Gå til innhold

Tørketrommel


søndagsengel?

Anbefalte innlegg

Vi skal snart kjøpe tørketormmel. Hjemmefra er jeg vant til å ha en slange ut gjennom veggen som slipper ut dampen fra maskinen, men jeg vet at det også finnes tørketromler hvor vannet samles i en skuff som må tømmes etter bruk. Sistnevnte hadde jo vært enklest å kjøpe, siden vi da slipper å lage hull i veggen. Men hva er egentlig det beste valget? Har dere erfaringer og synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde man bare fikk kjøpt tørketrumler med skuff nå for tiden jeg.

Vi har i alle fall det, og det jeg kjempefornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kanskje vi rett og slett skal ta en tur på expert og forhøre oss litt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Om du har mulighet til det ville jeg hatt en med luft ut. Jeg har hatt begge deler. Den med skuff til vann (kondenstørketrommel) gjør at det blir veldig varmt i rommet og tar lenger tid før klærne er tørre. Du må også ha god tilgang til frisk luft i rommet der den står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den me skuff kan somregel få en slange til vannet så du slipper å tømme skuffen, det går rett i sluket. Men det blir ikke det samme som de som blåser det ut nei. Så lenge du tar hull i veggen så er jo ikke det så dumt, men mange har en sånn som blåser ut den fukieg lufta, bare ut i rommet, og da, da er en kondenstrommel (slik med skuff eller slange) langt bedre, for den blåser bare ut VARM luft, ikke FUKTIG luft i alle fall.

Vi har kondenstrommel, og det funker utmerket for oss. Hull i veggen var ikke aktuelt i det hele tatt. (Vi leier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kondenstrommel, og det funker utmerket for oss. Hull i veggen var ikke aktuelt i det hele tatt. (Vi leier)

Vi eier, men hull i veggen ville være uaktuelt for oss også.

Ellers enig med Malama. De med skuff blåser ikke ut fuktig luft, bare varm luft. Jeg storkoser meg på badet når tørketrommelen går. Det blir såååå godt og varmt. Dessuten tørker de andre klærne på stativet utrolig fort når tørketrommelen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utluftingstrommler er rimligere enn kondens.

Utlufting trenger som nevnt hull i veggen. Så må det også passes på hvor det hullet i veggen er i forhold til treverket. Er det fra kjeller og lufta slår rett opp mellom mur og tre på huset kan det bli skader der etterhvert. Da må det tettes til litt slik at det ikke blir problem.

I røret i luften som skal gå ut. Dersom det er for lang vei fra trommel og til der lufta går ut eller alt for bratt vinkel vil noe av vannet (kondens i røret) renne tilbake igjen. Det må tas med i betraktning også, hvordan muligheter man har for å få det ut.

Kondens. Samler opp vannet i skuff, eller det kan skjøtes på en slange å legges i sluket så slipper du å tømme vann noen gang. På enkelte modeller følger det med på andre er det ekstrautstyr.

Skal du ha kondens på et lite bad må du ha døra oppe for å ha tilgang på ny luft, på et større rom er dette ikke noe problem.

Og den blåser varm, ikke fuktig luft. Når vi bruker trommelen i vår kjelller hvor det er litt fuktig går luftfuktigheten ned.

Så det er klart flest fordeler å ha kondens og det er de beste trommlene. Sånn sett fra erfaring og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kondenstrommel og angrer ikke på det valget. Og en stor fordel faktisk er at når vi har opp døra fra vaskerommet til gangen så får vi brukt varmluften til oppvarming også - to fluer i en smekk.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...