Gå til innhold

Hvorfor bor du eller ikke bor på landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessert i grunnene for hvorfor noen trives på landet, og hvorfor noen velger å bosette seg i tettested/byer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde i by. Likte å ha ting nært og kunne bestille mat rett på døra. Dessuten ville alle være hos oss hele tiden for vi bodde nærme alt, det var koselig.

Men jeg hatet all støyen. Hatet rushen. Hatet å ha naboer. Kunne ikke slippe en fis uten at 20 andre hørte den. Kunne ikke sole meg på verandaen uten at alle andre kunne se. Hundebjeffing, trafikk, fulle folk, og alle andre lyder 24/7. 

Så vi flytta til landet. Veldig landet. Nærmeste nabo er et par km unna. Matbutikken er åpen til 14.00 og den er 10 km unna. Vi må kjøre til absolutt alt på svingete smale veier, men det er så deilig❤️ Når vi er hjemme er vi hjemme. Vi hører ingenting, kanskje en hjort eller en ugle. Vi har den friske skoglufta med en gang vi går ut døra. Biltrafikk hører vi nesten aldri. Vi har et vann å bade i som ingen andre bader i, vi har fjell å gå på og vi møter aldri noen. Jeg kan sole meg splitter naken overalt og de eneste som ser det er fuglene. I byen var det masse nabokrangler, her er det ingenting. Elsker å bo her❤️ 

Anonymkode: e22bb...d79

• Liker 20
Skrevet

Jeg er vokst opp på landet, og følte en dragning mot byen da jeg var ung. Har bodd i Oslo nå i snart 30 år, men føler med alle fibre i kroppen at jeg lengter tilbake til landet. Jeg har rett og slett blitt lei folk, stress, bråk, frykt, styr. Jeg har lyst til å bo på landet og få ro, frisk luft, få meg hund, slippe å se folk hver eneste gang jeg stikker hodet ut av døra.

Tenker at det kan være greit å besøke  byen av og til - ta en tur på teater, ut på restaurant eller museum, men at jeg ønsker muligheten til å trekke meg tilbake på landet igjen. Nå har man jo faktisk også mange muligheter for det også, siden man kan jobbe hjemmefra.

Anonymkode: 9ff37...99c

• Liker 4
Skrevet

Er oppvokst på landet, bodde 10 år i by pga studier før jeg flyttet tilbake. 

Jeg følte meg aldri hjemme i byen. Det var så masete, folk over alt, kø over alt, håpløst å finne parkering, naboer rundt hver en sving. Følte jeg manglet privatliv egentlig, selv om jeg bodde alene. Biler som tuter, sirener, støy hele døgnet. Følte ikke jeg fikk puste skikkelig før jeg kom hjem i ferier. Føler meg også tryggere på landet hvor alle kjenner alle. Husker en venninne av meg sovnet i grøfta da vi var russ, det var ingen problem - jeg stoppet bare første passerende bil (som selvsagt stanset på mitt signal) - det var selvsagt noen vi kjente og som uten å tenke seg om kjørte oss hjem. Det hadde aldri skjedd i byen føler jeg. Liker også at matbutikken åpner hvis vi ringer butikksjefen uansett tid omtrent, liker at bygda er så samlet. 

Liker å ta en weekend i byen dann og vann altså, det er jo mye å oppleve der som vi ikke har her. Men det er uendelig godt å komme hjem å få slappet skikkelig av - i stillhet. I min 350 kvm store enebolig med svær hage, uten naboer, som jeg betalte 2 millioner for :P I stede for å bo på 15 kvm i byen. 

Anonymkode: 29299...bff

• Liker 7
Skrevet

Jeg er personlig fra et lite tettsted i nærheten av en stor by. Likte det egentlig ikke så godt, men leiligheten vi bodde i var trang, naboene tett på, i et dårlig strøk, mye eksos, rett og slett trist. 

Nå bor jeg på landet, og når jeg sitter hjemme er det fuglene som er nærmeste nabo, stjernehimmelen er klar, uglene flyr her på natta, og det er fuglene som vekker meg på morgenen. Vi bor også rett ved havet, så det er en idyllisk plass. Likevel er jo menneskene rundt litt preget av å bo på landet. Ingen driver kildesortering, menneskene er mer rasistiske, det er mindre åpenhet for homofili, folk kjenner alle, og jeg vil tro det er vanskeligere å skille seg ut her. 

Drømmen min er nok av denne grunn å bo ikke så langt fra en by, men et sted som ligger rolig til, for seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Bodde i by. Flytta på landet, føltes som et fengsel å være så isolert. Man går glipp av absolutt alt, og folk på landet er… Rare…

Flytta tilbake i by og stortrives, bedre for barna også.

Anonymkode: 5706e...fe4

• Liker 2
Skrevet
Coffee1234 skrev (25 minutter siden):

Interessert i grunnene for hvorfor noen trives på landet, og hvorfor noen velger å bosette seg i tettested/byer. 

Jeg bor på landet. 
Fikk råd til hus med flere soverom og hage. 
Stillhet om kveldene. 
Bare 20 min til nærmeste by. Som jeg også jobber i. Heller ikke avskrekkende langt unna Oslo. 
Bedre service på noen helsetjenester, da vi ikke er så mange om beinet som i en større by. (Ikke alt og er man ikke fornøyd er det litt dritt)
Har naboer som bryr seg både om bra ting og ting de ikke har noe med. 
Enebolig er mer frihet til å gjøre som en vil uten å tenke på at den som bor under hører deg slik man vil i en blokk. 

Anonymkode: 5ab9a...74f

• Liker 3
Skrevet

Fordi jeg "må". Er fra et lite sted (~ 10.000 inbyggere), men flyttet til by når jeg var noen-og-20 sammen med kjæresten min fra samme sted. Etter nærmere et tiår i by ventet vi barn nr to og han ble tilbudt jobb på hjemstedet vårt. Det er klart at det å ha begge sett med besteforeldre i umiddelbar nærhet er til stor hjelp for oss og det er veldig positivt for barna å vokse opp med utvidet familie (tanter, onkler, kusiner og fettere) tett på. Men jeg lengter tilbake til byen og bor her utelukkende for barna sin skyld. Jeg trives best når det skjer mye rundt meg, både støy, trafikk og menneskemengder gir meg mer enn det irriterer og tilbudet i byer er så uendelig mye større enn på bygda.  Og jeg bor ikke i en liten bygd en gang, da tror jeg at jeg hadde gått på veggene. Tror noen bare er by-/ eller bygdemennesker. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker by, er født og oppvokst i Oslo. Men flyttet til et lite sted, fant kjærligheten og fikk barn, men jeg trivdes ikke. Og jeg prøvde virkelig. Så ble det brudd, og far ville ikke ha barna så mye, og de var fortsatt små, så dermed kunne jeg flytte. Ville til Oslo, men det var dyrt. Så da endte jeg opp i Drammen, og trives veldig godt her, tror det har vært veldig bra for barna og vokse opp her, for det er ikke for lite, og ikke for stort. Og ene barnet har holdt på med en idrett på høyt nivå, som det ikke hadde vært mulig å gjøre på det lille stedet. Hvis ikke vi skulle kjøre veldig langt. Her er det stort nok til at du er anonym, det skjer en del her og, bra med aktiviteter osv, bor rett ved skogen og flotte turløyper. 

Jeg drømmer jo om Oslo, men samtidig skjer det noe i Oslo, så er det bare en kort togtur unna. 

Anonymkode: de6fb...4c2

• Liker 1
Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Kunne aldri bodd i by. Synes det er på grensen å bo i byggefelt på bygda også jeg da😬 

Vil ha naturen rundt meg, ikke folk🤩 

Ett småbruk uten en nabo i sikte, helst litt fin utsikt og gode solforhold🤩 det hadde vert drømmen🤩 

Så kan jeg kjøre inn til byen om jeg plutselig skulle få behov for sosialisering 😅

Endret av Elder Millennial
Skrevet

Er fra Oslo, men flyttet mer landlig. Oslo er gøy fra man er 18-25. etter det syntes jeg byen bare er slitsom. Savner egentlig ingenting ved å bo der.

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor i by fordi jeg jobber i by. Skulle gjerne bodd på landet, men ser for meg at det er vanskelig å få jobb i min bransje der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bodde i by. Likte å ha ting nært og kunne bestille mat rett på døra. Dessuten ville alle være hos oss hele tiden for vi bodde nærme alt, det var koselig.

Men jeg hatet all støyen. Hatet rushen. Hatet å ha naboer. Kunne ikke slippe en fis uten at 20 andre hørte den. Kunne ikke sole meg på verandaen uten at alle andre kunne se. Hundebjeffing, trafikk, fulle folk, og alle andre lyder 24/7. 

Så vi flytta til landet. Veldig landet. Nærmeste nabo er et par km unna. Matbutikken er åpen til 14.00 og den er 10 km unna. Vi må kjøre til absolutt alt på svingete smale veier, men det er så deilig❤️ Når vi er hjemme er vi hjemme. Vi hører ingenting, kanskje en hjort eller en ugle. Vi har den friske skoglufta med en gang vi går ut døra. Biltrafikk hører vi nesten aldri. Vi har et vann å bade i som ingen andre bader i, vi har fjell å gå på og vi møter aldri noen. Jeg kan sole meg splitter naken overalt og de eneste som ser det er fuglene. I byen var det masse nabokrangler, her er det ingenting. Elsker å bo her❤️ 

Bare  en ting jeg lurer på her, du skriver at matbutikken er åpen til kl. 14.00.. Jeg bor i ei lita bygd, med nærbutikk, og den er åpen til kl. 1700 i ukedagene og kl.1500 lørdager. Synes bare det var rart at en matbutikk stenger så tidlig..:huh:

Anonymkode: 0be8a...ff7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare  en ting jeg lurer på her, du skriver at matbutikken er åpen til kl. 14.00.. Jeg bor i ei lita bygd, med nærbutikk, og den er åpen til kl. 1700 i ukedagene og kl.1500 lørdager. Synes bare det var rart at en matbutikk stenger så tidlig..:huh:

Anonymkode: 0be8a...ff7

Det har bare alltid vært slik, vet egentlig ikke hvorfor. Det er bare en pitteliten matbutikk som har det aller mest nødvendige. Det er heller ikke krise at den stenger tidlig, mangler vi noe kan vi bare reise dobbelt så langt for å komme til en mye større(og billigere) butikk. 

• Liker 1
Skrevet

Oppvokst på bygda og bodd på bygda hele mitt liv, ikke ti ville hester eller noko slags tortur kunne fått meg til noen by. Ille nok å bo i sentrum på bygda. 

Jeg elsker friheten ved å ha naboer på god avstand og hater at folk kommer inn i hagen når jeg sitter ute. Elsker å kunne stå på verandaen og synge eller rope midt på natta og kunne spille høy musikk når som helst. Elsker naturen helt inntil stuedøra og å kjenne lukta av kumøkk om våren. 

Bare ler av de som kaller " bymarka" for natur, for det er ikke det samme uansett. 

Elsker og at alle kjenner meg og vet hvordan jeg har det, og at folk bryr seg om meg her. Det er alltid noen som vet det hvis jeg trenger en venn. Bygdesladder er et problem bare hvis man lar det bli et problem. 

Anonymkode: 0edaa...df4

• Liker 4
Skrevet

Oppvokst skikkelig på landet/i skogen. Det er så fint der! Bor dessverre nå i by'n da det er nærme jobben. Men jeg hater å bo i byen. Det er så mye støy, fæl eksoslukt, røyklukt fra alle kanter, søppel og man møter alltid folk overalt...

Savner å bo på landet, ser etter bolig der. Men det som er diggest med å bo i byen er at nettet er så bra, butikken er dritnærme, osv. Men lang kjørevei er jo litt kjipt. Så det er pluss og minus med begge stedene. Men landet er best.

Anonymkode: 2ea6f...db5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp "på landet", 20 minutters kjøretur fra byen, og dit har jeg flyttet tilbake til i voksen alder. Bodde noen år i byen, men der er det for mye lys, for mye støy og for "stort". Har også bodd lenger ut på landet, men det trives jeg heller ikke med. Jeg liker å ha naboer rundt meg, og kunne benytte alle byens tilbud når som helst. Likevel så liker jeg litt mer ro og stillhet enn jeg får i selve byen. Jeg liker at ungene kan gå ut å leke når som helst, at det er gangvei til barnehage og skole og at butikken ligger 5 minutter unna. Samtidig så har jeg utsikt over et stort jorde, hører kuene raute om natta og våkner til frisk og klar luft om morgenen. The best of both worlds 😊

Anonymkode: 4dd42...cf6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Trenger jeg en bygd kan jeg besøke forstedene og marka.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde på landet i sju år og savner det fremdeles, men måtte flytte mer sentralt på grunn av helsemessige årsaker og kjøreforbud.

Anonymkode: 2e5c4...9be

• Liker 1
Skrevet

Jeg må ha lyder rundt meg da jeg har konstant tinnitus. Lyder hjelper med å dekke den støyen...Så trives jeg å bo i by for jeg liker å gå på senter, restauranter, konserter osv. Så driver jeg med latin dans og det har de mest i de større byene. Så skal jeg heller ikke ha barn. 

Anonymkode: eecc3...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...