Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 Leste nettopp et sted at det er mulig. Men har noen hoert/sett det selv??
hecuba Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Trodde ikke det var mulig, nei. Men omvendt er mulig. Var hvertfall dette jeg lærte i biologien. Er jo genet for brune øyne som er dominant, recesive gener derimot gir blå øyne. Den eneste kombinasjonene som gir blå øyne er derfor to recesive gener. Dersom dette kommer fra begge foreldrene, skulle det teoretisk sett i denne kryssningen ikke eksistere noe gen som kan gi brune øyne. Var det noen som forstod den? Kan sikkert sette opp kryssningskjema som jeg gjorde i biologien.
Gjest Piper Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Kanskje en av besteforeldrene eller oldeforeldrene hadde brune, og da kan barnet få brune også.
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Kanskje en av besteforeldrene eller oldeforeldrene hadde brune, og da kan barnet få brune også. ← Det stemmer!
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg er ett selv. Begge foreldrene mine har blå øyne, jeg har grønne/brune. (Og ja, jeg er helt sikker...) Den genlæren man lærer på skolen er ufullstendig og forenklet. Den tar bare utgangspunkt i ett av de genparene som bestemmer øyefargen, og forskerne har nå funnet ut at det er ihvertfall tre-fire genpar som spiller inn. Så i praksis skjer dette, enten pga hittil ukjente faktorer eller mutasjoner.
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Ja, brune øyne styres av gener - så om en av besteforeldrene har brune øyne feks, så kan barnebarnet få det. (Tråden burde vel ha ligget et annet sted? :klø: )
Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2005 Trodde ikke det var mulig, nei. Men omvendt er mulig. Var hvertfall dette jeg lærte i biologien. Er jo genet for brune øyne som er dominant, recesive gener derimot gir blå øyne. Den eneste kombinasjonene som gir blå øyne er derfor to recesive gener. Dersom dette kommer fra begge foreldrene, skulle det teoretisk sett i denne kryssningen ikke eksistere noe gen som kan gi brune øyne. Var det noen som forstod den? Kan sikkert sette opp kryssningskjema som jeg gjorde i biologien. ← Kan det skjemaet jeg ogsaa. Men som flere andre sier, saa er det forenklet...synes det er litt morsomt aa tenke paa at jeg og T kan faa brunoeyde barn (selv om mannen min digger blaa oeyne...). Synes brune oeyne er kjempefint, pappa og begge broedrene mine har det.
Fakse Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 Er du klar over at du har laget denne tråden som en dagbok?
Holly Hobbie Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter #9 Skrevet 3. oktober 2005 Oisann! Ja, Kverula - bommet visst litt. Kan noen flytte traaden inn paa Barn og Familie vaer saa snill?
Gjest spinnvil| i i Skrevet 3. oktober 2005 #10 Skrevet 3. oktober 2005 Foreldrene mine har blågrønne og grågrønne øyne, jeg har brune. Eldste dattern min som er halvt filippinsk har brungrønne enda pappan også har brune øyne. Yngste har en lett blanding av blå/grønn/grå (pappan har blå øyne)
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #11 Skrevet 3. oktober 2005 Før sa de lærde at foreldre med blå øyne ikke kunne få et barn med brune øyne, men det kan man altså. En venn av meg har foreldre med blå øyne, søsteren har blå øyne, og vennen min har brune øyne. (han er som snytt ut av nesa på sin far ellers) Det var besteforeldre med brune øyne, som gjorde at min venn fikk sine mørkebrune øyne. Tror ikke at dette er så veldig vanlig, men som det er altså mulig
Gjest allium Skrevet 3. oktober 2005 #12 Skrevet 3. oktober 2005 Ja, brune øyne styres av gener - så om en av besteforeldrene har brune øyne feks, så kan barnebarnet få det. (Tråden burde vel ha ligget et annet sted? :klø: ) ← Nei, det skal ikke være mulig. Brunt dominerer, så hvis besteforeldrenes brune gener er ført videre via foreldrene, så skulle en av foreldrene også ha brune øyne. Men det kan være uklart hvilke gener man har; det er ikke alltid det brune kommer så tydelig frem. Grønne øyne er f.eks. genetisk brune.
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2005 #13 Skrevet 3. oktober 2005 Min datter har klare blå øyne mens min sønn har mørkebrune. Pappaen har vanlig blå øyne og mine er relativt grumsete, altså en blandig av alt som ikke er blått.
Saeria Skrevet 3. oktober 2005 #14 Skrevet 3. oktober 2005 Nei, det skal ikke være mulig. Brunt dominerer, så hvis besteforeldrenes brune gener er ført videre via foreldrene, så skulle en av foreldrene også ha brune øyne. Men det kan være uklart hvilke gener man har; det er ikke alltid det brune kommer så tydelig frem. Grønne øyne er f.eks. genetisk brune. ← Men siden nyere forskning i genetikkens verden har avslørt at det er flere genpar som avgjør hvilken øyefarge en får, så er det bevist at to blåøyde foreldre kan få barn med brune øyner. Det forekommer ikke så ofte da. Ei i klassen fra i fjor hadde foreldre med blå øyne, mens hu hadde nøttebrune. En kunne se at hun var sine foreldres barn.
Arwen Skrevet 3. oktober 2005 #15 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg kjenner også barn med brune øyne hvor foreldrene har blå.
Dødspingvinen Skrevet 3. oktober 2005 #16 Skrevet 3. oktober 2005 Foeldrene kan være bærere av genet for brune øynet, selv om det ikke har slått ut hos dem. Da finnes det en prosentmessig sjanse for at barnet får brune øyne selv, men det er ikke så veldig vanlig.
Gjest Gjesten Skrevet 4. oktober 2005 #17 Skrevet 4. oktober 2005 Pappa, storebror og eg har mørkegrøne, lillebror og mamma har heilt blå. Ein kompis av meg har stålgrå, søstera knallbrune, lillebror himmelblå, mor og far brune. Og jada, pappa'n er pappa i alle tilfella
hecuba Skrevet 4. oktober 2005 #18 Skrevet 4. oktober 2005 Pappa, storebror og eg har mørkegrøne, lillebror og mamma har heilt blå. ← Det er vel et helt vanlig tilfelle..? Er mer sjeldent at foreldre med blå øyne får barn med brune.
Gjest Gjesten Skrevet 4. oktober 2005 #19 Skrevet 4. oktober 2005 Veeeel, det blei jo ein tanke påstått i starten av tråden at brunt var dominant, og dermed kunne ein ikkje få barn med blå auge dersom ein av foreldrene hadde brune. Lillebror har blå.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. oktober 2005 #20 Skrevet 4. oktober 2005 Veeeel, det blei jo ein tanke påstått i starten av tråden at brunt var dominant, og dermed kunne ein ikkje få barn med blå auge dersom ein av foreldrene hadde brune. Lillebror har blå. ← Det stemmer ikke helt. Når brunt er dominant betyr det at personer med brune øyne kan ha ett blått og ett brunt gen, men siden brun dominerer det blå vil de ha brune øyne. Når da to brunøyde mennesker med underliggende blå gener får barn vil i snitt 25% av barna få blå øyne. Dersom en forelder er brunøyd med undeliggende blå gener, og den andre har blå øyne vil i snitt 50% av barna få blå øyne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå