Gå til innhold

Hvem er dere kronikere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva tenker dere defineres som er kroniker?

Jeg tenker typisk fibromyalgi og Me, og slike sykdommer i første omgang. Er de med psykiske lidelser også kronikere? Eller bare eksempler som dystoni og noen personlighetsforstyrrelser? Til og med schizofreni hører man jo folk blir friske av, og det meste annet egentlig. Kronisk sykdom er jo heller ikke kronisk for livet men i en periode. Er jeg en kroniker med bipolar lidelse?? 

Anonymkode: dcb7e...250

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bipolar lidelse er jo en kronisk sykdom, men å definere seg som kroniker høres jo litt sykelig ut da. Jeg har selv en nevrologisk kronisk sykdom, men har aldri tenkt på meg selv som kroniker, bare et helt vanlig menneske. 

Anonymkode: 0e91d...c28

• Liker 3
Skrevet

Kaller man det virkelig "kroniker" dersom man har en kronisk sykdom?

Jeg vil aldri definere meg som sykdommen min. Jeg ER jo ikke sykdommen min, jeg HAR en sykdom. 

Skjønner ikke at man vil omtale seg selv slik. Man bidrar jo til sykeliggjøring av seg selv. 

Anonymkode: 422c1...596

• Liker 10
Skrevet

Er folk som skriver kronikker kronikere?

• Liker 3
Skrevet

Da er vi alle kronikere. Vis meg noen som ikke har et eller annet kronisk helseproblem.

Anonymkode: 3de5f...11f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er vi alle kronikere. Vis meg noen som ikke har et eller annet kronisk helseproblem.

En død person?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker typisk fibromyalgi og Me, og slike sykdommer i første omgang. Er de med psykiske lidelser også kronikere? Eller bare eksempler som dystoni og noen personlighetsforstyrrelser? Til og med schizofreni hører man jo folk blir friske av, og det meste annet egentlig. Kronisk sykdom er jo heller ikke kronisk for livet men i en periode. Er jeg en kroniker med bipolar lidelse?? 

Er ikke kronisk noe som er varig da? 

Jeg tenker på kronisk som noe som både er varig og forårsaker jevnlig besvær i form av legebesøk og betydelige plager. 

Feks autisme og downs kan være begrensende, men de er skapt sånn. Tenker ikke på det som en helseplage. Epilepsi vil jeg kalle kronisk. Det er begrensende og anfall kan skje når som helst. Det er definitivt en plage. Diabetes er en plage. Personlighetsforstyrrelse ikke, med mindre den er så besværlig at man jevnlig må ha behandling for den. Fibromyalgi kan være en plage, men trenger ikke være det alt ettersom hvor hardt man er rammet. 

Anonymkode: f5837...d30

Skrevet

Handler det ikke om at en sykdom er kronisk om den ikke kan kureres? Jeg har feks autoimmun diagnose, som ikke kan kureres. Men kaller meg ikke kroniker av den grunn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Livsvarige sykdommer regnes også som kroniske.

Anonymkode: e001b...ab3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som ikke har det du. Mange går gjennom livet uten annet enn forbipasserende småplager. 

• Liker 1
Skrevet

Regner meg selv som det. Jeg har kroniske smerter og ME. Men jeg er ikke kroniker, jeg har kronisk sykdom. Jeg er ikke sykdommen min.

Jeg tenker at langvarige sykdommer som ikke blir bedre er kroniske, alt fra migrene til psykiske sykdommer. Alt som er plagsomt i hverdagen og å leve med.

Jeg har også endometriose, men er ikke så plaget med det, og ville ikke personlig kalt meg kronisk syk pga det. Andre som er mer plaget kan nok gjøre det.

Anonymkode: bc843...e42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke kronisk noe som er varig da? 

Så vi er alle kroniske da, ettersom vi alle er dødelige?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange som ikke har det du. Mange går gjennom livet uten annet enn forbipasserende småplager. 

Det er nok ikke mange nei.

Skrevet

For å svare på spm. Istedenfor å begynne å diskutere hva en kroniker er:

Jeg er 25 år med barneleddgikt (en kronisk og autoimmun sykdom, kalles barneleddgikt når man får leddgikt før fylte 16 år). Elsker å være aktiv, trener og liker fjellturer. Går på medisiner. Har nettopp klart å fullføre en bachelorgrad, og bygger nå videre på den samtidig som jeg jobber. Har ikke klart å studere tidligere da jeg har vært for dårlig. Har gode og dårlige dager/ perioder. Prøver å være mest mulig positiv, og tenker at det alltids er noen som har det værre enn meg. Hater folk som sitter og synes synd på seg selv og ikke gidder å være aktive bare fordi dem er syke. 

Anonymkode: f83f9...9b8

Skrevet

Jeg definerer ikke meg selv heller som en kroniker. Men opplever dukker mye opp i tråder på kg. Føler kanskje man gir litt opp om man definerer seg selv som det? Ting vil ikke bli bedre på en måte. Men det er kanskje også en måte og anerkjenne at man har en kronisk sykdom og akseptere det. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke det. Er det virkelig så uvanlig? 

Anonymkode: 248ee...4bf

Skrevet

Jeg har flere kroniske diagnoser, men anser meg ikke som syk. Jeg tar flere ulike medisiner daglig og kjenner jo at plagene kommer til tider, men stort sett så er jeg frisk og rask.

Anonymkode: a835c...bfb

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at kronisk sykdom er noe man dør med, men ikke dør av. En sykdom som varer livet ut. 

Anonymkode: b86fa...772

• Liker 2
Skrevet

Jeg har epilepsi og det er en kronisk sykdom, men jeg definerer meg definitivt ikke som kroniker. Vi sier f.eks. ikke epileptiker lengre, men heller "en person med epilepsi". Som flere over påpeker, du er ikke sykdommen din.

Anonymkode: 5e753...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...