Gå til innhold

Vurderer å kjøpe leilighet - Dødsbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett på en leilighet som er helt nyoppusset som jeg kunne tenke meg å by på. Dette er et dødsbo, betyr dette at personen har dødd i hjemmet eller betyr det bare at leiligheten selges fordi personen som bodde der er gått bort?(døde på sykehjemmet eller sykehuset for eksempel). Har også lest at man kan få dødsbo noe billigere enn prisantydning, er dette ofte tilfelle? 

 

Anonymkode: be710...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke se bort ifra at den avdøde har noe uoppgjort og vil gi "livstegn" nå og da. Å henge opp et krusifiks kan bremse denne aktiviteten noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om personen døde hjemme eller på sykehus spiller ingen rolle, det heter dødsbo uansett. Du får ikke dødsbo for en pris under takst så sant ingen andre byr over ett skambud fra deg.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eller hvitløk eller et bilde med 999 / 666 osv.

Og ha et trekors klart som du kan slå inn spøkelset, sølv vann osv 🎃👻

Men som du sier. Død på syke / pleiehjem er riktig. 

Anonymkode: cbee1...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.  Om personen har dødd hjemme er det uaktuelt for min del, jeg syns det blir for ekkelt å tenke på i tillegg til at jeg er ganske så husredd. 

Anonymkode: be710...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (8 minutter siden):

Du skal ikke se bort ifra at den avdøde har noe uoppgjort og vil gi "livstegn" nå og da. Å henge opp et krusifiks kan bremse denne aktiviteten noe. 

😨

Anonymkode: be710...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har sett på en leilighet som er helt nyoppusset som jeg kunne tenke meg å by på. Dette er et dødsbo, betyr dette at personen har dødd i hjemmet eller betyr det bare at leiligheten selges fordi personen som bodde der er gått bort?(døde på sykehjemmet eller sykehuset for eksempel). Har også lest at man kan få dødsbo noe billigere enn prisantydning, er dette ofte tilfelle? 

 

Anonymkode: be710...313

Har selv bodd i dødsbo, der han døde hjemme. Med mindre du liker følelsen av å bli stirra på, så ville jeg unngått det.

Anonymkode: a7f43...b6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har selv bodd i dødsbo, der han døde hjemme. Med mindre du liker følelsen av å bli stirra på, så ville jeg unngått det.

Anonymkode: a7f43...b6d

😨 nei, det vil jeg overhodet ikke oppleve, skummelt!

Anonymkode: be710...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr bare at den som bodde der er død nå.

Men å bo i et hus hvor noen har dødd er jo ikke farlig. Min oldemor døde i huset jeg bor i. Jeg har bodd her i 27 år, og har aldri merket noe som helst. (Sikkert fordi jeg vet at spøkelser umulig kan finnes og derfor ikke er nervøs for de heller :P)

Anonymkode: 870c6...0b6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte megler og spørre om eieren døde i huset eller på en institusjon. 

Den største ulempen med et dødsbo, er at selger (arvingene) har begrenset kjennskap til boligen. Slik at du ikke får info om der har vært maur, rotter, vannskade o.l. eller info om det har vært brukt fagpersoner ved oppussing. Så undersøk boligen ekstra nøye og få gjerne hjelp av noen eksperter. 

Jeg ville ikke verdt redd for å bo i et hus der noen har dødd. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

😨

Anonymkode: be710...313

Haha, jeg bare fleiper. Jeg tror verken på gjenferd eller religiøse krefter 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ihvertfall anbefale å la boligen gå gjennom en rensing før du flytter inn. Bruk hvit salvie for å kvitte deg med negativ energi. Du bør avslutte med å velsigne boligen. Har du ikke en prest kan du gjøre det selv. 
Mens du gjør korsets tegn el bruker et krusifiks resiterer du « I Guds navn og den hellige ånd ber jeg deg om at din fred og lykke skal ta bolig i dette hjemmet» «La den hellige ånd komme og fylle opp dette hjemmet med din ånd». 
Jeg har selv bodd i en bolig hvor noen døde og det gikk noen dager før de ble funnet. Hele hjemmet var fylt av tung negativ energi. Når jeg stod ved kjøkkenbenken kunne jeg kjenne et kaldt trekk i nakken som fikk hårene til å reise seg. Veldig ubehagelig.  

Anonymkode: 48623...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vil ihvertfall anbefale å la boligen gå gjennom en rensing før du flytter inn.

Man leser takstrapporten og tar med seg en bekjent som kan litt om bygg når man skal kjøpe leilighet eller hus. Og leser gjennom de siste 5 årene med referater fra generalforsamling og vedtak fra styret. Prest, salvie og krusifikser hjelper ikke på fukt i baderomsgulvet, hjemmelaget elektrisk anlegg og galopperende felleskostnader pga. planlagt renovasjon. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dødsbo betyr at vedkommende som eide leiligheten er død.

Om han død i boligen eller et annet sted må du spørre megler om.

Anonymkode: 3b422...b7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dødsbo er så lite skummelt som det kan bli.  Det btyr bare at arvingene selger en eiendom etter en avdød person. 

Bare vær nøye på visning og les prospektet godt. De som selger har ofte lite kjennskap til leiligheten/huset de selger siden de ikke bor der selv. 

Anonymkode: 0d93b...6e2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svarene.  Om personen har dødd hjemme er det uaktuelt for min del, jeg syns det blir for ekkelt å tenke på i tillegg til at jeg er ganske så husredd. 

Anonymkode: be710...313

Det er ganske mange steder noen har dødd hjemme uten at det er noe dramatisk, og det opplyses ikke om. Dødsbo betyr at selger ikke har bodd der selv og derfor ikke kjenner til evt skjulte feil/mangler og kan ikke spørre den som har bodd der siden den er død (trolig på sykehjem/sykehus). 

Anonymkode: 2bdb2...7bf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har selv bodd i dødsbo, der han døde hjemme. Med mindre du liker følelsen av å bli stirra på, så ville jeg unngått det.

Anonymkode: a7f43...b6d

Sånne åndenes makt-mennesker som deg er det verste jeg vet. Dere er slitsomme. Så LA VÆRE Å BO I HUS HVOR FOLK HAR DØDD I DA om det er så skummelt og jævlig for deg

Anonymkode: 63711...dc0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, slike tråder er så hilarious..svarene folk kommer med😂👌🏻

Du kan spørre megler om det ts om du er skeptisk😌
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i 2021, og tilsynelatende normale folk presterer å tro på spøkelser og snakker om bl.a. ånder og "rensing" av en bolig fordi eieren er død.... 🙄

Jeg er målløs. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper en bolig som er en del år gammel, så er det nok sannsynlig at noen kan ha dødd der. Ikke nødvendigvis den siste eieren. 
Men om du er redd for noe aktivitet så får du passe på at nissen ikke følger med ditt flyttelass.

Anonymkode: ad97d...efd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...