Gå til innhold

Vurderer å kjøpe leilighet - Dødsbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk 30% rabatt på min Oslo-leilighet fordi likstanken hang tungt i veggene og det var tegnet omriss av en feit kropp ved inngangen. Når stanken har ebbet ut om kanskje ett år så selger jeg til full pris, da er det ikke dødsbo lenger.

Anonymkode: c4a6e...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dødsboet omfatter alt en avdød etterlot seg, ikke bare boligen, uavhengig av hvor vedkommende døde.

Jeg bor i huset min bestefar døde i med masse av hans ting.  Fatter ikke at det skulle være skummelt og ugreit.   🙂

Anonymkode: 3399d...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Hulderen said:

Du kan kontakte megler og spørre om eieren døde i huset eller på en institusjon. 

Den største ulempen med et dødsbo, er at selger (arvingene) har begrenset kjennskap til boligen. Slik at du ikke får info om der har vært maur, rotter, vannskade o.l. eller info om det har vært brukt fagpersoner ved oppussing. Så undersøk boligen ekstra nøye og få gjerne hjelp av noen eksperter. 

Jeg ville ikke verdt redd for å bo i et hus der noen har dødd. 

Bra poeng med arvinger!

Arvingene kan også late som de ikke vet. Da jeg vant en budrunde for ni år siden kom det frem ting (vannskader, skjult bl.a. med gulvtepper) på overtakelsen som ikke stod i prospektet. Han ene arvingen forsnakket seg på nøkkelovertakelsen. Jeg nektet å underskrive og fikk medhold. Jeg sa de enten kunne gi slipp nå eller få en rettsak senere. De godtok å selge billigere til noen andre med korrekt prospekt noen uker senere uten at jeg måtte betale noe.

Anonymkode: c4a6e...f77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sånne åndenes makt-mennesker som deg er det verste jeg vet. Dere er slitsomme. Så LA VÆRE Å BO I HUS HVOR FOLK HAR DØDD I DA om det er så skummelt og jævlig for deg

Anonymkode: 63711...dc0

😂

Anonymkode: a7f43...b6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 3.21):

Takk for svarene.  Om personen har dødd hjemme er det uaktuelt for min del, jeg syns det blir for ekkelt å tenke på i tillegg til at jeg er ganske så husredd. 

Anonymkode: be710...313

Alle leiligheter du kjøper kan ha vært dødsbo. Hvis jeg kjøper et dødsbo og selger det videre er det ikke lenger regnet som dødsbo og du får ikke vite noe men noen har definitivt dødd eller blitt drept her allikevel. Å styre unna leiligheter markert som dødsbo er ikke en fornuftig strategi, kanskje kjøper du et åsted allikevel. Lykke til!

Anonymkode: 334ca...f35

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bra poeng med arvinger!

Arvingene kan også late som de ikke vet. Da jeg vant en budrunde for ni år siden kom det frem ting (vannskader, skjult bl.a. med gulvtepper) på overtakelsen som ikke stod i prospektet. Han ene arvingen forsnakket seg på nøkkelovertakelsen. Jeg nektet å underskrive og fikk medhold. Jeg sa de enten kunne gi slipp nå eller få en rettsak senere. De godtok å selge billigere til noen andre med korrekt prospekt noen uker senere uten at jeg måtte betale noe.

Anonymkode: c4a6e...f77

Ja noen arvinger er veldig "glemsomme" når de leverer informasjon til megler. Hos oss så husket arvingene etter overtakelse plutselig at varmekablene i et rom kanskje ikke var helt som de burde være. De tilbød selv penger for å få byttet dem. I tillegg varmekablene så skaffet vi asap elektriker til å gå over resten. Han fant flere til dels alvorlige feil fra tidligere huseier.

Når det er sagt så er det ikke noe problem å kjøpte dødsbo. Jeg har gjort det flere ganger og medregnet elsjekk og teknisk bistand fra håndverkerkompis som en del av innflyningskostnadene. Det er uansett en god ide dødsbo eller ikke. At tidligere eier er i live er absolutt ingen garanti på alt er i orden og det er ofte vanskelig å få igjen penger fra forsikring selv ved åpenbare feil i takstrapporten. Så sjekk grundig så du vet hva du kjøper/har kjøpt.

Spøkelser har jeg aldri møtt i noen av dødsboene jeg har vært i. Hadde gjenferd ikke i utgangspunkt vært en så absurd tanke så hvorfor ikke heller tenke at tidligere eiere setter pris på at andre liker huset deres og tar vare på det. 

Anonymkode: 6c3f5...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men "dødsbo" har ingenting med om folk har dødd i huset eller ikke. Det handler om at siste eier IKKE er i live, og at bolig selges av pårørende uten kjennskap til huset. Man kan fint ha en bolig der pappa drepte fire barn og som ikke er et dødsbo. Kona er fortsatt i live og kan selge, og har kjennskap til bygget.  

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel døde på hospits, hans hus ble solgt og da omtalt som "dødsbo". 
I veldig gamle hus er det sikkert noen som har dødd. I huset bestemor vokste opp døde min oldemor, og da lå hun også på likskue i stua frem til begravelsen. (Noe som var normalt i gamledager)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i ett 150 år gammelt hus, som har vært i slekten til min mann hele tiden. Vet at iallefall 2-3 stk har dødd i huset vårt, og sikkert flere også. Merker da ingenting til det😆 

Så tror uansett ikke du behøver å bekymre deg for å kjøpe dødsbo. 

Anonymkode: cab32...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 2.51):

Har sett på en leilighet som er helt nyoppusset som jeg kunne tenke meg å by på. Dette er et dødsbo, betyr dette at personen har dødd i hjemmet eller betyr det bare at leiligheten selges fordi personen som bodde der er gått bort?(døde på sykehjemmet eller sykehuset for eksempel). Har også lest at man kan få dødsbo noe billigere enn prisantydning, er dette ofte tilfelle? 

 

Anonymkode: be710...313

dødsbo betyr bare at eieren er død, og arvingene selger. 

Anonymkode: 9ad2d...45a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 3.21):

Takk for svarene.  Om personen har dødd hjemme er det uaktuelt for min del, jeg syns det blir for ekkelt å tenke på i tillegg til at jeg er ganske så husredd. 

Anonymkode: be710...313

Du vet jo ikke om personen har dødd hjemme eller ikke. Hun som bodde over meg døde hjemme og hunden døde i sengen med henne.

 

Forøvrig så kjøpte venninna mi nettopp dødsbo og du mister en del rettigheter som kjøper. De oppdaget skjeggkre nå og kan ikke klage fordi de kjøpte dødsbo. Digg å bo med kravene dyr OG døde sjeler i veggene.

Anonymkode: 70c13...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 12.03):

Jeg fikk 30% rabatt på min Oslo-leilighet fordi likstanken hang tungt i veggene og det var tegnet omriss av en feit kropp ved inngangen. Når stanken har ebbet ut om kanskje ett år så selger jeg til full pris, da er det ikke dødsbo lenger.

Anonymkode: c4a6e...f77

Det vet du ikke. Kanskje du dør av skrekk når forrige eier kommer og spøker for deg om natten :lur: 

Ellers så er jeg forholdsvis sjokkert over hvor uvitende og overtroiske folk er. Er dere sikre på at dere er gamle nok til å bo for dere selv enda?
 

Anonymkode: 64114...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ikke hør på de som tuller her. :) kjøper man en bolig er det jo en mulighet for at noen har dødd i den. Min mor døde i mitt barndomshjem feks. Min bror bor der nå. 

Tror ikke de merker noe, men jeg selv merket at det luktet hennes parfyme, og det forsvant etter et øyeblikk.

Anonymkode: 951f8...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 12.03):

Jeg fikk 30% rabatt på min Oslo-leilighet fordi likstanken hang tungt i veggene og det var tegnet omriss av en feit kropp ved inngangen. Når stanken har ebbet ut om kanskje ett år så selger jeg til full pris, da er det ikke dødsbo lenger.

Anonymkode: c4a6e...f77

herlig.

Anonymkode: 951f8...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (På 20.10.2021 den 11.11):

Onkel døde på hospits, hans hus ble solgt og da omtalt som "dødsbo". 
I veldig gamle hus er det sikkert noen som har dødd. I huset bestemor vokste opp døde min oldemor, og da lå hun også på likskue i stua frem til begravelsen. (Noe som var normalt i gamledager)

Jeg bor i rekkehus fra 60-tallet og vet ol to som har dødd hjemme i naborekkene, kreft og valgt å dø hjemme. 

Anonymkode: 2bdb2...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.56):

dødsbo betyr bare at eieren er død, og arvingene selger. 

Anonymkode: 9ad2d...45a

Dette! Ikke les alt vrøvlet her inne. 

Anonymkode: 6945b...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...