Gå til innhold

Alvorlig forstoppelse, PLIS HJELP!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så redd, jeg ligger å vrir meg i smerter og gråter. Jeg har nå vært plaget med forstoppelse i 10 dager ca, jeg tok klyster for 2 dager siden. Forstoppelsen er her enda. Jeg tar movicol, 3-4 glass per dag. Jeg må sånn på do, jeg presser og presser men det kommer ikke!!!! Kjenner meg svimmel, feber, kaldsvetter og alt. Bør jeg ringe legevakten og hva kan de gjøre? Når ikke klyster funker på meg engang? Er jo helt forstoppet selv om jeg har tatt klyster. Ser ingen framtid hvis det her ikke tar slutt, føles ut som jeg skal dø! 

Anonymkode: a8f92...858

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er så redd, jeg ligger å vrir meg i smerter og gråter. Jeg har nå vært plaget med forstoppelse i 10 dager ca, jeg tok klyster for 2 dager siden. Forstoppelsen er her enda. Jeg tar movicol, 3-4 glass per dag. Jeg må sånn på do, jeg presser og presser men det kommer ikke!!!! Kjenner meg svimmel, feber, kaldsvetter og alt. Bør jeg ringe legevakten og hva kan de gjøre? Når ikke klyster funker på meg engang? Er jo helt forstoppet selv om jeg har tatt klyster. Ser ingen framtid hvis det her ikke tar slutt, føles ut som jeg skal dø! 

Ja. Om du ikke har passert avføring på 10 dager og har tatt klyster etter mye movicol så ring legevakt, evt 113.

• Liker 17
Skrevet

Klyster skal du bare bruke hvis du ikke får bæsjen ut av endetarmen, ergo: bæsjen må være i endetarm, ikke langt oppe i systemet. 

Jeg har hatt slik forstoppelse flere ganger, det er ubehagelig når man først går på do da det er hardt og stort. Du er nødt til å drikke 3L vann hver dag. Du får ringe legevakt hvis det gjør så vondt som du sier, kanskje det har forsteinet helt pga væskemangel, du trenger nok en tarmskylling. Og bare det er jo noe man helst vil unngå, da tarmene ikke fungerer optimalt i ettertid.

• Liker 2
Skrevet

Off, stakkars deg! Ring legevakten med en gang! 

Anonymkode: 0f9b1...1af

• Liker 2
Skrevet

Du må ringe legevakta. 

Du burde ha prøvd å spise en boks svisker for flere dager siden.

Anonymkode: 64893...bdc

• Liker 1
Skrevet

Ring 113 eller legevakt med en gang, kjære deg. Dette er ikke bra. Ønsker deg masse lykke til og alt ordner seg! Klem fra meg 

Anonymkode: 84ff0...038

• Liker 4
Skrevet

Du må ringe legevakta. 

Du burde ha prøvd å spise en boks svisker for flere dager siden.

Anonymkode: 64893...bdc

Bare husk å legg sviskene i bløt dagen før. En boks halvtørre svisker vil i værste fall suge til seg den lille væsken som måtte være i tarmen og forverre obstipasjonen. 

godt bløtlagte svisker derimot bil kunne sette fart på sakene 😊

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar. Ringer legevakten. Men er det noen midler jeg kan bruke framover for å forhindre forstoppelse? TS

Skrevet

Takk for svar. Ringer legevakten. Men er det noen midler jeg kan bruke framover for å forhindre forstoppelse? TS

Laktulose/duphalac 

Anonymkode: 56b1e...6ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Laktulose/duphalac 

Anonymkode: 56b1e...6ce

Har brukt duphalac i lang tid uten effekt. TS

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å få i seg nok væske da man tar avføringsmidler. I hvert fall da man tar movicol. 
Væske og aktivitet er viktig for tarmen ellers også😊 

Ville gjort som di andre sier over her ang legevakt, ettersom det har gått 10 dager. 
Ellers kan du forebygge med lactulose. Jeg liker å blande den med eplejuice, da slipper jeg den klissete konsistensen. 

Anonymkode: cc6cb...812

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette kan være tarmslyng, du må komme deg til legevakt snarest mulig. 

Anonymkode: 82331...6a1

• Liker 1
Skrevet

For å forebygge forstoppelse er det viktig med rikelig vann hver dag, minst 1,5 liter. Mat med masse fiber og ikke minst litt aktivitet. Ingenting får mer gang på tarmsystemet mitt enn en litt hard bratt tur ute i naturen. 

Anonymkode: 0f9b1...1af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spis 6 svisker til frokost, og 6 på kvelden. Hver dag. Det er MYE bedre enn legemiddler, for kroppen blir avhengig av legemiddel slik tarmen slutter å fungere optimalt av seg selv. 

Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: 970cf...82a

• Liker 1
Skrevet

DETTE er et typisk eksempel på når du SKAL ringe legevakten!

Gjør det, kjære TS - lykke til!

• Liker 5
Skrevet

Men kan man dø? Har ikke ringt enda, redd hva de sier , at jeg ikke får hjelp :( er vant til at legevakta sier at man bare må gjøre ditt og datt og vente, når jeg har ringt i forhold til psykisk sykdom. TS

• Liker 1
Skrevet

Men må sånn på do men det kommer ingenting ut. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan man dø? Har ikke ringt enda, redd hva de sier , at jeg ikke får hjelp :( er vant til at legevakta sier at man bare må gjøre ditt og datt og vente, når jeg har ringt i forhold til psykisk sykdom. TS

Nei du kommer ikke til å dø, men ring og informer de om alt du har sagt her. Skulle gjerne ha kjørt deg, forstoppelse er så jævlig! Klem 

Anonymkode: 8c3d6...15b

• Liker 2
Skrevet

Medisinsk lakris og renset parafin mot slikt fåes på apoteket.  Svisker og mye vann kan hjelpe.  Men ja, kontakt legevakta snarest.

Anonymkode: 681e0...b37

• Liker 2
Gjest På druen
Skrevet

Du dør ikke, men når det går så langt at det gjør vondt fysisk og psykisk, så ring legevakten og snakk med dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...