Gå til innhold

Barns oeyenfarge - brun?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Veeeel, det blei jo ein tanke påstått i starten av tråden at brunt var dominant, og dermed kunne ein ikkje få barn med blå auge dersom ein av foreldrene hadde brune. Lillebror har blå.

Vel, grønt regnes som brunt(som ikke har utviklet seg helt). Personer med brune øyne har enten genkonbinasjonen BB eller Bb(hvor B er dominant gen og b er recesivt). Ved en kryssning av To personer med brune/grønne øyne som begge har Bb kominasjonen, kan man teoretisk sett få fire utfall: BB(brune/grønne øyne, ikke bærer av gen for blå øyne), 2 x Bb(Brune/grønne øyne og bærer av genet for blå øyne), bb(blå øyne, ikke bærer av genet for brune/grønne øyne).

Derfor sier de at foreldre med brune/grønne øyne kan få barn med blå øyne men ikke omvendt.

Dette er det man lærer i biologitimene.. Men naturen viser seg jo ofte å være mer komplisert.. ;)

Endret av hecuba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer enda et eksempel på det mer sjeldne:

Sønnen vår har brune øyne, dattera blå. Foreldre og besteforeldre har alle blå øyne. Den eneste vi vet om i slektene våre som har brune, er en onkel av samboeren min. (Har fått en del kommentarer på dette, f. eks. at postmannen kan ha vært på besøk etc....Haha)

Skrevet
Her kommer enda et eksempel på det mer sjeldne:

Sønnen vår har brune øyne, dattera blå. Foreldre og besteforeldre har alle blå øyne. Den eneste vi vet om i slektene våre som har brune, er en onkel av samboeren min. (Har fått en del kommentarer på dette, f. eks. at postmannen kan ha vært på besøk etc....Haha)

Jepp.. Regner med at du har fått høre den, ja.. Var det vi fikk høre i biologien også.. Men som sagt, naturen er mer komplisert enn de fleste tror.. ;)

Skrevet

Men hva hvis man har blaagroenne oeyne? Det regnes vel som blaatt? (Mine er noksaa lyse "turkise" ).

Skrevet
Men hva hvis man har blaagroenne oeyne? Det regnes vel som blaatt? (Mine er noksaa lyse "turkise" ).

Det jo noe folk kanskje ikke har tatt til betraktning her. Tolking av farger, mener jeg.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom man skal dele det inn i bare to farger vil vel det gå som blå. Alle varianter av blå og grå går inn der, mens alle varianter av brunt og grønt går som brunt.

Skrevet

Takk for svar! :)

Skrevet

En liten kuriositet. En jeg kjente som barn hadde faktisk ett brunt og ett blått øye!

Skrevet
En liten kuriositet. En jeg kjente som barn hadde faktisk ett brunt og ett blått øye!

jeg kjenner også en som har det ;)

Skrevet

Jeg også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...