Gå til innhold

Hva sjekker du før du legger deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en engstelig type som lett kan få litt tvangstanker. Må sjekke ovnen, døra, vasken osv nøye før jeg skal dra hjemmefra eller legge meg. 
Når jeg er med venner virker det ikke som de sjekker noe som helst før de drar hjemmefra. 
Hva er vanlig?

Sjekker du bevisst for eksempel at kokeplatene/ovnen og vannkokeren osv ikke står på før du legger deg, eller tar du det for gitt at du selvfølgelig har gjort det da du brukte den? 

Psykologen min sier at jeg skal forsøke å tenke «hva skulle min venn gjort» og herme, men problemet er at jeg ikke helt vet hva de gjør og hva som anses som normalt.

Anonymkode: 9af06...a32

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AliceNextDoor

Døren, minst fem ganger. Det er veldig irrasjonelt, men jeg kan ikke la være. Og at jeg har strøm på mobilen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Sjekker ingenting.

Anonymkode: 151a7...cf1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Før jeg legger meg: sjekker at vekkeklokkene er på, fyller en flaske med kaldt vann som jeg kan ha v sengen, setter mobilen på lading.

Før jeg stikker ut: sjekker at jeg har hus/bilnøkler, mobil, snusboks og pengbok i lommen.

Anonymkode: 3d530...47e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daisy-love

Jeg sjekker enorme mengder før jeg legger meg, fra ytterdør, fryseboks, kjøleskap, vann, vannlås, brannvarsler, og mye annet det ikke det nødvendig å dele. Ja jeg har behandling for annet, hvor deler av dette av og til er et tema. Er jeg mer sliten er det verre, så det jobbes med å få meg mindre sliten og litt mess, fremtil jeg kan tåle mer behandling av alle slag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

At komfyren er av (selv om jeg vet det og har uansett en komfyr som slår seg av av seg selv), at jeg har dratt ut kontakten på vannkokeren, at alle dørene er låst, at alle barna ligger fint 😉

Anonymkode: 4f524...678

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sjekker hva klokka er. 

Anonymkode: f0d92...3d2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Sjekker bare om ytterdøren er låst. 

Anonymkode: 2c81c...70c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Sjekker at det ikke har falt noe ned på varmeovner eller at noe er for nærme dem. Sjekker at alle ladere er dratt ut (lader kun 3 steder i huset, så går kjapt), at dører og vinduer er lukket. Titter inn på badene og kjøkkenet og ser kjapt over: renner det i vasken, ligger det noe over sluket, står det noe på induksjonstoppen, er varmekablene blitt slått opp eller ned ved et uhell. Sjekker også innom barna og om de har vært våkne og hentet med seg leker, klær eller annet i sengen som de kan vikle seg inn i når de sover og generelt om alt er ok på rommet mtp varmeovner osv. Ingenting av dette er en stor leteaksjon, men jeg tar et kjapt overblikk og så registrerer hjernen om noe er ugreit.

Partneren min er av typen "jeg har ikke brukt komfyren akkurat nå så hvorfor sjekke den før jeg drar", men hn sjekker akkurat de samme tingene før hn legger seg. I praksis blir alt dette sjekket to ganger før vi legger oss, men brann, innbrudd og vannlekkasje/oversvømmelse er tre ting som kan gjøre enorme skader på mennesker og/eller eiendom.

Anonymkode: 41e5c...06d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en engstelig type som lett kan få litt tvangstanker. Må sjekke ovnen, døra, vasken osv nøye før jeg skal dra hjemmefra eller legge meg. 
Når jeg er med venner virker det ikke som de sjekker noe som helst før de drar hjemmefra. 
Hva er vanlig?

Sjekker du bevisst for eksempel at kokeplatene/ovnen og vannkokeren osv ikke står på før du legger deg, eller tar du det for gitt at du selvfølgelig har gjort det da du brukte den? 

Psykologen min sier at jeg skal forsøke å tenke «hva skulle min venn gjort» og herme, men problemet er at jeg ikke helt vet hva de gjør og hva som anses som normalt.

Anonymkode: 9af06...a32

vg og tv2 på mobilen, veldig dumt i går med det som skjedde i kongsberg, fikk helt vondt :(

Anonymkode: 8407a...65d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pingeling

Sjekker ingenting. Eller titter innom datteren min. Men det er mest fordi jeg syns det er koselig å se at hun sover 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
nordlending

Sjekker at verandadøra er låst, og om kjøkkenvinduet er lukket. Ytterdøra har kodelås, så den blir automatisk låst. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det eneste jeg sjekker er at ingen mobiler el.l ligger på lading.

Anonymkode: 809bf...5d4

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At terrassedøren er låst og at det ikke står noe på kjøkkenet som katten kan spise/rive ned. Sjekker at vekkerklokken er på om jeg er usikker. 

Anonymkode: 9b07b...fe6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har en fast rutine. Samboer ler av meg og sjekker ingenting😂

- sjekker at verandadør og ytterdør er låst

- sjekker at komfyr og koketopp er av, og at ingenting står oppå eller for nær koketoppen

- sjekker at kjøleskap og fryseboks er lukket (denne kom etter en natt hvor døren ikke var helt igjen og det begynte å pipe en alarm fra kjøleskapet på natta)

- sjekker alle stearinlys. Først en gang når taklyset fortsatt er på, så et ekstra overblikk når taklyset er slukket for da ser jeg det bedre🙄😂

Anonymkode: 401d0...b09

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg sjekker om ytterdøren er låst, ingenting annet. 

Jeg er ganske rutinert av meg, og vet at jeg slår av ting/trekker ut kontakter når jeg er ferdig.

Anonymkode: 745eb...703

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Sjekker at katten er inne, at ytterdørene er låst og at tv’en, pc’en, brødristeren og ladere er dratt ut. Så kaster jeg et blikk mot komfyren mens jeg sjekker at vannet til oppvaskmaskinen er slått av. Føler dette er innenfor det som bare er ansvarlig. 

Anonymkode: 72b15...4f9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Veggdyret

Bor på landet, i den grad det har betydning.

Sjekker at vinduene er igjen, når det er årstid for at vinduene bør være lukket om natta.

Skrur av lys.

Sjekker at vedovnen står med rett trekk dersom vi har fyrt i ovnen, sjekker at komfyren er av dersom vi har lagd mat de siste timene.

Og sjekker at døra til badet er åpen sånn at katten kan få gå inn og ut der som den vil.

Brødrister, vannkoker og mobilladere står i. Inngangsdøra er sjelden låst om natta. Om ungene ikke har sovnet, så hører jeg det veldig godt, trenger ikke å sjekke. Har brannalarm i hvert eneste rom i huset og brannslokningsapparat i hver etasje, men er ikke særlig redd for brann. Har vannalarm to steder, men ikke særlig redd for lekkasjer heller. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sjekker at katten er inne, at ytterdørene er låst og at tv’en, pc’en, brødristeren og ladere er dratt ut. Så kaster jeg et blikk mot komfyren mens jeg sjekker at vannet til oppvaskmaskinen er slått av. Føler dette er innenfor det som bare er ansvarlig. 

Anonymkode: 72b15...4f9

Drar du ut tv og pc hver natt?? Synes det er i overkant.

Her sjekkes kun døren at den er låst.

Anonymkode: 264f6...618

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...