AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg har fått beskjed fra skole, at de ikke klarer å gi barnet mitt forsvarlig skole/sfo tilbud. At de sliter med å tilrettelegge. De ønsker at jeg skal dra til bup for uredning av barnet. De er veldig forsiktig med å si hvorfor. Jeg sier at barnet er født sånn, så det må bli eventuelt for å kartlegge diagnoser. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal hjelpe dem? Hvis de ikke tenker å sette barnet på spesial skole? Noen som vet? Anonymkode: 7ef44...117
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Hvilke utfordringer er det barnet har? Har det per i dag spesialundervisning? Anonymkode: 9e49e...3ca
Kaisada Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 kan nok være greit å få en pekepinn på hva det dreier seg om. Er h depressiv, har h vanskeligheter med å følge med på skolen, delta sosialt, og hvordan er fremgangen faglig? Spørsmålene er mange, og da må du finne ut hva som skal til for å gjøre hverdagen god for barnet ditt. Om utredning på bup skal til, ville jeg ikke nølt med det.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Du sier det er født sånn, har dere allerede en diagnose på plass? Om ikke er det vel sånn at de har begrenset med ressurser å tilby om ikke barnet har en diagnose. Med en diagnose å vise til så utløser det flere ressurser og barnet kan få en ekstra person til å hjelpe seg. Det skal veldig mye til at barn blir sendt på spesialskole i dag. Ta til deg at skolen mener at barnet trenger hjelp. Det er til det beste for barnet at du som forelder samarbeider. Anonymkode: 9d9a5...e14 9
Kaisada Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Forenklet sagt, det eneste en diagnose gjør er at barnet og familien får rettigheter og et bedre behandlingstilbud. Forhåpentligvis. Ta imot ALL hjelp, for barnets skyld, uansett om h er født sånn eller blitt sånn. Miljø har uansett mye å si, så mye kan bedres selv om han er født sånn. 12
rampeguri Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har fått beskjed fra skole, at de ikke klarer å gi barnet mitt forsvarlig skole/sfo tilbud. At de sliter med å tilrettelegge. De ønsker at jeg skal dra til bup for uredning av barnet. De er veldig forsiktig med å si hvorfor. Jeg sier at barnet er født sånn, så det må bli eventuelt for å kartlegge diagnoser. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal hjelpe dem? Hvis de ikke tenker å sette barnet på spesial skole? Noen som vet? Anonymkode: 7ef44...117 Det vil hjelpe skolen å vite hvordan best mulig hjelpe barnet ditt, det vil hjelpe deg å vite hvordan gi barnet best mulig oppvekst og det vil hjelpe barnet å vite hvorfor det ikke fungerer som alle andre. I noen tilfeller vil også en eventuell diagnose utløse ekstra ressurser i form av for eksempel assistent. Regner med at siden skolen ikke klarer å gi h*n et godt nok tilbud så er det en grunn til det - og da føler sannsynligvis ditt barn at det er annerledes enn andre. Og det er ikke nødvendigvis bra. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg prøvde å utsette skole start 1 år😢jeg visste at barnet ikke var klar for skole. Jeg har forstått det slik at skolen har ansvar for skoletilbud til barnet uansett, uavhengig av om barnet har vært på BUP for diagnose. PPT har vært og kommer inn igjen, det er vel de som legger inn tiltak. Jeg lurer fortsatt på hvorfor utrede for diagnose.. Anonymkode: 7ef44...117 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg prøvde å utsette skole start 1 år😢jeg visste at barnet ikke var klar for skole. Jeg har forstått det slik at skolen har ansvar for skoletilbud til barnet uansett, uavhengig av om barnet har vært på BUP for diagnose. PPT har vært og kommer inn igjen, det er vel de som legger inn tiltak. Jeg lurer fortsatt på hvorfor utrede for diagnose.. Anonymkode: 7ef44...117 Ts Anonymkode: 7ef44...117
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #9 Skrevet 19. oktober 2021 Ønsker de at du skal få utredet barnet for en eventuell diagnose, så bør du selvsagt gjøre det. Noen diagnoser trenger man medisiner for å takle bedre, andre diagnoser har ingen medisiner som passer, men da er det nok snakk om hvilken tilrettelegging som trengs og hvor mye. De trenger at dere som foreldre sjekker dette ordentlig ut, da kan de jo også etterpå skrive at skolen etc trenger så og så mye mer spesialpedagog etc avhengig av (graden på) diagnosen. Anonymkode: 0b786...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #10 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg jobber som barne og ungdomsarbeider på barneskole, av erfaring er grunnen til at skolen foreslår dette fordi hvis det foreligger en diagnose, og derav en iop så får skolen ekstra ressurser de kan bruke for å hjelpe nettopp ditt barn. Det er nemlig slik systemet er at det skal være så få lønninger på lista som overhode mulig, og da går det desverre ut over de barna som trenger litt ekstra. Vi vil ikke sende dem vekk, men vi vil jo hjelpe barnet på best mulig måte, og uten tilstrekkelig med ressurser så er det neimen ikke lett. Anonymkode: f22c3...a9b 10
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #11 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber som barne og ungdomsarbeider på barneskole, av erfaring er grunnen til at skolen foreslår dette fordi hvis det foreligger en diagnose, og derav en iop så får skolen ekstra ressurser de kan bruke for å hjelpe nettopp ditt barn. Det er nemlig slik systemet er at det skal være så få lønninger på lista som overhode mulig, og da går det desverre ut over de barna som trenger litt ekstra. Vi vil ikke sende dem vekk, men vi vil jo hjelpe barnet på best mulig måte, og uten tilstrekkelig med ressurser så er det neimen ikke lett. Anonymkode: f22c3...a9b Okei da skjønner jeg. Mest sannsynlig ligger det en diagnose. Ts Anonymkode: 7ef44...117
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #12 Skrevet 19. oktober 2021 Hvis barnet blir utredet gjennom BUP vil skolen lettere kunne tilrettelegge. Det vil også lettere kunne skaffe ekstra ressurser når det er satt diagnose. Da har man plutselig krav på mer. Jeg jobber på skole og det er veldig frustrerende når foreldrene motsetter seg å utrede barn og gi de den hjelpen de trenger. Det er begrenset hvor mye vi kan sette i gang av tiltak når vi ikke har en diagnose eller medisinsk anbefaling å ta utgangspunkt i. Anonymkode: a34ad...a96 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #13 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg har fått høre på helsestasjon og ppt at de er ikke overraska over en ADHD diagnose. Jeg husker broren min ble dopet ned av medisiner som barn, og ble kjempe tynn. Ønsker ikke det samme for barnet mitt. Ts Anonymkode: 7ef44...117
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #14 Skrevet 19. oktober 2021 Vi har ikke samme utfordringer med barnet hjemme som de har på skolen/sfo , i tillegg tester barnet de voksne. Anonymkode: 7ef44...117
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #15 Skrevet 19. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fått høre på helsestasjon og ppt at de er ikke overraska over en ADHD diagnose. Jeg husker broren min ble dopet ned av medisiner som barn, og ble kjempe tynn. Ønsker ikke det samme for barnet mitt. Ts Anonymkode: 7ef44...117 Det høres ut som du har veldig lite tillit til og kunnskap om moderne medisin. Dette må du legge bort. Du er forpliktet som mor å.gi barnet ditt nødvendig helsehjelp. Jeg kjenner mange fullt oppgående mennesker med adhd som har fått veldig god hjelp og et enklere liv av riktig medisinering. Anonymkode: a34ad...a96 16
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #16 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det høres ut som du har veldig lite tillit til og kunnskap om moderne medisin. Dette må du legge bort. Du er forpliktet som mor å.gi barnet ditt nødvendig helsehjelp. Jeg kjenner mange fullt oppgående mennesker med adhd som har fått veldig god hjelp og et enklere liv av riktig medisinering. Anonymkode: a34ad...a96 Barnet fungerer helt fint hjemme og aktiviteter vi deltar på. Barnet har fungert i bhg hvis riktige voksne har vært på jobb. Største utfordringen barnet har er å formidle, og forstå. Både språk, situasjon osv. Når dette skjærer seg uttagerer barnet.(derfor har vi ikke sett dette hjemme på ihvertfall 2 år) Hvis barnet hadde fått medisin, mulig utbrudd ville blitt mindre. Voksne hadde fått det enklere men om barnet hadde fått det bedre tviler jeg på Anonymkode: 7ef44...117 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #17 Skrevet 19. oktober 2021 BUP/PPT kan hjelpe med språkvansker. Det er ingen som vil dope barnet ditt ned, de vil hjelpe. Anonymkode: d30c7...5bc 4
rampeguri Skrevet 19. oktober 2021 #18 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har fått høre på helsestasjon og ppt at de er ikke overraska over en ADHD diagnose. Jeg husker broren min ble dopet ned av medisiner som barn, og ble kjempe tynn. Ønsker ikke det samme for barnet mitt. Ts Anonymkode: 7ef44...117 Var det jeg hadde en magefølelse av at det var snakk om. Både jeg og min sønn har adhd uoppmerksom type (det som het ADD tidligere). Jeg fikk diagnosen i voksen alder og han på høsten i 2. klasse. Han har klart seg mye bedre på skolen enn det jeg gjorde siden han fikk riktig tilrettelegging og medisin Greit nok, det er mange som mister matlyst når man går på sentralstimulerende - men da må man finne ut hvordan man skal gripe fatt i det. Det høres ut som din bror kanskje ikke fikk riktig type og/eller dose medisin. Siden du har den erfaringen med broren din så har du faktisk en fordel med å se om medisinen funker eller ikke. Min sønn - og jeg - har iallefall hatt god nytte av medisin. Selv om dere prøver ut medisin så er det ikke gitt at barnet ditt må gå på det. 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #19 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): BUP/PPT kan hjelpe med språkvansker. Det er ingen som vil dope barnet ditt ned, de vil hjelpe. Anonymkode: d30c7...5bc PPT har vært på barnet allerede, og jeg har ønsket dem inn i igjen. Barnet kan mange ord, og sier ord perfekt. Men barnet snakker ikke mye ekstra, helst kortest mulig. Barnet kan lete etter ord, men finner ikke dem, og blir frustrert. Barnet har behov for at man forklarer hva alle ord betyr, bortsett fra det helt vanlige. Søsken på 3 år tar barnet igjen på språk. Barnet har dårlig minne. Anonymkode: 7ef44...117
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #20 Skrevet 19. oktober 2021 rampeguri skrev (1 minutt siden): Var det jeg hadde en magefølelse av at det var snakk om. Både jeg og min sønn har adhd uoppmerksom type (det som het ADD tidligere). Jeg fikk diagnosen i voksen alder og han på høsten i 2. klasse. Han har klart seg mye bedre på skolen enn det jeg gjorde siden han fikk riktig tilrettelegging og medisin Greit nok, det er mange som mister matlyst når man går på sentralstimulerende - men da må man finne ut hvordan man skal gripe fatt i det. Det høres ut som din bror kanskje ikke fikk riktig type og/eller dose medisin. Siden du har den erfaringen med broren din så har du faktisk en fordel med å se om medisinen funker eller ikke. Min sønn - og jeg - har iallefall hatt god nytte av medisin. Selv om dere prøver ut medisin så er det ikke gitt at barnet ditt må gå på det. Jeg lurer på om det er mer enn adhd som foreligger. Kjenner du igjen det andre jeg skriver? Anonymkode: 7ef44...117
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå