Gå til innhold

Rus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synd historie med Jens, men vet ikke om histortien er relevant til rusproblematikken. Han visste jo ikke hva han fikk, hvor ofte skjer det? 

Hadde jeg vært ung og ville prøvd rus, så hadda jeg tenkt sjansen var lav for å få i meg noe annet enn det jeg kjøpte, og det dødsfallet hadde ikke føltes relevant for meg. Det var ikke overdose eller risikabelt stoff, han fikk bare feil

Anonymkode: 4b05d...700

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synd historie med Jens, men vet ikke om histortien er relevant til rusproblematikken. Han visste jo ikke hva han fikk, hvor ofte skjer det? 

Hadde jeg vært ung og ville prøvd rus, så hadda jeg tenkt sjansen var lav for å få i meg noe annet enn det jeg kjøpte, og det dødsfallet hadde ikke føltes relevant for meg. Det var ikke overdose eller risikabelt stoff, han fikk bare feil

Det skjer dessverre ofte, derfor at det viktig at det finnes steder (på feks festivaler) hvor en kan få testet stoffet.

Anonymkode: 3f906...77f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 23.16):

Jeg har inntrykk av at de som er foreldre til ungdommer i dag er fryktelig naive, med den gammeldagse holdningen «hasj = døden/det farlige dopet». 

Anonymkode: 8c1da...800

Cannabis er jo et "gateway stoff", og det var det jo for guttungen som strøyk med i en av episodene også. Har personlig hatt nok å gjøre med cannabis-brukere til å ha en oppfatning om at det ikke er så harmløst som folk vil ha det til. De fleste jeg kjente som hadde røykt over tid ble små-paranoide og påståelige. 

Når det gjelder min påstand om at det ikke var noe nytt for voksne, så gikk det mer på at vi har sett folk "falt fra" grunnet rusbruk, både alkohol og narkotika, men helst blandingsmisbruk. Mange har mistet venner eller slektninger til rus, og opplevd endeløse tilfeller av tillitsbrudd. Etter noen slike erfaringer distanserer jeg meg med en gang ifht. folk med rusmisbruk, har 0 interesse av å opprettholde slike relasjoner. 

Anonymkode: c5c4d...e16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle stoff er risikable i større el mindre grad. Det at han ikke visste hva han fikk/tok gjør jo nettopp dette dødsfallet veldig relevant. Det er jo det som er livsfarlig og må belyses, at det er ikke alltid man vet hva man tar, og at det kan få sånne fatale konsekvenser! 

Anonymkode: f515b...28e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de to første propgrammene nå. Synes de er bra, men jeg tipper at de ikke tør å ta opp temaet voldtekt i forbindelse med rus. Veldig mye virker å være sentrert rundt menn. 

Anonymkode: 3903f...301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En fin serie som ikke er dømmende, på godt og vondt. 

Jeg er likevel usikker på om dette går hjem hos unge, som kanskje står foran russetid og ungdomstid. Det var mye der som antagelig virker fristende(fellesskap, gledesrus, russetid...), tross de triste historiene. Sitter med en "det skjer ikke meg" følelse.

ang historien om Jens, så er det en periode i livet hans de bare vagt snakker om. Det virker som om han var en aktiv sporty gutt som en dag brått spiste det som tok livet av han. Det var en periode i livet hans som ikke ble omsnakket i særlig grad. Det kommer heller ikke fram hvor lang tid som gikk... 

Anonymkode: 3735c...584

Har du sett hele? Intervjuene med andre i hans omgangskrets?

Anonymkode: 87bde...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme gamle budskapet i det NRK tydeligvis tror er ny og spennende innpakning... Nei, en pekefinger er og blir en pekefinger samme hvor mye man påtår det motsatte altså. For ti år siden kunne det kanskje fungert med Leo som programleder, men nå ble det bare kleint.

Jeg er veldig lett å trigge når det gjelder rus, men det ble jeg ikke av dette programmet. Så det må vel kunne sies å være positivt. Samtidig fikk jeg heller ikke mindre lyst til å ruse meg. Så alt i alt tenker jeg dette var et helt nøytralt program som ikke oppnår noen verden ting. Og sånn har det jo alltid vært med mer eller mindre kreative forsøk på rusforebygging.

Anonymkode: cdbf9...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett de to første propgrammene nå. Synes de er bra, men jeg tipper at de ikke tør å ta opp temaet voldtekt i forbindelse med rus. Veldig mye virker å være sentrert rundt menn. 

Anonymkode: 3903f...301

Han snakker med noen som ble dopet ned også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme gamle budskapet i det NRK tydeligvis tror er ny og spennende innpakning... Nei, en pekefinger er og blir en pekefinger samme hvor mye man påtår det motsatte altså. For ti år siden kunne det kanskje fungert med Leo som programleder, men nå ble det bare kleint.

Jeg er veldig lett å trigge når det gjelder rus, men det ble jeg ikke av dette programmet. Så det må vel kunne sies å være positivt. Samtidig fikk jeg heller ikke mindre lyst til å ruse meg. Så alt i alt tenker jeg dette var et helt nøytralt program som ikke oppnår noen verden ting. Og sånn har det jo alltid vært med mer eller mindre kreative forsøk på rusforebygging.

Tror rusforebygging har mest effekt før man prøver rus første gang. Det kan bidra til at en gjerne tenker seg om en ekstra gang før man tar valget om å prøve. De som ruser seg og liker det, vil alltid forsvare og uskadeliggjøre bruken uansett hva man opplyser om, og hvordan man gjør det dessverre. 

Anonymkode: f515b...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 23.16):

Jeg har inntrykk av at de som er foreldre til ungdommer i dag er fryktelig naive, med den gammeldagse holdningen «hasj = døden/det farlige dopet». 
Kunnskapen om kjemisk narkotika i samfunnet er lav, og fokuset på det i media er kun ved større beslag av div fargerike tabletter som ligner på godteri.  

Veldig skremmende å se russen i første episode uttale seg om hvor vanlig kjemisk dop er blant 18-åringene. 

Bra serie. Synes Leo var riktig person til denne jobben. 

Anonymkode: 8c1da...800

Vel her til lands er det fremdeles sånn (og en av ungdommene sa det selv) at hasj ofte er inngangsporten til sterkere stoffer. Grunnen er at det er så sterkt kriminalisert i Norge, og for å få tak i stoffet så må man bevege seg i en kriminell underverden, men langere som gjerne tilbyr farligere stoffer.

I land hvor det er avkriminalisert er det en helt annen historie. Jeg har venner i California som bruker cannabis regelmessig, men som aldri har prøvd noe annet. Hun ene jeg kjenner drikker ikke alkohol en gang. 

Vi henger veldig langt etter både på forskning og juridisk håndtering av cannabis. 

Anonymkode: c352e...437

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat noe banebrytende dokumentasjon. Som forventet prøver Leo å være kul «utlending» som skal gå foran som godt eksempel. Alle norske dokumentarer om rus er helt lik.

Anonymkode: dda0b...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det beste argumentet i serien er "jeg vil ikke prøve kokain fordi jeg kommer til å like det, og det er dyrt" - da har man feilet. Hvor mange 17-åringer tenker på at det er dyrt, liksom? Det er vel det siste ungdommer bryr seg om i en sånn situasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...