Gå til innhold

Bup/ skole tilrettelegging

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på om jeg kan søke pleiepenger , for å kunne ta vare på barnet til de får løst skolehverdagen. Det er vanskelig å dra på jobb i annen kommune, og vite at barnet mitt har det vanskelig på sfo/skole. Jeg føler jeg må være tilgjenglig til å hente. Det kan ikke fortsette sånn.

Anonymkode: 7ef44...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har tenkt på om jeg kan søke pleiepenger , for å kunne ta vare på barnet til de får løst skolehverdagen. Det er vanskelig å dra på jobb i annen kommune, og vite at barnet mitt har det vanskelig på sfo/skole. Jeg føler jeg må være tilgjenglig til å hente. Det kan ikke fortsette sånn.

Skolen anbefaler videre utredning for å kunne løse skolehverdagen bedre. Samtidig vegrer du deg for utredning, du mener at en diagnose ikke vil endre på noe. Hvordan kan tenker du at situasjonen blir bedre av at du heller verner barnet og tar det ut av vanskelige situasjoner. Hvordan vil det hjelpe barnet på sikt? Hvor lenge vil du holde på med det?

Jeg tenker du må riste av deg de dårlige erfaringene fra tidligere. Utviklingen og forskningen går fremover også på dette feltet. Det å få oppfølgning og hjelp med ADHD for 20-25 år siden er ikke den samme som nå. Ta imot den hjelpen du kan får. Det er det beste du kan gjøre for barnet ditt nå. 

Selv står jeg i motsatt situasjon. Skulle gjerne hatt utredning til min sønn(for lenge siden). Men for oss er problemene størst hjemme, på skolen fungerer han forholdsvis greit. både faglig og sosialt. Selv om lærer også ser at utviklingen ikke går helt rette veien. Vi har dessverre ikke PPT på laget og da er nåløyet inn til Bup nokså trangt. Så vi får avslag på avslag på henvisningene.

Anonymkode: 9d9a5...e14

• Liker 4
Skrevet

Hei!

TS har faktisk rett i at skolen plikter å tilrettelegge uavhengig av diagnose. Tilrettelegging har alle barn krav på ut ifra behov. I praksis så er det desverre ikke alltid sånn. Spesielt PPT er viktige, hvis de har gjort en sakkyndig vurdering og skrevet i den et antall timer med assistent og andre anbefalinger så følger skolen det. Har barnet en sakkyndig vurdering TS? Når du skriver at det er språkvansker som er det største problemet så tenker jeg at det er naturlig og ta kontakt med PPT igjen først for å se om det er noe mer de kan undersøke ift. manglende fremgang på den fronten. Og også for. hva det er skolen ikke klarer når det gjelder tilretteleggingen. Der er PPT en god samarbeidspartner som kan gi skolen råd. Du beskriver ikke så mye som ligner på ADHD her, så jeg ville ikke bekymret meg for medisiner helt enda. Men hvis PPT anbefaler videre utredning på BUP ville jeg hørt på dem. Det er flere ting som kan gi disse problemene som ikke er ADHD og hvis PPT mener at det er andre ting enn språkvansker som bør sjekkes ut hos BUP så er det sikkert fint. Hvis du er veldig bekymret for det med medisiner så er det fint å huske på at ingen kan skrive ut medisiner til ditt barn uten at du har samtykket (sagt ja til det). Ellers så synes jeg det høres ut som du gjør en strålende jobb når gutten din tross alt fungerer godt hjemme 🙂

Anonymkode: f3095...c58

Skrevet

Få en utredning av barnet og ta det derifra. Ingen er ute etter å dope ned ungen, og behandling av psykisk/nevrologisk sykdom er ekstremt mye bedre enn det var for 20 år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen anbefaler videre utredning for å kunne løse skolehverdagen bedre. Samtidig vegrer du deg for utredning, du mener at en diagnose ikke vil endre på noe. Hvordan kan tenker du at situasjonen blir bedre av at du heller verner barnet og tar det ut av vanskelige situasjoner. Hvordan vil det hjelpe barnet på sikt? Hvor lenge vil du holde på med det?

Jeg tenker du må riste av deg de dårlige erfaringene fra tidligere. Utviklingen og forskningen går fremover også på dette feltet. Det å få oppfølgning og hjelp med ADHD for 20-25 år siden er ikke den samme som nå. Ta imot den hjelpen du kan får. Det er det beste du kan gjøre for barnet ditt nå. 

Selv står jeg i motsatt situasjon. Skulle gjerne hatt utredning til min sønn(for lenge siden). Men for oss er problemene størst hjemme, på skolen fungerer han forholdsvis greit. både faglig og sosialt. Selv om lærer også ser at utviklingen ikke går helt rette veien. Vi har dessverre ikke PPT på laget og da er nåløyet inn til Bup nokså trangt. Så vi får avslag på avslag på henvisningene.

Avsporing, men har du prøvd å skrive "henvisning" selv til bupp? Vi hadde samme problem, riktignok noe vanskeligere skolehverdag. Lagde et eget skriv med alle punktene vi så hjemme, om hvordan det påvirket familien, barnet og hverdagen. Ca to A4 sider. Så fikk jeg skolen til å skrive ned det de hadde, selvom det var relativt begrenset og nå er vi endelig i gang med utredning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sykehuset som skriver ut rett til pleiepenger, og uten en ansatt i spesialhelsetjenesten så kan du nok ikke få det. BUP er spesialhelsetjeneste. 

Det er helt grusomt når ungene våre har det vondt. Nå får han forhåpentligvis hjelp, og det tror jeg du vil oppleve som bra. 

Nei, det kan ikke fortsette slik. 

• Liker 2
Skrevet

ADHD diagnose utløser ikke noen ekstra ressurser. Men du kan få ekstra stønad fra NAV. Ligger på ca 1000  mnd. Hvis foresatte ikke ønsker utreding så kommer dere nok ikke inn uansett. 

Anonymkode: 91dd8...507

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hvilke instanser som barnet fikk utredning av? Ts

Javisst :) 

Vi startet tidlig, i 1,5 års alder allerede. Da på habilitering. Så etterhvert innom PPT, og så tilslutt BUP. Vi var fornøyde med all oppfølging, men særlig grundigheten og den faglige bredden til BUP. 

Han endte med diagnosen svært høytfungerende barneautisme. Han fikk tidlig ressurs selv uten diagnose, og hadde hele tiden litt for mye fremgang til at det åpenbart var noe. 

Nå er han fortsatt i en fase med stadig positiv utvikling på sine utfordringer, ligger foran de fleste faglig/språklig og intellektuelt. 

Han trenger ikke 1-1, ressursen er litt på avstand. 

For vår sønn har det også blitt slik at frustrasjon på sine utfordringer = sinne i bhg/skolesituasjon.

Hjemme er jo alt rolig og kjent, så vi merker ikke noe sånt. 

Er alt i alt VELDIG fornøyd med tilbudet. Uten det hadde han gått glipp av masse positiv øving i mindre grupper/mindre slitsomme omgivelser. Så nå takler han mye mer, og har lært seg måter å håndtere/si ifra før det blir for mye. = ikke sint og frustrert = ikke lei seg. 

Han stortrives på skole/AKS :) 

Anonymkode: 18665...e0a

• Liker 2
Skrevet
gretchenlowell skrev (43 minutter siden):

Avsporing, men har du prøvd å skrive "henvisning" selv til bupp? Vi hadde samme problem, riktignok noe vanskeligere skolehverdag. Lagde et eget skriv med alle punktene vi så hjemme, om hvordan det påvirket familien, barnet og hverdagen. Ca to A4 sider. Så fikk jeg skolen til å skrive ned det de hadde, selvom det var relativt begrenset og nå er vi endelig i gang med utredning. 

Vi skal i gang med ny henvisning nå. Nå skal vi prøve med mer "tverrfaglig" dokumentasjon og håper at vi med det kan få bedre fram hva vi strever med hjemme også

• Liker 1
Skrevet

Skolen har plikt til å tilrettelegge for ALLE elever. Dette er helt uavhengig av diagnose eller ikke. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/

Les dere opp på opplæringsloven og klag skolen inn til Statsforvalteren hvis de ikke ordner opp raskt. 

Anonymkode: c9da3...908

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hablitering er dette noe jeg kan foreslå nå? Ts

Ja du kan absolutt det :) Habilitering ønsker at man har forsøkt tiltak i førstelinjen først men synes å huske at PPT har vært koplet på og skole foreslår utredning?
Fastlege henviser barnet til habilitering også tar de en vurdering på om de skal utrede eller ikke. 

Språkvansker er veldig viktig å avdekke så tidlig som mulig da det påvirker mange viktige områder av livet. Det kan være at barnet ditt har flere rettigheter hvis spesialisthelsetjenesten kan peke på spesifikke diagnoser ☺️

Gjest Era Vulgaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skolen har plikt til å tilrettelegge for ALLE elever. Dette er helt uavhengig av diagnose eller ikke. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/tilpasset-opplaring/

Les dere opp på opplæringsloven og klag skolen inn til Statsforvalteren hvis de ikke ordner opp raskt. 

Anonymkode: c9da3...908

Dette stemmer, men med knappe ressurser, klarer jo ikke skolene å innfri disse forpliktelsene. En eventuell diagnose kan utløse flere ressurser, og skolen har større forutsetning for å klare å tilrettelegge. Dette trodde jeg var allmennkunnskap.

Det hjelper lite å klage inn skolen, all den tid de ikke har de nødvendige ressursene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...