Gå til innhold

Hva sjekker du før du legger deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest TheCatLady

Før jeg skal legge meg så sjekker jeg at komfyren er av, sjekker hva varmekablene står på og at døren er låst. Stort sett så husker jeg om jeg har låst, men det er av og til at jeg har glemt det selv om jeg har trodd at det er låst. Så bare sjekker for sikkerhets skyld. 

Før jeg skal ut så sjekker jeg egentlig ikke noe særlig. Kanskje at lyset ikke står på i alle rom mens jeg er borte. Døra låser jeg på vei ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drar du ut tv og pc hver natt?? Synes det er i overkant.

Her sjekkes kun døren at den er låst.

Anonymkode: 264f6...618

Ja, jeg drar ut pc’en pga. batteriet (bærbær). Kontakten til tv’en er rett ved siden av så da drar jeg ut den også 😅

Anonymkode: 72b15...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ut ladere. De som ikke må stå og lades. Slår av alle lys. 

Men, glemmer ofte å låse ytterdøra når jeg har hatt besøk. Bor ikke på bygda, midt i Oslo. 

Har også den, at veska må være ferdig pakka i tilfelle brann eller annet. Og den må være ved siden av senga sammen med klærne mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en engstelig type som lett kan få litt tvangstanker. Må sjekke ovnen, døra, vasken osv nøye før jeg skal dra hjemmefra eller legge meg. 
Når jeg er med venner virker det ikke som de sjekker noe som helst før de drar hjemmefra. 
Hva er vanlig?

Sjekker du bevisst for eksempel at kokeplatene/ovnen og vannkokeren osv ikke står på før du legger deg, eller tar du det for gitt at du selvfølgelig har gjort det da du brukte den? 

Psykologen min sier at jeg skal forsøke å tenke «hva skulle min venn gjort» og herme, men problemet er at jeg ikke helt vet hva de gjør og hva som anses som normalt.

Anonymkode: 9af06...a32

plata skrur seg av hvis det ikke er noe på den. errego jeg ville ha merket det noen få minutter etter bruk.
ovnen gjør det samme.

når jeg legger meg trykker jeg på en knapp på tlf min. alle lys skrus av, ute lysene dimmes. garasje porten lukker seg hvis åpen og alle ytterdører låser seg. 
alarmen skrur seg på og gir meg en push hvis noe står åpent. som et vindu f.eks

Anonymkode: 8a346...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker at katten har vann, vekkerklokkene er på og at jeg har nok brødskiver til frokost. 

Er også ganske engstelig, men jeg er redd jeg skal få tvangstanker hvis jeg begynner å sjekke alt mulig. Så jeg prøver å fikse ting med en gang istedenfor å sjekke senere - låser døra straks jeg kommer inn, drar ut ledningen av brødristeren straks jeg er ferdig å bruke den osv. 

Anonymkode: ca626...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker ingenting annet enn ytterdøren. Plater, ovner, stikkontakter og lignende dobbeltsjekker jeg rett etter jeg har brukt det, så føler ikke behovet for å sjekke enda en gang før jeg legger meg. Ellers sjekker jeg om jeg har husket å slå på vekkerklokke for dagen etter, om det teller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekker at døra er låst og at kaffemaskinen er helt av (altså at strømmen til støpselet er brutt). I omvendt rekkefølge, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg legger meg eller går ut så sjekker jeg at komfyr og slikt er av og hvis jeg kommer på det så går lysene av og. Ellers så sjekker jeg at terrassen og døra er låst. Ikke at det spiller så stor rolle for man kommer seg jo ikke opp på terrassen men det er en vane. En natt så klarte jeg å sjekke at døra var låst og dagen etter lette jeg etter nøklene og de sto i døra. :ler: Ikke noe stress da det er en trygg plass her, flere her som ikke låser dørene verken når de legger seg eller går på jobb så det er jo en trygg plass å bo når man er i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alt av lys er slukket og at katten har mat og vann. Døra låses når jeg har vært ute, så den sjekkes ikke, og kjøkkenet sjekker jeg når jeg er ferdig med maten.

Anonymkode: ad653...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker stekovnen og vannkokeren ganske ofte. Men det er faktisk ikke uten grunn. Jeg har sovnet fra ovnen et par ganger. Ritualer er ofte en måte å takle angst ved innføre en slags forutsigelighet.

Jordan Peterson sa faktisk en fornuftig ting en gang. Han sa at "personligheten er som en ballong. Når den blåses opp, så sprekker den til slutt på dine svake områder. Dette gjelder alle mennesker."

Resten av det han mener er stort sett vås. Han siterer en masse bøker som han ikke har lest. Det skjønner man når man hører hva han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å sjekke ytterdøra før jeg legger meg. Ellers sjekker jeg klokka. 

Anonymkode: efe47...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Sjekker at døra er låst

-Sjekker at komfyren er av

-Sjekker at vinduet er lukket godt (det er slarkent)

-Sjekker at kattene har vann

-Skrur av lysene og går og legger meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...