Gå til innhold

Parkett eller laminat


Gjest Coral

Anbefalte innlegg

Vi skal legge nytt gulv i noen av rommene i leiligheten vår. Heller nok mest mot parkett, vet jo at det er gulv som gir mer varme samtidig som det øker standarden. Men så kan jo det bli lettere striper i det enn i laminat-gulv. Som vi har der vi bor nå, og som er et kaldere gulv enn parkett så vidt jeg forstår. Ett av rommene det er snakk om å skifte gulv på er kjøkkenet.. Vil helst ha likt gulv der som i stuen, som ligger vegg i vegg. Lurer på om parketten eventuelt fortere kan bli stygg der?

Noen som har noen erfaringer å dele, hva dere valgte til ulike rom, og hvorfor?

Endret av Coral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har både parkett og laminat. Eikeparkett i stuene, og laminatfliser på kjøkkenet og i gangen.

Det er jo to ulike gulv, men jeg er fornøyd med dem begge.

Som du sier blir det fortere riper og skader på parketten, så vår ser allerede mer slitt ut enn laminatflisene selvom gulvene bare er 2 år gamle.

Parkett er et lunere gulv enn laminat, men for vår del er det ikke noe problem. Tenker aldri over det - bortsett fra at det er en litt annen klang i rommene med laminatflisene enn i de med parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anneliane_*

Vi har lagt laminat istedet for parkett nettopp fordi det er mere varig. Med barn i huset er det greit å slippe å irritere seg over riper i gulvet.. :roll: Litt kaldere er det jo, men jeg går alltid med tøfler så det merker jeg ikke noe til :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Vi skal legge gulv snart og har valgt laminat, fordi av erfaring har vi sett at det blir mindre riper i det, og set er en fordel for oss med 2 nusselige hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også valgt laminatgulv, stort sett i hele huset. Med små barn i hus, var det rett og slett varigheten vi hadde i tankene. Har sett andre som har valgt parkett som må slipes ned til stadighet for at den skal holde seg pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som hadde vannskade på kjøkkenet. De hadde laminat der og måtte bare rive det opp. Hun lurer på om de bare kunne ha slepet det ned hvis de hadde hatt parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som hadde vannskade på kjøkkenet. De hadde laminat der og måtte bare rive det opp. Hun lurer på om de bare kunne ha slepet det ned hvis de hadde hatt parkett.

Jeg har hatt vannskade i leiligheten hvor all parketten badet i vann. Slipte ned og lakket parketten, og den ble som ny. :)

Lurer på hva som menes med til stadighet? Ingen sliper ned parkett til stadighet. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville uten tvil valgt parkett. Det er varmere og oppleves som mye mer "ekte". Det kan slipes flere ganger. Dessuten er det en myte at parkett ikke tåler noe. Eikeparkett og andre harde treslag tåler veldig røff behandling. Selv har vi bla. parkett på kjøkken og i gang/ entre. Det har fungert helt fint i 12 år med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt laminat i soverom hvor vi ikke går så mye og nå er vi i gang med å legge parkett i resten av huset. På kjøkkenet har vi fliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt laminat på egen soverom, men parkett på ungenes soverom. De leker på gulvet, og da er parkett mye lunere.

Når det gjelder stue / kjøkken, så kan en få laminat som ser helt lik parkett, og da er det bare å ha en list mellom rommene... En ser jo forskjell dersom en ser nøye, men laminaten er jo mer holdbar da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde parkett på kjøkkenet i en leillighet, og etter knappe 2 år, var parketten veldig stygg. Den hadde mange hakk, og var slitt av både bruk og mye vask. Så selv om jeg synes parkett er penere enn laminat, hadde jeg heller valgt laminat eller aller helst flis til et kjøkken.

Har laminat på soverom og barnerom, parkett på stue, flis i gang og kjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig i at laminat varer lenger. Tregulv kan man enkelt slipe ned (gjøres typisk før visning og salg av huset), og det ser helt nytt ut. Dette klarer man ikke med laminat. Dessuten er tregulv mye mer attraktivt med tanke på salg, og er med på å gjøre leiligheten mer salgbar (trekkes alltid fram som noe positivt i salgsoppgavene). Det ser jo så pent og skikkelig ut.

Selv har jeg eikeparkett på gulvet i stua, tror den er en30- 40 år gammel. Har holdt seg utrolig bra, tydelig at det er blitt gjort ordentlig håndverk. I resten av leilighetn har jeg fått lagt furugulv, og var nøye med å velge gode materiler og tjukke planker (skal tåle mange nedslipninger om nødvendig!). Har tregulv på kjøkkenet også. Klart det har blitt noen riper, men slik blir det av å leve i leiligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat er utrolig stygt, synes jeg! Det ser og kjennes veldig fake ut, og jeg ville aldri lagt det uansett hvor praktisk det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva som menes med til stadighet?  Ingen sliper ned parkett til stadighet. :roll:

Det er vel de som ikke har speil på veggen, men bruker gulvet istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...