Gå til innhold

HELSEDIREKTORATET OM UVAKSINERT HELSEPERSONELL: KAN OMPLASSERES

Lana01

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
Example skrev (28 minutter siden):

Ikke eiendom, men som arbeidstaker leier man ut kroppen sin til å gjøre en jobb. En uvaksinert kropp er ikke mye verdt som arbeidstaker i helsevesenet nå. 

Helt feil. Masse kunnskap og gode arbeidshender, selv om de ikke mener det samme som andre vil de skal mene.

Ludovica- skrev (15 minutter siden):

Ikke sant. Alle uavhengig av yrke bør aldri miste retten til å ta valg over egen kropp.

Det kan være så vanvittig mange forskjellige grunner til at noen ikke ønsker, eller ønsker å vente med å ta vaksiner. For noen mennesker kan det å ta en vaksine være en vanvittig påkjenning. Det er ganske skummelt at man skal se på en hel gruppe mennesker som en enhet fremfor å se at det er flere ulike individer. 

Jeg har ingenting imot vaksiner, og syns det er skummelt med unyanserte meninger. Enten det viser seg i folk som ønsker tvangsvaksinering, eller folk som sprer skremselspropaganda om vaksiner.  Men ingen bør påtvinges en vaksine uansett jobb. 

Helt enig. Retten til å bestemme over egen helse, kan vi aldri gi fra oss til myndighetene. Det er en grense som aldri bør trås over. Har man lest litt historie, ser man at ingen er verdt den tilliten. For mye makt vil alltid misbrukes på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Villfisker skrev (12 minutter siden):

Helt feil. Masse kunnskap og gode arbeidshender, selv om de ikke mener det samme som andre vil de skal mene.

Helt enig. Retten til å bestemme over egen helse, kan vi aldri gi fra oss til myndighetene. Det er en grense som aldri bør trås over. Har man lest litt historie, ser man at ingen er verdt den tilliten. For mye makt vil alltid misbrukes på et senere tidspunkt.

Nettopp!!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

Dere er dere som dropper å ta vaksine mot korona.

"Dere" vet du ingenting om. Du vet bare at det er en del uvaksinerte i samfunnet, av diverse årsaker. 

Hva eller hvem skal man skylde på når smitten brer seg i miljøer med bare fullvaksinerte? Er ikke alltid man finner en uvaksinert å skylde på nemlig.

– Alle de ni som var smittet blir satt i isolasjon og fulgt opp. Både de smittede og alle som har blitt testet har vært fullvaksinerte, sier kommuneoverlege Sondre Bøye til GD.

https://www.gd.no/stort-smitteutbrudd-pa-sykehjem-i-skjak-alle-har-vart-fullvaksinerte/s/5-18-1440722

Endret av Pivot
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (På 21.10.2021 den 15.17):

Så om noen dør etter å ha blitt smittet av vaksinert helsepersonell er det helt greit altså? Jaja....

Vel om ikke annet blir det jo interessant å se hva som skjer når noen dør og de ikke lenger har uvaksinerte å skylde på...

Kanskje litt bedre å ha kun én patron i revolveren i stedet for to, ved russisk rulett, eller? 

Endret av PITTY
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 minutt siden):

"Dere" vet du ingenting om. Du vet bare at det er en del uvaksinerte i samfunnet, av diverse årsaker. 

Hva skal man skylde på når smitten brer seg i miljøer med bare fullvaksinerte? Er ikke alltid man finner en uvaksinert å skylde på nemlig.

– Alle de ni som var smittet blir satt i isolasjon og fulgt opp. Både de smittede og alle som har blitt testet har vært fullvaksinerte, sier kommuneoverlege Sondre Bøye til GD.

https://www.gd.no/stort-smitteutbrudd-pa-sykehjem-i-skjak-alle-har-vart-fullvaksinerte/s/5-18-1440722

Det er egentlig ikke så interessant. Pandemien i Norge er over når mange nok har immunitet slik at vi kan holde smitten tilbake. Uvaksinerte voksne har valgt å forlenge denne perioden, og er skyld i dette. 

Man kan si hva man vil om frihet til å velge, men ansvar må man også ta. De uvaksinerte sørger for at det er mye smitte i samfunnet, og da blir også fullvaksinerte smittet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (21 minutter siden):

Dere presser dette frem selv. De fleste nordmenn ønsker å ende pandemien, men da trengs kanskje det lille mindretallet som ikke bryr seg å pushes. For alles beste.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok majoriten av de vaksinerte begynner å bli passe lei en god del av de tåpelige argumentasjonene og motviljen som ytrer seg hos uvaksinerte..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At flere i USA vaksinerte seg når de ellers hadde mistet jobben, kan ikke sammenlignes med Norge. Her blir man ikke kastet på gaten. Jeg tipper at de som ennå ikke har vaksinert seg har bestemt seg, og at tvang vil virke mot sin hensikt. Det gjør det ihvertfall for min del, det ville føltes som et overgrep som jeg hadde unngått omtrent uansett pris. Tvang er skremmende på så mange andre måter enn kun vaksinen i seg selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Nei, men ut fra yrkets art har arbeidsgiver full anledning til å sette krav til arbeidstaker. Og i helsevesenet går den styringsretten ennå litt lenger enn i andre yrker, siden det handler om pasientsikkerhet. Ut fra det kan du jo legge sammen to og to selv. 

De kan omplassere, men det er ingen ny regel son har kommet nå pga korona. Problemet er å fylle disse stillingene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det det? Antibiotikaresistense bakterier et en stor trussel ..langt flere er døde av det enn corona. Det er svært viktig å forebygge smitte.

Riktig som du sier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovis Fenja skrev (3 minutter siden):

At flere i USA vaksinerte seg når de ellers hadde mistet jobben, kan ikke sammenlignes med Norge. Her blir man ikke kastet på gaten. Jeg tipper at de som ennå ikke har vaksinert seg har bestemt seg, og at tvang vil virke mot sin hensikt. Det gjør det ihvertfall for min del, det ville føltes som et overgrep som jeg hadde unngått omtrent uansett pris. Tvang er skremmende på så mange andre måter enn kun vaksinen i seg selv.

Da kan du jo bare ta den vaksinen da. Så slipper du tvang...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovis Fenja skrev (6 minutter siden):

Ja tvang er så mye mer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (2 minutter siden):

Ja tvang er så mye mer.

Tvang, tvang, tvang. Hva i alleste dager handler dette om ? Hvilken tvangssituasjoner i livet deres har vært til stede som på noen måte kan relateres til denne pandemien. Her bønnfaller verden egentlig om et kollektivt samarbeid. Ikke noe annet..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Villfisker said:

Retten til å bestemme over egen helse, kan vi aldri gi fra oss til myndighetene. Det er en grense som aldri bør trås over. Har man lest litt historie, ser man at ingen er verdt den tilliten. For mye makt vil alltid misbrukes på et senere tidspunkt.

Retten har du. Konsekvensene av ditt valg må du også ta selv da.

Pass derfor på at du er kvalifisert til å ta de rette vurderingene. Jeg har ennå ikke sett noe dokumentasjon som tyder på at risikoen ved vaksinen er mindre ann å gå gjennom et sykdomsforløp med Covid19.

Jeg har dog sett en masse tull og tøys som deles ukritisk på nettet...

Hadde du hatt peil, hadde du tatt vaksinen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig ikke så interessant. Pandemien i Norge er over når mange nok har immunitet slik at vi kan holde smitten tilbake. Uvaksinerte voksne har valgt å forlenge denne perioden, og er skyld i dette. 

Man kan si hva man vil om frihet til å velge, men ansvar må man også ta. De uvaksinerte sørger for at det er mye smitte i samfunnet, og da blir også fullvaksinerte smittet.

Jo, at vaksinen ikke hindrer smitte i veldig stor grad er faktisk veldig viktig å formidle. Heldigvis blir disse sakene dekket i nyhetsbildet slik at alle, uavhengig av vaksinestatus,  forhåpentligvis forstår at de må ta forholdsregler, særlig ved mistanke om smitte/sykdom. 

Immunitet er nøkkelen, ja, og vaksiner er et viktig middel for kontroll av smittsomme sykdommer. Men oppnår man immunitet med koronavaksiner? Da hadde vi vel ikke sett så mye smitte og sykdom blant fullvaksnerte som vi nå gjør? Eentuelle svakheter ved en vaksine må avdekkes og ikke bortforklares. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Villfisker
Example skrev (48 minutter siden):

Dere presser dette frem selv. De fleste nordmenn ønsker å ende pandemien, men da trengs kanskje det lille mindretallet som ikke bryr seg å pushes. For alles beste.

Nei, det er nettopp det vi ikke gjør. Om ingen sier noe, er det ingen som holder igjen. Det er på ingen måte for alles beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (3 minutter siden):

Jo, at vaksinen ikke hindrer smitte i veldig stor grad er faktisk veldig viktig å formidle. Heldigvis blir disse sakene dekket i nyhetsbildet slik at alle, uavhengig av vaksinestatus,  forhåpentligvis forstår at de må ta forholdsregler, særlig ved mistanke om smitte/sykdom. 

Immunitet er nøkkelen, ja, og vaksiner er et viktig middel for kontroll av smittsomme sykdommer. Men oppnår man immunitet med koronavaksiner? Da hadde vi vel ikke sett så mye smitte og sykdom blant fullvaksnerte som vi nå gjør? Eentuelle svakheter ved en vaksine må avdekkes og ikke bortforklares. 

Absolutt, men det vi ser er at de som fikk først vaksine som blir smittet nå. Det kan tyde på at boosterdoser er nødvendig.

Det er også litt alvorlig fordi det er de vi ikke vil skal bli smittet som blir smittet nå, sammen med en haug av uvaksinerte. 

Det betyr ikke at ikke vaksiner er løsningen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Uredd skrev (14 minutter siden):

Retten har du. Konsekvensene av ditt valg må du også ta selv da.

Pass derfor på at du er kvalifisert til å ta de rette vurderingene. Jeg har ennå ikke sett noe dokumentasjon som tyder på at risikoen ved vaksinen er mindre ann å gå gjennom et sykdomsforløp med Covid19.

Jeg har dog sett en masse tull og tøys som deles ukritisk på nettet...

Hadde du hatt peil, hadde du tatt vaksinen.

Jeg tar ikke en vaksine jeg ikke vet nok om. Har derimot god tid til å finne ut mer.

Skal gi deg rett i at det er mye tullete info der ute da. Men det gjelder både folk som er for og imot. 

Jeg tar heller sjansen på å bli smittet, enn å putte noe i kroppen jeg ikke vet hva er, og som ikke kan fjernes senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (52 minutter siden):

Kanskje litt bedre å ha kun én patron i revolveren i stedet for to, ved russisk rulett, eller? 

Russisk rullett ???
Du har en noe merkelig risikovurdering, men det er vel kanskje derfor noen av dere er så vaksinefanatiske.

Er vel mer som om du startet din egen lottoselskap, og vurderte risikoen for å miste hus og hjem pga premieutbetalinger ut fra om du solgte 5 eller 6 kuponger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...