Gå til innhold

Bup/ skole tilrettelegging

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Barnet fungerer helt fint hjemme og aktiviteter vi deltar på. Barnet har fungert i bhg hvis riktige voksne har vært på jobb. Største utfordringen barnet har er å formidle, og forstå. Både språk, situasjon osv. Når dette skjærer seg uttagerer barnet.(derfor har vi ikke sett dette hjemme på ihvertfall 2 år) Hvis barnet hadde fått medisin, mulig utbrudd ville blitt mindre. Voksne hadde fått det enklere men om barnet hadde fått det bedre tviler jeg på 

Anonymkode: 7ef44...117

Ditt barn hadde fått det bedre også. Når man begynner på medisin at mange med ADHD klarer å bruke hjernen bedre fordi det ikke går i en "helsikkes" fart og man klarer å tenke ferdig en tankerekke. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om det er mer enn adhd som foreligger. Kjenner du igjen det andre jeg skriver?

Definitivt, både fra egen erfaring (både når det meg og min sønn) og hvordan jeg hører at mange andre har det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

PPT har vært på barnet allerede, og jeg har ønsket dem inn i igjen. Barnet kan mange ord, og sier ord perfekt. Men barnet snakker ikke mye ekstra, helst kortest mulig. Barnet kan lete etter ord, men finner ikke dem, og blir frustrert. Barnet har behov for at man forklarer hva alle ord betyr, bortsett fra det helt vanlige. Søsken på 3 år tar barnet igjen på språk.  Barnet har dårlig minne.

Dette barnet er i skolealder, og har såpass store språkvansker? 
Hvorfor motsetter du deg en medisinsk utredning? Som pedagog blir jeg bekymret over hva slags omsorg barnet får når foreldre ikke forstår at en utredning kun er til barnets beste. Vil du ikke det beste for barnet ditt?
En eventuell diagnose vil utløse ressurser og bedre tilrettelegging for barnet ditt. Det vil da ha større muligheter for utvikling. Slik situasjonen er nå, kommer barnet til å få store problemer framover!

Anonymkode: 2ca11...a07

• Liker 12
Skrevet

Jeg må bare si at det å få en adhd-diagnose (uavhengig av om det er med hyperaktivitet, uoppmerksom eller kombinert) så er det en diagnose som mange klarer å leve veldig bra med. Det er en god del som har behov for å bruke medisin for å fungere best mulig - men man kan også få hjelp med annen tilrettelegging. Det er litt individuelt hva som fungerer best, men slik som skolen fungerer i dag med mye stillesitting så er det for mange en fordel med medisin. Jeg har aldri vært den som har vært mest aktiv men det siste året har jeg tatt meg litt sammen og går en del turer og er generelt mer aktiv - og adhd-en min blir mindre "problematisk" når jeg klarer å være en del aktiv hver dag. Men det er mulig det er vanskelig for en barneskoleelev å få nok intensiv trening i løpet av en skoledag for å fungere best mulig. Men som sagt - med riktig hjelp er det en relativ grei diagnose å ha. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor motsetter du deg en medisinsk utredning? Som pedagog blir jeg bekymret over hva slags omsorg barnet får når foreldre ikke forstår at en utredning kun er til barnets beste. Vil du ikke det beste for barnet ditt?
En eventuell diagnose vil utløse ressurser og bedre tilrettelegging for barnet ditt. Det vil da ha større muligheter for utvikling. Slik situasjonen er nå, kommer barnet til å få store problemer framover!

rampeguri skrev (2 minutter siden):

Jeg må bare si at det å få en adhd-diagnose (uavhengig av om det er med hyperaktivitet, uoppmerksom eller kombinert) så er det en diagnose som mange klarer å leve veldig bra med. Det er en god del som har behov for å bruke medisin for å fungere best mulig - men man kan også få hjelp med annen tilrettelegging. Det er litt individuelt hva som fungerer best, men slik som skolen fungerer i dag med mye stillesitting så er det for mange en fordel med medisin. Jeg har aldri vært den som har vært mest aktiv men det siste året har jeg tatt meg litt sammen og går en del turer og er generelt mer aktiv - og adhd-en min blir mindre "problematisk" når jeg klarer å være en del aktiv hver dag. Men det er mulig det er vanskelig for en barneskoleelev å få nok intensiv trening i løpet av en skoledag for å fungere best mulig. Men som sagt - med riktig hjelp er det en relativ grei diagnose å ha. 

Her hjemme passer vi på å ha barnet i aktivitet, vi mener det hjelper barnet. Hver helg er vi på badeland, lekeland, lekeplass, museum,ridning forskjellige plasser. Dette går fint. Men når de prøver dette på skolen så motsetter barnet seg aktiviteter. Pga barnet er sliten bare å være der. Det er ikke lett å være pårørende til dette barnet, og vite hvilke utfordringer barnet står ovenfor.jeg synes det er vanskelig å dra på jobb, og sende barnet på skolen og sfo.   For å avslutte historien om min bror sluttet han på medisiner, fullførte ikke videregående, hadde et par jobber, men ble deprimert.  I fjor ville han ta livet sitt. Han har begynt på bipolar medisiner. Det har hjulpet frem til nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her hjemme passer vi på å ha barnet i aktivitet, vi mener det hjelper barnet. Hver helg er vi på badeland, lekeland, lekeplass, museum,ridning forskjellige plasser. Dette går fint. Men når de prøver dette på skolen så motsetter barnet seg aktiviteter. Pga barnet er sliten bare å være der. Det er ikke lett å være pårørende til dette barnet, og vite hvilke utfordringer barnet står ovenfor.jeg synes det er vanskelig å dra på jobb, og sende barnet på skolen og sfo.   For å avslutte historien om min bror sluttet han på medisiner, fullførte ikke videregående, hadde et par jobber, men ble deprimert.  I fjor ville han ta livet sitt. Han har begynt på bipolar medisiner. Det har hjulpet frem til nå. 

På skolen er det mye inntrykk som gjør at ting blir  ekstra utfordrende - det blir en helt annen setting enn å være med dere foreldre. Det kan jo høres ut som din bror også har andre ting å slite med. Det er ikke helt uvanlig at man har andre diagnoser når man har adhd - blant annet depresjon. Nå kjenner jeg ikke broren din så vanskelig å si hva man burde gjort og ikke gjort. Men husk at ditt barn ikke er din bror, og at ting forhåpentligvis er annerledes nå i forhold til oppfølging.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle utfordringene rundt barnet kom som et sjokk, da barnehagen tok det opp vinter før skolestart. Vi har ikke kunne sammenlignet feks språk før nå. barnet har hatt god oppfølgelig av helsesøster, barnehage og ppt.. ingen har sagt jeg har gjort noe feil. Det er slike dømmende mennesker som gjør meg skeptisk til det offentlige.

• Liker 1
Skrevet
rampeguri skrev (30 minutter siden):

Ditt barn hadde fått det bedre også. Når man begynner på medisin at mange med ADHD klarer å bruke hjernen bedre fordi det ikke går i en "helsikkes" fart og man klarer å tenke ferdig en tankerekke. 

Dette ☝️

Et barn med ADHD vil klare å være rolig hjemme, men det vil være line kaos inni hodet. Så selv om det utad ser rolig ut kan barnet være mer plaget enn du tror.

La fagfolk avgjøre dette, istedenfor din egen stolthet, fagfolk kan forklare dette mye bedre enn vi på KG. Det er ikke tabu eller flaut å ha ADHD, det har faktisk mange fordeler. Men de trenger hjelp til å bruke disse fordelene riktig.

Anonymkode: f733d...180

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette ☝️

Et barn med ADHD vil klare å være rolig hjemme, men det vil være line kaos inni hodet. Så selv om det utad ser rolig ut kan barnet være mer plaget enn du tror.

La fagfolk avgjøre dette, istedenfor din egen stolthet, fagfolk kan forklare dette mye bedre enn vi på KG. Det er ikke tabu eller flaut å ha ADHD, det har faktisk mange fordeler. Men de trenger hjelp til å bruke disse fordelene riktig.

Anonymkode: f733d...180

Bra trening for meg å ta opp dette tema. Forskjellige synsvinkler, og jeg setter pris på alle som skriver. Nei jeg har ingen stolthet, det handler ikke om det.

Skrevet
rampeguri skrev (27 minutter siden):

På skolen er det mye inntrykk som gjør at ting blir  ekstra utfordrende - det blir en helt annen setting enn å være med dere foreldre. Det kan jo høres ut som din bror også har andre ting å slite med. Det er ikke helt uvanlig at man har andre diagnoser når man har adhd - blant annet depresjon. Nå kjenner jeg ikke broren din så vanskelig å si hva man burde gjort og ikke gjort. Men husk at ditt barn ikke er din bror, og at ting forhåpentligvis er annerledes nå i forhold til oppfølging.

Håper du har rett ang medisin. Jeg bestilte time tidligere idag legetime for bup. Jeg har en dårlig opplevelse av bup og hvis det ikke hjalp uansett bare for diagnose så ville jeg sluppet. For barnet er som det er

Skrevet

Diagnose vil ikke endre noe sånn sett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Diagnose vil ikke endre noe sånn sett.

Det vil jo endre noe hvis barnet ikke fungerer på skolen og trenger tilrettelegging og mer ressurser.

Anonymkode: 9d9a5...e14

• Liker 7
Skrevet

Mye mulig barnet bør henvises til habilitering for utredning hvis det er veldig forsinket utviklingsmessig (feks. språk, motorisk, kognitivt, sosialt).

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Alle utfordringene rundt barnet kom som et sjokk, da barnehagen tok det opp vinter før skolestart. Vi har ikke kunne sammenlignet feks språk før nå. barnet har hatt god oppfølgelig av helsesøster, barnehage og ppt.. ingen har sagt jeg har gjort noe feil. Det er slike dømmende mennesker som gjør meg skeptisk til det offentlige.

Jeg er ikke dømmende, jeg prøver å få deg til å våkne. Ingen har sagt du har gjort noe feil, hvor får du det fra? Dette handler ikke om deg, men om å gi barnet ditt best mulig grunnlag for god utvikling. Hvorfor i heiteste skulle min mening gjøre deg skeptisk til det offentlige? Det er ikke noe logikk i det du skriver. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det vil jo endre noe hvis barnet ikke fungerer på skolen og trenger tilrettelegging og mer ressurser.

Anonymkode: 9d9a5...e14

Jeg fikk beskjed av ppt at skolen uansett skulle tilrettelegge og at det ikke var nødvendig med utredning. Men det virker som det er feil ut i fra svar herifra. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg prøvde å utsette skole start 1 år😢jeg visste at barnet ikke var klar for skole. Jeg har forstått det slik at skolen har ansvar for skoletilbud til barnet uansett, uavhengig av om barnet har vært på BUP for diagnose. PPT har vært og kommer inn igjen, det er vel de som legger inn tiltak. Jeg lurer fortsatt på hvorfor utrede for diagnose..

Det skal endel til for at en skole sier de ikke klarer å gi et forsvarlig tilbud.

Det betyr trolig at de ser barnet i endel sammenhenger trenger 1-1 ressurs. 

Jeg stusser litt over at du ikke samarbeider her? Hva mener du med «født sånn»?

Be om henvisning til BUP. Det skolen mest sannsynligvis ønsker er å få et vedtak om ressurs som kan hjelpe med tilrettelegging.

Skolen har ikke ressurser å ta av selv til barn med særskilte behov nei, da må det vedtak til som tilsier antallet timer osv. 

Anonymkode: 18665...e0a

• Liker 4
Skrevet
Jane Eyre skrev (20 minutter siden):

Mye mulig barnet bør henvises til habilitering for utredning hvis det er veldig forsinket utviklingsmessig (feks. språk, motorisk, kognitivt, sosialt).

Hablitering er dette noe jeg kan foreslå nå? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Håper du har rett ang medisin. Jeg bestilte time tidligere idag legetime for bup. Jeg har en dårlig opplevelse av bup og hvis det ikke hjalp uansett bare for diagnose så ville jeg sluppet. For barnet er som det er

Barnet er ikke nødvendigvis som det er.

Det kan være barnet får bedre selvbilde, bedre prestasjoner sosialt/faglig og en lettere hverdag om en ressurs kan bistå med det som er behovet. 

Vi har ressurs til vårt barn, og har helt super erfaring med det. Masse positivt bare. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal endel til for at en skole sier de ikke klarer å gi et forsvarlig tilbud.

Det betyr trolig at de ser barnet i endel sammenhenger trenger 1-1 ressurs. 

Jeg stusser litt over at du ikke samarbeider her? Hva mener du med «født sånn»?

Be om henvisning til BUP. Det skolen mest sannsynligvis ønsker er å få et vedtak om ressurs som kan hjelpe med tilrettelegging.

Skolen har ikke ressurser å ta av selv til barn med særskilte behov nei, da må det vedtak til som tilsier antallet timer osv. 

Hvis dere har inntrykk av at jeg ikke samarbeider har dere feil. Jeg fikk telefon idag ang utredning, bestilte legetime med engang.. men jeg lurte på hvorfor, og fikk ingen ordentlig svar. Så jeg lurte på grunnen da PPT, mente skole skulle kunne tilrettelegge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet er ikke nødvendigvis som det er.

Det kan være barnet får bedre selvbilde, bedre prestasjoner sosialt/faglig og en lettere hverdag om en ressurs kan bistå med det som er behovet. 

Vi har ressurs til vårt barn, og har helt super erfaring med det. Masse positivt bare. 

Kan jeg spørre hvilke instanser som barnet fikk utredning av? Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...