også? Typisk livsforsikring og etterlatteforsikring. Det er også krav om grunnforsikring for liv dersom du er med i fagforening.

Har du eget hus kjøp en god husforsikring, det koster men du burde ha det fremfor bare innboforsikring. Leiligheter skal ikke ha husforsikring.

 

 

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fikk den , men ved å avslutte den pluss en til så sparer vi til sammen 1000 kr i mnd. Så angrer jeg litt for at vi avsluttet den😔

Anonymkode: c1df1...2fd

Går jo an å sjekke om du kan få den på nytt? De gode forsikringene gir støtte både for lønnstap på aap og utbetaling ved langvarig sykdom, uavhengig av hva nav gir mtp uføre. Altså krever de ikke engang at du skal bli erklært utfør, det er nok å være sykmeldt og på aap over et visst antall år. 

Anonymkode: 48a04...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (12 minutter siden):

1. Nei, uføreforsikring er ikke en forsikring en «må ha». Men hvis jeg hadde fått meg barn, så ville jeg ha hatt denne forsikringen for å garantere dem et verdig liv om pappa eller mamma blir syk. Jeg mener det er best å forsikre seg selv enn å bestille barneforsikring.

2. Referer til punkt 1 :) 

3. Innboforsikring, uføreforsikring. Skal dere mye ut å reise med hele familien bestill reiseforsikring. Kanskje mamma eller pappa har forsikringspakke via jobb også? Typisk livsforsikring og etterlatteforsikring. Det er også krav om grunnforsikring for liv dersom du er med i fagforening.

Har du eget hus kjøp en god husforsikring, det koster men du burde ha det fremfor bare innboforsikring. Leiligheter skal ikke ha husforsikring.

 

 

Hjemmel til dette kravet?

Anonymkode: ecfe3...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg avsluttet to forsikringer har vi nå hus, dyr, innbo, liv og reiseforsikring. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjemmel til dette kravet?

Anonymkode: ecfe3...23f

Mulig det er forskjellig i andre foreninger, men LO: Grunnforsikring liv - Obligatorisk, kan ikke sies opp.

Er du uenig så får du finne deg noe annet å organisere deg i?

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (Akkurat nå):

Mulig det er forskjellig i andre foreninger, men LO: Grunnforsikring liv - Obligatorisk, kan ikke sies opp.

Er du uenig så får du finne deg noe annet å organisere deg i?

Har jeg sagt at jeg er uenig?

Jeg var bare nysgjerrig på om du bare diktet opp ting i denne tråden også.

Jeg er ikke organisert i LO, har aldri vært organisert i LO og kommer aldri til å bli organisert i LO.

Anonymkode: ecfe3...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nettopp avsluttet et par forsikringer fordi alt annet er blitt så dyrt. Så blir jeg usikker på valget mitt. 

1. Er uføreforsikring en «må ha» forsikring? 
 

.........................

Anonymkode: c1df1...2fd

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel det vi har også nå. Katter, bil, reise, innbo, hus og livsforsikring. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Jeg forstår at man kan være glad i dyr, men å forsikre katter før seg selv er langt utenfor min sjekkliste.

Det enkleste er å sjekke om man har dobbelt opp av ulykkes- /livsforsikringer, reiseforsikringer og innboforsikring.  Så kan man se om man har riktig dekning og kjørelengde på bilparken og eventuelt om det er tiltak som kan gjøres for å få ned premien i form av sikkerhetstiltak eller forhøyet egenandel. 
Ofte kan en ektefelleforsikring som tilleg til den andres livsforsikring ha minst like god dekning til en langt mer behagelig pris.  Forsikring på mobil som dekkes av enten innbo eller reise er penger ut av vinduet.  Med en god innboforsikring er alle forsikringer elektroforretningene prøver å selge deg bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kuttet uføre eller livsforsikringer, under noen omstendigheter. 

Ta heller en runde på resten, er du dobbelt forsikra igjennom andre aktører som fagforeninger for eksempel? Der har man jo gjerne både innbo og reise med mindre man aktivt avslutter de.

Ville også vurdert behove for reise forsikring, personlig bestiller jeg det kun i tilknytning til faktisk reise og igjen dette med dobbel forsikring for eksempel gjennom bank/mastercard.

Bilforsikring, vurdere behov/ prisnivå opp mot bilens alder og verdi.

Men meld interesse hos flere aktører å ta en skikkelig runde på hvem som kan gi best pris, jeg har som oftest fått best pris/ mest rabatt hos agenturer.

Anonymkode: 65c9b...4da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pachka Sigaret skrev (20 minutter siden):

Mulig det er forskjellig i andre foreninger, men LO: Grunnforsikring liv - Obligatorisk, kan ikke sies opp.

Er du uenig så får du finne deg noe annet å organisere deg i?

Jeg har forsikring gjennom LO og måtte ikke ha det? Bare innbo som er gratis. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har forsikring gjennom LO og måtte ikke ha det? Bare innbo som er gratis. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Den er ikke gratis.  Den er bare "inkludert" i medlemskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har forsikring gjennom LO og måtte ikke ha det? Bare innbo som er gratis. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Mulig det er sjeldnere praksis enn jeg er klar over. Jeg undersøkte Fagforbundet og fant ut at dette ikke er obligatorisk så lenge man melder fra om dette når man melder seg inn.

EL og IT som har dette som obligatorisk. Uføreforsikring og reiseforsikring er også obligatorisk, men nye medlemmer kan reservere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Whistler skrev (7 minutter siden):

 

Jeg forstår at man kan være glad i dyr, men å forsikre katter før seg selv er langt utenfor min sjekkliste.

Det enkleste er å sjekke om man har dobbelt opp av ulykkes- /livsforsikringer, reiseforsikringer og innboforsikring.  Så kan man se om man har riktig dekning og kjørelengde på bilparken og eventuelt om det er tiltak som kan gjøres for å få ned premien i form av sikkerhetstiltak eller forhøyet egenandel. 
Ofte kan en ektefelleforsikring som tilleg til den andres livsforsikring ha minst like god dekning til en langt mer behagelig pris.  Forsikring på mobil som dekkes av enten innbo eller reise er penger ut av vinduet.  Med en god innboforsikring er alle forsikringer elektroforretningene prøver å selge deg bortkastet.

Det forstår jeg, men dyreforsikringen vår har vi fått veldig god bruk for og er den eneste vi faktisk har brukt. Vi har ikke dobbelt opp med noe og har billige forsikringer gjennom min fagforening. 
Bilene er relativt nye så bør ha de forsikringene vi allerede har på de. 
 

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville ikke kuttet uføre eller livsforsikringer, under noen omstendigheter. 

Ta heller en runde på resten, er du dobbelt forsikra igjennom andre aktører som fagforeninger for eksempel? Der har man jo gjerne både innbo og reise med mindre man aktivt avslutter de.

Ville også vurdert behove for reise forsikring, personlig bestiller jeg det kun i tilknytning til faktisk reise og igjen dette med dobbel forsikring for eksempel gjennom bank/mastercard.

Bilforsikring, vurdere behov/ prisnivå opp mot bilens alder og verdi.

Men meld interesse hos flere aktører å ta en skikkelig runde på hvem som kan gi best pris, jeg har som oftest fått best pris/ mest rabatt hos agenturer.

Anonymkode: 65c9b...4da

Har kuttet uføre og kritisk sykdom. Uførefprsikringen var veldig dyr. 

Takk for råd. Jeg høres sikkert negativ ut, men ville forklare tankegangen. Vet ikke om jeg nå kan bestille uføreforsikring på nytt. 
 

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (2 minutter siden):

Den er ikke gratis.  Den er bare "inkludert" i medlemskapet.

Ikke i mitt medlemskap. Står ikke opplyst om noe sted. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (Akkurat nå):

Mulig det er sjeldnere praksis enn jeg er klar over. Jeg undersøkte Fagforbundet og fant ut at dette ikke er obligatorisk så lenge man melder fra om dette når man melder seg inn.

................

LO forbundenes medlemskontigent er 1,5%.  YS-foreningene tar 0,95%.  Man betaler presumptivt 0,55% av årslønna for kollektiv innboforsikring.  (Eller 2750,- om årslønna er 500.000,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke i mitt medlemskap. Står ikke opplyst om noe sted. 

Anonymkode: c1df1...2fd

Å nei jeg misforsto. Jeg vet at det ikke er gratis, men man har innboforsikring om man vil eller ikke når man er medlem der 😊

Anonymkode: c1df1...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...