Gå til innhold

Letteste måte å strikke sokker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett en runding man kan strikke strømper med. Men hva heter det og er det lettere å lære seg for en som ikke kan strikke annet enn rett? Jeg vil ha det enkleste som er så jeg kanskje kan gi bort ullsokker til jul. 

Anonymkode: d9323...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

De fleste rundpinner er for store til at det er praktisk å strikke med rundpinne.

Man strikker vanligvis sokker på såkalte strømpepinner - dvs. at maskene er fordelt på fire pinner. Man starter som regel sokkene med en brot som består av en eller to rett og en eller to vrang og deretter kan man strikke resten bare rett rundt og rundt. Skal man strikke hæl, må man strikke frem og tilbake der man strikker rett på rettsiden og vrang på vrangsiden i noen centimeter og så man felle og ta opp masker igjen.

Jeg tenker egentlig at hansker og sokker er for viderekommende fordi det inneholder en del prosesser og hvis man ikke kan strikke vrang ville jeg begynt med et skjerf eller en lue isteden.

Man kan også strikke sokker uten hæl - sånne tubesokker. Men det er ikke den type sokker som er mest vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett strikke litt vrangt, det er nødvendig med vrangbord ellers ruller kanten seg ned, og sokkene siger.

Det går an å strikke på rundpinne, kalles magic loop, men er også for viderekomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan Google Spiralsokker, det er enklere, de er uten hæl. Men må likevel bruke vanlige strikkepinner.

Anonymkode: e66d6...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har sett en runding man kan strikke strømper med. Men hva heter det og er det lettere å lære seg for en som ikke kan strikke annet enn rett? Jeg vil ha det enkleste som er så jeg kanskje kan gi bort ullsokker til jul. 

Anonymkode: d9323...60b

Tenker du på en strikkemølle? Eller bare en enkel strikkering? (Knitting loom på engelsk) Jeg har ikke prøvd noen av delene, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er å strikke sokker med de. Det er jo veldig individuelt hva folk foretrekker å jobbe med, så det kan jo fungere greit for helt enkle sokker, ser det er veiledninger på youtube for å strikke rett og vrangt osv. Siden du sier du kan strikke rett (på valige pinner, antar jeg)  lurer jeg på om det ikke vil mer krevende å skulle sette seg inn i et nytt redskap, men det er jo moro å prøve noe nytt.

Når du strikker sokker strikker du for det meste rett, og det kan du alt. Så kan du få øvd deg på å strikke vrang på vrangborder og hæler. Det er mange gode veiledninger på youtube, og funker ikke den ene kan det være noen andre som viser det på en måte som funker bedre for deg.

Rent personlig foretrekker jeg magic loop eller strømpepinner. Mange liker små rundpinner, men det får jeg vondt i hendene av.

Anonymkode: 06187...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...