AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Del Skrevet 20. oktober 2021 Hei, vi må ha ivf og klinikken har forespeilet oss icsi metoden pga mannlig faktor. Kjempe bra tenkte jeg. Men så googlet jeg litt og kom over flere artikler som beskriver mye høyere sannsynlighet for psykisk funksjonshemming! Er jo livredd nå da! Er det andre som har noen tanker om dette? Gikk det bra? Er så redd 😓 Anonymkode: 6e5f0...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Del Skrevet 20. oktober 2021 Artikkel: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2013/07/05/proveror-kan-oke-risikoen-for-psykisk-utviklingshemming/ Anonymkode: 6e5f0...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Del Skrevet 20. oktober 2021 Har du lest hele artikkelen? For eksempel dette avsnittet: Forskerne påpeker at den totale risikoen for å få en slik lidelse er liten, og at de aller fleste barn født etter prøverør er friske. Vi driver med prøverør og icsi nå, denne problemstillingen ofrer jeg virkelig ingen kalorier. Anonymkode: 271ca...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Del Skrevet 20. oktober 2021 Med en så høy sykdomsrisiko hadde ICSI ikke vært lovlig metode. Ved IVF sorterer de dessuten ut åpenbart dårlige egg, selv om man selvsagt ikke har noen garanti. Anonymkode: 41a2b...79d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Del Skrevet 20. oktober 2021 Ble helt fra meg av redsel jeg 😓😓 en kan jo ikke akkurat se det på nipt test heller. Anonymkode: 6e5f0...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Del Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ble helt fra meg av redsel jeg 😓😓 en kan jo ikke akkurat se det på nipt test heller. Anonymkode: 6e5f0...6ed Du skjønner at denne økningen på 50 % er 50 % økning fra et veldig lavt antall. Ikke 50 % av alle barn som blir født med icsi? Anonymkode: 271ca...f6c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Del Skrevet 20. oktober 2021 Men hva er den vanlige % da? Anonymkode: 6e5f0...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Del Skrevet 20. oktober 2021 Det sier ikke artikkelen noe om, men den er jo rimelig lav, da. Ikke så mange barn som fødes med psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 271ca...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Del Skrevet 20. oktober 2021 Jeg kjenner bare friske ivf-barn uten noen funksjonshemming. Om risikoen er f. eks 0,0005 så blir jo en 50% økning bare 0,00075 ( dette er bare eksempeltall!!!!). Anonymkode: b3099...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. oktober 2021 #10 Del Skrevet 20. oktober 2021 Det har jeg tenkt på da vi gikk gjennom ICSI, ja. Man ser jo noe tilsvarende for "eldre" menn også (45 år og over) selv ved naturlig befruktning. Så det er en eller annen sammenheng mellom sædkvalitet og barnets utvikling. Det er jo ubehagelig å tenke på, men som flere påpeker, risikoen blir jo ikke nødvendigvis stor etterpå. Hvis risikoen er 1% i utgangspunktet øker den til 1.5 % med ICSI. Man har jo aldri noen garantier uansett. Vi tok sjansen og har to friske barn. Det kan selvfølgelig være noe som ikke viser seg før senere i livet, men jeg angrer hvertfall ikke. Med tanke på at menns sædkvalitet synker i rasende fart og stadig flere må ha hjelp er det jo likevel noe samfunnet bør være obs på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #11 Del Skrevet 21. oktober 2021 Hadde dette vært et problem, så hadde det, som nevnt over, ikke vært tillatt å bruke ICSI metoden. jeg var også skeptisk, og er nå gravid i uke 11+0 ved hjelp av ICSI. Men dette er jo den muligheten jeg evt har til å bli mor! Men som flere sier over her; om risikoen er 0,025 % sjanse for å få et barn med utviklingshemming, så vil 50 % økning si at sannsynligheten fortsatt er svært lav, med dette tilfellet 0,0375% sjanse. Anonymkode: 93074...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Del Skrevet 21. oktober 2021 Har lest at guttebarn laget med icsi ,om det er mannlig faktor da, burde informeres da dårlig sædkvalitet kan arves. Anonymkode: acf6c...f16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har lest at guttebarn laget med icsi ,om det er mannlig faktor da, burde informeres da dårlig sædkvalitet kan arves. Anonymkode: acf6c...f16 Det gjelder vel om mannen har dårlig sædkvalitet og barnet blir laget naturlig eller ved IVF også? Vil tro noe fertilitet er genetisk? Anonymkode: 93074...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjelder vel om mannen har dårlig sædkvalitet og barnet blir laget naturlig eller ved IVF også? Vil tro noe fertilitet er genetisk? Anonymkode: 93074...414 Ved icsi er ofte sædkvaliteten svært dårlig. Og dermed enda mer vesentlig for et guttebarn å vite om. Det er sikkert andre årsaker til icsi også altså, men en årsak er jo så dårlige sædceller at de lå injiseres rett inn i egget for å få det befruktet. Og da vil det være større sannsynlighet for at noe er galt enn ved vanlig ivf der sædcellene finner fram til egget selv. Nå gjelder dette bare mannlig faktor da. Er jo hundre andre årsaker til at man trenger ivf for å bli gravid. Enkelte kvinnesykdommer dom gjør det vanskelig å bli gravid er sikkert også arvelige. Har ikke lest så mye om dette da vårt problem var min mann sin sædkvalitet. Anonymkode: acf6c...f16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Del Skrevet 21. oktober 2021 Tja, kanskje et tegn på at man ikke bør tukle med naturen? Klarer man ikke å få barn naturlig, er det vel en grunn til det. Anonymkode: 27625...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, kanskje et tegn på at man ikke bør tukle med naturen? Klarer man ikke å få barn naturlig, er det vel en grunn til det. Anonymkode: 27625...3e7 Da er det jo bare å si "lykke til!" og droppe all behandling av kreft også? Og la naturen gå sin gang? Anonymkode: d70ae...d87 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #17 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tja, kanskje et tegn på at man ikke bør tukle med naturen? Klarer man ikke å få barn naturlig, er det vel en grunn til det. Anonymkode: 27625...3e7 Vi har fått hjelp ved ICSI. Jeg har kjempefine egg og mannen super sædkvalitet. Men siden mannen har fått kreftbehandling kunne vi ikke bruke de direkte, men bruke det vi frøs ned før behandlingen. Så det er ingenting galt med noen av oss, ser ut som vi har topp fertilitet begge to, men må altså likevel bruke ICSI. Da sprer vi ingen "dårlige" gener videre om det er det du skal ha det til (annet enn kreftrisiko da, men der tenker du vel sikkert at behandling er innafor?). Tror også mange som får hjelp ved IVF/ICSI er mer vennlige mennesker enn feks deg, så da vil jeg heller at de skal få barn og formere seg enn at verden fylles opp med surmaga folk... Anonymkode: 93074...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå