Gå til innhold

Hvem er dere kronikere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er IKKE sykdommene mine, jeg har de.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kroniker er en som lider av en kronisk sykdom. Kronisk betyr langvarig og er det motsatte av akutt. At en sykdom er kronisk betyr ikke at den er uhelbredelig, men at den er langvarig eller stadig tilbakevendende. 

Jeg er kronisk syk, har leddgikt, og er derfor en kroniker. Selv om man kan kalles en kroniker, er det jo ikke det som definerer deg som person, og at man er sykdommen. Det er vel ikke så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: f5045...718

• Liker 1
Skrevet

Er aspergere kronikere? 

Anonymkode: 5486d...83d

• Liker 1
Skrevet

Hva skal man si, jeg føler meg jo ikke som en kroniker og definerer meg ikke som det. Jeg er som jeg er og lever etter det, man innretter seg jo etter livet og omstendighetene. :) 

Jeg var hos en spesialist tannlege for flere år siden, var gravid og skulle ha en rotfylling, da var jeg i arbeid, frisk, fin og feilte ingenting. Så skulle jeg tilbake til han sånn 7 år etter for en ny rotfylling. Så fikk jeg utdelt et slikt helseskjema som jeg og hadde fylt ut gangen før når jeg ikke feilte noe. Så der satt jeg og skulle oppsummere helsa på arket, ufør med alt fra fibromyalgi til hjerneblødning, migrene og litt småting innimellom... Etterpå så var spørsmålet "Hvordan vurderer du egen helse?" Automatisk så skreiv jeg, "god" ...😅 For alt er jo greit jeg kan fortsatt gjøre det jeg gjorde før men jeg må prioritere annerledes, derfor er jeg ufør, jobben var det som måtte velges vekk for det overskuddet jeg har må brukes hjemme med barna. Så enkelt er det og så vanskelig for mange å forstå. :P Har et håp om å komme tilbake til en jobb i en eller annen form når barna er eldre og jeg kan gå rett til sengs etter jobb, men vi får se, det har en tendens til å balle på seg.

Anonymkode: 66a75...964

• Liker 1
Skrevet

Hvis definisjonen er å ha kroniske sykdommer er jeg en sånn. Hele det siste året har jeg jobbet 140%. Året før 130. En del dager med noe smertestillende innabords, men likevel, det er ikke alltid så ille å være kroniker :) 

Skrevet

Jeg er ufør pga div psykiatri,  men anser meg ikke som kroniker. Dette er meg som person med de egenskaper jeg har. Og ikke har. Og av og til må det gjøres noen tiltak for å gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: f5837...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...